NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door FLV-FGSP »

Heeft er iemand een voorbeeld van een ongepaste inzet van Desiro in de ochtendspits op lijn 25?
spoorzoeker

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door spoorzoeker »

Ik weet intussen dat er veel rijden op de serie 20xx, dus IC Antwerpen-Charleroi. Wat nog ontbreekt zijn de specifieke ritten / treinnummers. Op de serie 20xx rijden er namelijk ook M6-en, zeker in de spits.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Accelerat »

Stijn91 schreef:Dat dit hier nog niet stond. :o

Artikel Het Nieuwsblad: Reizigers boos om oncomfortabele nieuwe treinen

Artikel Het Laatste Nieuws: Reizigers boos om oncomfortabele treinen
Ein-de-lijk! :D
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Accelerat schreef:
Stijn91 schreef:Dat dit hier nog niet stond. :o

Artikel Het Nieuwsblad: Reizigers boos om oncomfortabele nieuwe treinen

Artikel Het Laatste Nieuws: Reizigers boos om oncomfortabele treinen
Ein-de-lijk! :D
Waarom eindelijk?

Als ik de reacties las op Facebook (HNB) en op de site van HLN waren de reacties toch positief, enkel dat ze op de IC-verbindingen rijden kan niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

goh ja, het zijn desiro's die daar de klassiekjes vervangen. Op zich krijgen ze dus moderner materieel op die verbinding. Niet het meest ideale maar we recenter. Wat de stoelen van de desiro betreft zitten deze gemiddeld gezien beter dan deze van een M6, dan heb ik het vooral over vormgeving. Ik zit van nature redelijk recht en vind in de stoel van een desiro een betere steun voor mijn rug dan in die van de M6 waarin ik soms een pijnlijke rug krijg. Opgelet ik spreek over vormgeving niet over stoffen en andere zaken die sommige ook laten meetellen.
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Moeten we daaruit begrijpen dat men er eigenlijk teveel besteld heeft en ze daarom maar andere diensten laat rijden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5296
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:Moeten we daaruit begrijpen dat men er eigenlijk teveel besteld heeft en ze daarom maar andere diensten laat rijden ?
Ik zie het eerder anders: men heeft te lang gewacht - moeten wachten - om IC-materieel te bestellen, en dat wreekt zich nu. Ik verwacht vooral veel van de nieuwe dienstregeling voor 2015; laat men dan maar eens orde op zaken stellen. Ik vind eerlijk gezegd dat zelfs M4-rijtuigen zich nog beter lenen tot IC-diensten dan deze Desiro's.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Neen hoor, verre van. Je moet er aan denken dat nog niet alle stoptreinen met Desiro's rijden. Dat het GEN verre van operationeel is. Momenteel past men gewoon de regel toe dat daar waar klassiekjes rijden en de depots al opgeleid zijn voor Desiro men het materieel zal verschuiven. Naar eind volgend jaar toe kan men dan ook met het nieuwe IC-IR plan is duidelijk gaan kijken waar ze werkelijk moeten zitten. Denk er ook aan dat voor de garantie deze motorstellen zo snel mogelijk hun km's moeten doen om duidelijk te maken of er geen al te grote gebreken zijn aan elk stel. Dus stuur ze dan zo snel mogelijk buiten om te rijden. Depots zoals Oostende, Welkenraedt en nog verschillende andere kennen deze motorstellen nog niet. Men zal momenteel nog niet starten om deze depots op te leiden en voorlopig verder doen met de depots en diensten waar men dit type al wel kent. Het is dus een beetje uitkijken tot die laatste depots ook de desiro kennen. Men zal nog werk genoeg hebben want eens onze HLE18 ook full ETCS zal hebben gaat men nog in verschillende depots opleiding ETCS mogen geven.

Momenteel is men volop bezig om alle stoptreinen vanuit Ottignies (richting Brussel, Leuven Namur) volop met Desiro te doen, al zijn er daar nog enkele diensten met klassiekjes/800
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
dentheo schreef:Moeten we daaruit begrijpen dat men er eigenlijk teveel besteld heeft en ze daarom maar andere diensten laat rijden ?
Ik zie het eerder anders: men heeft te lang gewacht - moeten wachten - om IC-materieel te bestellen, en dat wreekt zich nu. Ik verwacht vooral veel van de nieuwe dienstregeling voor 2015; laat men dan maar eens orde op zaken stellen. Ik vind eerlijk gezegd dat zelfs M4-rijtuigen zich nog beter lenen tot IC-diensten dan deze Desiro's.
Het zal zeker wachten zijn tot eind volgend jaar om te zien wat men doet met alle rollend materieel. Voor komend jaar verwacht ik echt geen grootse veranderingen.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Accelerat »

Stijn91 schreef:
Accelerat schreef:
Stijn91 schreef:Dat dit hier nog niet stond. :o

Artikel Het Nieuwsblad: Reizigers boos om oncomfortabele nieuwe treinen

Artikel Het Laatste Nieuws: Reizigers boos om oncomfortabele treinen
Ein-de-lijk! :D
Waarom eindelijk?

Als ik de reacties las op Facebook (HNB) en op de site van HLN waren de reacties toch positief, enkel dat ze op de IC-verbindingen rijden kan niet.
Die Desiro's zijn gewoon niet IC-waardig. De Klassiekjes op die verbinding was ook gewoon dikke onzin.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5337
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Dat men klassiekjes vervangt door Desiro's op de IC-I, is trouwens nogal kort door de bocht: tegenwoordig zijn er in het weekend uitsluitend nog Desiro's, terwijl er voorheen echt niet enkel klassiekjes reden... en als ze straks inderdaad ook weekenddiensten op de IC Antwerpen-Oostende overnemen, dan kun je nog minder argumenteren dat er klassiekjes vervangen worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

tja op oostende antwerpen heb ik er niet op slag een antwoord voor. Maar op charleroi was er tot eind vorig jaar een hele reeks klassiekjes, soms zelf 800 en M6 in dienst. Daar waar er in theorie (toch voor de dienst van Brussel Zuid) zelfs MS96 voorzien was die we dan in realiteit zelden te zien kregen.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Trein30 »

spoorzoeker schreef:Ik weet intussen dat er veel rijden op de serie 20xx, dus IC Antwerpen-Charleroi. Wat nog ontbreekt zijn de specifieke ritten / treinnummers. Op de serie 20xx rijden er namelijk ook M6-en, zeker in de spits.
Nummers die ik zo kan opnoemen:

IC-I 2031. Géén heenrit vanuit Charleroi, rit 2031 wordt namelijk samengesteld van ontkoppelde stellen van ritten IR-b 2807 & L6358
IC-I 2011/2034
IC-I 2015/2038
IC-N 4505/4530

Ik weet niet hoe de situatie is voor 7 u 's morgens; de ritten IC-N 4509/4534 zijn steevast twee klassiekjes; IC-N 4510 twee MS75 of een gekoppeld klassiekje + MS75, met op de terugrit IC-N 4535 slechts één ontkoppeld stel MS75 of (als er een klassiekje aanhangt) het klassiekje. Als de regeling nog steeds dezelfde is als in september, zijn ritten IC-I 2018/2041; 2019/2042 & 2020/2043 MS75-materiaal.

Straks ga ik hier even de tijd voor nemen, en alles opsommen wat ik zo kan invullen. Desiro's zien we hier in Antwerpen immers op de IC-I, IC-N, IR-b, IR-n en L (Antwerpen-Nijvel/Aat) verbindingen...
AfbeeldingAfbeelding
Pendelaar

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Pendelaar »

Zijn die desiro's niet ideaal om die rode duikbrillen te vervangen op lijn 26?
Dat is toch een lijn met hoogstens 3km tussen elke stopplaats. Perfect toch voor zulk materieel.
Niet dat die duikbrillen slecht en onbetrouwbaar zijn, maar je hebt er verdomd weinig plaats in (toch aan de knieën en voeten) en van de vering word je wagenziek.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

en wat ga je dan doen met de sprinters? Sprinters zijn net als de desiro stoptreinen. OK ze zijn ondertussen ook al 27 jaar oud en hebben geen airco, pneumatische ophanging of stopcontacten.
Plaats reactie