Grote revisie Sprinter

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door K V B »

Bordensteker schreef: Jawel, met bijvoorbeeld toegevoegde blokkenremmen valt het remmen van Sprinters op gladde rails vermoedelijk behoorlijk te verbeteren (tenslotte remmen zowat alle treinstellen hier hoofdzakelijk met schijfremmen), maar om dáár de handen voor op elkaar te krijgen moet er kennelijk eerst een keer iets huiveringwekkends gebeuren.
De evolutie weg van de blokremmen is nog maar goed bezig en je wil al weer een stap terug zetten? Nee, moderne treinstellen hebben schijfremmen omwille van een heleboel goede redenen, en je gaat echt niet de fabrikanten en operators zo ver krijgen dat ze weer terug naar blokremmen gaan.
Voor zover ik weet bouwt niemand nog blokremmen in. Alle materiaal van de laatste decennia heeft schijfremmen.
Wat je kan doen als je de remkracht van je treinstel wil verhogen is rail remmen inbouwen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Robin »

K V B schreef:
Bordensteker schreef: Jawel, met bijvoorbeeld toegevoegde blokkenremmen valt het remmen van Sprinters op gladde rails vermoedelijk behoorlijk te verbeteren (tenslotte remmen zowat alle treinstellen hier hoofdzakelijk met schijfremmen), maar om dáár de handen voor op elkaar te krijgen moet er kennelijk eerst een keer iets huiveringwekkends gebeuren.
De evolutie weg van de blokremmen is nog maar goed bezig en je wil al weer een stap terug zetten? Nee, moderne treinstellen hebben schijfremmen omwille van een heleboel goede redenen, en je gaat echt niet de fabrikanten en operators zo ver krijgen dat ze weer terug naar blokremmen gaan.
Voor zover ik weet bouwt niemand nog blokremmen in. Alle materiaal van de laatste decennia heeft schijfremmen.
Wat je kan doen als je de remkracht van je treinstel wil verhogen is rail remmen inbouwen.
Op de T13 zitten ook nog blokremmen, enkel de traxx leeft op schijfremmen denk ik.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Alle materiaal van de laatste decennia heeft schijfremmen.
Wat je kan doen als je de remkracht van je treinstel wil verhogen is rail remmen inbouwen.
En zoals de I11 laat zien werkt dat systeem echt goed :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door dentheo »

Robin schreef:
Op de T13 zitten ook nog blokremmen, enkel de traxx leeft op schijfremmen denk ik.

En de 18 niet vergeten ??? Desiro ?
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:
Robin schreef:
Op de T13 zitten ook nog blokremmen, enkel de traxx leeft op schijfremmen denk ik.

En de 18 niet vergeten ??? Desiro ?
De T18 heeft enkel schijfremmen. Van de Desiro weet ik het niet, maar ik veronderstel ook enkel schijfremmen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Bordensteker »

Ik zat echt aan een vorm van "toegevoegde" blokkenrem te denken, in de vorm van bijkomende zgn. poetsblokken, die de wielband iets opruwen.
Ik meen dat de MS800 die ook heeft.

Hoe het ook zij, als er voldoende ervaring is met goede werking van schijfremmen, wat ik op zich inderdaad zeker niet kan noch wil bestrijden, waarom blijft men dan met de Sprinters toch maar doorsukkelen zoals ze nu zijn? Wat ontbreekt daar dan nu nog aan? Is het antiblokkeersysteem daar niet goed? Andere motorstellen geven toch veel minder klachten, en die hebben toch ook geen zandstrooiers?
Nog afgezien van de veiligheid, wat heb je nu aan een treinstel om veelvuldig te stoppen en weer op gang te komen, dat speciaal met het oog daarop een aangepaste overbrenging heeft (max. snelheid slechts 120 km/h), maar dat bij vochtig weer zowel doorslipt bij het aanzetten, als doorglijdt bij het remmen?
Het is toch een meer recent ontwerp dan de Break, en daar hoor je niemand over klagen, zelfs niet na het toevoegen van een derde rijtuig. En die rijdt met aandrijving op slechts 1/3 van de assen juist een stuk sneller dan klassiekjes.
Dus waarom is de Sprinter zo'n opvallend mooi-weer stel geworden?
Dienstregelingtechnisch kun je dan beter geen aangepaste overbrenging kiezen, want nu moet je toch speling voorzien in de dienstregeling om de lange rijtijd bij vochtig weer te kunnen inpassen.
LRDArdo

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door LRDArdo »

Sorry als het vervelend klinkt, maar kan iemand nu nog es een foto of een werkende link posten. Ik ben benieuwd naar hoe hij er nu uitziet! :D
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door msts.be »

Bordensteker schreef:Het is toch een meer recent ontwerp dan de Break, en daar hoor je niemand over klagen, zelfs niet na het toevoegen van een derde rijtuig. Dus waarom is de Sprinter zo'n opvallend mooi-weer stel geworden?
Héél eenvoudig: midden jaren '80, de periode De Croo. Technisch is de Sprinter een thrystor-tweetje (dus een AM73TH) met een polyester kast op.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door TrainzDr3ver »

Ben zonet een filmpje tegengekomen van de eerste dat in een nieuw laagje verf gespoten is...
Ik denk dat ze te veel geel besteld hadden :lol:
Naar mijn mening een verschikkelijke voorkant :?

http://www.youtube.com/watch?v=sSTfrafx ... AAAAAAAAAA
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Stijn91 »

TrainzDr3ver schreef:Ben zonet een filmpje tegengekomen van de eerste dat in een nieuw laagje verf gespoten is...
Ik denk dat ze te veel geel besteld hadden :lol:
Naar mijn mening een verschikkelijke voorkant :?

http://www.youtube.com/watch?v=sSTfrafx ... AAAAAAAAAA
Hopelijk gaan ze daar nog een laag wit aan de voorkant op gaan doen, want anders is het inderdaad wel verschrikkelijk.
Bomma

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Bomma »

Heel de voorkant geel, nee dank u :(
HijDieHetWeet

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door HijDieHetWeet »

In het echt valt het heel goed mee!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Bibke »

Als men de huisstijl wil aanhouden, zal men toch een stuk wit moeten voorzien.
Volgens mij gaat het er dan ook mooier uitzien.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Grote revisie Sprinter

Bericht door Teach2 »

Tip aan de mensen van de NMBS: laat DESIGN alstublieft over aan DESIGNERS. Als ik deze, en andere eerder door de NMBS zelf uitgevoerde moderniseringen bekijk, ben ik er van overtuigd dat daar geen designer zelfs maar in de buurt bij geweest is. Als het aankomt op vormgeving, moet je daar tenminste mensen bij betrekken die er iets van kennen, en niet alles overlaten aan ingenieurs.

Want dan krijg je dit soort gedrochten.
Plaats reactie