NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Iedereen krijgt tegenwoordig ETCS, ook de nieuwe bestuurders krijgen in hun basisopleiding al etcs te verwerken.
Serieus ? In welke fase is dit dan verwerkt ? Fase 3 ?

mvg!
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Glodenox »

Over het algemeen ben ik vrij tevreden over de Desiros, maar toch zijn er nog vaker problemen mee dan de andere treinstellen.

Zo zat ik gisteren in het middenstel van Desiro 08032 en werd ik er zwaar geïrriteerd door het constante hoge gefluit van de ventilatie. Je hebt dan een zeer stille trein en dan wordt dat allemaal teniet gedaan door een slecht werkende airco. Ik ben na 1 halte doorgestapt naar een ander stel, waar de airco wel fatsoenlijk werkte.
Erger was het deze morgen in Desiro 08020 tijdens de rit IR2829: exact om de minuut ging het SOS-signaal af voor 15 seconden. Ik vermoed dat er ergens een SOS-knop haperde en zo het signaal steeds opnieuw liet afgaan. de treinbegeleider riep zijn excuses rond voor het technisch probleem, maar van dat dutje op de trein kwam dus niets in huis :(

Een kleine opmerking is dat er op de TV-schermen nog altijd de verkorte versie van de stationsnamen getoond wordt, terwijl de lichtkrant wel de volledige naam laat zien. De informatie zou er dus wel moeten zijn.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Glodenox schreef:
Erger was het deze morgen in Desiro 08020 tijdens de rit IR2829: exact om de minuut ging het SOS-signaal af voor 15 seconden. Ik vermoed dat er ergens een SOS-knop haperde en zo het signaal steeds opnieuw liet afgaan. de treinbegeleider riep zijn excuses rond voor het technisch probleem, maar van dat dutje op de trein kwam dus niets in huis :(
Dat heb ik ook al voorgehad, heel irritant en de TBG's weten blijkbaar niet direct hoe ze het moeten afzetten want het duurde meer dan 2 dagen voor het afstond (P-trein Geraardsbergen - Gent).
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

Eergisteren ook mijn eerste Desiro-ritje gehad. Wat mij stoort is het ontbreken van tafeltjes, maar vooral het ontbreken van armsteunen. Bovendien viel me ook op hoe eenvoudig het wordt om zwart te rijden: je kan de TBG van ver zien komen door het ontbreken van de binnendeuren en nog tijdig je Pass invullen.

De lage instap is wel een heel grote verbetering.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

Dat alarm had ik ook.
Verder ook zachte schokjes bij het aanzetten omdat de remmen dan pas lossen. Al denk ik dat dat opgelost raakt als de tb's meer ervaring opdoen.
Verder zeer tevreden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Eergisteren ook mijn eerste Desiro-ritje gehad. Wat mij stoort is het ontbreken van tafeltjes, maar vooral het ontbreken van armsteunen. Bovendien viel me ook op hoe eenvoudig het wordt om zwart te rijden: je kan de TBG van ver zien komen door het ontbreken van de binnendeuren en nog tijdig je Pass invullen.
En wat heb je dan gewonnen met het later invullen van je pass?
Ik denk net dat de sociale controle veel groter is en dat daardoor minder mensen zonder biljet gaan instappen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:
Glodenox schreef:
Erger was het deze morgen in Desiro 08020 tijdens de rit IR2829: exact om de minuut ging het SOS-signaal af voor 15 seconden. Ik vermoed dat er ergens een SOS-knop haperde en zo het signaal steeds opnieuw liet afgaan. de treinbegeleider riep zijn excuses rond voor het technisch probleem, maar van dat dutje op de trein kwam dus niets in huis :(
Dat heb ik ook al voorgehad, heel irritant en de TBG's weten blijkbaar niet direct hoe ze het moeten afzetten want het duurde meer dan 2 dagen voor het afstond (P-trein Geraardsbergen - Gent).
Dat was geen fout van de tbg; dat was een programmeerfout van Siemens.
Dit zou inmiddels moeten opgelost zijn. Het voorval dat Glodenox beschrijft interesseert me dus bijzonder veel.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

wbrm schreef:Dat alarm had ik ook.
Verder ook zachte schokjes bij het aanzetten omdat de remmen dan pas lossen. Al denk ik dat dat opgelost raakt als de tb's meer ervaring opdoen.
Verder zeer tevreden.
Het lossen van de rem bij aanzetten gaat automatisch, en pas bij het opkomen van de tractie, om o.m. vlot te kunnen vertrekken op een helling. De tbs kan daar weinig of niets aan veranderen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Wat doet men nu eigenlijk, worden de al geleverde Desiro's terug naar Siemens gedaan voor een update en blijft men produceren of hoe zit het daarmee?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

Stijn91 schreef:Wat doet men nu eigenlijk, worden de al geleverde Desiro's terug naar Siemens gedaan voor een update en blijft men produceren of hoe zit het daarmee?
Over terug naar Siemens: zie mijn post van 04/04 op de voorgaande blz. :roll:
De productie is nooit gestopt.
Afnames zijn recent terug gestart.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

nahoj schreef: Afnames zijn recent terug gestart.
Misschien maar best aangezien er 4 klassiekjes buiten dienst zijn, anders zit men op de duur met te weinig motorstellen voor alle treinen te verzekeren.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door wbrm »

nahoj schreef:
wbrm schreef:Dat alarm had ik ook.
Verder ook zachte schokjes bij het aanzetten omdat de remmen dan pas lossen. Al denk ik dat dat opgelost raakt als de tb's meer ervaring opdoen.
Verder zeer tevreden.
Het lossen van de rem bij aanzetten gaat automatisch, en pas bij het opkomen van de tractie, om o.m. vlot te kunnen vertrekken op een helling. De tbs kan daar weinig of niets aan veranderen.
Ja dat weet ik, maar ik ondervind trilling/schokje bij het aanzetten daardoor. Ik denk dat de tb's misschien dat kunnen vermijden met meer ervaring.
Trouwens, is het zo erg dat je een beetje naar achter rolt bij het aanzetten? Ik bedoel op spoor 5 in Berchem o.a. zie ik het steeds.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Het naar achter rollen kan een ongewilde seinvooroverschrijding veroorzaken door het laatste rijtuig van de trein.
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
rdv schreef:Eergisteren ook mijn eerste Desiro-ritje gehad. Wat mij stoort is het ontbreken van tafeltjes, maar vooral het ontbreken van armsteunen. Bovendien viel me ook op hoe eenvoudig het wordt om zwart te rijden: je kan de TBG van ver zien komen door het ontbreken van de binnendeuren en nog tijdig je Pass invullen.
En wat heb je dan gewonnen met het later invullen van je pass?
Ik denk net dat de sociale controle veel groter is en dat daardoor minder mensen zonder biljet gaan instappen.
Ik merk dat ik maar op 40 % van mijn ritten effectief wordt gecontroleerd. Als je maar voor een kleine afstand meerijdt, kan je het risico nemen om geen ticket te nemen/je KeyCard niet in te vullen. In de Desiro zie je de TBG van ver komen, en kan je dus toch nog je KeyCard invullen zonder dat de TBG dat merkt. In de andere stellen is dat moeilijker. Is het je nog nooit opgevallen dat er mensen opstappen en onmiddellijk naar het laatste rijtuig lopen?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een medereiziger een opmerking maakt omdat er iemand zonder ticket opstapt, of omdat iemand zijn ticket pas op de trein invult.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Bovendien kun je toch helemaal niet zien of iemand al dan niet een geldig vervoerbewijs op zak heeft, dus dat van die sociale controle snap ik niet helemaal...
Plaats reactie