Pagina 2 van 5

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 11:17
door Steve
Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 11:32
door dentheo
Steve schreef: 28 nov 2017, 11:17 Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
In zo'n situatie is communicatie altijd een probleem.
Je moet ook uitkomen bij een ervaren iemand die actie durft nemen, niet iemand die in procedures begint te praten, dan is het te laat.
Dat geldt ook "binnen" één bedrijf, door de informatica zijn de "menselijke afstanden" tussen het personeel gegroeid.
Vertrouwen hebben om "iets" te doen buiten procedure wordt dan moeilijker.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 14:22
door Steven
De stroom snijden had weinig zin, die mr96 was defect en dus niet in dienst.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 15:08
door Marcad
Steven schreef: 28 nov 2017, 14:22 De stroom snijden had weinig zin, die mr96 was defect en dus niet in dienst.
En die andere trein lijk wel op een MR41... heeft geen stoom nodig.

http://www.lesoir.be/126619/article/201 ... accidentes

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 16:24
door traxie
dentheo schreef:
Steve schreef: 28 nov 2017, 11:17 Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
In zo'n situatie is communicatie altijd een probleem.
Je moet ook uitkomen bij een ervaren iemand die actie durft nemen, niet iemand die in procedures begint te praten, dan is het te laat.
Dat geldt ook "binnen" één bedrijf, door de informatica zijn de "menselijke afstanden" tussen het personeel gegroeid.
Vertrouwen hebben om "iets" te doen buiten procedure wordt dan moeilijker.
Idd men houdt best sterk vast aan de procedures. Dat men de stroom heeft gesneden duidt aan dat men geen inzicht had in de situatie of dat men de reglementering strikt heeft toegepast? Ik weet niet wat het meest de wenkbrauwen fronst.
In elk geval lijkt het alsof er tijd mee is verloren.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 16:42
door Steven
Marcad schreef: 28 nov 2017, 15:08
Steven schreef: 28 nov 2017, 14:22 De stroom snijden had weinig zin, die mr96 was defect en dus niet in dienst.
En die andere trein lijk wel op een MR41... heeft geen stoom nodig.

http://www.lesoir.be/126619/article/201 ... accidentes
Ik zie enkel maar rijtuigen van een mr96. Dus ik neem aan dat beide treinen van hetzelfde type zijn.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 16:56
door Steven
Op de fb pagina van Infrabel is duidelijk dat het telkens om een mr96 gaat. In beide gevallen zijn de stellen zwaar beschadigd door de impact. Zeker de 449 die na een brand nog wat extra structurele schade opliep. Zal deze nog hersteld worden? Weinig waarschijnlijk nu het B rijtuig zijn chassis geplooid is. Ook het andere motorstel heeft op 1 rijtuig een zware klap verwerkt, nr voorlopig onbekend.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 17:58
door 260689
AM 483 is het andere slachtoffer.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 18:25
door overweg13
Hoe je het ook draait of keert, het is weer een incident aan een overweg dat hier mensenlevens eist. Afschaffen dus, allemaal. Er zijn ook geen kruispunten op snelwegen. In die zin zijn al die actiegroepen die uit louter en denkbeeldig eigenbelang het sluiten van overwegen proberen te verhinderen ronduit misdadig. Natuurlijk moeten er wel alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers en omwegen van enkele honderden meters zijn dat niet.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 19:55
door Asterix
overweg13 schreef: 28 nov 2017, 18:25Er zijn ook geen kruispunten op snelwegen. In die zin zijn al die actiegroepen die uit louter en denkbeeldig eigenbelang het sluiten van overwegen proberen te verhinderen ronduit misdadig. Natuurlijk moeten er wel alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers en omwegen van enkele honderden meters zijn dat niet.
Er zijn ook geen overwegen op hogesnelheidslijnen, net zoals je wél kruispunten hebt op secundaire wegen die dorpskernen bedienen. En dus overwegen op klassieke spoorlijnen. Men zou m.i. beter harder optreden tegen roodrijders alsook vanaf een bepaalde leeftijd bestuurders medisch controleren.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 19:59
door Asterix
Steve schreef: 28 nov 2017, 11:17 Ik hoop ook dat de splitsing NMBS / Infrabel geen enkele rol gespeeld heeft in een eventueel gebrek aan (tijdige) communicatie, aangezien beide bedrijven hier actief aan de slag waren... de aangereden reizigerstrein was de NMBS, de spoorarbeiders bij Morlanwelz Infrabel en voor afslepende trein is het me niet helemaal duidelijk.
De mensen van de hersporingstrein zijn ook NMBS.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 20:08
door Catenist
Stel, ik zeg wel stel, dat er op de gesleepte trein iemand aanwezig is, is het dan vooralsnog technisch mogelijk om dat stel af te remmen wanneer de verbinding met de sleper wegvalt? Ik neem aan dat een ongeremd treinstel op een helling afwaarts snel een behoorlijke snelheid opbouwt en die ook lang aanhoudt? Dus meer een Runaway Train wordt.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 20:12
door HLE18
Met de handrem?

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 20:18
door Stijn82
Volgens de VRT verslaggeving, is niet de volledige trein losgekomen, maar slechts een deel.
Zou dit kloppen? En gaat het dan om een samenstelling van meerdere AM96 waarbij er één stel is losgekomen, of is er gewoon één of twee rijtuigen losgeraakt?
Ik heb nog geen foto's gezien van de aanrijding met de passagierstrein.. daar zou toch veel uit af te moeten leiden zijn.

Re: Ongeval/brand met 449

Geplaatst: 28 nov 2017, 20:47
door overweg13
Asterix schreef: 28 nov 2017, 19:55
overweg13 schreef: 28 nov 2017, 18:25Er zijn ook geen kruispunten op snelwegen. In die zin zijn al die actiegroepen die uit louter en denkbeeldig eigenbelang het sluiten van overwegen proberen te verhinderen ronduit misdadig. Natuurlijk moeten er wel alternatieven zijn voor voetgangers en fietsers en omwegen van enkele honderden meters zijn dat niet.
Er zijn ook geen overwegen op hogesnelheidslijnen, net zoals je wél kruispunten hebt op secundaire wegen die dorpskernen bedienen. En dus overwegen op klassieke spoorlijnen. Men zou m.i. beter harder optreden tegen roodrijders alsook vanaf een bepaalde leeftijd bestuurders medisch controleren.
Akkoord, maar je kunt spoorlijnen waarop 120 mag gereden worden en andere waar 130, 140 en 160 gereden wordt ook niet meteen vergelijken met secundaire wegen waar de snelheid vaak 70, 50 of 30 per uur bedraagt. In het geval van deze OW is de bouw van een brug niet eens moeilijk omdat de kruisende weg daalt naar de spoorweg toe. Ik blijf er bij: ze moeten allemaal weg.