Gaat u mee staken?

Alles over reizigerstreinen in België.

Staakt u mee, naar aanleiding van het voorgestelde besparingsplan?

Peiling eindigde op 31 dec 2015, 17:34

Ja
5
9%
Neen
21
38%
Ik ben geen personeelslid
30
54%
 
Totaal aantal stemmen: 56

Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

odul schreef:
Steven schreef:Dus die directie die volop wil besparen en minder volk in dienst wil hebben, daar waar er nu dus acties voor zouden komen???
Men kan altijd "tijdelijk" meer personeel opstellen.
Alles kan maar het is ook een kwestie van willen. Zoals hier al gezegd bestaan er geen "reservediensten" maar ad hoc-oplossingen kunnen wél. Zo heb ik een al een staking meegemaakt waarbij er nagenoeg een volledige bezetting aanwezig was op het seinhuis maar toch mochten er enkel werktreinen van Infrabel rondrijden want de stakende vakbonden moest immers hun "stakingssucces" worden gegund! Bij een andere staking wilden werkwilligen dan weer langer blijven om stakende collega's te vervangen maar ook dat mocht niet, sommigen beschouwden dat als de staking breken. Dus ja, vanuit de basis kan veel maar politiek zit men vast in enge denkkaders.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Aanvulling: het is dankzij inspanningen van de basis dat de stiptheid minder slecht is; hogerop denkt men in regeltjes en procedures, op basisniveau aan het eigenlijke werk.
Nodig om de zeggen dat die twee zaken dikwijls in elkaars vaarwater komen?
Laatst gewijzigd door dekooiker op 05 jan 2016, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door K V B »

dekooiker schreef: Tenzij men terug wil naar de eerste 100 jaar na de industriële revolutie: daar was personeel noodzakelijk kwaad.
In de eerste 100 jaar van de industriële revolutie is de levenstandaard van de gewone man meer gestegen dan in de 2000 jaar er voor.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
dekooiker schreef: Tenzij men terug wil naar de eerste 100 jaar na de industriële revolutie: daar was personeel noodzakelijk kwaad.
In de eerste 100 jaar van de industriële revolutie is de levenstandaard van de gewone man meer gestegen dan in de 2000 jaar er voor.
De industriele revolutie begon rond de jaren 1750 in Engeland en laten we zeggen begin 1800 op het vasteland.
Dus 1900 (+/-) -2000=100VC. Dus onmogelijk te berekenen wat de levensstandaard zou geweest zijn , bij gebrek aan prijzen van de goederen.
Als men ziet dat de levensstandaard ondermeer berekend wordt met factoren zoals brutto inkomen of het BNP, zie ik dit moeilijk te berekenen in het jaar 1233 !Tussen 1840 en 1920 een stijging van 1.9 à 2.2% per jaar.
Dus dekooiker heeft een punt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Nu kan ik helemaal niet meer volgen. Gisteren werden er in Brussel pamfletten van ACOD/FGTB uitgedeeld waarin ook Nederlandstalige verantwoordelijken van ACOD Spoor Brussel impliciet oproepen om mee te staken en zich aan te sluiten bij de stakingsvergoeding van FGTB. Dit terwijl ACOD Spoor de acties afzweert. Hebben ze bij ACOD Spoor hun regio's niet meer in de hand?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door HLE 2302 »

Asterix schreef:Nu kan ik helemaal niet meer volgen. Gisteren werden er in Brussel pamfletten van ACOD/FGTB uitgedeeld waarin ook Nederlandstalige verantwoordelijken van ACOD Spoor Brussel impliciet oproepen om mee te staken en zich aan te sluiten bij de stakingsvergoeding van FGTB. Dit terwijl ACOD Spoor de acties afzweert. Hebben ze bij ACOD Spoor hun regio's niet meer in de hand?
Het is niet omdat men bij de Vlaamse vleugel een héél foute beslissing neemt, dat daarom alle afgevaardigden deze zullen volgen.
Lees dit opiniestuk:http://www.sap-rood.org/open-brief-aan- ... gist-zich/
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

HLE 2302 schreef:
Asterix schreef:Nu kan ik helemaal niet meer volgen. Gisteren werden er in Brussel pamfletten van ACOD/FGTB uitgedeeld waarin ook Nederlandstalige verantwoordelijken van ACOD Spoor Brussel impliciet oproepen om mee te staken en zich aan te sluiten bij de stakingsvergoeding van FGTB. Dit terwijl ACOD Spoor de acties afzweert. Hebben ze bij ACOD Spoor hun regio's niet meer in de hand?
Het is niet omdat men bij de Vlaamse vleugel een héél foute beslissing neemt, dat daarom alle afgevaardigden deze zullen volgen.
Lees dit opiniestuk:http://www.sap-rood.org/open-brief-aan- ... gist-zich/

U en de syndicaten zijn zo als Christoffel Colombus.
Hij whist ook niet naar waar bij ging, en waar bij zich bevond maar op de kap van de belastingsbetaler.
Mischien is het tijd om uw belachelijk potje vaseline te verwijderen die veel nodeloze plaats inneemt. Of wil u het gebruiken om de belastingsbetaler te n.....?
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door groentje »

In Brussel is ACOD/CGSP niet gesplitst, je kan dan ook niet verwachten dat het ene lid wel, en het andere niet mag staken. Sowieso is de aanzegging geldig voor het hele land, alleen stakingsvergoedingen niet.
Dat SAP of PVDA pleit voor de confrontatie is logisch, zij bestrijden de huidige regering te vuur en te zwaard. Of het ook in ons belang is om te staken, is nog een andere vraag. Ik volg eerder het Vlaamse standpunt dat zo'n stakingsgolf eerder contraproductief is. Ik geloof niet meer dat we deze regering weg kunnen staken, integendeel, we geven hen alleen maar extra munitie om nog verder te gaan.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door dekooiker »

Staken is een slecht middel om doelen te bereiken.
Ten eerste treffen we wie er geen schuld aan heeft: de goederenvervoerders, hun klanten, reizigers.
Ten tweede wordt het probleem niet opgelost, dat lukt alleen maar via overleg.
Overleg dat de directie naast zich neerlegde en dat is ongezien.

Dankzij ACOD is de kracht van staken helemaal weg (bedankt voor die idiote stakingen van het voorbije jaar).
Een uitgewerkt alternatief op tafel leggen is natuurlijk maar resultaat van hard werken en overwegen, geven en nemen.
Enkele cijfers opzoeken om aan te tonen dat een beslissing verkeerd is mag maar het verwordt tot doel op zich.

Waar de directie wél mee getroffen wordt in hun centjes en imago is de stiptheid.
Hoe groter de stiptheid, hoe groter hun wedde.
Overigens geldt dat ook voor bewegingspersoneel zoals seingevers, onderstationschefs, treinbestuurders,...
Alleen is het aandeel in de stiptheid van die laatsten veel groter en hun verloning (een schamele premiecoëfficient) daarvoor veel kleiner.
Stel nu dat men een week alles volgens de letter van de reglementering doet zal de stiptheid enorm lijden zonder dat men het personeel van de beweging iets kan doen.
De directie zal uiteraard niet gelukkig zijn maar misschien wordt er dan wel gepraat.
Treinen gereden, overleg: iedereen gelukkig?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Bibke »

HLE 2302 schreef:Lees dit opiniestuk:http://www.sap-rood.org/open-brief-aan- ... gist-zich/
Wat ik uit dit artikel onthoud, is dat het de hoogst tijd is voor sociale verkiezingen bij de NMBS.

Ook moet ik zeggen dat ik gisteren schrok van de uitlatingen van Michel Abdissi. Dat zijn standpunten die in de jaren 60 en 70 nog perfect door de beugel konden maar door de evolutie van de maatschappij niet meer hedendaags zijn.
Volgens mij is wat zij nu nog willen koren op de molen van de personen die de NMBS willen ontbinden en het personenvervoer eveneens willen privatiseren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door nighttrain »

dekooiker schreef:Staken is een slecht middel om doelen te bereiken.

Stel nu dat men een week alles volgens de letter van de reglementering doet zal de stiptheid enorm lijden zonder dat men het personeel van de beweging iets kan doen.
De directie zal uiteraard niet gelukkig zijn maar misschien wordt er dan wel gepraat.
Treinen gereden, overleg: iedereen gelukkig?
Inderdaad. Deze methode heeft de grootste sociale vooruitgang meegebracht voor de treinbestuurders in 1980/81 met LOCO. Anderen hadden er ook kunnen van mee profiteren door het zelfde middel te gebruiken.
De stakingen van 89/90 waren iets minder productiver,alhoewel.
En in feite is het een goede oefening om de reglementering na te leven en te kennen , in het belang van de veiligheid.

Maar ik vrees dat er een machtstrijd aan de gang is achter de schermen , met andere objectieven dan de "statuten". Dus verschillende agendas
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door kika »

nighttrain schreef:U en de syndicaten zijn zo als Christoffel Colombus.
Hij whist ook niet naar waar bij ging, en waar bij zich bevond maar op de kap van de belastingsbetaler.
Klein detail, maar de vergelijking gaat mank. Handiger om te zeggen dat hij dacht te weten waarheen hij ging, niet helemaal uitkwam waar hij wilde uitkomen, dat nooit heeft toegegeven én dat op een bepaald moment ook de Spaanse kroon het helemaal met hem had gehad.
Mischien is het tijd om uw belachelijk potje vaseline te verwijderen die veel nodeloze plaats inneemt. Of wil u het gebruiken om de belastingsbetaler te n.....?
Fijn te merken dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort. Ik sta versteld van mijn eigen gebrek aan sympathie voor de stakers, moet ik eerlijk toegeven.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

HLE 2302 schreef:
Asterix schreef:Nu kan ik helemaal niet meer volgen. Gisteren werden er in Brussel pamfletten van ACOD/FGTB uitgedeeld waarin ook Nederlandstalige verantwoordelijken van ACOD Spoor Brussel impliciet oproepen om mee te staken en zich aan te sluiten bij de stakingsvergoeding van FGTB. Dit terwijl ACOD Spoor de acties afzweert. Hebben ze bij ACOD Spoor hun regio's niet meer in de hand?
Het is niet omdat men bij de Vlaamse vleugel een héél foute beslissing neemt, dat daarom alle afgevaardigden deze zullen volgen.
Lees dit opiniestuk:http://www.sap-rood.org/open-brief-aan- ... gist-zich/
Tja, daarmee hollen de vakbonden natuurlijk hun eigen werking totaal uit. Syndicalisme is gestoeld op solidariteit en voor mekaar opkomen. Als men zelfs binnen dezelfde vakbeweging deze principes al niet meer toepast en vechtend over straat rolt, wat zouden externen zich dan iets moeten aantrekken van die idealen?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1829
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Portbou »

Ook in dat pamflet vind ik helaas nog steeds geen antwoord op onderstaande vraag :
Portbou schreef:@HLE2302, er worden door rdv vier verworvenheden opgenoemd en je reageert maar op ééntje. Dat is een beetje makkelijk.
Wat vind je echt van de andere verworvenheden zoals kredieturen voor niet-gewerkte uren, vakantie krijgen voor niet-gewerkte dagen... Allemaal verdedigbaar ?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Gaat u mee staken?

Bericht door Asterix »

Portbou schreef:
Ook in dat pamflet vind ik helaas nog steeds geen antwoord op onderstaande vraag :
Portbou schreef:@HLE2302, er worden door rdv vier verworvenheden opgenoemd en je reageert maar op ééntje. Dat is een beetje makkelijk.
Wat vind je echt van de andere verworvenheden zoals kredieturen voor niet-gewerkte uren, vakantie krijgen voor niet-gewerkte dagen... Allemaal verdedigbaar ?
Om even op je punt in te gaan: het is een genuanceerd verhaal. Per 18 dagen afwezigheid op jaarbasis (wegens ziekte, vakantie of andere afwezigheid buiten normale 'rust') verlies je een kredietdag. Enerzijds is dit inderdaad niet onlogisch omdat je die dagen waarop die som van 18 opgetelde dagen is gestoeld, niet werkt. Anderzijds worden hier dus juist wél de hardwerkende werknemers gestraft die wél recht op die kredietdagen hebben, of beter: zouden moeten hebben.

Ik verklaar mij nader: ik had in het jaar 2015 recht op 24 'standaard' vakantiedagen. Ik ben er niet toe gekomen om die op te nemen omdat ik altijd kandidaat was om zieke collega's te vervangen en ik hooguit enkele dagen vrijaf heb genomen met 'normale rusten'. Het resultaat is dat ik eind 2015 nog 24 vakantiedagen overhad en ook enorm veel en hard had gewerkt, veel meer dan de minister zou willen. Nu word ik voor mijn inzet gestraft. Die 24 dagen ga ik - bovenop mijn verlof van 2016 - in 2016 moeten opnemen (verplicht). 'Ah,' zegt de directie, 'als je die 24 dagen opneemt, ben je al langer dan 18 dagen afwezig dus we pakken al 1 kredietdag af.' 'Natuurlijk,' zegt Portbou dan, 'je hebt er niet voor gewerkt.' En dat is dus fout. Ik heb er juist zeer hard voor gewerkt. Zo hard dat ik ze in 2015 niet heb kunnen opnemen. Terwijl de 'luierik' die in 2015 wél al zijn verlof en kredietdagen heeft opgenomen, minder zal worden gestraft want zijn basis om in 2016 kredietdagen af te trekken, is veel minder groot want alles van 2015 is opgesoupeerd.

Ook niet echt eerlijk, hé?
Plaats reactie