Shrek schreef:De belangrijkste karakteristieken van deze bloktreinen zijn:
Wat is een 'bloktrein?' https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloktrein die definitie is hier niet op z'n plek. Is dat een 'eenheid' van stellen die normaal gezien niet gebroken wordt?
Je interpretatie is niet slecht.
Zoals hier al juist geciteerd, gaat het om rijtuigen, waarvan één type met tractie. Daarmee kan je alle kanten op wat samenstelling betreft, maar het zou de bedoeling zijn om met relatief vaste samenstellingen te rijden: de zgn. bloktreinen.
Wat betreft de reacties i.v.m. welk materieel zal verdwijnen: momenteel is het de bedoeling alle materieel waar ETCS ingebouwd zal worden te behouden naast deze nieuwe rijtuigen. D.w.z. alle motorstellen vanaf Break + de 4-ledige, en alle locomotieven vanaf HLE 13. Rijtuigen: enkel M5, M6 en I11. I10 kan het misschien ook nog even uithouden. MW41 en rangeerdiesels blijven nodig waar geen draad hangt.
Edit: de vergeten 4-ledige MR toegevoegd.
Laatst gewijzigd door nahoj op 26 dec 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag me af of Stadler zo'n bestelling wel aankan. Vaak lees je wel eens dat Stadler een bestelling binnen haalt (nederland, duitsland, zwitserland, hongarije etc), maar dat zijn altijd hele kleine bestellingen.
Dit hele topic nog is doorgelezen en bekeken omdat ik dacht dat er hier foto's stonden van mogelijke dubbeldeksmotorstellen zoals deze in andere landen rijden, jammer genoeg niks gevonden.
Wel gezien dat de tekst van de opener van dit topic het heeft op 80000 plaatsen en er dit nu 145000 zullen zijn, groot verschil dus.
Stijn91 schreef:Dit hele topic nog is doorgelezen en bekeken omdat ik dacht dat er hier foto's stonden van mogelijke dubbeldeksmotorstellen zoals deze in andere landen rijden, jammer genoeg niks gevonden.
Wel gezien dat de tekst van de opener van dit topic het heeft op 80000 plaatsen en er dit nu 145000 zullen zijn, groot verschil dus.
Verschil zit 'm er in dat men eerst sprak over twee bestellingen: eentje voor getrokken dubbeldeksrijtuigen, en eentje voor motorstellen (die 80.000 zitplaatsen). Kennelijk heeft men nu besloten om die twee bestellingen samen te voegen.
bobke schreef:Vraag me af of Stadler zo'n bestelling wel aankan. Vaak lees je wel eens dat Stadler een bestelling binnen haalt (nederland, duitsland, zwitserland, hongarije etc), maar dat zijn altijd hele kleine bestellingen.
Voor de SBB heeft Stadler toch een behoorlijke aantal dubbeldekkers geproduceerd. 50 6 wagen stellen, en 24 4 wagen stellen. Goed voor in totaal zo'n 35000 zitplaatsen. Daarbij komen nog 28 stuks voor de BLS. Ik denk dat Stadler dit wil zou zien zitten, en ga er van uit dat ze zeker meebieden.
En misschien dat ze dan zelfs een nieuwe fabriek in België bouwen...
Stadler heeft intussen in Duitsland en Polen fabrieken en werkt binnen de EU.
Bombardier is een nieuw gamma van dubbeldekstreinen (4) aan het uittesten in Frankrijk, Duitsland en Tsjechië.
Deze bestaan zowel uit treinstellen als rijtuigen. Een "motor"?rijtuig is enkeldeks met de deuren, panto's en veel uitrusting op het dak. Denkelijk zijn daar ook de speciale WC's (nu betonblokken) en alvast de trappen naar beneden- en bovendeks voor de dubbeldekkers.
Ze zijn geschikt voor 1500 V = en 25 kv ~.
Begrijp ik het goed dat men de ruimte tussen de twee stuurrijtuigen (motorwagens) kan opvullen met één, twee, drie dubbeldekrijtuigen ?
Dan kan men tweetjes, drietjes, viertjes, vijfjes maken ?
dentheo schreef:Begrijp ik het goed dat men de ruimte tussen de twee stuurrijtuigen (motorwagens) kan opvullen met één, twee, drie dubbeldekrijtuigen ?
Dan kan men tweetjes, drietjes, viertjes, vijfjes maken ?
Theoretisch wel, al geeft de NMBS in de officiële bekendmaking aan dat ze vooral / uitsluitend viertjes en zesjes willen maken.
Inderdaad is dat de bedoeling. In Frankrijk zijn ze bedoeld voor de verschillende regio's zodat men ze kan aanpassen aan de plaatselijke noodwendigheden.
Een verslag met foto's in RailPassion nr. 192
dentheo schreef:Begrijp ik het goed dat men de ruimte tussen de twee stuurrijtuigen (motorwagens) kan opvullen met één, twee, drie dubbeldekrijtuigen ?
Dan kan men tweetjes, drietjes, viertjes, vijfjes maken ?
Theoretisch wel, al geeft de NMBS in de officiële bekendmaking aan dat ze vooral / uitsluitend viertjes en zesjes willen maken.
Dat zal dan vooral dienen voor te koppelen met andere treinen zeker, bv de Knokke(vier of zesdelig)/ Blankenberge(zesdelig) & rond de noord-zuid verbinding om zo lang mogelijke treinen er door te sturen.
Zouden die zesdelige dan met twee motorrijtuigen rijden om beetje uit de voeten te kunnen ?
Hoeveel power moeten we hebben voor zes rijtuigen ? 3-4MW ?
Of zijn die stuur motorrijtuigen "lage" loks met reizigers op bovenste verdieping ? Stijl DDZ in Nl ?
Zijn al de buitenlandse voorbeelden ook via dat schema opgebouwd, ik dacht dat die verdeelde motoren hadden.
Ondertussen even nagezocht de Kiss heeft ongeveer deze opbouw.
Elk stuurmotorrijtuig heeft één of twee aangedreven motordraaistellen met 500KW per as.
Geeft 8 assen met 500KW per zesdelige trein geeft 4MW. misschien iets te veel voor Belgie.
De luxemburgse versie heeft 4x 750KW, geeft 3 MW waarschijnlijk genoeg.