Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
trainlovertje
Berichten: 2403
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door trainlovertje »

nahoj schreef:
The_Knitter schreef:
Merijn schreef:Worden er ook geen I10 rijtuigen verhuurd aan HBX in Duitsland?
HKX ja, en die rijden daar nog steeds.
Dat zijn enkel I6, geen I10, voor zover ik weet.
inderdaad. heb 2 weken geleden een stam I6 van HKX (getrokken door BR182 (taurus) van MRCE) in Aachen Hbf gezien. niet in commerciële dienst, maar geen idee wat ze daar kwamen doen. ik vermoed dat ze daar hun onderhoud krijgen ofzo.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 481
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Merijn »

Misschien kwamen deze uit Liers? Als ik me niet vergis wordt daar het onderhoud gedaan.
bram2727
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door bram2727 »

Zo juist 2x 27 met m6 in brugge aan het wachten op vertrek richting oostende
BVG1988
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door BVG1988 »

IC12 409 is vandaag denk ik met M4s.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

BVG1988 schreef:IC12 409 is vandaag denk ik met M4s.
Railtime lijkt het te bevestigen, vertrek met vertraging in Kortrijk en omleiding (via L36) tussen Leuven en Luik.

De ruime rittijden worden daar overigens zeer duidelijk: met +15 vertrokken in Kortrijk, gedaald naar slechts +5 bij vertrek in Leuven... bij vertrek in Luik opnieuw +14 (door omleiding via klassieke lijn) maar bij aankomst in Welkenraedt weer gedaald tot +8. De trein heeft tussen begin- en eindpunt dus 7 minuten goedgemaakt ondanks de omleiding via L36... aan tijd geen gebrek!

Overigens, waarom mag die M4-stam met uiteraard aangepaste tractie (HLE 18) niet met 160 km/h over de HSL? Is het louter een kwestie van formaliteiten die daarvoor niet in orde zijn, of zouden er echt technische hindernissen zijn (een gesloten circuit is alvast aanwezig sinds de renovatie)?
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steve schreef:
BVG1988 schreef:IC12 409 is vandaag denk ik met M4s.
Railtime lijkt het te bevestigen, vertrek met vertraging in Kortrijk en omleiding (via L36) tussen Leuven en Luik.

De ruime rittijden worden daar overigens zeer duidelijk: met +15 vertrokken in Kortrijk, gedaald naar slechts +5 bij vertrek in Leuven... bij vertrek in Luik opnieuw +14 (door omleiding via klassieke lijn) maar bij aankomst in Welkenraedt weer gedaald tot +8. De trein heeft tussen begin- en eindpunt dus 7 minuten goedgemaakt ondanks de omleiding via L36... aan tijd geen gebrek!

Overigens, waarom mag die M4-stam met uiteraard aangepaste tractie (HLE 18) niet met 160 km/h over de HSL? Is het louter een kwestie van formaliteiten die daarvoor niet in orde zijn, of zouden er echt technische hindernissen zijn (een gesloten circuit is alvast aanwezig sinds de renovatie)?
Op een HSL mag je minimum 170km/h rijden. Daarom waren die M6 200 beperkt tot 170 omdat ze anders de L2 niet op mochten. Aangezien M4 maar max 160 mag, is het dus niet toegelaten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Op een HSL mag je minimum 170km/h rijden. Daarom waren die M6 200 beperkt tot 170 omdat ze anders de L2 niet op mochten. Aangezien M4 maar max 160 mag, is het dus niet toegelaten.
De Desiro rijdt ook maar 160 op HSL4 hoor :wink:
Maar de M4 heeft geen gesloten toiletsysteem als ik mij niet vergis. Dat is een vereiste voor HSL's.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
260689 schreef:Op een HSL mag je minimum 170km/h rijden. Daarom waren die M6 200 beperkt tot 170 omdat ze anders de L2 niet op mochten. Aangezien M4 maar max 160 mag, is het dus niet toegelaten.
De Desiro rijdt ook maar 160 op HSL4 hoor :wink:
Maar de M4 heeft geen gesloten toiletsysteem als ik mij niet vergis. Dat is een vereiste voor HSL's.
Inderdaad, de snelheid lijkt me geen bezwaar. (en anders was het verschil tussen 160 en 170 zeker iets wat ik onder de genoemde "formaliteiten" zou klasseren en niet de technische beperkingen :roll: )

Maar bij mijn weten heeft de gerenoveerde M4 wel degelijk een gesloten toiletsysteem, dus dat lijkt me ook geen verklaring te kunnen zijn. Ik heb het idee dat het weinig meer dan een formaliteit is (nooit doorgedreven getest, een of ander papiertje dat ontbreekt, ...).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

M4 heeft wel degelijk een gesloten systeem voor de wc's
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Een vacuümtoilet, ja, maar zit er ook een opvangbak aan? Het zou kunnen, hoor, maar ik dacht gehoord te hebben dat dat dus niet het geval was.
En M4 is niet gehomologeerd voor de HSL. Daar gaan immers uitvoerige testen aan vooraf, en eerlijk gezegd, als ik zie hoe de deuren van een M4 al staan te daveren als een trein hen passeert op het gewone net, vrees ik dat de vergrendeling niet zou volstaan om gepasseerd te worden door een Thalys aan 300 km/u in de tegenovergestelde richting...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5301
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Een vacuümtoilet, ja, maar zit er ook een opvangbak aan? Het zou kunnen, hoor, maar ik dacht gehoord te hebben dat dat dus niet het geval was.
En M4 is niet gehomologeerd voor de HSL. Daar gaan immers uitvoerige testen aan vooraf, en eerlijk gezegd, als ik zie hoe de deuren van een M4 al staan te daveren als een trein hen passeert op het gewone net, vrees ik dat de vergrendeling niet zou volstaan om gepasseerd te worden door een Thalys aan 300 km/u in de tegenovergestelde richting...
M4's hebben wel degelijk een gesloten systeem. Alleen de gemoderniseerde stellen zijn verraderlijk: op zich wijst niets erop dat ze zouden verschillen van de M4's (wat de toiletten betreft), maar in de stellen hangt er een sticker dat je het toilet niet mag gebruiken als de trein in een station stilstaat. In de M4's is dat niet het geval.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Bij de M4 zie je duidelijk de aansluitingen zitten om de opvangbak leeg te maken. Enkel de klassiekes zijn voorzien van een vacuümtoilet ZONDER opvangbak bij hun modernisering. Wat betreft de opgefriste sprinters heb ik geen idee wat men met het toilet gedaan heeft.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

Bedankt voor de toelichting.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:
BVG1988 schreef:IC12 409 is vandaag denk ik met M4s.
Railtime lijkt het te bevestigen, vertrek met vertraging in Kortrijk en omleiding (via L36) tussen Leuven en Luik.
Zou goed kunnen inderdaad. De 428, die normaliter terugkeert als de 409, had een probleem op lijn 2 en is daarna in Leuven opgeheven. De 409 is daarna waarschijnlijk gereden met een stam die ze over hadden. Die heeft dan 1 slag naar Welkenraedt gedaan, waarbij er op de terugweg ondanks de omweg via lijn 36 nergens meer dan 8 minuten vertraging was en ook de omweg via Merelbeke werd blijkbaar nog gereden.

Een omloop later (416, Kortrijk v. 16:14) is er blijkbaar weer een iets betere stam gevonden, want die reed weer gewoon via lijn 2. Wel met snelheidsbeperking (zie Railtime) en op lijn 2 kwam er 7 minuten vertraging bij. En aangezien deze stam in Welkenraedt eindigt, zal dat morgenochtend wel weer de 428 worden :-/

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 22 dec 2014, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

Steve schreef:
Shrek schreef:
260689 schreef:Op een HSL mag je minimum 170km/h rijden. Daarom waren die M6 200 beperkt tot 170 omdat ze anders de L2 niet op mochten. Aangezien M4 maar max 160 mag, is het dus niet toegelaten.
De Desiro rijdt ook maar 160 op HSL4 hoor :wink:
Maar de M4 heeft geen gesloten toiletsysteem als ik mij niet vergis. Dat is een vereiste voor HSL's.
Inderdaad, de snelheid lijkt me geen bezwaar. (en anders was het verschil tussen 160 en 170 zeker iets wat ik onder de genoemde "formaliteiten" zou klasseren en niet de technische beperkingen :roll: )

Maar bij mijn weten heeft de gerenoveerde M4 wel degelijk een gesloten toiletsysteem, dus dat lijkt me ook geen verklaring te kunnen zijn. Ik heb het idee dat het weinig meer dan een formaliteit is (nooit doorgedreven getest, een of ander papiertje dat ontbreekt, ...).
Infrabel laat momenteel geen verkeer toe aan 160km/h op L.2.
Bovendien zijn er ook testen nodig o.m. voor drukgolven met kruisende treinen aan hoge snelheid, o.a. i.v.m. de deuren, en mogen de ramen niet zomaar geopend kunnen worden.

Maar ten gronde ben ik het volledig met je eens: de tijdswinst die je op L.2 kan boeken zit hem in de eerste plaats in de directe verbinding, en de ongelijkgrondse kruisingen op Luik-Brussel, niet in de max. snelheid, zeker met de buffertijden die men tegenwoordig toepast. Dus: laat gewoon alle materieel dat onder 25kV kan en ETCS aan boord heeft op die lijn a.u.b. (na installatie van ETCS), en verlaag de max. snelheid naar 200km/h. Dat spaart bovendien in onderhoudskosten.
Plaats reactie