Pagina 11 van 148

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 24 dec 2013, 19:55
door TrainzDr3ver
Tegen dat die treinen gaan rijden zullen alle lijnen misschien al voorzien zijn van een bovenleiding :lol:

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 24 dec 2013, 21:26
door treinfan93
Shrek schreef:
Steven schreef:koppelbaarheid zal eerder naar andere MS zijn en dus gewoon voorzien worden van een GF-koppeling.
De aankondiging zegt:
De rijtuigen zullen hoofdzakelijk afgeroepen worden in vierledige en zesledige
treinconfiguratie, daarenboven zullen de rijtuigen compatibel en koppelbaar moeten zijn met de bestaande
dubbeldek rijtuigen in het NMBS park (type M5 en M6)

En hieronder even de hele beschrijving:

De belangrijkste karakteristieken van deze bloktreinen zijn:
• Dubbeldek motorrijtuigen samengesteld uit één gemotoriseerd stuurrijtuig, gewone rijtuigen en een gewoon
stuurrijtuig.
• De maximumsnelheid van het voertuig bedraagt minstens 200 km/h wat de NMBS de mogelijkheid geeft om
een optimale dienstregeling uit te werken (toelating voor indienststelling aan 189 km/h in een eerste fase en
zodra mogelijk aan 200 km/h).
• Twee spanningen: 3 kV DC en 25 kV AC, want het materieel moet inzetbaar zijn op het volledige Infrabel
netwerk.
• Minimaal 4,3 zitplaatsen per lopende meter trein indien in een samenstelling van 6 rijtuigen.
• Koppelbaar en compatibel met bestaande dubbeldek rijtuigen type M5 en M6.
• Comfortabel voor de reiziger met een duidelijk onderscheidbare 1e klasse, voldoende toiletten en een
aangenaam klimaatsysteem.
• Uitgerust met de modernste veiligheidssystemen in België (TBL1+, ETCS baseline 3).
• Toelating voor België + in het bestek zal vermeld worden welke grensstations en onder welke voorwaarden.
• Hoge betrouwbaarheid.
In het investeringsplan staan normaalgezien ook 50 nieuwe locomotieven dus er gaan waarschijnlijk gewone trek - duwtreinen met een lok bijkomen en geen gemotoriseerd stuurrijtuig .

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 24 dec 2013, 22:15
door bobke
"Maar de oudere, meer dan 30 jaar oude M4-tjes gaan er uit", aldus woordvoerder Bart Crols die de bestelling raamt op "meer dan duizend rijtuigen"."
Men is van plan om binnen 5 jaar al de M4 uit dienst te laten? Tegen dan zijn ze nog maar 35-40 jaar . Is dit een wijze keuze? Ze zijn nog maar in het begin van hun pensioenleeftijd :p Of zijn die M4 stellen zo'n miseriestellen dat men er zo rap mogelijk van af wil (ik denk dat de M4 tien jaar langer onderhouden, toch wel goedkoper is dan nieuwe treinen te kopen?) Ik vond het altijd gemakkelijke stellen om mee te reizen, brede deuren die meer in het midden van de wagon zitten, ideaal voor een vlottere uitstap.

En waarom moet een dubbeldekmotorstel koppelbaar zijn met M6 :s , beetje raar. Bv een dubbeldekmotorstel van 4 wagons. Waarom zou je daar dan BV 2 m6en aanhangen, en moet één van die twee M6en een BDx dan nog zijn. Lijkt mij zeer ingewikkeld.

"De nieuwe NMBS-vloot geldt voor vier soorten dubbeldek rijtuigen, twee soorten daarvan met een eigen tractie. "
Onder twee soorten met tractie veronderstel ik dubbeldekmotorstellen (bv 4delige & 6 delige). dan nog twee soorten dubbeldekrijtuigen? Kan iemand uitleggen dat laatste uitleggen? Een dubbeldekrijtuit is toch een dubbeldekrijtuig (één soort)?

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 24 dec 2013, 23:07
door kika
Shrek schreef:De belangrijkste karakteristieken van deze bloktreinen zijn:
Wat is een 'bloktrein?' https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloktrein die definitie is hier niet op z'n plek. Is dat een 'eenheid' van stellen die normaal gezien niet gebroken wordt?

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 24 dec 2013, 23:22
door kika
bobke schreef:"Maar de oudere, meer dan 30 jaar oude M4-tjes gaan er uit", aldus woordvoerder Bart Crols die de bestelling raamt op "meer dan duizend rijtuigen"."
Men is van plan om binnen 5 jaar al de M4 uit dienst te laten? Tegen dan zijn ze nog maar 35-40 jaar . Is dit een wijze keuze? Ze zijn nog maar in het begin van hun pensioenleeftijd :p Of zijn die M4 stellen zo'n miseriestellen dat men er zo rap mogelijk van af wil (ik denk dat de M4 tien jaar langer onderhouden, toch wel goedkoper is dan nieuwe treinen te kopen?) Ik vond het altijd gemakkelijke stellen om mee te reizen, brede deuren die meer in het midden van de wagon zitten, ideaal voor een vlottere uitstap.
Reeks 21 is de enige die in trek-duw met M4 kan werken, daar gaat geen ETCS in komen. Het non-ETCS werkterrein krimpt en tegen 2025 zou dat al behoorlijk klein moeten zijn. Dus dan moet je trekken of 2 locs gebruiken (of omlopen, minder flexibel in ieder geval). Ze hebben geen gigantische vervoerscapaciteiten, dus drukke lijnen zijn ook minder vanzelfsprekend. 2017 is een ideale streefdatum, laat ons realistisch zijn: opleidingen, problemen bij levering of homologatie; testritten verwacht ik eerder in 2018, algemene inzet in 2019. Optimist dat ik ben, kan goed zijn dat het nog langer duurt. Een tijdlang kunnen ze nog prima als P-treinen gebruikt worden, dus complete buitendienststellingen verwacht ik dan na 40-45 jaar.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 00:30
door dentheo
Internationaal is er zeker een beweging te zien in de richting van treinstellen. Dus deze move lijkt niet zo gek.
Of die koppelbaarheid zo noodzakelijk is ?
Ik vraag me af wat die ene "eis of wens" kost of mag kosten, voor men hem annuleert

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 02:56
door Joris
Die M4 al voor 2020 uit dienst halen zou inderdaad wel jammer zijn. En ze zijn inderdaad nog niet oud, en geheel gemoderniseerd. De kost van het muxen zou ook jammer zijn als dat maar voor 4 jaar is denk ik.
Wat ik vooral denk is dat men vaste composities wil vormen van loc+rijtuigen, zoals nu op de knokke/Blankenberge. Dus met GF koppeling, en misschien komt er wel een halve loc bij, zoals in bvb Italië, of de RE450 van de SBB. En dat die dan moet kunnen samenwerken met 19+M6GF.
Een beetje een rare keuze misschien, al zie je in Duitsland bvb ook vooral loc+dubbeldek rijtuigen verschijnen ipv dubbeldekstellen.
Nu gewoon vooral hopen dat die stellen echt IC comfort krijgen. Dat er een duidelijk klassenonderscheid moet zijn is wel al hoopgevend!

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 08:57
door Kristofke
Op vlak van kostenbeheersing zal een gele lijn wel voldoende verschil zijn voor de NMBS. Denk niet dat na de M6, de Desiro en de vernieuwde break de NMBS plots inziet dat die eerste klasse niet de naam waardig is.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 10:49
door bobke
Toch wel benieuwd welke soorten treinen de vier kandidaten gaan presenteren. (ik veronderstel 4; bombardier, siemens, alstom en stadler?)
Bombardier heeft allesinds een waardige kandiaat met de twindexx http://www.bombardier.com/en/transporta ... units.html
Siemens heeft ook een waardige kandiaat met de ICx http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... s/icx.aspx
Op vlak van alstom en stadler weet ik niet zo of zij IC materiaal hebben.

Ben wel beetje voorstander voor Bombardier voor de vestiging in Brugge, is dan ook ideaal om daar het onderhoud te kunnen doen ipv nmbs werkdepots. (Ik denk wel dat Bombardier een competitieve prijs zal aanbieden anders zal het finito zijn met Bombardier Brugge)

Doordat er treinrijtuigen en treinstellen besteld zouden worden, kan het ook zijn dat de order naar twee fabrikanten gaat denk ik.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 11:45
door Cipallieter
bobke schreef: Onder twee soorten met tractie veronderstel ik dubbeldekmotorstellen (bv 4delige & 6 delige). dan nog twee soorten dubbeldekrijtuigen? Kan iemand uitleggen dat laatste uitleggen? Een dubbeldekrijtuit is toch een dubbeldekrijtuig (één soort)?
Dit staat er bij de korte beschrijving van de opdracht of aankoop/aankopen op de website van 'Bulletin der Aanbestedingen' (http://www.bda-online.be):

...Hiervoor zullen er in totaal 4 soorten dubbeldek rijtuigen gedefinieerd worden: gemotoriseerde dubbeldek stuurrijtuigen "Bmx", niet gemotoriseerde dubbeldek stuurrijtuigen "BDx", dubbeldek rijtuigen met 1e en 2e klasse "AB" en dubbeldek rijtuigen 2e klasse "B"....

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 11:47
door Shrek
Er staat ook dat afwijken mag. Ik veronderstel dus dat een gewoon motorstel ook wel in aanmerking zal komen.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 11:48
door msts.be
Het gaat hier over dubbeldek, dus ICx is bij voorbaat uitgesloten.

Mijn mogelijke kandidaten:
Alstom: Coradia Duplex (SNCF TER2N NG/SJ X40)
Bombardier: Twindexx Vario (DB), Regio2N/Omneo (SNCF, met die korte bakken op gelede draaistellen)
Siemens: Desiro Double Deck (SBB RABe 514 S-Bahn)
Stadler: KISS (BLS, ODEG, SBB, Westbahn, CFL)
en eventueel Skoda (CityElefant)

Zoals gewoonlijk krijgen we dan het Brugse gezwets dat de order nodig is voor de toekomst van de fabriek enz, maar ditmaal moet men degelijke stellen kopen ipv politiek-economische aankopen ! Dus als dat bv. bij Stadler is, so be it.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 18:23
door bobke
msts.be schreef:Het gaat hier over dubbeldek, dus ICx is bij voorbaat uitgesloten.

Mijn mogelijke kandidaten:
Alstom: Coradia Duplex (SNCF TER2N NG/SJ X40)
Bombardier: Twindexx Vario (DB), Regio2N/Omneo (SNCF, met die korte bakken op gelede draaistellen)
Siemens: Desiro Double Deck (SBB RABe 514 S-Bahn)
Stadler: KISS (BLS, ODEG, SBB, Westbahn, CFL)
en eventueel Skoda (CityElefant)
Ik zei ICx met de gedachte dat ze wel een dubbeldekvariant van kunnen maken.
Die Regio2N/Omneo lijkt mij ook niet handig voor capaciteitsuitbreiding Afbeelding een deel dubbeldek, dan enkeldek , terug dubbeldek etc
Beter zou zijn in zo'n module, allemaal dubbeldek en aan beide kanten wagon, een deur maar niet zo breed als bij de M6, maar toch breder dan I11 (dat je met twee man naast elkaar kan uitstappen). In totaal over een hele lengte van de trein heb je dan meer deuren wat de vlottere uitstap garandeert in stations.
Wat is het voordeel met zo'n onderstel? Ik heb al eens ergens gezien dat onderstellen ook zo geplaatst worden, maar één rij "wielen" ipv een normaal onderstel (twee rijen wielen).

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 18:48
door Steven
Meer dan 2 deuren per rijtuig? dan kom je in de problemen met alle hoge perrons van Brussel, Gent, Antwerpen, Luik,....

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 25 dec 2013, 19:27
door nahoj
Steven schreef:tja om met M5 en M6 te koppelen volstaat een schroefkoppeling :mrgreen: :mrgreen:
Niet echt. Er is minstens ook de hoogte van de intercirculatie.
En daarbij kan men nog een rits aan functionaliteiten bedenken die compatibel kunnen gemaakt worden: deursturing en -controle, UIC-kabel, SIV, energie-uitwisseling (laagspanning),...