NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
AGE-411
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AGE-411 »

SvMp schreef:Zonder echte balkons doen die dingen mij denken aan metro's. Zonde! Lichte troep is het.
Waarom kan ook een trein anno 2013 niet gewoon een trein zijn?
Waarom zou dat moeten? Wanneer is iets een trein voor jou? Waar trek je de grens?
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

Stijn82 schreef:Ik heb al lang geen varkensneuzen meer gezien op de stoptreinen op L27 . Vroeger was dat geregeld een varken gekoppeld met een klassiekje. Nu rijden er ofwel gekoppelde klassiekjes (allemaal rode!) ofwel desiro's. Vreemd dat de varkens het ineens massaal begeven, ze hebben al zwaardere winters doorstaan.
Vóór de wijziging van de dienstregeling deden die de treinen tussen Antwerpen en Nijvel. Sinds 9 december zijn die die nog niet met desiro's rijden vervangen door klassiekjes. De 800'en zijn naar andere diensten verhuisd.
SvMp

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door SvMp »

AGE-411 schreef:
SvMp schreef:Zonder echte balkons doen die dingen mij denken aan metro's. Zonde! Lichte troep is het.
Waarom kan ook een trein anno 2013 niet gewoon een trein zijn?
Waarom zou dat moeten? Wanneer is iets een trein voor jou? Waar trek je de grens?
Gescheiden balkons, sfeervolle ruimtes, niet al te felle verlichting, comfortabele stoelen; ofwel comfort en rust. Alles netjes op gelijke hoogte. Treinen zoals die in de jaren '70 en '80 nog werden gemaakt.

Het tegenovergestelde van een metro waar de nadruk ligt op tegen zo laag mogelijke kosten zo veel mogelijk mensen vervoeren. En dus volstaat een hok met tl-bakken en plastic stoelen. Alles wat een trein niet zou moeten zijn.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Een (glazen) afscheiding om het lawaai te verminderen, ik zou er ook niet tegen zijn, zeker voor eerste klasse. En dat er zelfs daar geen deftige tafeltjes zijn, vind ik toch een gemiste kans. Maar ik hoef ook niet per se coupeetjes, zoals vroeger, een grotere ruimte met voldoende hoge leuningen biedt voor veruit de meeste mensen het juiste compromis tussen privacy en overzicht, dat mensen ook graag hebben.
Ik hoop wel dat ze niet overdrijven met langeafstandstreinen uit te voeren met Desiro. Daarvoor zijn ze toch wel heel duidelijk niet gemaakt...
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door LHOON »

groentje schreef:
Ik hoop wel dat ze niet overdrijven met langeafstandstreinen uit te voeren met Desiro. Daarvoor zijn ze toch wel heel duidelijk niet gemaakt...
De NMBS tradities kennende, zal elk materiaal wel ooit op elke verbinding terug te vinden zijn....
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

groentje schreef: Ik hoop wel dat ze niet overdrijven met langeafstandstreinen uit te voeren met Desiro. Daarvoor zijn ze toch wel heel duidelijk niet gemaakt...
Wat zijn langeafstandstreinen voor jou? Is de L-trein Nijvel - Antwerpen dan ook een langeafstandstrein?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:
groentje schreef: Ik hoop wel dat ze niet overdrijven met langeafstandstreinen uit te voeren met Desiro. Daarvoor zijn ze toch wel heel duidelijk niet gemaakt...
Wat zijn langeafstandstreinen voor jou? Is de L-trein Nijvel - Antwerpen dan ook een langeafstandstrein?
Voor mij zijn dat treinen waarin reizigers over het algemeen langere tijd blijven zitten. De L-trein Nijvel - Antwerpen hoort daar dus eigenlijk niet bij.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Inderdaad want iemand die van Antwerpen naar Nijvel wil gaan zou normaal toch de IC nemen.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door groentje »

Voor stoptreinen zoals Antwerpen-Nijvel zijn ze best geschikt. Het is als ze voor IC-verbindingen worden ingezet naar Luxemburg, dat ik mijn wenkbrauwen frons. Er zijn al piekuurtreinen Jemelle-Brussel vv met Desiro, dat is dus geen goed idee.
SvMp

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door SvMp »

Voor het GEN-netwerk vind ik het acceptabel. Maar in de rest van Europa rijden die dingen ook op langere afstanden. Het wordt steeds meer een eenheidsworst. Vroeger reden overal andere treinen, nu rijdt overal dezelfde rommel rond met dezelfde gebreken.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door kika »

Koblenz-Deutz rijden die dingen nog op, vergelijkbaar met een L of IR-dienst. Die paar keer dat ze ook worden ingezet als vervanging tussen Köln en Hamburg door een bedrijf wat duidelijk nog aan het bricoleren is kan je niet meenemen in je uitspraak over 'die dingen' vind ik. De reden(en) waarom mensen er toch voor kiezen om 2/3e van de rit met dat materieel te rijden is meestal puur financieel: IC is nu eenmaal een stuk duurder, ook al moet je dagelijks van pakweg Koblenz naar Bonn of verder. Gelukkig kan je in België nog steeds met alle kaartjes op alle materieel - hogesnelheidstreinen daargelaten.

En de gebreken durven ondanks zelfde treinserie wel degelijk te verschillen, net zoals de afwerking!
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

De inzet van Desiro's op Hamburg - Keulen door HKX is niet planmatig. HKX heeft normaliter de beschikking over een aantal intercityrijtuigen en (gehuurde) ES64U2-locomotieven, maar door problemen met de rijtuigen moesten ze op zoek naar vervangend materieel. Er heeft inderdaad een keer een Desiro van Transregio gereden in de HKX-dienst. Het is zelfs een keer voorgevallen dat men één dubbeldeksrijtuig tussen twee ES64U2-locomotieven had gezet en daarmee de dienst heeft uitgevoerd.

HKX heeft alle reizigers gecontacteerd en alternatieven geboden: geld terug, alsnog met HKX rijden met vervangend materieel, omboeking naar DB, of wijziging van de tickets. Het is dus niet te zeggen dat HKX de reizigers voor een voldongen feit stelt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

SvMp schreef:Voor het GEN-netwerk vind ik het acceptabel. Maar in de rest van Europa rijden die dingen ook op langere afstanden. Het wordt steeds meer een eenheidsworst. Vroeger reden overal andere treinen, nu rijdt overal dezelfde rommel rond met dezelfde gebreken.
Maar ze zijn dan ook besteld voor het GEN en L-treinen. Geen paniek dus, deze treinen zullen het daar goed doen :wink:
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door profke »

Shrek schreef:Maar ze zijn dan ook besteld voor het GEN en L-treinen. Geen paniek dus, deze treinen zullen het daar goed doen :wink:
tegen de tijd dat er GEN treinen rijden spreken we over de "ouderdomskwaaltjes" van desiro ipv over "kinderziekten"
8)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

Eimai schreef:
Stijn82 schreef:Ik heb al lang geen varkensneuzen meer gezien op de stoptreinen op L27 . Vroeger was dat geregeld een varken gekoppeld met een klassiekje. Nu rijden er ofwel gekoppelde klassiekjes (allemaal rode!) ofwel desiro's. Vreemd dat de varkens het ineens massaal begeven, ze hebben al zwaardere winters doorstaan.
Vóór de wijziging van de dienstregeling deden die de treinen tussen Antwerpen en Nijvel. Sinds 9 december zijn die die nog niet met desiro's rijden vervangen door klassiekjes. De 800'en zijn naar andere diensten verhuisd.
Deze zijn volgens mij verhuist naar naar de L139 en de L-treinen tusen Ottignies en Namen.
Plaats reactie