Pagina 15 van 21

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 14 dec 2022, 16:56
door jpvdveer
thejay schreef: 26 nov 2022, 13:34 "Vanaf zondag 11 december is het nieuwe vervoersplan van NMBS van toepassing. Je kunt de geüpdatete brochures vanaf 13 januari downloaden." :cry:
Net nog even gekeken en de nieuwe brochures zijn er nog niet. De verwijzing naar 13 januari lijkt dus geen tikfout (wat ik eerst dacht) maar bloedserieus. Nogmaals: hopelijk zijn ze tegen die tijd dan ook perfect!

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 14 dec 2022, 17:09
door jan_olieslagers
Neem me niet kwalijk, maar al wie dat ook maar min of meer gelooft is twee keer veel te naief. Ervaring leert:
* als men zo lang tevoren een datum x-y-z noemt, dan zegt men eigenlijk enkel "we halen het niet tegen de vooropgestelde datum, maar we doen ons best tegen x-y-z". Of x-y-z dan ook echt wordt gehaald is nog maar af te wachten, verdere vertragingen zijn zeker niet uit te sluiten.
* "perfect" is al helemaal geen realistische verwachting - hoeveel eeuwen is het geleden dat er een "perfecte" uitgave was van de dienstregeling?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 14 dec 2022, 20:55
door nibura
Iemand een idee waar de MS96 die nu op de IC26xx zitten vandaan komen?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 14 dec 2022, 22:03
door JHS2013
Ik gok de 23xx/28xx

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 15 dec 2022, 11:36
door brouckie
Sinds 11 december staan de treinen van de reeks 23** in Brussels Airport aangekondigd als "Brussel - Oostende" ipv "Brussel - Kortrijk". Idem in Brussel. Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling... :roll:

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 15 dec 2022, 13:42
door Ian_99
brouckie schreef: 15 dec 2022, 11:36 Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling... :roll:
Inderdaad niet gemakkelijk voor wie de snelste trein naar Oostende of Kortrijk wil nemen... Heel verwarrend voor ocassionele reizigers.

En volgens Hyperrail zou deze IC 23xx van en naar Bru. Airport en Oostende met MS75 gereden worden, maar het zijn, zoals gewoonte, allemaal MS80, zelf het omroep systeem in Oudenaarde zei "3 rijtuigen in plaats van 4"...
Zouden ze van plan zijn hier effectief met 75's te rijden?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 15 dec 2022, 16:51
door Ruben
2837 rijdt vandaag met 2 MS96 i.p.v. 9 M6. Nieuwe dienstregeling, of uitzonderlijk?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 16 dec 2022, 12:23
door TimJ36
brouckie schreef: 15 dec 2022, 11:36 Sinds 11 december staan de treinen van de reeks 23** in Brussels Airport aangekondigd als "Brussel - Oostende" ipv "Brussel - Kortrijk". Idem in Brussel. Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling...
Dat de eindbestemming er terug opstaat is juist een verbetering. Nog beter zou zijn om "Oostende via Kortrijk" weer te geven op de schermen, dan is het duidelijk dat de trein omrijdt via Kortrijk. Maar enkel Kortrijk vermelden zorgt voor verwarring voor reizigers die verder willen rijden richting Ingelmunster, Izegem, Roeselare...
Ian_99 schreef: 15 dec 2022, 13:42 En volgens Hyperrail zou deze IC 23xx van en naar Bru. Airport en Oostende met MS75 gereden worden, maar het zijn, zoals gewoonte, allemaal MS80, zelf het omroep systeem in Oudenaarde zei "3 rijtuigen in plaats van 4"...
Zouden ze van plan zijn hier effectief met 75's te rijden?
Heb ik ook al gehoord: "deze trein bestaat uit 3 rijtuigen in plaats van 8". Ik dacht dat de MS75 zich rond Antwerpen situeerden en ik zie niet onmiddellijk een link met de verbinding Brussel Nationale Luchthaven - Kortrijk - Oostende. Maar extra capaciteit is wel nodig op deze lijn, 1 x break is volkomen ontoereikend.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 16 dec 2022, 12:54
door rdv
brouckie schreef: 15 dec 2022, 11:36 Sinds 11 december staan de treinen van de reeks 23** in Brussels Airport aangekondigd als "Brussel - Oostende" ipv "Brussel - Kortrijk". Idem in Brussel. Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling... :roll:
Ook in een vertraagde ICE werd deze verbinding aangegeven als de trein naar Oostende.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 17 dec 2022, 01:56
door groentje
TimJ36 schreef: 16 dec 2022, 12:23
brouckie schreef: 15 dec 2022, 11:36 Sinds 11 december staan de treinen van de reeks 23** in Brussels Airport aangekondigd als "Brussel - Oostende" ipv "Brussel - Kortrijk". Idem in Brussel. Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling...
Dat de eindbestemming er terug opstaat is juist een verbetering. Nog beter zou zijn om "Oostende via Kortrijk" weer te geven op de schermen, dan is het duidelijk dat de trein omrijdt via Kortrijk. Maar enkel Kortrijk vermelden zorgt voor verwarring voor reizigers die verder willen rijden richting Ingelmunster, Izegem, Roeselare...
Is dat werkelijk zoveel duidelijker? Ik durf er toch aan twijfelen, al helemaal omdat dat vaak niet de snelste reisroute is, zelfs voor Ingelmunster komen er verbazingwekkend veel verbinding met aansluiting in Brugge(!) uit de planner. Voor mij is dit niet veel beter dan de weekendverbinding van Dendermonde naar Gent... via Brussel. Als je een ongelikte beer hebt als treinbegeleider, geeft hij je misschien zelfs een boete voor de omweg...

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 17 dec 2022, 21:40
door trainlovertje
TimJ36 schreef: 16 dec 2022, 12:23
brouckie schreef: 15 dec 2022, 11:36 Sinds 11 december staan de treinen van de reeks 23** in Brussels Airport aangekondigd als "Brussel - Oostende" ipv "Brussel - Kortrijk". Idem in Brussel. Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling...
Dat de eindbestemming er terug opstaat is juist een verbetering. Nog beter zou zijn om "Oostende via Kortrijk" weer te geven op de schermen, dan is het duidelijk dat de trein omrijdt via Kortrijk. Maar enkel Kortrijk vermelden zorgt voor verwarring voor reizigers die verder willen rijden richting Ingelmunster, Izegem, Roeselare...
Niet akkoord, er zijn meer reizigers die per ongeluk die trein naar Oostende zouden nemen dan zij die er sneller/directer mee op hun eindbestemming geraken in de regio Roeselare. Dus nog liever Kortrijk dan Oostende.
Mogelijkheid om dit probleem op te lossen is bijvoorbeeld in Brussel 'Roeselare' (of het laatste station waarbij er voordeel wordt gehaald om rechtstreeks heen te reizen met die trein) aan te duiden als eindbestemming.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 17 dec 2022, 21:51
door desirootje
trainlovertje schreef: 17 dec 2022, 21:40
TimJ36 schreef: 16 dec 2022, 12:23
brouckie schreef: 15 dec 2022, 11:36 Sinds 11 december staan de treinen van de reeks 23** in Brussels Airport aangekondigd als "Brussel - Oostende" ipv "Brussel - Kortrijk". Idem in Brussel. Daar staat "Denderleeuw - Oostende" ipv "Denderleeuw - Kortrijk". Elk jaar hetzelfde liedje na het wijzigen van de dienstregeling...
Dat de eindbestemming er terug opstaat is juist een verbetering. Nog beter zou zijn om "Oostende via Kortrijk" weer te geven op de schermen, dan is het duidelijk dat de trein omrijdt via Kortrijk. Maar enkel Kortrijk vermelden zorgt voor verwarring voor reizigers die verder willen rijden richting Ingelmunster, Izegem, Roeselare...
Niet akkoord, er zijn meer reizigers die per ongeluk die trein naar Oostende zouden nemen dan zij die er sneller/directer mee op hun eindbestemming geraken in de regio Roeselare. Dus nog liever Kortrijk dan Oostende.
Mogelijkheid om dit probleem op te lossen is bijvoorbeeld in Brussel 'Roeselare' (of het laatste station waarbij er voordeel wordt gehaald om rechtstreeks heen te reizen met die trein) aan te duiden als eindbestemming.
Het handige is wel dat de trein niet liegt, enkel de schermen op het perron, dus zolang de LED schermen van de break eens aanstaan en de route ingegeven is kan je wel zien dat die trein doorrijdt tot Oostende. Ik heb een gelijkaardig ervaring gehad met de 22xx toen die zei dat hij naar Aalst en Brussel Noord ging, ik vroeg me af of er werken waren maar nee, men wou reizigers naar Lokeren niet verwarren.
Zelfs als dat niet zo is zolang je je omgeving kent weet je wel dat je richting Kortrijk moet en dan moet overstappen, en dan kom je erachter dat het niet zo is en je mag blijven zitten.

Een ander ding dat ik gemerkt heb is dat men nu op meer stations viertalige omroep geeft voor treinen naar Zaventem, hier in Denderleeuw deden ze dat bijvoorbeeld nog niet, maar nu wel. Vreemd dat ze het wel al in Gent deden want geen enkele Gentenaar hoort op de 36xx te zitten om de vlieger te nemen...

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 18 dec 2022, 20:18
door TimJ36
desirootje schreef: 17 dec 2022, 21:51 Zelfs als dat niet zo is zolang je je omgeving kent weet je wel dat je richting Kortrijk moet en dan moet overstappen, en dan kom je erachter dat het niet zo is en je mag blijven zitten.
Dan weet je nog altijd niet of in de juiste trein naar Kortrijk zit, want veel mensen kiezen juist voor die rechtstreekse trein omdat overstappen in Kortrijk geen sinicure is door de lage perrons en trappen.
desirootje schreef: 17 dec 2022, 21:51 dus zolang de LED schermen van de break eens aanstaan en de route ingegeven is kan je wel zien dat die trein doorrijdt tot Oostende.
Maar dat is ook weer verwarrend dat de trein naar "Oostende" voor je opdaagt (volgens de led-schermen van de trein), terwijl je aan het wachten bent op de trein naar "Kortrijk" (op de schermen van het perron).
groentje schreef: 17 dec 2022, 01:56 Is dat werkelijk zoveel duidelijker? Ik durf er toch aan twijfelen, al helemaal omdat dat vaak niet de snelste reisroute is, zelfs voor Ingelmunster komen er verbazingwekkend veel verbinding met aansluiting in Brugge(!) uit de planner.
Je bent met overstappen misschien vijf minuten eerder op je bestemming, maar waarom zou je dat doen als je kan kiezen voor het comfort van een rechtstreekse trein? Het is een populaire verbinding onder reizigers die zonder overstappen naar de Luchthaven willen reizen.
trainlovertje schreef: 17 dec 2022, 21:40 Mogelijkheid om dit probleem op te lossen is bijvoorbeeld in Brussel 'Roeselare' (of het laatste station waarbij er voordeel wordt gehaald om rechtstreeks heen te reizen met die trein) aan te duiden als eindbestemming.
Dat zou kunnen, maar ook reizigers vanuit Zedelgem maken gebruik van deze trein om naar de luchthaven te reizen. Ik vind "Oostende via Kortrijk" nog steeds de duidelijkste optie, zo doen ze het ook bij de bussen van De Lijn in het geval er verschillende reiswegen zijn.

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 20 dec 2022, 06:29
door bram2727
Is er iemand die weet waar ze nu de i11 gebruiken die vorige week nog op de p trein zaten naar Sint niklaas?

Re: Dienstregeling december 2022

Geplaatst: 20 dec 2022, 12:18
door 260689
bram2727 schreef: 20 dec 2022, 06:29 Is er iemand die weet waar ze nu de i11 gebruiken die vorige week nog op de p trein zaten naar Sint niklaas?
Geen idee, maar naar mijn info zouden die met M7 trek/duw rijden met ne T18.