Treinen zitten steeds voller

Alles over reizigerstreinen in België.
Dietrich

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Dietrich »

Jeroen schreef:Geen probleem voor mij, Groentje maar dan is het toch echt wel van de pot gerukt dat men komt klagen over passage. Wat wil je nu ook als je centraal in de trein zit? Men betaalt voor beter zitcomfort, voor meer privacy kan men misschien beter overstappen op de taxi.
Je kan het draaien of keren zoals je wilt, maar velen zullen het met mij eens zijn dat het niet plezant is als er bij elke stop een hoop mensen door eerste komen gelopen die daar eigenlijk niet moeten zijn. Als je 50% meer betaalt mag je er wel iets voor in de plaats krijgen, of zeker dat wat je juist verwacht van eerste klas: dat het o.a. rustiger is, en dat mag ook bij een halte.

Die borden die de samenstelling aangeven alsook die andere maatregelen van de SBB mogen van mijn part hier ook. Maar ik zou er niet van schrikken als er dan nog steeds hopen mensen hun ooglappen niet afnemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door kika »

Dietrich schreef: Je kan het draaien of keren zoals je wilt, maar velen zullen het met mij eens zijn dat het niet plezant is als er bij elke stop een hoop mensen door eerste komen gelopen die daar eigenlijk niet moeten zijn. Als je 50% meer betaalt mag je er wel iets voor in de plaats krijgen, of zeker dat wat je juist verwacht van eerste klas: dat het o.a. rustiger is, en dat mag ook bij een halte.
Daar heb je coupés voor met een zijgang. Maar goed dan krijgen we weer dat gezeur over 'veiligheidsgevoel,' als punt bij paaltje komt zullen er altijd ergens concessesies gedaan moeten worden. Doorloop is bij mij - meestal - niet de grootste ergernis als ik in 1e reis, maar vaker het gebrek aan comfort: goede zetels maar geen stocontact, (bijna) geen onderscheid met 2e klas én geen stopcontact, luidruchtige zakenmannen die lopen te giechelen in hun dure telefoons over 'deals...' Liefst heb ik gewoon de volledige keuze: 'meer beenruimte/krappere portemmonaie, rust/bellen, coupé/grotere ruimte, stopcontact van belang,...' i.p.v. 1e of 2e klasse.
thomaslj

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door thomaslj »

Jani schreef:Hoe moet dat dan praktisch gebeuren, moet elke TBG naar de omroeper bellen om te melden hoeveel volk er in zijn trein zit en waar ze zitten? De omroepers van Brussel zullen nogal lachen.
Misschien met sensoren in de zetels zoals in bioscoopzalen maar dat kost natuurlijk alweer geld.
Jani

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Jani »

Dames en heren, wegens een defect aan de zetelsensoren is deze trein afgeschaft, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

Met de nieuwe dienstregeling is er met materiaal geschoven en rijdt de IRn voortaan 's avonds met 1 klassiek ipv een stam M5m.

Gevolg is dat dit klassiekje overvol zit.

Andere diensten worden opgevangen met wat gekoppelde sprinters.

Volgens artweb stopt de m5 samenstelling met rijden na zijn verlengde rit naar Geraardsbergen, daarna blijft die daar staan tot de ochtend...

In het weekend rijdt de IR naar antwerpen vanuit Brussel vaak met maar 1 break, die zit ook om 22u stampvol.

Om nog maar te zwijgen van de IC Charerloi Antwerpen die 's avonds altijd met twee klassiekjes of 1 ms800 rijdt. Ook hier weer volle trein.

Wie zorgt hier eigenlijk voor de opvolging van de bezetting? Moet al dat materieel perse op stok in het weekend? Ik begrijp de schrik tot vandalisme in lege treinen, maar hier en daar een extra motorstel moet toch echt wel mogelijk zijn?

3332 van 12:07 FN - FBMZ reed vandaan met 1 break, de tbg heeft zelfs geen controle gedaan, die wist goed genoeg dat er geen doorkomen aan was en de opmerkingen van reizigers al kon zien aankomen van enkele kilometers ver, intussen zat 1ste klasse wel vol met reizigers die daar waarschijnlijk niet moeten zitten.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door am62 »

Kristofke schreef:Volgens artweb stopt de m5 samenstelling met rijden na zijn verlengde rit naar Geraardsbergen, daarna blijft die daar staan tot de ochtend...
Om dan P-trein 7572 Geraardsbergen - Brussel-Zuid te verzekeren en als trein 3307 verder te sporen naar Antwerpen-Centraal. Het is dus niet zomaar "blijven staan". De NMBS spaart er blijkbaar een stam M4m-rijtuigen mee uit die anders een hele dag in de bundel Schaarbeek stond...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

Normaalgezien deden die 2 stammen M5m tot de laatste rit de IRn, dat was misschien wat veel voor 's avonds, maar dat vervangen met 1 klassiekje of 2 sprinters is van het ene extreme naar het andere. Omdat die p treinen uit Geraardsbergen kunnen vertrekken 's morgens moeten er nu ongeveer zes ritten 's avonds met een klassiekje gereden worden. Ik vind dat niet logisch.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door am62 »

De ene stam is al sinds december 2007 doorgetrokken tot FGRA (het gaat dus niet over twee stammen maar over één). De andere stam is nieuw (7572/3307 en 3337/8574). Niet logisch ? De NMBS zal niet over 1 nacht ijs gegaan zijn om tot deze doortrekking over te gaan, vermoed ik. Hoe zij de rest invult, is natuurlijk van even groot belang. Spijtig dat het daar dan fout loopt, maar als reiziger van Antwerpen naar Geraardsbergen is het voor mij van evenveel belang dat er tussen Brussel en Geraardsbergen ook voldoende zitplaats is - tussen Antwerpen en Brussel in de avondspits is dat geen probleem.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

Het gaat dan ook niet om de avondspits maar vanaf 19u.

Maar moest u niet in Geraardsbergen wonen, maar pendelaar zijn tussen Brussel-Antwerpen na 20u, dan had u daar waarschijnlijk al lang een vlammende blogpost van gemaakt ;) dat het niet kan dat om de capaciteit van één trein te verhogen er zes andere treinen het maar met minder moeten doen ;)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:Het gaat dan ook niet om de avondspits maar vanaf 19u.

Maar moest u niet in Geraardsbergen wonen, maar pendelaar zijn tussen Brussel-Antwerpen na 20u, dan had u daar waarschijnlijk al lang een vlammende blogpost van gemaakt ;) dat het niet kan dat om de capaciteit van één trein te verhogen er zes andere treinen het maar met minder moeten doen ;)
Kom nou, zo vol zaten/zitten die IR's nu toch ook were niet. Men heeft ze bijna 2 maand aan eens stuk kunnen afschaffen zonder noemenswaardige problemen, en nu zou plots een rijtuigenstel nodig zijn dat zijn mannetje staat in de spits voor enkele avondritten?
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

Ik ben de eerste om toe te geven dat die bezetting niet al te geweldig was, ik zat vaak alleen helemaal vooraan of achteraan.

Echter als je dat vervangt door een klassiek stel is het toch wel een groot verschil hoor. Ik zal het in ieder geval de komende weken zien of het een eenmalige grotere reizigerstoeloop was dan anders. Ik hoop het in ieder geval.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef:Ik ben de eerste om toe te geven dat die bezetting niet al te geweldig was, ik zat vaak alleen helemaal vooraan of achteraan.

Echter als je dat vervangt door een klassiek stel is het toch wel een groot verschil hoor. Ik zal het in ieder geval de komende weken zien of het een eenmalige grotere reizigerstoeloop was dan anders. Ik hoop het in ieder geval.
Het volstaat dat de Beneluxtrein afgeschaft is of met veel vertraging rijdt, om extra reizigers te hebben, en zo denkbeeldig is dat niet. Maar je kunt je materieelinzet toch niet bepalen a.h.v. de mogelijke uitval van andere treinen?
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door Kristofke »

De IRn is een goede opvang voor de afschaffing of vertraging van een IC Charleroi-Antwerpen en de Benelux, en dan kwam die capaciteit goed uit. En dat was meer dan nodig het geval dagelijks.

De enige trein waarvan ik zeker was dat er plaats zou zijn.

Dan is echter de vraag waarom dit al jaren lang in die samenstelling rijdt, dat het nu plots met twee rijtuigen genoeg zou hebben (anderhalf, want er is ook nog 1ste klas) ...
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door am62 »

Niks houdt u tegen om actie te ondernemen. Kaart jouw probleem aan bij de NMBS. Dat is alvast een eerste stap en hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinen zitten steeds voller

Bericht door overweg13 »

Kristofke schreef: Dan is echter de vraag waarom dit al jaren lang in die samenstelling rijdt, dat het nu plots met twee rijtuigen genoeg zou hebben (anderhalf, want er is ook nog 1ste klas) ...
Tjonge, jonge, soms rijden treinen ook met veel te grote samenstellingen omdat dat op een moment van de dag nu gewoon beter uitkomt, niet omdat het aantal reizigers dat verantwoordt. (Of wat zou je liever hebben: dat men op drukke momenten rijdt met samenstellingen die alleen geschikt zijn voor de kalmste momenten.) Als men dat kan opvangen, dan is dat toch goed meegenomen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie