Re: M5 langer in dienst
Geplaatst: 15 jun 2023, 23:59
Als de M5 opeens toch uitgerust wordt met ETCS en MUX wilt dat uiteraard zeggen dat er in december 2025 opeens wat meer rollend materiaal beschikbaar is.
Dit kan dan twee dingen inhouden:
-Ofwel wordt de levensduur van de M5 met enkele maanden verlengd, net genoeg om de periode te overbruggen totdat de M7's volledig geleverd worden.
-Ofwel gaan ze de levensduur met enkele jaren verlengen, tot aan de instroom van de MS30. Dit zou dan willen zeggen dat er in de loop van 2026-2027 een overschot aan materieel ontstaat, waardoor mogelijk een deel van de MW41 al uitgerangeerd kan worden.
MW41 afvoeren ten voordele van M5, is dat een verbetering?
Wat het tractiematerieel betreft kan dit ook wel interessant worden. Er zijn net genoeg HLE18+19 om met de M6 en M7 op pad te kunnen gaan, het aantal HLE17 komt dan weer grofweg overeen met het aantal I11 stammen. Om met de M5 te kunnen blijven rondrijden moeten er dus wat extra locs behouden blijven. Zien we hier een verlengd bedrijf van de HLE13 bij de NMBS?
Dit kan dan twee dingen inhouden:
-Ofwel wordt de levensduur van de M5 met enkele maanden verlengd, net genoeg om de periode te overbruggen totdat de M7's volledig geleverd worden.
-Ofwel gaan ze de levensduur met enkele jaren verlengen, tot aan de instroom van de MS30. Dit zou dan willen zeggen dat er in de loop van 2026-2027 een overschot aan materieel ontstaat, waardoor mogelijk een deel van de MW41 al uitgerangeerd kan worden.
MW41 afvoeren ten voordele van M5, is dat een verbetering?
Wat het tractiematerieel betreft kan dit ook wel interessant worden. Er zijn net genoeg HLE18+19 om met de M6 en M7 op pad te kunnen gaan, het aantal HLE17 komt dan weer grofweg overeen met het aantal I11 stammen. Om met de M5 te kunnen blijven rondrijden moeten er dus wat extra locs behouden blijven. Zien we hier een verlengd bedrijf van de HLE13 bij de NMBS?