vergelijkende studie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Cipallieter schreef:
Jeroen schreef: Waarom? Omdat de sociale zekerheid simpelweg onbetaalbaar wordt. De 36-urenweek - die haast zeker als eerste onder vuur zal worden genomen - kost de overheid handenvol geld. Daar vallen zeker nog winsten te boeken.
Hoe is de situatie in andere Europese landen. Werkt men daar ook 36 uur per week?
Bij NS is er geen vast aantal uren per week vastgesteld voor rijdend personeel maar worden de limieten van de wetgeving gehanteerd van maximaal 60 uur in een week, een maximaal gemiddelde van 55 uur per week in een periode van vier weken en een maximaal gemiddelde van 48 uur per week in een periode van zestien weken. Dit komt overeen met de normen die door Europa zijn vastgesteld. Bij zestien of meer nachtdiensten (een dienst waarbij meer dan een uur wordt gewerkt in de periode tussen 0:00 en 6:00) in een periode van zestien weken mag het maximale gemiddelde niet boven de 40 uur per week uitkomen.
Rétro

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Rétro »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Pas op, ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen bij de NMBS hun job echt ter harte nemen. Het zou dus ook wel in het voordeel van die personeelsleden kunnen zijn als men de uitwassen wegsnoeit. En heimelijk hoop ik dat dit ook in het voordeel van de reizigers kan werken.
Het is niet omdat men zijn werk ter harte neemt, dat men capabel en dus gewenst is.
Misschien moet men eindelijk maar eens de keuze maken: gaan we voor een competitief bedrijf waarbij de kost voor de belastingbetaler regelmatig tegen het licht wordt gehouden? Of gaan we voor sociale tewerkstelling waarbij elke sukkelaar die in de privé zou worden verslonden, aan het werk wordt gezet bij de overheid? In dat laatste geval mag dan ook die eeuwige discussie over de besteding/verspilling van het belastinggeld definitief worden bezegeld.
Ben ik nu de enige die zich bij dergelijke reacties serieuze vragen stelt :shock: :?: ?
Een hoop mensen mogen zich hier dus wss dan afvragen of ze gewenst, sukkelaar zijn en of ze ergens anders al dan niet ''verslonden'' zouden worden... (en neen ik ben geen lid van een sociale werkplek).
Laatst gewijzigd door Rétro op 11 mei 2015, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door dentheo »

Ach...ik heb al veel van die audits meegemaakt.
Dat het in de pers vertaalt wordt als nakijken of ze hard werken, dat heb ik NOOIT ervaren.
Het kwam altijd neer op "slim" werken.
Onbelangrijke zaken niet meer doen, automatiseren, outsourcen etc.
Voor de mensen die de belangrijke zaken doen, die "core-business" zijn, dus treinen rijden, is er normaal niets aan de hand.

Cornu is daar een groot stuk van zijn leven mee bezig geweest, (Alcatel ?) hij zal echt wel weten hoe daar mee om te gaan...
Anderzijds versta ik de reactie van de vakbonden hier niet zo goed, heb ik bij ons op het bedrijf nooit gemerkt.
Wel over de gevolgen, nooit over het onderzoek zelf.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Asterix »

Rétro schreef:Ben ik nu de enige die zich bij dergelijke reacties serieuze vragen stelt :shock: :?: ?
Een hoop mensen mogen zich hier dus wss dan afvragen of ze gewenst, sukkelaar zijn en of ze ergens anders al dan niet ''verslonden'' zouden worden... (en neen ik ben geen lid van een sociale werkplek).
Dat jij mijn principe meteen op "een hoop mensen" toepast, laat ik voor jouw rekening.
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door profke »

http://www.gva.be/cnt/dmf20150512_01676 ... s-bij-nmbs

bij ACOD weten ze nu al wat de uitkomst van die ondervraging gaat zijn....

(waarom dan nog wachten om te staken?)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Asterix »

profke schreef:(waarom dan nog wachten om te staken?)
Goed idee! Wel, laat ons zeggen van woensdag 27 mei 22.00 uur tot vrijdag 29 mei 03.00 uur? Het ASTB doet alvast mee.
deathproof

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door deathproof »

Ik hoop vooral dat ze iets gaan zijn met deze studie. Want het is wellicht een understatement als ik zeg dat er wel efficiënter kan gewerkt worden bij de NMBS :P .
Nu, mij mogen ze alvast controleren, ik heb mezelf niets te verwijten.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door overweg13 »

deathproof schreef:Ik hoop vooral dat ze iets gaan zijn met deze studie. Want het is wellicht een understatement als ik zeg dat er wel efficiënter kan gewerkt worden bij de NMBS :P .
Nu, mij mogen ze alvast controleren, ik heb mezelf niets te verwijten.
Zo zullen er wel veel meer zijn. Hopelijk gaat het over structuren en niet over mensen. Al valt niet uit te sluiten dat het ook over mensen gaat als men structuren aanpast.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Asterix »

Volgens het ACOD vandaag in verschillende media wees een gelijkaardige studie uit 2003 uit dat - om anno 2015 hetzelfde beoogde doel als in 2003 te behalen - er nu 2700 jobs zouden moeten sneuvelen. Ik heb de indruk dat het ACOD zich hierbij neerlegt in de hoop er zonder méér van af te komen. ACOD lijkt daarbij dan vooral te focussen op de natuurlijke uitstroom in vooral de werkplaatsen.

L'Echo bracht vandaag verslag uit over een vertrouwelijk document waarin HR Rail aangeeft hoe zij bij het personeel wil besparen. Volgens L'Echo bevat het voorstel:

- flexibeler aanwerven waarbij er niet langer een ondergrens van voltijdse effectieven moet worden gegarandeerd (men zou spreken van 1200 aanwervingen per jaar gedurende 10 jaar)
- 15 november (dag van de dynastie) die wegvalt als feestdag
- het verlies van een compensatiedag per 18 dagen ziekte/afwezigheid op jaarbasis
- het optrekken van de 37.5-urige werkweek naar 38 uren voor het bureaupersoneel
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door kika »

Cipallieter schreef:Op de website van 'De Tijd' staat in grote letters 'Bij de NMBS heeft niemand propere handen'.
Er rijden toch geen stomers meer rond? Was dat niet 1 van de beloftes, dat het personeel ook na de dienst redelijk schoon was? :mrgreen:
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door kika »

Cipallieter schreef:Hoe is de situatie in andere Europese landen. Werkt men daar ook 36 uur per week?
Nee, bvb. bij SNCF zijn het er 35, in het UK meestal tussen 35 en 40 en bij DB is er een vakbond die opkomt voor haar leden waar er al langere tijd acties worden gevoerd voor (o.a.) het verminderen van de werktijden, van 39 naar 37uur voor al het treinpersoneel. Wat de precieze regelingen zijn (nachtshifts, recup, overtijd als je nog onderweg bent met vertraging etc. etc.) en de werkelijke arbeidstijden (wijken gemiddelden af?) weet ik niet.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door kika »

Jeroen schreef:- flexibeler aanwerven waarbij er niet langer een ondergrens van voltijdse effectieven moet worden gegarandeerd (men zou spreken van 1200 aanwervingen per jaar gedurende 10 jaar)
Dat snap ik niet. Als je nu 10FTE nodig hebt, heb je straks toch nog steeds 10FTE nodig om de dienst te verzekeren? Of is het idee dat de som van de FTE niet hoeft te kloppen 'als er maar voldoende personeel is' om zo flexibeler in te kunnen springen op ziektes en vakantie?
- 15 november (dag van de dynastie) die wegvalt als feestdag
Prima plan. Al zou korten op het koningshuis zelf mijn voorkeur hebben :D
- het verlies van een compensatiedag per 18 dagen ziekte/afwezigheid op jaarbasis
Hoe werkt het nu dan?
- het optrekken van de 37.5-urige werkweek naar 38 uren voor het bureaupersoneel
Is dit gemorrel in de marge?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door Asterix »

kika schreef:
Jeroen schreef:- flexibeler aanwerven waarbij er niet langer een ondergrens van voltijdse effectieven moet worden gegarandeerd (men zou spreken van 1200 aanwervingen per jaar gedurende 10 jaar)
Dat snap ik niet. Als je nu 10FTE nodig hebt, heb je straks toch nog steeds 10FTE nodig om de dienst te verzekeren? Of is het idee dat de som van de FTE niet hoeft te kloppen 'als er maar voldoende personeel is' om zo flexibeler in te kunnen springen op ziektes en vakantie?
In een vroeger akkoord werd bepaald dat - om de operationele werkzaamheden bij de spoorwegen te kunnen verzekeren - er minimum 38.000 werknemers (37.000 FTE) in dienst moeten zijn. Die belofte wordt al lang niet meer gerespecteerd. Men zou nu af willen van zo een ambitieus cijfer.

Ik denk dat je nu geen enkele dag compensatie verliest bij ziekte. Je krijgt je pakket dagen bij het begin van een kalenderjaar en er lijkt mij geen koppeling te bestaan met de aanwezigheden in de loop van het jaar.

En het is misschien gemorrel in de marge maar men moet ergens beginnen. Veel kleintjes maken een grote?
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door dentheo »

Wat is "compensatie" bij ziekte ????
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: vergelijkende studie NMBS

Bericht door kika »

dentheo schreef:Wat is "compensatie" bij ziekte ????
Als ik het goed heb, slaat die compensatie op het feit dat men in het veld meer uren presteert dan overeengekomen die, nadat je er voldoende van hebt opgespaard, weer kan opnemen. 40-uur werken, 36 uur op papier, en dan 1 dag per 28 dagen opnemen. Ziek zijn doe je gewoonlijk 24u/dag en niet slechts 36u/week, maar ik vermoed dat ik niet helemaal mee ben, noch met NMBS- noch met vakbondslogica. Sommige van die HR-boekhoudtrucs, mogen best eenvoudiger wat mij betreft.
Plaats reactie