Nieuwe motorstellen / M7
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Eigenlijk zijn die dubbeldeksmotorstellen wel makkelijk, je laat X aantal treinen toekomen in Schaarbeek, laat de mensen dan overstappen en laat die trein doorrijden naar vb. Halle waar dan weer treinen staan, maar dat zal wel de bedoeling niet zijn.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
De regio DOSTO's zijn gebouwd voor regionaal en voorstads verkeer. Dus ruime instapzones, veel staaplaatsen en ruimte voor kinderwagens, rolstoelen en fietsen ed. En in de motorrijtuigen verlies je inderdaad veel ruimte aan de apparatuur. Dit omdat Stadler bij de KISS en FLIRT reeks ook aan het onderhoud. Zo zitten transformatoren en omvormers in makkelijk uit de trein te halen modules. Dat betekend dat men bij een een defect gewoon de hele module uitwisselt, en de trein snel weer in dienst kan. Dit kan natuurlijk enkel maar als je die zo plaatst dat je er makkelijk bij kan. Daarom dus die grote technische zones boven de draaistellen in de motorrijtuigen.bobke schreef: In een M6 kunnen er 140 mensen zitten, trek daar natuurlijk wat af voor in een treinstel (stuurrijtuigen, motoren etc).
Bv http://nl.wikipedia.org/wiki/BLS_RABe_515 deze nieuwe stadler treinen voor BLS : 61 +274 = 335 /4 bakken = 83.75
In een Desiro kunnen er : 32+232=264 /3 = 88
Die BLS treinen zijn wel beetje korter (102.64/4=25.66 tov M6 26.8m), toch blijft het verschil erg groot. Dit ook gecontroleerd bij andere types en zelfde fenomeen.
En de BLS/SBB Dosto's zijn inderdaad wat korter. En dat scheelt juist in het midden 2x8 zitplaatsen. Als je naar de KISS stellen voor Benex kijkt, dan zie je dat je in een KISS middenwagen (dus zonder tractie) toch 138 zitplaatsen in zou moeten krijgen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Het probleem is een beetje dat de NMBS zo veel mogelijk reizigers wil vervoeren, zonder meer treinkm te doen. Ik denk dat je beter in plaats van zoveel mogelijk mensen op een trein te krijgen men gewoon vaker zou moeten rijden.bobke schreef: Een speeltuin en bistro is echt wel verloren ruimte op een trein. En ja, het comfort is iets aan de mindere kant, maar ik vind zitplaatsen toch wel het belangrijkste element als je een massa mensen moet vervoeren (Brussel).
Rond Bern (en dat is een stad van de grootte van Brugge!) rijden veel stoptrein diensten elk kwartier. Het is beter om gewoon voor meer treinen, dan voor vollere treinen te zorgen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Waarom moet de NMBS alleen maar op massavervoer mikken? Massavervoer is pendelverkeer, maar de trein heeft het potentieel om ook buiten de spitsuren een aangenaam alternatief te bieden voor een eigen wagen, op voorwaarde dat je niet met je knieën tegen je voorligger zit...
Maar de NMBS, en de politiek die hen stuurt, denken vooral aan spitsverkeer...
Maar de NMBS, en de politiek die hen stuurt, denken vooral aan spitsverkeer...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Tegen wie zeg je het... Wij hebben niks meer: pendelaars reizen zo goed als gratis tot gratis, wij hebben niet eens recht meer op een persoonlijke reductiekaart. Het materieel oogt leeg en schel buiten de spits; we kunnen vaak niet eens meer naar buiten kijken omdat men het niet langer nodig acht dat je van op je zitje ook iets ziet van het landschap. Vroeger heette de trein altijd een beetje reizen, nu word je behandelt als een postpakket... Misschien, heel misschien wordt het ooit nog wat beter...groentje schreef:Waarom moet de NMBS alleen maar op massavervoer mikken? Massavervoer is pendelverkeer, maar de trein heeft het potentieel om ook buiten de spitsuren een aangenaam alternatief te bieden voor een eigen wagen, op voorwaarde dat je niet met je knieën tegen je voorligger zit...
Maar de NMBS, en de politiek die hen stuurt, denken vooral aan spitsverkeer...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Alstom past ook op de 18/19 he, want je kan er een stuurrijtuig M6 mee aansturen, een 27 kan dan ook weer met een M6 rijden... dus met MUX systeem zijn toch wel diverse combinaties mogelijk zunneShrek schreef:Dat zal nooit gebeuren. MS96 heeft een heel andere koppeling en is dus bij voorbaat al uitgesloten.
Als je in het lastenboek zet dat ze koppelbaar moeten zijn met de desiro of HLE19 kan er eigenlijk maar 1 constructeur meedoen met de aanbesteding en betaal je dus gigantische bedragen (wegens geen concurrentie).
Het zal hooguit een mechanische koppeling zijn zoals de M6/HLE19 en desiro of MS80/86 en MW41 ook mechanisch kunnen koppelen.
Zoveel nut heeft het ook niet totaal verschillende treintypes te kunnen koppelen, die zitten immers in heel verschillende omlopen.
Vandaag kunnen ook MS80 en MS86 in TS rijden, maar het wordt nergens gebruikt.
Je voorstel lijkt mij zeer duur te zijn zonder toegevoegde waarde voor de exploitatie
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Ja maar de kostprijs om ook met MS96 te koppelen ligt veel te hoog. Andere hoogte en vormgeving van de koppeling (elektrische dozen aan de zijkant ipv bovenkant van de koppeling). Het is daar waar Shrek op aanstuurde.
Waarom je in commerciële dienst zou eisen dat je een trekduw met een motorstel wil koppelen zou ook mij ontgaan. Dat is een eis die enkel de prijs de hoogte injaagt zonder een ernstige meerwaarde te bieden in dagelijks gebruik.
Waarom je in commerciële dienst zou eisen dat je een trekduw met een motorstel wil koppelen zou ook mij ontgaan. Dat is een eis die enkel de prijs de hoogte injaagt zonder een ernstige meerwaarde te bieden in dagelijks gebruik.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Het is een feit dat 'reizigers buiten de spits' een nog te weinig ontgonnen gebied is, maar waar situeert zich ons huidige probleem (dat enkel maar groter zal worden in de toekomst)? Het aanbieden van voldoende capaciteit IN de spits. En gezien de capaciteit van ons spoornet bereikt is (Rian, laat zitten je reactie, we kennen ze al ) kunnen we enkel maar inzetten op grotere treinen met meer zitplaatscapaciteit.groentje schreef:Waarom moet de NMBS alleen maar op massavervoer mikken? Massavervoer is pendelverkeer, maar de trein heeft het potentieel om ook buiten de spitsuren een aangenaam alternatief te bieden voor een eigen wagen, op voorwaarde dat je niet met je knieën tegen je voorligger zit...
Maar de NMBS, en de politiek die hen stuurt, denken vooral aan spitsverkeer...
En buiten de spits: je zal niet met je knieen tegen je medereizigers zitten, want die zit 4 stoelen verder.
En hoe het contrast spits-dal aanpakken? Da's niet aan de NMBS maar aan alle werkevers (en de politiek!): glijdende uren (en dan zeer ruim glijdend), algemeen 4/5e (tele/thuis-)werken (en gespreid over de 5 dagen van de week) niet alle kantoren in de vierkante kilometer rond de Brusselse NZV planten, er zijn nog goed bediende stations in België.
En promoten van het dalverkeer bestaat al: bv. seniorenbiljet: en oeioei wat een zever omdat je maar na 9u mag rijden... zeker als trein X om 8u50 in station A passeert en om 9u05 in station B op z'n weg naar de kust... Eens je een dal-promotarief invoert, willen de bevoordeelden dat je dat ook in de spits kan gebruiken... tja...
spoorwegrealist
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Ik heb er niets tegen dat er pas na 9.00 mag vertrokken worden, maar ik wil er toch even op wijzen dat bepaalde bestemmingen gewoon niet op een deftig uur te bereiken zijn als je tot 9:00 moet wachten. Ik weet waarover ik spreek: we staan heus niet voor de lol voor dag en dauw op als we naar de Ardennen trekken. En het omgekeerde is evenzeer waar: als je uit de Ardennen richting Vlaanderen wil.stefanic schreef:
En promoten van het dalverkeer bestaat al: bv. seniorenbiljet: en oeioei wat een zever omdat je maar na 9u mag rijden... zeker als trein X om 8u50 in station A passeert en om 9u05 in station B op z'n weg naar de kust... Eens je een dal-promotarief invoert, willen de bevoordeelden dat je dat ook in de spits kan gebruiken... tja...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
(sorry voor de 'off-topic')overweg13 schreef:Ik heb er niets tegen dat er pas na 9.00 mag vertrokken worden, maar ik wil er toch even op wijzen dat bepaalde bestemmingen gewoon niet op een deftig uur te bereiken zijn als je tot 9:00 moet wachten. Ik weet waarover ik spreek: we staan heus niet voor de lol voor dag en dauw op als we naar de Ardennen trekken. En het omgekeerde is evenzeer waar: als je uit de Ardennen richting Vlaanderen wil.stefanic schreef:
En promoten van het dalverkeer bestaat al: bv. seniorenbiljet: en oeioei wat een zever omdat je maar na 9u mag rijden... zeker als trein X om 8u50 in station A passeert en om 9u05 in station B op z'n weg naar de kust... Eens je een dal-promotarief invoert, willen de bevoordeelden dat je dat ook in de spits kan gebruiken... tja...
Volledig mee akkoord Vic, maar promoten van daluurverkeer kan ook enkel maar voor daluurverkeer, als de treinen niet volzitten met spitsuurreizigers die geen keuze hebben (en dus ook meer moeten betalen). Het enige alternatief lijkt me om een ingewikkeld (toch voor de niet regelmatige reiziger) systeem te maken waardoor je wel (goedkoper) tijdens de piek op treinen mag reizen die niet door de NZV gaan... Na de Diabolo-bestemming-toeslag komt dit dan neer op een NZV-passage-toeslag...
spoorwegrealist
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Of doen wat elke vervoersmaatschappij die zichzelf respecteert, doet: klantenbinding onder de vorm van een klantenkaart. Dan kun je de prijs daarvan variëren al naargelang de houder hem wil gebruiken tijdens de spits of niet. De Nederlanders hebben die al een tijdje. En dan kan er meteen een boel rommeltarieven verdwijnen.stefanic schreef:(sorry voor de 'off-topic')overweg13 schreef:Ik heb er niets tegen dat er pas na 9.00 mag vertrokken worden, maar ik wil er toch even op wijzen dat bepaalde bestemmingen gewoon niet op een deftig uur te bereiken zijn als je tot 9:00 moet wachten. Ik weet waarover ik spreek: we staan heus niet voor de lol voor dag en dauw op als we naar de Ardennen trekken. En het omgekeerde is evenzeer waar: als je uit de Ardennen richting Vlaanderen wil.stefanic schreef:
En promoten van het dalverkeer bestaat al: bv. seniorenbiljet: en oeioei wat een zever omdat je maar na 9u mag rijden... zeker als trein X om 8u50 in station A passeert en om 9u05 in station B op z'n weg naar de kust... Eens je een dal-promotarief invoert, willen de bevoordeelden dat je dat ook in de spits kan gebruiken... tja...
Volledig mee akkoord Vic, maar promoten van daluurverkeer kan ook enkel maar voor daluurverkeer, als de treinen niet volzitten met spitsuurreizigers die geen keuze hebben (en dus ook meer moeten betalen). Het enige alternatief lijkt me om een ingewikkeld (toch voor de niet regelmatige reiziger) systeem te maken waardoor je wel (goedkoper) tijdens de piek op treinen mag reizen die niet door de NZV gaan... Na de Diabolo-bestemming-toeslag komt dit dan neer op een NZV-passage-toeslag...
Maar opnieuw on-topic: ik voel me toch wel enigszins gelukkig met de aankondiging van de nakende aanschaf van nieuw materieel. Dat betekent toch dat op termijn Desiro's zullen verdwijnen van de belangrijke verbindingen die ze nu verknoeien... En al bij al ziet het eraaruit dat we zelfs opnieuw wat comfort zullen krijgen i.p.v. capaciteit. Beide zijn blijkbaar moeilijk te verzoenen, als je naar het huidige materieel kijkt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Dat landschap wilt ook steeds minder bekeken worden. Van geluidsschermen tot het veranderen in een park-bermlandschap zoals we dat van snelwegen kennen. Gelukkig zijn er stopcontacten zodat iedereen zijn persoonlijke horizon kan creeeren op een cm of 50 afstand.overweg13 schreef: we kunnen vaak niet eens meer naar buiten kijken omdat men het niet langer nodig acht dat je van op je zitje ook iets ziet van het landschap. Vroeger heette de trein altijd een beetje reizen, nu word je behandelt als een postpakket... Misschien, heel misschien wordt het ooit nog wat beter...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Het doet me plezier dat sommigen al voorbereid zijn op een leven onder de grond omdat het aardoppervlak onbewoonbaar is geworden...kika schreef:Dat landschap wilt ook steeds minder bekeken worden. Van geluidsschermen tot het veranderen in een park-bermlandschap zoals we dat van snelwegen kennen. Gelukkig zijn er stopcontacten zodat iedereen zijn persoonlijke horizon kan creeeren op een cm of 50 afstand.overweg13 schreef: we kunnen vaak niet eens meer naar buiten kijken omdat men het niet langer nodig acht dat je van op je zitje ook iets ziet van het landschap. Vroeger heette de trein altijd een beetje reizen, nu word je behandelt als een postpakket... Misschien, heel misschien wordt het ooit nog wat beter...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
De senioren kunnen tot bijbetalen om te reizen. Het is niet dat ze totaal niet meekunnen!
Ook kunnen ze in het weekend gaan.
Ook kunnen ze in het weekend gaan.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Met dat eerste ben ik het eens, met dat tweede niet. Het weekend is nu niet bepaald de prettigste tijd om met het OV te reizen: matige tot slechte frequenties, veel vertragingen met grotere gevolgen, een ander publiek...Retard schreef:De senioren kunnen toch bijbetalen om te reizen. Het is niet dat ze totaal niet meekunnen!
Ook kunnen ze in het weekend gaan.
Het echte probleem is de huidige structuur van het tarievenaanbod, met passen, seniorenbiljetten en de zogenaamde deals. Wie zich wil outen als treinreiziger kan dat niet. Ik zoek in mijn portefeuille tevergeefs naar een lidkaart van de NMBS of iets dat er op lijkt. Wie trouw gebruik maakt van de trein, heeft niet meer voordelen dan iemand die dat slechts sporadisch doet. Maar we wijken af...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13