De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door sammarco1 »

Ga ik achter vragen.... Typ eens in Google Torsten Giesen? Hele hoop spoorwegfoto's op verschillende website's zou je moeten terugvinden....
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Andreas

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Andreas »

Ik geloof niet dat Torsten een foto van een ander hoeft te "misbruiken".
Ik ken em namelijk ook persoonlijk.
Kan best zijn dat ze precies dezelfde foto hebben getrokken, want hij zit met de neus op de 18-en.

Groeten Andreas
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door sammarco1 »

Ja dat bedoel ik.... ik zou dat ook vreemd vinden... Is toch wel een serieus persoon. Ik heb Torsten op het station van de Brenner leren kennen, heel toevallig toen ik daar aan het fotograferen was...ha, ha had eerst nog een boete van 5€ opgelopen, om dat ik even op de rails stond, achteraan waar dat kleine depot is.... Daarna ben ik met die zelfde flik, foto's gaan maken van RTC lok's, en toen zag ik Torsten, en zijn we samen foto's gaan trekken, eerst 10 km terug in Italie, en daarna pijlsnel naar het depot van Insbruck.... Toevallig reden wij allebij die dag van Firenze naar belgie, en we kenden mekaar niet... tot aan de brennero...grappig...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door calabria »

Het is erg om te zien hoe lelijk die albatros is t.o.v. deze mooie nieuwe loc!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Adler »

Andreas schreef:Ik geloof niet dat Torsten een foto van een ander hoeft te "misbruiken".
Ik ken em namelijk ook persoonlijk.
Kan best zijn dat ze precies dezelfde foto hebben getrokken, want hij zit met de neus op de 18-en.

Groeten Andreas
Die meneer Quintus Vosman heeft een eigen onderneming in Praag: Q-Rail.
Misschien dat Torsten Giesen een overeenkomst met hem heeft om via hem zijn foto's te verkopen aan spoorwegtijdschriften.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door sammarco1 »

Dat zou nu wel es kunnen, want die zat of zit nog in Praag, al die foto's die hij mij heeft doorgestuurd om ze te posten op Trenomania International, zijn genomen vrij recent in Tsjechie... Allemaal mooie foto's. Die kan er wel wat van.... Hebben julie ze gezien? (Heb er vandaag de rest bij geupload...)
Ja en die albatros, vermits dat ding naar Nederland moet, zukllen die hollanders wel wat hondebrokken in de pap hebben mogen doen, en daar gelijk een hondekop op hebben willen zetten... Questi van modern met iets afgrijselijks te mengen....
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door msts.be »

Omdat ik reeds zelf ervaringen heb met copyrightovertredingen, wil ik wel enige commentaar geven..

Wat Adler hierboven schreef zou wel eens goed het geval kunnen zijn, waardoor er "officiëel" geen sprake is van een copyrightovertreding. Het is dan wel spijtig dat Torsten niet meer vermeld wordt als fotograaf, maar in het contract zal dan een clausule staan waarbij alle rechten moeten afgestaan worden aan dhr. Vosman.. (al dan niet aan zijn onderneming of hemzelf). In dit geval is alles wel in orde en moeten we hier ons verder geen zorgen rond maken.

Tweede optie is dat dhr. Vosman net op hetzelfde moment, of althans op dezelfde locatie met dezelfde belichting enz de foto's maakte. Is een heel stuk minder plausibel, maar dit kan nagetrokken worden. In Paint Shop Pro (en ook waarschijnlijk Photoshop e.d., maar daar ken ik niet de exacte benaming) heb je een optie 'berekenen'. Deze laat toe rekenkundige operaties (+/-/:/x) te doen op 2 afbeeldingen, waarbij de R,G,B kleuren dan opgeteld, afgetrokken, .. worden en een nieuwe afbeelding vormen.Als het resultaat van de bewerking (hier: aftrekken) een totaal egale zwarte kleur geeft, zijn de foto's exact hetzelfde. Hoe minder ze op elkaar lijken, hoe lichter het resultaat zal zijn.

Omdat de foto zal moeten ingescand worden zal deze niet 100% gelijk zijn aan "zijn" origineel bestand, maar het is het proberen waard.

De derde mogelijkheid is dat de foto illegaal gebruikt is (i.e. in een bep. zin 'gestolen'). Dit is het minst plausibel, zeker een man van zo'n genre gaat toch niet riskeren zijn verkoopmogelijkheden aan andere bladen op de helling te zetten ? (i.e. naast Spoorwegjournaal en Eisenbahn Revue is dhr. Vosman ook actief als medewerker bij Today's Railways Europe, hij neemt daar het gros van de Benelux-nieuwtjes en artikelen op zich).

Ik ben slachtoffer geweest bij 2 zaken van het derde geval, maar desondanks zijn mijn pogingen tot actie vrij onsuccesvol gebleken.

Het eerste geval was van een Pool die foto's van een Transwaggon gebruikte voor texturen van een MSTS-model. Ik had alles nagetrokken, en het waren wel degelijk mijn foto's: de nummer was hetzelfde, de details klopten, ik was 100% zeker van mijn zaak. Ik heb dat vermeld in een boze mail aan die man, maar die beweerde dat hij geen kwaad had gedaan, want:
  • Hij had maar enkele "delen" gebruikt (wat in mijn ogen niet waar was, bijna 75% van de foto werd wel degelijk gebruikt)
  • Er zat geen copyright-informatie bij (het staat duidelijk op al mijn foto's !! ©jaar Denis Verheyden.). Hij kreeg naar het schijnt wel die foto's via tussenpersonen, die er eventueel mijn copyright heeft afgeknipt. Dan heeft hij gelijk natuurlijk..
  • Er is geen echt "geld" uit geslagen (model is freeware, dus da's wel waar..).
De conclusie was: door die redenen kom ik (=hij, de Pool in dit geval) ervanaf en ik heb geen zin om er verder over te discussiëren. In andere woorden: dikke pech voor jou, man. Hij zei er wel bij dat hij voor volgende modellen niet meer beroep zou doen op foto's van buitenaf, maar enkel diegenen die door teamleden genomen werden.

Tweede geval was dat een foto van mij van een TGV Sud-Est ergens in een schoolboek stond dat wij net ook op school gebruikten (6de middelbaar, Kern: Thema verkeer & veiligheid van uitgeverij de Boeck, diegenen die nog in het middelbaar zitten en ook deze boek gebruiken kunnen eens zoeken :lol: ). Uiteindelijk was de foto maar wel 5 cm op 4 cm, maar bon, niemand had mij om iets gevraagd en copyright was weggeknipt (wat dacht je :? ).

In de colofon van het boek stond wel iets in de zin van "wij hebben gepoogd alle rechthebbenden van de gebruikte media te contacteren. In sommige gevallen gaf dit geen resultaat. Mocht u desondanks toch rechthouder zijn van deze media, gelieve ons dan te contacteren".

Mijn bedoeling was dus dat ook daadwerkelijk te doen, maar uiteindelijk is er niets van in huis gekomen. En zeker nu ik al 2 jaar in het hoger onderwijs zit vind ik het niet meer de moeite om achteraf te gaan klagen.. :roll:
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door sammarco1 »

Ik Stuur een mailtje Naar Giesen...dan weet ik hoe het zit, (hoop ik) Die kennen elkaar denk ik..
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Hans

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hans »

In verband met copyright is http://creativecommons.org/license/ misschien voor een aantal hier eventueel interessant.
Via een eenvoudig invulformulier kan je eigenlijk de website laten bepalen wat voor type 'Creative Commons'-licentie je wil voor je werk. Als je bvb je foto's op je eigen website verzameld of ergens tentoon zet, kan je hier de door de site gegenereerde link of licentie-afbeelding er bij plaatsen. Die link doet niets meer als verwijzen naar een pagina met wat jij toestaat wat er met je werk nog mag gebeuren. Als er dan iets achteraf betwist moet worden, heb je een hard bewijs dat je aangegeven hebt in hoeverre dit werk tot de publieke ruimte behoort en of hier tegenin gegaan is of niet.

Let wel, dit gaat hier echt om Creative Commons: je blijft eigenaar van je werk, maar je bepaalt hiermee in hoeverre je hier al dan niet deels afstand van doet. Mag je foto wel op het internet verspreid (bv Wikipedia), maar niet gepubliceerd of bewerkt zonder toestemming kan je dat dus aangeven met zo'n CC-licentie. Door een paar eenvoudige vragen in te vullen maakt de site een heel begrijpbare en duidelijke licentie voor je aan. Onderaan de licentiepagina staat nog een link met de overeenkomstige perfecte juridische tekst.


Omdat ik dit hier regelmatig zie voorbijkomen, is dit voor diegene die er soms problemen mee hebben misschien wel interessant, zeker de introductie eens doorlezen!

Let wel: met zo'n licentie sta je dus minimum wél al een deel van je copyright af, maar je geeft hier gewoon aan in welke mate en hoe dit concreet kan. Gewone copyright geldt natuurlijk altijd vanaf het moment dat je iets creëert, ook zonder copyrightvermelding of -symbool.
Hurlet

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hurlet »

Afbeelding Z 26150 Trainsport AG - 28.02.2009

Montzen 8:20
Remersdaal 8:25
Bassenge 8:43
Glons 8:51
Tongeren 8:56
Bilzen 9:06
Hasselt 9:22
Diest 9:42
Aarschot 9:57
Haacht 10:10
Vilvoorde 10:40
Schaarbeek gr R 10:50
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Joris »

Hallo,
Haha, Trainsport komt het materiaal van de NMBS leveren :mrgreen: .
Bedankt voor de dienstregeling!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Andreas

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Andreas »

Hurlet schreef:Afbeelding Z 26150 Trainsport AG - 28.02.2009

Montzen 8:20
Remersdaal 8:25
Bassenge 8:43
Glons 8:51
Tongeren 8:56
Bilzen 9:06
Hasselt 9:22
Diest 9:42
Aarschot 9:57
Haacht 10:10
Vilvoorde 10:40
Schaarbeek gr R 10:50
Hallo Hurlet,

heb je misschien ook enig idee wanneer die rijd van Aachen-West naar Montzen??

Groeten,

Andreas
Presario

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Presario »

Iemand die hem gaat spotten? Ben er wel benieuwd naar :)!
Hurlet

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hurlet »

Afbeelding 1
Shrek schreef:de 1860 zal echt niet de eerste HLE in België worden hoor :wink: maar bedankt voor de testschema's :D
Inderdaad! De 1860 is nu in het Siemens testring te Wegberg Wildenrath (Mönchengladbach)!

2
Andreas schreef:Hallo Hurlet,

heb je misschien ook enig idee wanneer die rijd van Aachen-West naar Montzen??

Groeten,

Andreas
Nee maar een vriend heeft vandaag naar Trainsport AG gebeld. Antwoord: "Nu hebben wij maar een dieselloc in de streek Montzen/Aachen West en zaterdag ochtend moeten wij eerst met een HKM naar Kinkempois rijden. Dus zal de extrarit tussen Aachen West en Schaarbeek zeker met vertraging rijden!"

3

E 22775 - 05.03.2009

Schaarbeek TW/D 9:00
Schaarbeek gr R 9:05 / 10:00
Schaarbeek 10:07
Bru N 10:10
Bru Z 10:16
Halle 10:31
Edingen 10:41
Ath 10:56

Samenstelling

1 HLE 27 + 1 HLE 18 + 9 Hv I10



Proefritten tussen Ath en Silly - 06 + 07 + 08.03.2009

Op het spoor B l.94 buiten dienst

- 06.03.2009: tussen 9:00 en 15:40
- 07 + 08.03.2009: tussen 9:00 en 16:30



E 27475 - 09.03.2009

Ath 10:00
Edingen 10:15
Halle 10:26
Bru Z 10:39
Bru N 10:46
Schaarbeek 10:50
Schaarbeek gr R 10:57 / 12:28
Diegem 12:33
Herent 12:44
Leuven 12:48
Tienen 13:00
Landen 13:13
Waremme 13:22
Ans 13:33
Liège Guillemins 13:44
Kinkempois F 13:48

Samenstelling

- Ath - Schaarbeek gr R: 1 HLE 27 + 1 HLE 18 + 9 Hv I10
- Schaarbeek gr R - Kinkempois F: 1 HLE 27 + 1 HLE 18
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Dag Hurlet,

Bedankt voor alle informatie, twee vraagjes:

- Enig idee met hoeveel vertraging hij zou rijden?
- Zou Vilvoorde - Schaarbeek Gr. R via L25 of (wat ik waarschijnlijk acht) L27 rijden?
Plaats reactie