Pagina 2 van 2

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 16 okt 2017, 09:20
door jan_olieslagers
Eigenlijk is dit vooral een maatschappelijk debat, he. Ik ben ook fel gekant tegen de eenheidsworst, laat dat duidelijk zijn. Maar toch: waar liggen de grenzen? Moeten er eersteklas rijstroken komen op de snelwegen? Niet dat ik daar voorstander van ben, hoor, maar een extreem voorbeeld kan helpen om de standpunten nauwer te omschrijven.

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 16 okt 2017, 09:36
door Shrek
Franksken 2.0 schreef: 16 okt 2017, 07:56 Waarschijnlijk hier ook al geopperd:Als er geen verschil is tussen eerste en tweede klasse, waarom dan meer betalen?
Omdat er minder andere mensen zitten en je dus meer kans hebt op een zitplaats. De iets bredere beenruimte en stoffenvloerbedekking zijn mooi meegenomen, maar dat is niet de reden dat mensen eerste klasse reizen hoor.

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 16 okt 2017, 12:41
door stefanic
jan_olieslagers schreef: 16 okt 2017, 09:20 Eigenlijk is dit vooral een maatschappelijk debat, he. Ik ben ook fel gekant tegen de eenheidsworst, laat dat duidelijk zijn. Maar toch: waar liggen de grenzen? Moeten er eersteklas rijstroken komen op de snelwegen? Niet dat ik daar voorstander van ben, hoor, maar een extreem voorbeeld kan helpen om de standpunten nauwer te omschrijven.
'Eersteklas' rijstroken bestaan toch al (niet bij ons): Carpoolstroken, waar je enkel op mag als je met minstens 2 in de wagen zit. En ook hier zijn er die via dummy's proberen om toch onrechtmatig gebruik te maken van deze rijstrook...
En busstroken op de autostrade (bv. E313) zijn ook voorbehouden voor een welbepaalde categorie van weggebruikers, net zoals 1e klas in de trein is voorbehouden voor een welbepaalde categorie van treingebruikers.

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 16 okt 2017, 13:37
door Steve
Een belangrijk verschil is ook dat je met de eerste klas in de trein geen minuut vroeger zult aankomen, terwijl je met een voorbehouden rijstrook op de weg wel degelijk heel wat tijdswinst kunt boeken. De vergelijking is dus nogal mank.

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 16 okt 2017, 15:21
door Dieselfreak
stefanic schreef: 16 okt 2017, 12:41En busstroken op de autostrade (bv. E313) zijn ook voorbehouden voor een welbepaalde categorie van weggebruikers, net zoals 1e klas in de trein is voorbehouden voor een welbepaalde categorie van treingebruikers.
Hoezo de 1e klas in de trein is voorbehouden voor een welbepaalde categorie treingebruikers? Iederéén kan toch, mits wat meer te betalen, een eersteklasticket kopen? Dat is niet uitsluitend weggelegd voor een welbepaalde groep treingebruikers.

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 16 okt 2017, 16:02
door Patrick
Misschien staat dit artikeltje al ergens hier op het forum.
NMBS wil het verschil tussen eerste en tweede klasse vergroten
Dateert van begin dit jaar.
Toen Jo er nog was :-)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 17 okt 2017, 01:38
door rvdborgt
Franksken 2.0 schreef: 16 okt 2017, 07:56Waarschijnlijk hier ook al geopperd:Als er geen verschil is tussen eerste en tweede klasse, waarom dan meer betalen?
Bv in de desirootjes is er geen verschil, M6-en hebben enkel vasttapijt als meerwaarde,...
In M6 heb je ook meer beenruimte.

Groetjes,
Rian

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 17 okt 2017, 05:51
door stefanic
Steve schreef: 16 okt 2017, 13:37 Een belangrijk verschil is ook dat je met de eerste klas in de trein geen minuut vroeger zult aankomen, terwijl je met een voorbehouden rijstrook op de weg wel degelijk heel wat tijdswinst kunt boeken. De vergelijking is dus nogal mank.
Ik heb ook niet gezegd dat tijdswinst ook bij de trein het voordeel is. In de trein betaal je meer voor meer kans op zitplaats (en afh. van type materieel ook wat meer beenruimte etc).
Bij m'n voorbeelden ging het erom dat je mits aan 'een bepaalde voorwaarde' te voldoen, je kan genieten van 'een voordeel':
Carpoolen -> snellere carpoolstrook
Meer betalen voor treinricket -> meer kans op zitplaats
Bus ipv auto nemen -> busstrook
Fast-lane-pass in pretpark kopen -> sneller op attractie
Meer betalen voor event-tickets -> meer vooraan in zaal
Meer betalen voor hotelkamer -> zeezicht ipv straatzicht, wel airco,...
...
Je ziet deze mogelijkheid tot 'upgrade' bij alles en overal. Waarom zou NMBS dat dan ook niet mogen doen? Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer. En inderdaad niet alle voordelen zijn gekoppeld aan financiële capaciteiten. Met de busstrook worden zelfs zij die geen auto kunnen kopen bevoordeeld met een vrije busbaan (zucht, ja ik weet dat er ook uit principe/milieu voor OV kiezen)

Re: Opzettelijk plaatsnemen in Eerste klas...

Geplaatst: 17 okt 2017, 07:46
door Steve
We zijn het helemaal eens, stefanic, ik reageerde net als jou op die eerdere vergelijking met de weg. :wink: