Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8181
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Enkel de klassiekes zijn voorzien van een vacuümtoilet ZONDER opvangbak bij hun modernisering.
Die "dumpen" dus nog op de rails ?
Maar hoe dan vacuum ? De onderdruk zit toch in de tank ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Geen idee hoe het afzuigen op die wc's werkt. Feit is dat als iemand op die klassiekjes doorspoelt je hem ziet spuwen.
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

nahoj schreef:Infrabel laat momenteel geen verkeer toe aan 160km/h op L.2.
Behalve dan de verkenningstreinen. Ik vraag me wel af op basis waarvan 160 km/u niet zou mogen. Die lijn is nu bepaald niet overbezet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Verkenningsritten zijn dan ook iets speciaal. De bestuurder moet op een normale manier kunnen waarnemen of alles normaal is. Voor dit soort ritten gaat men er net van uit dat dit niet mogelijk is bij snelheden hoger dan 160 km/u.
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Verkenningsritten zijn dan ook iets speciaal. De bestuurder moet op een normale manier kunnen waarnemen of alles normaal is. Voor dit soort ritten gaat men er net van uit dat dit niet mogelijk is bij snelheden hoger dan 160 km/u.
Ook hierbij vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is. Ik ken dit verschijnsel alleen in België.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

In Frankrijk zou het ook bestaan zover ik weet. Daar is de regel echter tot 170 km/u.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door groentje »

In Frankrijk was het 170, zoals ook op lijn 1. Ongeveer een jaar geleden hebben ze echter in Frankrijk beslist de snelheid op te trekken tot 230, als ik het me goed herinner. Eerlijk gezegd, ik heb niet zo'n probleem met verkenningsritten aan verminderde snelheid, wél met de hele papierwinkel die er bij komt kijken als het niet de voorziene trein is, die de verkenning doet. Als je de snelheid op het baanvak met behulp van TBL2, ETCS of TVM vermindert, zou dat toch moeten volstaan? Er zijn genoeg bestuurders die al uit zichzelf beginnen rond te kijken als de snelheid, bijvoorbeeld door een te snelle opeenvolging van het verkeer, beperkt is, het lijkt me overbodig om bestuurders daarvoor te moeten lastig vallen (in principe aan het laatste beheerde sein voor het oprijden van de lijn, van hand tot hand of per telefoon met voorgeschreven communicatie en formulieren), vaak zelfs te moeten laten stilvallen, etc.
260689
Berichten: 3369
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door 260689 »

Steve schreef:
Shrek schreef:
260689 schreef:Op een HSL mag je minimum 170km/h rijden. Daarom waren die M6 200 beperkt tot 170 omdat ze anders de L2 niet op mochten. Aangezien M4 maar max 160 mag, is het dus niet toegelaten.
De Desiro rijdt ook maar 160 op HSL4 hoor :wink:
Maar de M4 heeft geen gesloten toiletsysteem als ik mij niet vergis. Dat is een vereiste voor HSL's.
Inderdaad, de snelheid lijkt me geen bezwaar. (en anders was het verschil tussen 160 en 170 zeker iets wat ik onder de genoemde "formaliteiten" zou klasseren en niet de technische beperkingen :roll: )

Maar bij mijn weten heeft de gerenoveerde M4 wel degelijk een gesloten toiletsysteem, dus dat lijkt me ook geen verklaring te kunnen zijn. Ik heb het idee dat het weinig meer dan een formaliteit is (nooit doorgedreven getest, een of ander papiertje dat ontbreekt, ...).
Dat was een vereiste om de M6 toch nog toe te laten op de HSL2 door Minimum 170km/h te rijden. Bijkomen over de M4 en HSL. I6, I6bc, I10, I11, M6, TGV, Thalys, ICE hebben deuren die toe klikken, een soort hendel die de deuren vergrendeld zodat ze niet openen indien er geen lucht meer op zit! M4, M5 hebben dat probleem wel want daar heb je dat hendeltje niet! Dat is dus ook de reden waarom deze niet op de HSL mag!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix »

nahoj schreef:Dus: laat gewoon alle materieel dat onder 25kV kan en ETCS aan boord heeft op die lijn a.u.b. (na installatie van ETCS), en verlaag de max. snelheid naar 200km/h. Dat spaart bovendien in onderhoudskosten.
Bekom je dan geen HSL waarin zo veel werd geïnvesteerd en die langzaam maar zeker vervalt naar een klassiek lijntje? We zitten nu al met zo een lage gemiddelde snelheden in dit land. Voor mij als Leuvenaar is die L2 een zegen wanneer ik naar Luik reis. Ik vrees dat we op termijn ook daar achter boemeltreintjes gaan hangen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

Jeroen schreef:
nahoj schreef:Dus: laat gewoon alle materieel dat onder 25kV kan en ETCS aan boord heeft op die lijn a.u.b. (na installatie van ETCS), en verlaag de max. snelheid naar 200km/h. Dat spaart bovendien in onderhoudskosten.
Bekom je dan geen HSL waarin zo veel werd geïnvesteerd en die langzaam maar zeker vervalt naar een klassiek lijntje? We zitten nu al met zo een lage gemiddelde snelheden in dit land. Voor mij als Leuvenaar is die L2 een zegen wanneer ik naar Luik reis. Ik vrees dat we op termijn ook daar achter boemeltreintjes gaan hangen.
Als we moeten vaststellen dat een 21 met M4'en tijd goedmaakt ondanks rond te moeten rijden langs L.36 aan max. 140km/h, dan kan je je toch vandaag al serieus vragen stellen bij het nut van die investering? Boemeltreinen zul je niet snel zien op L.2, er zijn immers geen stopplaatsen. En als meerdere types materieel die lijn op mogen, zal dat het aanbod en de robuustheid van de dienstverlening enkel ten goede komen.
Mijn punt was in de eerste plaats dat 300 i.p.v. 200km/h op een afstand zoals Leuven-Luik een tijdswinst oplevert die onbeduidend is en niet in verhouding staat tot de meerkost in investering en exploitatie.
Wat wèl beduidend tijdswinst oplevert zijn ongelijkgrondse kruisingen, wisselstraten aan hogere snelheid (bv. 90 km/h), directe lijnen voor directe treinen,...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
Steven schreef: Enkel de klassiekes zijn voorzien van een vacuümtoilet ZONDER opvangbak bij hun modernisering.
Die "dumpen" dus nog op de rails ?
Maar hoe dan vacuum ? De onderdruk zit toch in de tank ?
De onderdruk zit in een (kleine) tussentank, in de toiletmodule. De grote retentietank, indien aanwezig, zit op onder- noch overdruk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Steven »

Maar welke extra verbindingen zou je dan maken? Er gaan nu al 2 IC treinen een Thalys en ICE over die lijn dat lijkt mij toch al mooi, alle andere treinen stoppen toch nog ergens tussen Leuven en Luik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Shrek »

nahoj schreef: Mijn punt was in de eerste plaats dat 300 i.p.v. 200km/h op een afstand zoals Leuven-Luik een tijdswinst oplevert die onbeduidend is en niet in verhouding staat tot de meerkost in investering en exploitatie.
Zo denken Thalys en DB er niet over, zij vechten voor elke minuut tijdswinst.
De duurdere rijpaden voor HST's maken dan ook dat het voor Infrabel geen grotere kost is. Thalys en DB betalen met plezier als ze daardoor 300/250 mogen rijden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door Asterix »

nahoj schreef:Als we moeten vaststellen dat een 21 met M4'en tijd goedmaakt ondanks rond te moeten rijden langs L.36 aan max. 140km/h, dan kan je je toch vandaag al serieus vragen stellen bij het nut van die investering?
Dat ligt misschien aan de NMBS en haar buffertijden? Wat zou het verschil zijn voor een ICE die ofwel aan de maximum toegelaten snelheid kan rijden op de uren dat hij nu rijdt ofwel op die uren moet rondrijden via L36 en dan misschien achter een stoptrein hangt?
nahoj schreef:En als meerdere types materieel die lijn op mogen, zal dat het aanbod en de robuustheid van de dienstverlening enkel ten goede komen.
Maar als het dan in het honderd loopt met al die extra treinen, gaan de Thalys'en en ICE"s misschien ook niet meer kunnen doorrijden? Ik sta sinds 14 december erg argwanend tegen de term "robuustheid"....
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Ongewone samenstelling.

Bericht door nahoj »

nahoj schreef:En als meerdere types materieel die lijn op mogen, zal dat het aanbod en de robuustheid van de dienstverlening enkel ten goede komen.
Steven schreef:Maar welke extra verbindingen zou je dan maken? Er gaan nu al 2 IC treinen een Thalys en ICE over die lijn dat lijkt mij toch al mooi, alle andere treinen stoppen toch nog ergens tussen Leuven en Luik.
Jeroen schreef:Maar als het dan in het honderd loopt met al die extra treinen, gaan de Thalys'en en ICE"s misschien ook niet meer kunnen doorrijden? Ik sta sinds 14 december erg argwanend tegen de term "robuustheid"....
Als je meer keuze hebt in types materieel, kan je flexibeler zijn in je planning, in je verbindingen (P-treinen?), en -- daar doelde ik in de eerste plaats op -- in je toevallige vervangmaterieel. Die M4'en kunnen dan misschien ook gewoon over L2 ipv via L36.
Plaats reactie