Pagina 2 van 8

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 15:29
door rdv
franksken schreef:Behalve enkele Thalys-treinen of eurostars vallen alle treinen toch onder NMBS.
Dus veel treinen gaan we toch niet zien.
Blok post al of niet vrijgemaakt
Dat hangt af van de stakingsbereidheid bij het rijdend personeel. Als die vrij beperkt is, en de blokposten blijven open, dan kan er nog redelijk wat rijden. Als je met een werkbereidheid van 99% zit bij het rijdend personeel, maar de resterende 1% bezet de blokposten, dan zal geen enkele trein kunnen rijden.

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 16:44
door groentje
@franksken: staken is een recht, de boel op stelten komen zetten en sabotage is dat niet. Staken is het recht om niet te werken. Niet meer, niet minder. Als je niet aan het werk bent, heb je niets te zoeken op een blokpost of in de sporen.

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 18:32
door Tim
franksken schreef:Behalve enkele Thalys-treinen of eurostars vallen alle treinen toch onder NMBS.
Dus veel treinen gaan we toch niet zien.
Blok post al of niet vrijgemaakt
Reizigerstreinen zullen inderdaad niet rijden waarschijnlijk.

Maar het goederenvervoer hoeft daarom niet stilgelegd te worden. NMBS Logistics, Crossrail, Railtraxx, enz. zouden gewoon moeten kunnen rijden!

Re: staking

Geplaatst: 27 jun 2014, 19:39
door Cipallieter
Wat mij betreft mogen ze het oplossen zoals het bij stakingen in ziekenhuizen gebeurt: personeel opvorderen om te komen werken zodat er een minimum dienstverlening is.

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 09:47
door Dieselfreak
Op de site van de NMBS:
NMBS verwacht zich op 30 juni aan forse verstoringen van het nationale en internationale treinverkeer, als gevolg van een stakingsaanzegging die door bepaalde vakbonden is ingediend. We zullen u op de best mogelijke manier informeren in aanloop naar, en tijdens deze staking.


De vakbonden CGSP en ACOD hebben voor 30 juni een stakingsaanzegging ingediend. Ondanks verscheidene verzoeningsvergaderingen om deze te vermijden, werd de stakingsaanzegging bevestigd. Gezien het risico op forse verstoringen van het verkeer, raden wij u aan om niet enkel op de trein te vertrouwen om u tussen zondagavond 29 juni (vanaf 22 uur) en maandagavond 30 juni (tot 22 uur) te verplaatsen.
Er is dus sprake van forse verstoringen, maar er staat nergens dat er geen enkele trein zal rijden. Een korte afstand zonder overstappen, zoals Kortrijk - Gent, zou nog mogelijk moeten zijn als je niet per sé op een bepaald uur ergens moet zijn.

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 12:00
door Eimai
We weten het gewoon niet, als de betogers in een seinhuis alles gaan platgooien, of op de sporen gaan staan op een strategisch punt dan rijdt er geen trein, ook al wil zo goed als iedereen werken. Als ze zich wat gedragen en enkel hier en daar eens even willen laten zien dat ze er zijn dan gaat er veel meer kunnen rijden. Vermoedelijk dat het in Wallonië zoals gewoonlijk ook een stuk erger zal zijn dan in Vlaanderen, en hoe het in Brussel gaat verlopen? Tja, geen glazen bol hier... 't Is best mogelijk dat er zoals de laatste grote staking bijna alles gaat blijven rijden in Vlaanderen (behalve dan zonder reizigers die sowieso niet kwamen opdagen), tot de grens met Wallonië waar zo goed als alles plat lag. Maar 't is evengoed mogelijk dat ze overal het blok erop leggen. Zondagavond zal het wel wat duidelijk worden hoe het zo'n beetje gaat verlopen.

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 12:09
door ferry
apestaart schreef:
Dieselfreak schreef:Rijdt er maandag geen enkele trein, of valt het treinverkeer slechts gedeeltelijk stil? Ik zou maandag van Kortrijk naar Gent willen gaan, iemand een idee hoe ik er het best raak met het openbaar vervoer? Desnoods neem ik de bus. En kunnen er dinsdag nog problemen zijn?
Ik vrees ervoor dat er geen enkele trein zal rijden aangezien ze zelfs de seinhuizen zullen bezetten en dat betekent dat er geen treinverkeer zal mogelijk zijn.
Als je van Kortrijk naar Gent per bus wil gaan dan wens ik u veel succes, je zal zeker een 3 tal uren onderweg zijn en als je moet terugkeren nog eens 3 uren onderweg plus dat je verschillende keren mag overstappen, ikzelf heb eens van Oostende naar Gent per bus afgelegd en ik was bijna 4 uren onderweg, ik heb wel 1 keer moeten overstappen nl in Brugge.
Dinsdag zouden er geen problemen mogen zijn, misschien in de ochtendspits kunnen er kleine vertragingen zijn.
Wettelijk is het zelfs verboden seinhuizen te bezetten(wet van 1963 op vitale sektoren) en andzerzijds verbiedt het strafwetboek de bezetting van de sporen! Maar zolang de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben moet ge elke staker individueel gaan vervolgen......! Onder druk van onze politici gaat niemand de politie willen opdragen tussenbeide te komen! Kl..land

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 14:08
door Asterix
ferry schreef:Wettelijk is het zelfs verboden seinhuizen te bezetten(wet van 1963 op vitale sektoren) en andzerzijds verbiedt het strafwetboek de bezetting van de sporen! Maar zolang de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben moet ge elke staker individueel gaan vervolgen......! Onder druk van onze politici gaat niemand de politie willen opdragen tussenbeide te komen! Kl..land
Een privé-detective dan maar, zoals een advocaat heeft gedaan met de stakers van Zaventem in 2007.

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 19:01
door nahoj
dekooiker schreef:Een reden van personeelstekort wordt (voor één keer) correct weergegeven door ACOD: als er tien mensen een opleiding aanvangen en er slagen er 7 , zijn er drie tekort om het initieel aantal op te vangen.
Ofwel vergeet je iets te vermelden, ofwel wordt er iets fout weergegeven, want zoals ik dit lees, kan er zelfs sprake zijn van een personeelsoverschot, als je bv. maar 5 mensen moet vervangen.

Er worden zeer veel mensen aangenomen. Voor enkele knelpuntberoepen is er in het geheel geen sprake van het a priori beperken van het aantal kandidaten. De aanwervindsvoorwaarden (diploma,...) zijn de afgelopen jaren versoepeld. Je kan nu ook eenmaal niet om het even wie, en met om het even welke bekwaamheden, in een stuurpost van een trein zetten.

De echte schuldige is diegene die verantwoordelijk is voor de aanwervingsstop in de jaren '80. En daar gaan de vakbonden ook niet geheel vrijuit. Zij hebben toen bv. een selectieve aanwervingsstop (afhankelijk van het beroep) tegengehouden.

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 20:55
door Steven
Tja NMBS vakbonden spreken altijd in termen van "voor iedereen of voor niemand".

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 21:30
door dentheo
Dan gaat evolutie natuurlijk met muizenstapjes.
Is er binnen NMBS bekend welke afdelingen hun gepensioneerden bv. maar voor de helft mogen vervangen ? Of is dat allemaal hush hush ?

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 23:13
door Shrek
Dieselfreak schreef:Op de site van de NMBS:
NMBS verwacht zich op 30 juni aan forse verstoringen van het nationale en internationale treinverkeer, als gevolg van een stakingsaanzegging die door bepaalde vakbonden is ingediend. We zullen u op de best mogelijke manier informeren in aanloop naar, en tijdens deze staking.


De vakbonden CGSP en ACOD hebben voor 30 juni een stakingsaanzegging ingediend. Ondanks verscheidene verzoeningsvergaderingen om deze te vermijden, werd de stakingsaanzegging bevestigd. Gezien het risico op forse verstoringen van het verkeer, raden wij u aan om niet enkel op de trein te vertrouwen om u tussen zondagavond 29 juni (vanaf 22 uur) en maandagavond 30 juni (tot 22 uur) te verplaatsen.
Er is dus sprake van forse verstoringen, maar er staat nergens dat er geen enkele trein zal rijden. Een korte afstand zonder overstappen, zoals Kortrijk - Gent, zou nog mogelijk moeten zijn als je niet per sé op een bepaald uur ergens moet zijn.
Dat kan je niet met zekerheid zeggen. Ik heb al verschillende situaties gezien: gaande van absoluut geen treinen tot redelijk veel treinen...
nu, ik ga het er ook op wagen maandag, maar ik heb een bus als alternatief.

Re: staking

Geplaatst: 28 jun 2014, 23:51
door rvdborgt
ferry schreef:Wettelijk is het zelfs verboden seinhuizen te bezetten(wet van 1963 op vitale sektoren) en andzerzijds verbiedt het strafwetboek de bezetting van de sporen! Maar zolang de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben moet ge elke staker individueel gaan vervolgen......! Onder druk van onze politici gaat niemand de politie willen opdragen tussenbeide te komen! Kl..land
Er zal een keer komen dat Eurostar of een andere vervoerder (Thalys wordt volgend jaar ook zelfstandig vervoerder en er zijn nog goederenvervoerders) Infabel verantwoordelijk stellen voor de geleden schade omdat ze de sporen niet hebben vrijgehouden. Dat is immers de plicht van Infrabel - maar ze doen er niets aan.

Sporen blokkeren of seinhuizen bezetten heeft indedaad niets met staken te maken.

Groetjes,
Rian

Re: staking

Geplaatst: 29 jun 2014, 18:42
door The_Knitter
Vanwege de aangekondigde staking in België vanaf 22:00 heeft DB alle ICE's uit de planner gehaald tussen Keulen en Brussel. De allerlaatste rijdt niet, en morgen rijdt er ook niks.
In Dit document is alle informatie te vinden, inclusief de vervangende businzet per ICE.
Ook zal dinsdagochtend de eerste ICE van Brussel naar Keulen niet rijden tussen Brussel en Luik, omdat er geen ICE's in Brussel overnachten.

Re: staking

Geplaatst: 29 jun 2014, 18:55
door The_Knitter
Voor Thalys zijn ook al een paar uitvallen bekend: Klikje
Ook vanavond rijdt de laatste Thalys van Amsterdam v. 22:15 naar Parijs niet.