Pagina 2 van 6

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 31 jan 2015, 09:38
door Terminus
Er zit sowieso 1 I6A en 1 I6B in elke "Eurocity"-stam. Soms meer. Binnenkort rijdt ook de Treski nog eens, die waarschijnlijk een 12tal I6 bc (ligrijtuigen) zal tellen.

Op zondag (in de studentenperiodes) zou in theorie de IC 2114 (Brussel-Luxemburg), die uit 5 M6 bestaat, en zijn tegenhanger (2141?) versterkt moeten worden met 4 I6b. Geen idee of dat in praktijk ook zo is.

De laatste keer dat ik een I6A in een IC-stam zag, was vorige zomer in Coo. Toen zat er ook een I6A in een van de stammen van de IR Liers-Luxemburg.

Samengevat: op een doordeweekse dag lijken me in theorie nog slechts 3 I6A en 3 I6 B in dienst te zijn.

Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 31 jan 2015, 11:38
door msts.be
Terminus schreef:Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Verkoop ? Zou mij niet verwonderen als men de ÖBB achterna gaat en ze naar Tsjechië of Slowakije verkoopt..

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 31 jan 2015, 12:44
door Bibke
msts.be schreef:
Terminus schreef:Onlangs zag ik trouwens in Merelbeke 2 I6'en staan, ongeveer waar die 800 stond. Eveneens voor verwijderen asbest? Met het oog op...?
Verkoop ? Zou mij niet verwonderen als men de ÖBB achterna gaat en ze naar Tsjechië of Slowakije verkoopt..
Zoals met de oude 18-en, de 12-en en 11-en. Dan komt er gegarandeerd weer niets van.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 01 feb 2015, 11:32
door fredo83
Alvast bedankt voor de antwoorden. Ik probeer eens zo'n I6 te pakken te krijgen. Klopt het dat ik (binnen België) het meest kans heb op de lijn Liers-Luxemburg? Heb me dat laten vertellen..

Of zou er anders bij de NMBS niemand zijn die deze vraag kan beantwoorden?

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 01 feb 2015, 19:33
door Terminus
Het is niet verboden om een antwoord goed te lezen. Je kan dus beter voor treinen 90, 91, 96 of 97 op de lijn Brussel-Luxemburg gaan. Zie ook het intussen andere (af te sluiten?) topic.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 03 feb 2015, 21:18
door b-loc
Al enkele weken staan er 2 I6B rijtuigen aan de wagonwerkplaats van Gentbrugge

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 07 feb 2015, 20:53
door nahoj
En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 07 feb 2015, 21:23
door petit_hund
nahoj schreef:En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
Die I6A und I6B,

die I6Bc sollen noch gehalten werden.

Guss, Torsten.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 07 feb 2015, 23:52
door Beesty
nahoj schreef:En die twee zijn intussen ook buiten dienst gesteld. Net zoals 4 andere.
Er zullen nog weinig of geen revisies gebeuren op I6.
Zonde :(
Dat waren tenminste nog echte rijtuigen ipv die metrostellen genaamd 'desiro'.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 09 feb 2015, 10:37
door Winston
Op lijn 42 Luik/Luxemburg stad rijdt de CFL iedere 2 uur met een stam I6 rijtuigen. Een enkele keer gebeurd het overdag dat men met 4 I6 rijtuigen rijdt. In de ochtend en avond spits heb ik geen antwoord maar dat zou meer dan logisch zijn. Heb een heel enkele keer een CFL loc uit de serie 4000 gezien met dubbeldeks rijtuigen. Inderdaad rijden hier op lijn 42 dan ook de Desiro uit de reeks 085. In het weekend is het normaal dat er hier een zestal stammen geparkeerd staan en overdag/door de week 2 stammen.

Afbeelding

Afbeelding

Echter voordat de nieuwe dienstregeling inging waren hier de gummineuzen (AM96) in het weekend meestal 2 stammen en de reeks 18/19. Deze reeks 18/19 hadden een 10tal rijtuigen achter zich en een stuurstand wagen. Het was geen zeldzaam als er tussen de I11 ook een ander rijtuig tussen stond. Heb het heel vaak mogen zien.

Afbeelding

Maar zoals gezegd met ingang van de nieuwe dienst regeling zijn de AM96 gummineuzen en de reeks 18/19 vertrokken. Als ik goed geïnformeerd ben zullen de Desiro's ook de serie 30 van CFL de dienst gaan overnemen zodra alles op elkaar is afgestemd.

Wim

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 09 feb 2015, 10:42
door Shrek
Dat zijn geen I6, maar I10. Langs buiten is het verschil moeilijk te zien, maar de binnenindeling is helemaal anders.
Ook in die lange stam I11 zaten enkele I10, geen I6.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 09 feb 2015, 10:50
door Steve
Shrek, helemaal zeker dat er nooit I6 gezeten hebben in de I11-stammen voor de IC-A/O?

Uiterlijk is er trouwens wel een kenmerkend verschil: de I6 heeft onderaan een "rokje" die alle technische uitrustingen en een deel van de draaistellen verbergt, terwijl je bij de I10 alles ziet zitten.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 09 feb 2015, 10:56
door petit_hund
Steve schreef:Shrek, helemaal zeker dat er nooit I6 gezeten hebben in de I11-stammen voor de IC-A/O?
I6A hab ich hier in Eupen paar mal gesehen, aber auch ca 1 Jahr her das ich diese das letzte mal gesehen hab.

Gruss, Torsten.

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 09 feb 2015, 11:54
door Winston
Torsten,

Wass kommt in Eupen? Fotografierst du auch?

gruss

Wim

Re: I6-rijtuigen

Geplaatst: 09 feb 2015, 11:56
door Steven
In de meeste gevallen was het inderdaad een i10 zoals op de foto. Een i6 kwam minder frequent voor.