MAAR ze hebben vier rijtuigen, en dat lijkt toch flink veel waard te zijn in deze tijden van voortdurend capaciteitstekort. 44 stuks zijn dan misschien niet zoveel (maar nu toch ook niet meteen een "zeer kleine" reeks?), maar dat komt in dit geval wel overeen met 176 rijtuigen. Toch meer dan de helft van het totale park MS96, bijvoorbeeld.carlos schreef:renovatie/modernisering programma staat wel tot 2020 in de meerjaren begroting, maar ik vrees dat die renovatie/modernisatie beperkt zal blijven tot een studie; en dat het eigenlijke programma nooit zal worden uitgevoerd.Dieselfreak schreef:Maar een trein gaat na een modernisatie meestal geen 40 jaar meer mee. Op korte termijn is het dan wel goedkoper, maar op lange termijn? Het is al bijna 4 jaar geleden dat aangekondigd werd dat ze de AM75 gingen renoveren, vandaag is er nog geen enkele in het wit te bekennen. De oudste stellen zijn intussen bijna 38 jaar. Doe er nog een aantal jaar bij, en ze hebben de afschrijvingstermijn bereikt.Bart schreef:En ook al is de modernisatie een duur project, (kan ook niet anders, eigenlijk wordt zo goed als alles inclusief alle bekabeling vervangen) het blijft nog altijd pakken goedkoper dan de aankoop van nieuwe treinstellen.
redenen:
-zoals dieselfreak zegt nog enkele jaren en de afschrijvingstermijn is bereikt;
-er als je daar nog bijtelt dat het renovering/moderniseringsprogramma van 600/700 nu zo'n 5 jaar afgelopen is en je dus kan stellen dat ook deze over zo'n jaar of 10 weg zullen gaan;dan blijft er niets meer over waarmee AM75 gekoppeld kan worden. (en AM75 op zichzelf is een zeer kleine reeks)
Renovatie AM75 ?
Re: Renovatie AM75 ?
Re: Renovatie AM75 ?
140*3= 420,Steve schreef:MAAR ze hebben vier rijtuigen, en dat lijkt toch flink veel waard te zijn in deze tijden van voortdurend capaciteitstekort. 44 stuks zijn dan misschien niet zoveel (maar nu toch ook niet meteen een "zeer kleine" reeks?), maar dat komt in dit geval wel overeen met 176 rijtuigen. Toch meer dan de helft van het totale park MS96, bijvoorbeeld.
44*4=176,
176*2=352
mis ik iets?
Re: Renovatie AM75 ?
was ook niet de bedoeling omdat te promotenShrek schreef: Simpel: je doet al die dingen niet, bestel met het bespaarde geld nieuwe dingen en laat de sprinters nog rijden tot ze versleten zijn.
niet utopisch, uitdagingenShrek schreef:Maar omdat jij toch graag in details gaat over utopische dingen
Re: Renovatie AM75 ?
Carlos de uitdaging moet betaalbaar blijven en vooral ook nog wat rendement hebben.
Re: Renovatie AM75 ?
Er zijn maar 120 AM96's i.p.v. 140Shrek schreef:140*3= 420,Steve schreef:MAAR ze hebben vier rijtuigen, en dat lijkt toch flink veel waard te zijn in deze tijden van voortdurend capaciteitstekort. 44 stuks zijn dan misschien niet zoveel (maar nu toch ook niet meteen een "zeer kleine" reeks?), maar dat komt in dit geval wel overeen met 176 rijtuigen. Toch meer dan de helft van het totale park MS96, bijvoorbeeld.
44*4=176,
176*2=352
mis ik iets?
Re: Renovatie AM75 ?
Ik denk het wel... het verschil MS80 <=> MS96, bijvoorbeeld? Ik weet dat ze ietsje meer op elkaar zijn gaan lijken sinds de nieuwe look van de MS80, maar van jou had ik toch verwacht dat je ze uit elkaar zou kunnen houden...Shrek schreef:140*3= 420,Steve schreef:MAAR ze hebben vier rijtuigen, en dat lijkt toch flink veel waard te zijn in deze tijden van voortdurend capaciteitstekort. 44 stuks zijn dan misschien niet zoveel (maar nu toch ook niet meteen een "zeer kleine" reeks?), maar dat komt in dit geval wel overeen met 176 rijtuigen. Toch meer dan de helft van het totale park MS96, bijvoorbeeld.
44*4=176,
176*2=352
mis ik iets?
(en oké, het is in feite nét ietsje minder dan de helft... één MS75 meer en het was exact de helft. )
Re: Renovatie AM75 ?
Dan zou men al die moeite voor niets gedaan hebben ? Vergeet niet dat men de Budd's begin jaren '90 ook "gemoderniseerd" heeft (wat uiteindelijk enkel het steken van nieuwe ramen was), terwijl de eerste stellen al in 1994 naar Italië zijn verkocht en de laatste in 1996/7 buiten dienst gegaan zijn. Dus men heeft voor maar 6 jaar dienst daar uiteindelijk geld ingestoken, maar blijkbaar moet het dan toch de moeite zijn geweest ?carlos schreef:renovatie/modernisering programma staat wel tot 2020 in de meerjaren begroting, maar ik vrees dat die renovatie/modernisatie beperkt zal blijven tot een studie; en dat het eigenlijke programma nooit zal worden uitgevoerd.
Ik ben daarom niet overtuigd dat men eerst al die moeite doet en dan nu ineens het project weer zou stopgezet worden. En carlos, ik blijf het zeggen: wees eens realistischer in je voorstellen/ideeën. Het moet betaalbaar blijven, en als je zo'n supertransformaties wil dan ben je beter af met nieuw materieel dan aan een oude basis te prullen.
Re: Renovatie AM75 ?
Shrek schreef:Simpel: je doet al die dingen niet, besteld met het bespaarde geld nieuwe dingen en laat de sprinters nog rijden tot ze versleten zijn.carlos schreef: men zou bij de modernisatie van de duikbril een extra rijtuig (met extra motoren) kunnen toevoegen.
maar dan begint het feitelijk:
-hoeveel extra motoren ga je toevoegen? behouden van huidige acceleratie, of gaan voor acceleraties à la desiro?
-wat ga je dan als tussenwagen gebruiken een enkeldek of een dubbeldekrijtuig?
en als je kiest voor dubbeldek, ga je je dan beperken tot 1 tussenrijtuig of plaats je er meteen 2 of zelfs 4?
- en wat met de maximum snelheid? 120 behouden op toch maar gaan voor 160?
- en als je dan gekozen hebt voor 160 met acceleraties als desiro en 2of4 dubbeldekrijtuigen, moeten we dan de elektrische interface aanpassen zodat er operationeel gekoppeld kan worden met desiro of niet?
-enkel 3000V= of ook 25kVac?
op den duur bekom je dus een quasi volledig nieuw motorstel, alleen zit je met 2 kopwagens die toch al zo'n 25 jaar oud zijn...
hoe ver ga je gaan???
Maar omdat jij toch graag in details gaat over utopische dingen:
-Het is niet enkel motoren toevoegen, de hele elektrische kast moet dan aangepast worden. Die motoren moeten niet eens in het middenrijtuig zitten, je kan die evengoed in het koprijtuig steken (dat moet toch helemaal aangepast worden in zo'n geval).
-Een zwaar dubbeldeksrijtuig tussen 2 heel lichte koprijtuigen zou teveel wegen, enkel een plastieken middenrijtuig kan je toevoegen zonder optrekeigenschappen te verliezen.
-De sprinters zijn nu al zeer onstabiel bij 120 km/h, tot 100km/h rijden ze min of meer ok. 160 km/h is sowieso uitgesloten.
-Koppelen met de desiro's is zeer moeilijk (andere sturing) en niet wenselijk wegens verschillende rij-eigenschappen.
-sowieso enkel 3000v, geen plek voor een zware transfo in die lichte stelletjes.
Zoals je duidelijk kan zien: de sprinters zijn zeer matige stellen, zonder mogelijkheden ze substantieel te verbeteren. Het beste is die gewoon op te lappen en ze over 10-15 jaar buiten te gooien en er vooral niet teveel geld meer in te steken.
voor alle duidelijkheid, ik geloof niet dat het financieel verantwoord zou zijn om grote investeringen te doen aan de sprinter (te lage max snelheid, te veel "wiegen" ), maar
Shrek, als je argumenten gebruikt, dan moet je je zelf niet gaan tegenspreken:
Shrek schreef: Die motoren moeten niet eens in het middenrijtuig zitten, je kan die evengoed in het koprijtuig steken quote......
-Een zwaar dubbeldeksrijtuig tussen 2 heel lichte koprijtuigen zou teveel wegen, enkel een plastieken middenrijtuig kan je toevoegen zonder optrekeigenschappen te verliezen.
... ]
als je zo'n middenrijtuig uitrust met motoren dan hebben de koprijtuigen daar geen last van en kan je je optrekeigenschappen behouden of zelfs verbeteren.
maar zoals al gezegd: ik geloof niet dat het financieel verantwoord zou zijn om grote investeringen te doen aan de sprinter.
toepassingen van (enkeldeks) tussenrijtuigen met motor, vind je op diverse plaatsen:
bekijk gewoon eens de commerciele brochure van de Siemens Desiro ML;
ga gewoon eens in de metro van brussel (l2/l6) kijken: tussenrijtuigen met motoren (kan je zien aan de stroomopnemers aan de zijkanten van het wielstel)en zelfs met snelkoppeling doch geen stuurcabine
Re: Renovatie AM75 ?
822 heeft een klein ongelukje gehad:
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... n-incendie
Betekent dat dan "één bank vooruit" in de volgorde ? Anders gezegd, staat de volgorde van binnenkomst vast of kunnen averijen/ongelukken die volgorde veranderen (waardoor een verongelukt stel met een nieuwere revisie toch eerder hersteld wordt dan een rijdend exemplaar met een langere termijn) ?
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... n-incendie
Betekent dat dan "één bank vooruit" in de volgorde ? Anders gezegd, staat de volgorde van binnenkomst vast of kunnen averijen/ongelukken die volgorde veranderen (waardoor een verongelukt stel met een nieuwere revisie toch eerder hersteld wordt dan een rijdend exemplaar met een langere termijn) ?
Re: Renovatie AM75 ?
Vandaag nog eens met 2x800 gereden (833 en 834) en de toestand begint echt schrijnend te worden, ik hoop dat ze hun moderniseringsprogramma eindelijk eens deftig gaan opstarten want binnenkort vallen ze gewoon onder de baan uiteen peins ik...
Re: Renovatie AM75 ?
Dergelijke verschuivingen in revisieprogramma's ten gevolge van incidenten zijn altijd mogelijk. Concreet voor 822 zal het alvast geen modernisering worden, want de ketting is nog altijd niet opgestart...msts.be schreef:822 heeft een klein ongelukje gehad:
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... n-incendie
Betekent dat dan "één bank vooruit" in de volgorde ? Anders gezegd, staat de volgorde van binnenkomst vast of kunnen averijen/ongelukken die volgorde veranderen (waardoor een verongelukt stel met een nieuwere revisie toch eerder hersteld wordt dan een rijdend exemplaar met een langere termijn) ?
Re: Renovatie AM75 ?
Of ze zouden hun plannen die ze al hebben uitwerken op een prototype net zoals de 917 aangezien daar nogsteeds maar 1van is.
En dan kunnen ze gaan inzien of het echt super dringend is voor al de rest van de 75's ook te renoveren...
En dan kunnen ze gaan inzien of het echt super dringend is voor al de rest van de 75's ook te renoveren...
Re: Renovatie AM75 ?
Er is al een prototype: 843. Staat al meer dan 2 jaar in Mechelen. En ja: een grote revisie of modernisering is nodig. Het is dat of op relatief korte termijn buiten dienst.Delanopro schreef:Of ze zouden hun plannen die ze al hebben uitwerken op een prototype net zoals de 917 aangezien daar nogsteeds maar 1van is.
En dan kunnen ze gaan inzien of het echt super dringend is voor al de rest van de 75's ook te renoveren...
916 zou binnenkort moeten buiten komen als eerste van de reeks Duikbrillen. De volgende van de reeks zijn ook al begonnen.
Re: Renovatie AM75 ?
De 75's die gaan ze nog langer dan 10jaar gebruiken wantja het zijn capaciteit stelletjes mits renovatie.
Re: Renovatie AM75 ?
Juist, kijk maar naar de 709nahoj schreef:Dergelijke verschuivingen in revisieprogramma's ten gevolge van incidenten zijn altijd mogelijk.msts.be schreef:822 heeft een klein ongelukje gehad:
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... n-incendie
Betekent dat dan "één bank vooruit" in de volgorde ? Anders gezegd, staat de volgorde van binnenkomst vast of kunnen averijen/ongelukken die volgorde veranderen (waardoor een verongelukt stel met een nieuwere revisie toch eerder hersteld wordt dan een rijdend exemplaar met een langere termijn) ?