Pagina 2 van 2

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 08 nov 2021, 19:21
door TB_worden
HLE18 schreef: 08 nov 2021, 18:15 Er is ook het gerucht dat ze dubbeldeks motorstellen willen aankopen en nieuwe locomotieven met 3 spanningen HLE17.
Die motorstellen zijn toch feitelijk de M7?

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 09 nov 2021, 16:13
door TimJ36
TB_worden schreef: 08 nov 2021, 19:21
HLE18 schreef: 08 nov 2021, 18:15 Er is ook het gerucht dat ze dubbeldeks motorstellen willen aankopen en nieuwe locomotieven met 3 spanningen HLE17.
Die motorstellen zijn toch feitelijk de M7?

Een gemotoriseerd stuurrijtuig gecombineerd met losse rijtuigen lijkt mij eerder een trek - duwcombinatie.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 09 nov 2021, 18:28
door desirootje
TimJ36 schreef: 09 nov 2021, 16:13
TB_worden schreef: 08 nov 2021, 19:21
HLE18 schreef: 08 nov 2021, 18:15 Er is ook het gerucht dat ze dubbeldeks motorstellen willen aankopen en nieuwe locomotieven met 3 spanningen HLE17.
Die motorstellen zijn toch feitelijk de M7?

Een gemotoriseerd stuurrijtuig gecombineerd met losse rijtuigen lijkt mij eerder een trek - duwcombinatie.
ik denk dat er bedoeld wordt dat ze dachten dat dit motorstellen waren want er is niet echt vraag naar nieuwe dubbeldeksmotorstellen, M7 hoort samen met desiro's de M4's en klassiekjes te vervangen en mss M5'en en varkensneuzen zo veel mogelijk naar P-treinen (behalve S32) te brengen + mogelijks het opbouwen voor een overschot om MS96 en I11 te kunnen renoveren.
De breaks wilt men nog niet direct vervangen en de varkensneuzen iets vroeger maar ook niet direct, de MS75 is trouwens ook een te kleine reeks om te vervangen met een nieuwe dat zou niet kloppen na de massabestellingen voor M7 en desiro.
Het lijkt me logisch als ze de breaks ook met dubbeldekkers vervangen maar dat zal nog jaren duren voordat daar aan gewerkt wordt, de HLE17 en M7's toegelaten krijgen in Duitsland voor Oostende Eupen is veel dringender, en daar lijkt ook al geen beweging in te komen.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 19:38
door wbrm
Na leasingmaatschappij Akiem heeft nu ook Railpool recent 200km/u multisysteem Vectrons aangekocht. Indien de NMBS de "HLE17" wil leasen in plaats van kopen is er dus langzamerhand echt concurrentie.
bron: https://railcolornews.com/2022/01/05/eu ... ron-order/

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 20:17
door VDL Sitea
De HLE 28 locs, zijn die gekocht of geleased?

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 20:49
door b-loc
VDL Sitea schreef: 05 jan 2022, 20:17 De HLE 28 locs, zijn die gekocht of geleased?
Geleased van Alpha trains.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 20:53
door HVHTB
wbrm schreef: 05 jan 2022, 19:38 Na leasingmaatschappij Akiem heeft nu ook Railpool recent 200km/u multisysteem Vectrons aangekocht. Indien de NMBS de "HLE17" wil leasen in plaats van kopen is er dus langzamerhand echt concurrentie.
bron: https://railcolornews.com/2022/01/05/eu ... ron-order/
Ik denk dat die locs vooral nuttig gaan zijn voor het goederenverkeer in België. Ik schat Lineas of DBC als grootste kanshebbers in.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 21:13
door desirootje
is het niet een beetje jammer, vectrons en de HLE13 die beiden 200km/h halen voor een goederentrein hangen die nooit zelfs aan 160km/h zou gaan? Ik neem aan dat ze op andere aspecten beter is voor goederen: trekkracht, vermogen, remkracht... Maar het voelt toch jammer dat zo een locomotief aan 140 km/h gaat bollen op een goede dag.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 21:23
door VDL Sitea
b-loc schreef: 05 jan 2022, 20:49
VDL Sitea schreef: 05 jan 2022, 20:17 De HLE 28 locs, zijn die gekocht of geleased?
Geleased van Alpha trains.
Op hoeveel jaar?
En als de leas gedaan is, blijven de locs bij NMBS of gaan ze terug bij Alfa?

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 05 jan 2022, 22:07
door kristofvt
VDL Sitea schreef: 05 jan 2022, 21:23
b-loc schreef: 05 jan 2022, 20:49
VDL Sitea schreef: 05 jan 2022, 20:17 De HLE 28 locs, zijn die gekocht of geleased?
Geleased van Alpha trains.
Op hoeveel jaar?
En als de leas gedaan is, blijven de locs bij NMBS of gaan ze terug bij Alfa?
Reeks 28 is gehuurd door NMBS Europe voor de IC Brussel -Amsterdam. Als in 2025 de ICNG gaat rijden zal hun lease niet meer verlengt hoeven te worden en worden ze terug gestuurd naar de eigenaar.
Lineas huurt ook Traxx Locomotieven van Railpool en AKIEM zodat reeks 28/29 na afloop van hun huurcontracten vervangen worden.
De aangekochte Traxxen van NS die voor de intercity rijden zijn ook reeds verkocht aan Akiem en worden terug gehuurd van verschillende leasefirma's. Ze zullen ook teruggestuurd worden als ze niet meer nodig zijn bij indienststelling van de ICNG.

Re: Nieuwe bestelde treinen

Geplaatst: 06 jan 2022, 00:53
door Steven
Met wat geluk beginnen de eerste ICNG tegen eind dit jaar te rijden. De bedoeling is om in de loop van 2022 de treinbestuurders op te leiden… wordt vervolgd…