Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Inderdaad rijdend personeel en nog vele andere krijgen geen mail.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

Kijk, dat is wat ik verwacht van de vakbond. Dat ze hun achterban correct informeren, en ook de buitenwereld, liefst inclusief concrete voorbeelden van hoe diensten wel een heel pak zwaarder worden, én een vergelijking met andere bedrijven waar ook met variabele cycli wordt gewerkt. Een flink deel van de publieke opinie is verloren, maar dan win je misschien een beetje begrip terug... Ik vrees echter dat het kalf verdronken is door de onhandige zetten van de spoorbonden. Vergeef mij mijn pessimisme.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Robin »

hmmm schreef:
Robin schreef:
HLE 2302 schreef: Een kleine samenvatting van de grootste wijzigingen die de directie wil doorvoeren, en eenzijdig wil opleggen vanaf 1 januari. Zodat de rest van het personeel die hier zegt van niks te weten bij deze ingelicht is.
Elk personeelslid is nochtans ingelicht per email :wink:
Toeval wilt dat een groot (?) deel van het personeel geen email heeft :wink:. Zoals bvb het rollend personeel.
elk personeelslid heeft een email en kan dit raadplegen via extraweb ;). Je moet zelfs niet naar uw mail gaan, het staat op de startpagina zodra je inlogt
https://portal.myportal.b-rail.be/Login/Login
Laatst gewijzigd door Robin op 11 dec 2015, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door overweg13 »

En zonder fouten en helder schrijven kunnen ze ook al niet... Zie enkele posts terug... Voor de meesten zal dit wel niet belangrijk zijn, maar het zegt veel over de kwaliteit van de communicatie. En vermits het taalkundig niet snor zit, kun/moet je je ook vragen stellen bij de juistheid van wat er gezegd wordt.
Met vriendelijke groet

overweg13
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door AlexNL »

stefanic schreef:De vakbonden maken NMBS hiermee voor iedereen KAPOT ipv het voortbestaan te helpen garanderen.
Het begin is al gemaakt: Regering wil spoorpersoneel minimale dienstverlening opleggen. En de NMBS gooit zelf wat olie op het vuur: NMBS dreigt spoorbonden financieel droog te leggen.

Als de vakbonden zo door blijven gaan met stakingen komt er een keer een moment waarop de Belgische overheid, in haar rol als opdrachtgever, besluit om de beheerovereenkomst met de NMBS niet meer te verlengen maar de boel naar de markt te gaan brengen. Of het daarmee anders danwel beter wordt is weer een heel andere discussie, natuurlijk. ;)
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dentheo »

Robin schreef:
elk personeelslid heeft een email en kan dit raadplegen via extraweb ;). Je moet zelfs niet naar uw mail gaan, het staat op de startpagina zodra je inlogt
https://portal.myportal.b-rail.be/Login/Login
IK zie dat dat een website van HR Rail is......MOET jullie personeelsdienst ook de communicatie van de vakbond verzorgen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

overweg13 schreef:En zonder fouten en helder schrijven kunnen ze ook al niet... Zie enkele posts terug... Voor de meesten zal dit wel niet belangrijk zijn, maar het zegt veel over de kwaliteit van de communicatie. En vermits het taalkundig niet snor zit, kun/moet je je ook vragen stellen bij de juistheid van wat er gezegd wordt.
Welke post bedoeld u daarmee ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steve »

HLE 2302 schreef:
overweg13 schreef:En zonder fouten en helder schrijven kunnen ze ook al niet... Zie enkele posts terug... Voor de meesten zal dit wel niet belangrijk zijn, maar het zegt veel over de kwaliteit van de communicatie. En vermits het taalkundig niet snor zit, kun/moet je je ook vragen stellen bij de juistheid van wat er gezegd wordt.
Welke post bedoeld u daarmee ?
Die met alle dt-fouten...
TB_worden
Berichten: 302
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door TB_worden »

Volgens mij gaat de NMBS dezelfde toer op als Belgacom/Proximus en de Post/b-post.

Wij als buitenstaanders weten te weinig van wat jullie nu allemaal precies hebben en wat niet, of wat misschien overdreven is. Het enige wat de burger vindt is dat jullie moeten zorgen dat zijn trein veilig en op tijd rijdt en voor de rest boeit het hem ook niet.

Ik ben zelf ambtenaar en ons systeem zit precies toch wat simpeler in elkaar dan dat van de NMBS... :?:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

Enige tijd geleden vernam ik van een spoorwegman.

Die vertelde me dat ze voor een zondag werken, dubbel betaald krijgen plus daarboven op recuperatie in tijd.

Dat is een "EN" "EN" verhaal.

Als je dan weet dat de NMBS fors zal moeten besparen.
Als je dan weet dat zelf in zuivere overheidsinstanties dit ook niet van toepassing is.
Voor mij was het vroeger zodat ik de uren in compensatie terugkreeg met daarboven op een zeer kleine vergoeding voor verplaatsingen en abnormale lange diensten plus vergoeding van de maaltijden. Nadien is dat verandert naar betaling zonder overuren enkel bij 24 uren diensten beginnend op zondag t.e.m. donderdag was men uiteraard de dag nadien vrijgesteld om te werken.

Dan vind ik het niet meer dan normaal dat men daaraan zit te peuteren en dat dit een een"OF" verhaal moet worden.

Bovendien vind ik het zeer abnormaal dat die vakbonden gehuisvest worden in de gebouwen van de NMBS en bovendien zwaar gesubsidieerd worden. Die luxe heeft geen enkele vakbond.

Alle overige Belgische vakbonden moeten zelf voorzien in hun huisvesting (huur of aankoop) en krijgen enkel volgende subsidies:
1. het lidgeld (dat voor een groot deel terugbetaald wordt door de werkgever via het systeem van de syndicale premie);
2. werkingstoelagen betaald door de sommige sectorale fondsen voor bestaanszekerheid en/of door ondernemingen;
3. vormingstoelagen eveneens betaald door de sectorale fondsen voor bestaanszekerheid;
4. overheidsteun voor bijzondere programma's;
5. de overdracht van zitpenningen;
6. de inkomsten uit beleggingen.

Ook hier vind ik dat er een rechtzetting mag gebeuren.
De vakbonden hebben het aan zichzelf te danken (of aan toch aan één politieke vakbond) dat ze nu de wind van voren krijgen. Mensen blijven het niet nemen dat ze constant in de kou geplaatst worden en het is dan de plicht van de staat om in te grijpen! En wie is de staat eigenlijk, precies de mensen zoals u en ik).

Wie wind zaait, zal storm oogsten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Steven »

Bibke uw verhaal klopt voor een deel. Het betreft enkel ACOD en ACV die hieraan voldoen. Je hebt nog andere vakbonden die van de NMBS niet hetzelfde krijgen. Je hebt ook nog OVS-SIC, ASTB-SACT en het VSOA.

Van deze drie heeft enkel VSOA voorlopig een bericht verzonden om niet deel te nemen aan de staking. OVS en ASTB hebben nog niets laten horen maar verzaken waarschijnlijk ook aan de staking (tot nader bericht).

De vakbonden hebben inderdaad zeggenschap maar ook hier betreft het weer enkel ACOD en ACV want deze hebben medezeggenschap. De andere niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Shrek »

Het grootste probleem vind ik het ontbreken van sociale verkiezingen bij het spoor. Nu kunnen de 2 huidige vakbonden altijd beweren dat ze het personeel vertegenwoordigen, terwijl dit nergens op gebaseerd is.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

Inderdaad Steven en Shrek,

Dat niet alle vakbonden dezelfde voordelen krijgen, wist ik niet. Dit maakt het des te erger.
En van het niet houden van sociale verkiezingen werd ik van de week ook in Mol op de hoogte gebracht (was ik vergeten te melden).
Dus wederom een reden om de vakbonden serieus aan te pakken.
Die twee zijn dus in de zuivere zin dan ook niet representatief.
Laatst gewijzigd door Bibke op 12 dec 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

Steve schreef:
HLE 2302 schreef:
overweg13 schreef:En zonder fouten en helder schrijven kunnen ze ook al niet... Zie enkele posts terug... Voor de meesten zal dit wel niet belangrijk zijn, maar het zegt veel over de kwaliteit van de communicatie. En vermits het taalkundig niet snor zit, kun/moet je je ook vragen stellen bij de juistheid van wat er gezegd wordt.
Welke post bedoeld u daarmee ?
Die met alle dt-fouten...
Omdat niet alles correct is geschreven zal het ook wel niet juist zijn ? Zo is het niet moeilijk altijd iedereen aan te vallen, laag bij de grond ! :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Tram44
Berichten: 157
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Tram44 »

Een paar bedenkingen bij al het voorgaande: als velen onder jullie blijkbaar niet weten wat men wil veranderen ligt de fout in de eerste plaats bij de directie. Als die wil dat het personeel haar plan steunt, moet ze er ook duidelijk over communiceren. Dat de vakbonden met hun versie van de feiten komen en alleen vermelden wat hen niet bevalt, is misschien niet goed, maar wel begrijpelijk vanuit de rol die zij vervullen.

Voor sommige klachten die ik in de pers lees, kan ik zeker begrip opbrengen: mensen die een jaar vooraf vakantie moeten vragen dat die dan vaak nog niet met zekerheid krijgen, geplande diensten van 12 uur in seinhuizen (hoe veilig is dat?), tbg's die minder verdienen nar het wegvallen van de verkoop aan boord. Ook vertragingen niet meer meetellen als gewerkte tijd vind ik niet correct, ervan uitgaande dat een vertraging in veruit de meeste gevallen niet de schuld is van de machinist of controleur. Men moet uiteraard niet elke minuut gaan tellen, maar als iemand door een zelfmoord of panne plots 3 uur later thuiskomt, kan je daar ook niet naast kijken.

Andere dingen vallen dan weer nauwelijks te verdedigen: bv. twee dagen compensatie voor een zondag-feestdag + dubbele betaling. Die 15e november mogen ze van mij voor iedereen schrappen, inclusief federale ambtenaren.

De vakbonden zijn op dit moment de grootste pleitbezorgers van de minimumdienst. Bij een evenredig en correct gebruik van het stakingswapen als ultiem middel, zou dat eigenlijk geen debat waard zijn. Zo'n systeem zet je niet op om een probleem op te lossen dat zich zo eens om de vijf à tien jaar voordoet. Helaas leven we in een andere wereld.

De bonden hebben het afgelopen jaar, zeker in Wallonë, al hun kruid al verschoten met politieke stakingen en voor de meeste mensen is het erg moeilijk om hier nog begrip voor op te brengen. Een ultiem wapen dat ongeveer om de drie maanden uit de kast komt, dat klopt gewoon niet. Als werknemers - die soms slechts 20 dagen per jaar hebben, geen werkzekerheid kennen en moeten werken tot hun 65ste - eind januari al 5 dagen vakantie kwijt zijn op bevel van de spoorbonden, stemt dat toch tot nadenken.

Openbaar vervoer kan alleen maar een valabel alternatief zijn, als je er een kunt op vertrouwen. Dat is bij de NMBS een groot probleem en de concurrentie, de salariswagen, staakt nooit. Hij staat hooguit om de paar jaar eens in panne met een platte batterij. Door hun onverantwoordelijke houding zagen de bonden de tak af waarop ze comfortabel zitten en geven ze een batterij munitie aan partijen die nog meer willen besparen bij de NMBS of die de hele handel het liefst van al privatiseren. Deze heren verdienen en 0 op 10 voor strategie en hebben de hele onderhandelingspositie van het NMBS-personeel compleet verkwanseld, en dan heb ik het nog niet over het imago van de trein.

Misschien is een minimumdienst dus wel nodig om erger te voorkomen en de bonden tegen zichzelf te beschermen en de geloofwaardigheid van ons OV niet helmaal te kelderen.
Plaats reactie