Re: Nieuwe vervoersvoorwaarden
Geplaatst: 30 jan 2017, 22:45
Ze zouden beter eens een dagkaart introduceren bij de NMBS... Zou een zeer nuttige toevoeging zijn!
Ik hoop dat nieuwe campuskaarten dan 2 vakken gaan hebben, anders wordt dat zeer verwarrend en klantonvriendelijk (1. Je moet het weten, 2. Als je een nieuwere kaart begint, moet je het aantal lijntjes beginnen tellen - stel je dat voor op een donker perron in de vrieskou met een slaapdronken hoofd -> EDIT: even vergeten dat de reis al vooringevuld is, en je enkel datum moet invullen). Positieve hieraan is dat je niet meer met de strikte opeenvolging van ritten zit, maar als men dat wou versoepelen dan had men beter de verplichting van heen en terug ritten afgeschaft. Een campuskaart wordt dan een soort Go Pass voor een vast traject, wat zinvol zou zijn voor studenten die bvb carpoolen voor de heenreis, maar wel met de trein terugreizen.Matthias schreef: Tussendoor, vandaag deed de TBG op de trein een commerciële mededeling: campuskaarten (wie weet dus ook halftijdse treinkaarten?) zullen vanaf nu de eerste vijf lijnen als heenreis hebben, en de laatste vijf lijnen als terugreis i.p.v. afwisselend zoals nu.
Dat kan nu toch ook al, weliswaar met de beperking dat de trein moet stoppen in de statipns die je invult. Je kan zo Gent Brussel doen voor 6€30 met stops in Schellebelle en Denderleeuw.Matthias schreef:
Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Dat kan nu alleen als je verschillende keycards gebruikt. Want in de voorwaarden staat nu uitdrukkelijk: "Reisverlenging: geen 2 regels op dezelfde Key Card".rdv schreef:Dat kan nu toch ook al, weliswaar met de beperking dat de trein moet stoppen in de statipns die je invult. Je kan zo Gent Bruss doen voor 6€30 met stops in Schellebelle en Denderleeuw.Matthias schreef:
Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Idd, dat had Matthias zo geschreven ("verschillende KeyCards aan elkaar rijgen").Paul schreef:Dat kan nu alleen als je verschillende keycards gebruikt. Want in de voorwaarden staat nu uitdrukkelijk: "Reisverlenging: geen 2 regels op dezelfde Key Card".rdv schreef:Dat kan nu toch ook al, weliswaar met de beperking dat de trein moet stoppen in de statipns die je invult. Je kan zo Gent Bruss doen voor 6€30 met stops in Schellebelle en Denderleeuw.Matthias schreef:
Ik vroeg me ook net af, aangezien vanaf nu alle vervoersbewijzen combineerbaar zijn zonder onderscheid, dit theoretisch gezien betekent dat je nu meerdere keycards aan elkaar kan rijgen en zo aan een minimumtarief kan reizen?
Wat is het nu? Terugbetaalbaar of niet als je hem niet gebruikt hebtUw Rail Pass is terugbetaalbaar aan het loket binnen 30 minuten na het tijdstip van aankoop en niet gebruikt. Hierna is de Rail Pass niet meer terugbetaalbaar.
Uw Rail Pass is niet terugbetaalbaar:
o Als u uw pass niet of slechts gedeeltelijk gebruikt hebt.
o In geval van verlies of diefstal
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedanktALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
Neem bijvoorbeeld een treinrit Leuven-Vilvoorde; technisch gezien zou je dan niet via Brussel-Noord mogen overstappen, omdat je tweemaal het stuk tussen Brussel-Noord & Schaarbeek aflegt. Dankzij deze regel mag dat dus wel, omdat er geen praktische aansluiting is in Schaarbeek en je op deze manier dus veel sneller ter bestemming bent.Patrick schreef:Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedanktALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de gebruikte treinen kan de bestemming sneller bereikt worden OF;
- met de gebruikte treinen kan vermeden worden om over te stappen (en kan in dezelfde trein gebleven worden). In dat geval mag de reis met maximum 30 minuten verlengd worden OF;
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
In voormelde gevallen mag de reiziger zijn reis niet onderbreken in de tussenliggende stations, noch afzien van een
gedeelte van de rit.
Dat laatste voorbeeld mag volgens mij niet, want Antwerpen-Berchem ligt niet in de sectie gelgen tussen het station van vertrek en bestemming, al zouden ze daar in de praktijk niet moeilijk over doen. Volgens mij gaat het inderdaad meer over omstandigheden zoals in dat eerste voorbeeld dat je aanhaalt.Matthias schreef:Neem bijvoorbeeld een treinrit Leuven-Vilvoorde; technisch gezien zou je dan niet via Brussel-Noord mogen overstappen, omdat je tweemaal het stuk tussen Brussel-Noord & Schaarbeek aflegt. Dankzij deze regel mag dat dus wel, omdat er geen praktische aansluiting is in Schaarbeek en je op deze manier dus veel sneller ter bestemming bent.Patrick schreef:Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedanktALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
Ander voorbeeld: stel dat je laat op de avond van Muizen naar Duffel moet, maar je trein van Muizen naar Mechelen vertraging heeft en je aansluiting met de S1 mist, dan kan je theoretisch gezien een IC naar Antwerpen-Berchem nemen in Mechelen, en daar een S1-trein nemen terug naar Brussel-Zuid, omdat je in je aansluitpunt wegens vertraging je aansluiting hebt gemist én je sneller bent dan te wachten op de S1-trein van het volgende uur van Mechelen richting Antwerpen.
Maar ook dat eerste voorbeeld mag niet, want Brussel-Noord ligt niet op het baanvak tussen het station van vertrek en het station van bestemming als je het heel strikt beschouwd.trainlovertje schreef:Dat laatste voorbeeld mag volgens mij niet, want Antwerpen-Berchem ligt niet in de sectie gelgen tussen het station van vertrek en bestemming, al zouden ze daar in de praktijk niet moeilijk over doen. Volgens mij gaat het inderdaad meer over omstandigheden zoals in dat eerste voorbeeld dat je aanhaalt.Matthias schreef:Neem bijvoorbeeld een treinrit Leuven-Vilvoorde; technisch gezien zou je dan niet via Brussel-Noord mogen overstappen, omdat je tweemaal het stuk tussen Brussel-Noord & Schaarbeek aflegt. Dankzij deze regel mag dat dus wel, omdat er geen praktische aansluiting is in Schaarbeek en je op deze manier dus veel sneller ter bestemming bent.Patrick schreef:Ik weet het, ben niet zo slim, maar hiervan krijg ik pukkels
ALTERNATIEVE REISWEG
Andere reisweg dan de in kilometer kortste reisweg, die het station van vertrek en bestemming verbindt. De reiziger mag deze reisweg enkel gebruiken in de volgende gevallen:
- met de treinen kan tweemaal hetzelfde baanvak afgelegd worden (sectie gelegen tussen het station van vertrek en bestemming) om een snellere aansluiting te halen, wanneer er geen aansluiting is op het aansluitpunt van 2 lijnen of wanneer die niet verzekerd kan worden (vertraging).
Zijn er hier slimme mensen die mij dat even "eenvoudig" kunnen uitleggen? Misschien met een praktisch voorbeeld? Alvast bedankt
Ander voorbeeld: stel dat je laat op de avond van Muizen naar Duffel moet, maar je trein van Muizen naar Mechelen vertraging heeft en je aansluiting met de S1 mist, dan kan je theoretisch gezien een IC naar Antwerpen-Berchem nemen in Mechelen, en daar een S1-trein nemen terug naar Brussel-Zuid, omdat je in je aansluitpunt wegens vertraging je aansluiting hebt gemist én je sneller bent dan te wachten op de S1-trein van het volgende uur van Mechelen richting Antwerpen.