Pagina 94 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:13
door Pim530
Nu weet ik niet waar 'M' en 'K' voor staan, maar hadden deze rijtuigen dan niet 'I12' moeten heten?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:20
door jan_olieslagers
<cynisch>Je probeert toch niet konsekwente kogica te vinden bij ons spoorbedrijf, en/of systematisch gebruik van taal en codes?</cynisch>

Maar het lijkt me dat de "I" duidt op "vooral bedoeld voor internationaal verkeer" of "om geschikt te zijn voor internationale diensten"
De M is voor materiaal dat vooral bedoeld is voor de binnenlandse dienst, begrijp ik.
Niets belet echter het gebruik van I10/I11 op de hoofdas oost-west; zoals omgekeerd M-rijtuigen best naar Roosendaal of Aken of Rijsel kunnen bollen, v.w.b. NMBS. Ze moeten dan natuurlijk wel toegelaten zijn op dat buitenlandse net.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:34
door AlexNL
Toelating voor Nederland zal dan gaan om een ontheffing voor Roosendaal en Maastricht? De M7 krijgt voor zover ik weet geen ATB?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:34
door Dieselfreak
Ik neem morgen in Gent-Sint-Pieters de IC van 10:25 naar Luik. Weet iemand of er M7 kan zitten in de samenstelling? Ik reis in eerste klasse.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:44
door overweg13
Pim530 schreef: 30 aug 2020, 13:13 Nu weet ik niet waar 'M' en 'K' voor staan, maar hadden deze rijtuigen dan niet 'I12' moeten heten?
Die M staat voor rijtuigen met middenplatforms, K voor rijtuigen met kopplatforms.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:51
door jan_olieslagers
Toelating voor Nederland zal dan gaan om een ontheffing voor Roosendaal en Maastricht?
Keer op keer hoort men ook Breda vernoemen... en sommigen hopen op Eindhoven...

Overigens interessant om eens te kijken in het allereerste bericht in deze zeer lange draad - reeds negen jaar aan de waggel!
Toelating voor België + in het bestek zal vermeld worden welke grensstations en onder welke voorwaarden.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 13:55
door trainlovertje
Dieselfreak schreef: 30 aug 2020, 13:34 Ik neem morgen in Gent-Sint-Pieters de IC van 10:25 naar Luik. Weet iemand of er M7 kan zitten in de samenstelling? Ik reis in eerste klasse.
E509 rijdt normaal gezien zonder M7-rijtuigen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 15:32
door Pim530
overweg13 schreef: 30 aug 2020, 13:44
Pim530 schreef: 30 aug 2020, 13:13 Nu weet ik niet waar 'M' en 'K' voor staan, maar hadden deze rijtuigen dan niet 'I12' moeten heten?
Die M staat voor rijtuigen met middenplatforms, K voor rijtuigen met kopplatforms.
Juist. Dus als ik het goed begrijp gaat het eigenlijk om K, of eventueel I-rijtuigen, maar zeker niet om M-rijtuigen? Of wordt het vanwege de vier stoelen tussen de deur en de kop al gezien als een 'middenplatform'?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 15:41
door Steven
Al wat niet op de kop zit van platforms ook al is het maar met twee rijen stoelen Van de kop gescheiden heeft automatisch de letter M gekregen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 15:52
door traxie
Ook de m4 mocht ooit naar Frankrijk en Luxemburg. Dus ja.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 15:58
door jan_olieslagers
Ik kijk me verloren op die K-categorie. Na vele jaren meelezen alhier had ik begrepen dat er thans enkel gebruikt worden
M4 / M5 / M6 (en de intredende M7, natuurlijk)
I6 / I10 /I11
Zijn er echt K-rijtuigen in actieve dienst? Zoja, welke?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 16:07
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 30 aug 2020, 15:58 Ik kijk me verloren op die K-categorie. Na vele jaren meelezen alhier had ik begrepen dat er thans enkel gebruikt worden
M4 / M5 / M6
I6 / I10 /I11
Zijn er echt K-rijtuigen in actieve dienst? Zoja, welke?
Niet meer in actieve dienst. Op Wikipedia, onderaan elk artikel over NMBS-materieel, vind je een mooi overzicht van al het materieel, ook hetgene dat niet meer in dienst is.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 16:15
door Pim530
Steven schreef: 30 aug 2020, 15:41 Al wat niet op de kop zit van platforms ook al is het maar met twee rijen stoelen Van de kop gescheiden heeft automatisch de letter M gekregen.
Juist! Dankjewel!

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 18:52
door AlexNL
De reden dat ik vroeg naar Nederland en ATB is deze vermelding in dit artikel van treinreiziger.nl:
De M7-rijtuigen kunnen niet alleen ingezet worden op het Belgische spoorwegnet, maar ook op de grensoverschrijdende lijnen naar Nederland en Luxemburg. Daarnaast stellen Alstom en Bombardier in een persbericht dat de treinstellen tevens kunnen rijden op sommige hogesnelheidsspoorlijnen. Een woordvoerster van de fabrikant laat echter desgevraagd weten dat de M7-treinen niet via de hogesnelheidslijn naar Rotterdam kunnen gaan doorrijden. Wel kunnen de treinen straks rijden naar Roosendaal en Maastricht.
Dat doet mij vermoeden dat Roosendaal en Maastricht als een uitzondering worden gedaan (zoals nu al het geval is met de Belgische treinen daar) en dat er geen Nederlandse beveiligingssystemen worden geïnstalleerd. Anders zou doorrijden naar Rotterdam wel tot de mogelijkheden behoren, lijkt me.

Maar wie weet, het kan verkeren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 aug 2020, 19:26
door Shrek
Breda lijkt mij uitgesloten zolang ProRail geen ETCS legt.