Pagina 160 van 373

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 24 jan 2015, 13:19
door Treinen9880
Desirotje schreef:Was dit dan een overbrenging of zou dit rijtuig alle dagen meerijden?
Vermits deze niet toegankelijk was voor reizigers zal dit over een overbrenging gaan volgens mij...

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 28 jan 2015, 15:20
door Terminus
Vorige week hadden we 's morgens M4-rijtuigen i.p.v. M6-rijtuigen op de IC 3429 (Turnhout-Binche, die om 8u27 in Brussel-Zuid aankomt)

Afgelopen maandag 7M4-rijtuigen (met stuurstand + type 21) i.p.v. M6-rijtuigen voor de IC 3229 (Sint-Niklaas - Kortrijk). Wel afgeschaft tussen Sint-Niklaas en Dendermonde. Het materieel was het voorziene materieel voor de P7097 (Dendermonde-Mechelen), die werd "vervangen" door IC4107 iets te verlaten en extra haltes te geven.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 28 jan 2015, 15:47
door Steve
Niet echt een ongewone samenstelling en ook vrij banaal, maar op diezelfde IC 32xx rijdt een van de M6-stammen sinds een paar dagen omgekeerd: tussen Kortrijk en Dendermonde staat de loc naar Dendermonde gericht en niet naar Kortrijk, zoals tot nu toe zonder uitzondering gebruikelijk was.

Hoe nauw steekt dat eigenlijk bij een verbinding als deze? Ik weet dat het "machien" bij een verbinding als de IC-A steeds met de loc naar Oostende gericht staat (zodat die vooraan hangt op de helling van Ans), maar ik heb er eigenlijk nooit op gelet hoe het zit op andere verbindingen waar dat allemaal minder belangrijk is.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 28 jan 2015, 21:48
door loic1811
Tegenwoordig verschiet ik er niet meer van er een ram 'omgekeerd' staat . Dit komt ook omdat er nog amper frontwissels gebeuren op de Luchthaven . Treinen rijden eigenlijk continu in een lus . Bijvoorbeeld de 19xx komt vanop de lijn 36 aan in de luchthaven , daar gaat die weer vertrekken als 37xx maar dan via de 25N weer richting Brussel . Vaak is het ook dat de 37xx wel goed 'gedraaid' staat en de 19xx niet

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 29 jan 2015, 23:47
door nahoj
Excuses voor de late reactie. Even afwezig geweest.
Jeroen schreef:
nahoj schreef:Als je meer keuze hebt in types materieel, kan je flexibeler zijn in je planning, in je verbindingen (P-treinen?), en -- daar doelde ik in de eerste plaats op -- in je toevallige vervangmaterieel. Die M4'en kunnen dan misschien ook gewoon over L2 ipv via L36.
Nochtans was één van dé toverformules om alles stipter te laten verlopen een maximum van 2 treintypes per relatie. Dat is dan opeens toch niet meer nuttig?
Maar ik raak toch niet aan die toverformule / regel? Ik stel enkel dat je meer flexibiliteit hebt in je planning; je kan dus bv. bij de opmaak van je lange termijn planning uit meer materieel kiezen, i.p.v. vast te zitten aan type x of y omwille van allerhande technische redenen. En lees nogmaals het vet aangeduide stukje tekst.

Tussen haakjes: mijn persoonlijke mening over die regel is dat je pas een optimale en consistent gecadanceerde dienstregeling kan uitwerken op een sterk bezet net (bv. rond Brussel) met één treintype per lijn (dus niet per verbinding). Maar goed, dat is momenteel totaal niet haalbaar.
Jeroen schreef:
nahoj schreef:Zonder stop in Brussel-Noord is het verschil dus pakweg 1 minuut. Leg dat eens naast het extra vermogen, slijtage, en frequenter onderhoud dat die laatste 50km/h kost...
300km/h is nuttig op afstanden zoals Parijs-Lyon, niet Leuven-Luik.
Vind je de investering voor een HSL aan 250 km/u dan wél OK? Ik had begrepen dat je eerder die hele HSL niet ziet zitten en dat men dat geld beter zou hebben geïnvesteerd in het wegwerken van gelijkgrondse kruisingen en dergelijke. In dat geval gaat de reistijd voor een ICE of Thalys toch wél serieus oplopen?
Toen Lijn 2 werd geopend, won de HST acht (8) minuten tussen Brussel en Luik. Ik vind dat niet "serieus". Maak van lijn 36 een lijn aan 200km/h en bouw de nodige ongelijkgrondse kruisingen en snelle in- en uitritwisselstraten in stations, en je wint (een groot deel van) die 8 minuten ook, plus winst op meerdere andere verbindingen.
Dus: neen, een HSL in België vind ik geen weloverwogen investering. De afstanden zijn te kort. Je moet focussen op je stilstanden en vertragingszones, want die zijn verhoudingsgewijs veel belangrijker.
Nu, slecht is het natuurlijk ook niet, eenmaal ze er ligt.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 29 jan 2015, 23:57
door Shrek
nahoj schreef: Toen Lijn 2 werd geopend, won de HST acht (8) minuten tussen Brussel en Luik. Ik vind dat niet "serieus". Maak van lijn 36 een lijn aan 200km/h en bouw de nodige ongelijkgrondse kruisingen en snelle in- en uitritwisselstraten in stations, en je wint (een groot deel van) die 8 minuten ook, plus winst op meerdere andere verbindingen.
Dus: neen, een HSL in België vind ik geen weloverwogen investering. De afstanden zijn te kort. Je moet focussen op je stilstanden en vertragingszones, want die zijn verhoudingsgewijs veel belangrijker.
Nu, slecht is het natuurlijk ook niet, eenmaal ze er ligt.
Maar de HSL is niet enkel gebouwd voor snelheidswinst, er moest ook capaciteit bijkomen. Met het huidige verkeer zou je tussen Leuven en Landen sowieso 4 sporen nodig hebben moest L2 er niet zijn. Dan geloof ik wel dat een nieuwe lijn langs de snelweg goedkoper is dan tussen Leuven en Landen enkele dorpen compleet overhoop gooien om er 2 sporen bij te leggen.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 30 jan 2015, 16:50
door groentje
Tijdswinst zou er wel geweest zijn (voor reizigers naar voorbij Luik) mocht men een nieuw HST- station hebben gebouwd in Noord-Luik, en men per viaduct de Maas zijn overgestoken. Ik moet bekennen dat ik het niet erg spijtig vind dat dat niet is doorgegaan..

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 20 feb 2015, 17:04
door Steve
IC 2215 (Gent-Tongeren) in volle spits met één enkele MS80. Awtch. Hopen volk achtergelaten in Centraal en zelfs de treinbegeleiders raakten er bijna niet meer in. En daarna moest ie nog stoppen in Noord...

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 20 feb 2015, 19:02
door Stijn91
Steve schreef:IC 2215 (Gent-Tongeren) in volle spits met één enkele MS80. Awtch. Hopen volk achtergelaten in Centraal en zelfs de treinbegeleiders raakten er bijna niet meer in. En daarna moest ie nog stoppen in Noord...
Eigenlijk zou men die trein toch beter gewoon afschaffen?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 20 feb 2015, 19:03
door 260689
Stijn91 schreef:
Steve schreef:IC 2215 (Gent-Tongeren) in volle spits met één enkele MS80. Awtch. Hopen volk achtergelaten in Centraal en zelfs de treinbegeleiders raakten er bijna niet meer in. En daarna moest ie nog stoppen in Noord...
Eigenlijk zou men die trein toch beter gewoon afschaffen?
Waarom afschaffen? als er materiaal ter beschikking is moet een trein rijden, de mensen die wel op die trein zaten zijn toch geholpen.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 02 mar 2015, 19:43
door BVG1988
De P7902 werd vandaag getrokken door een HLE 27 denk ik i.p.v. HLE 18. Ik heb zien voorbijrijden van veraf, toen ik onderweg was naar het station.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 mar 2015, 09:52
door 260689
BVG1988 schreef:De P7902 werd vandaag getrokken door een HLE 27 denk ik i.p.v. HLE 18. Ik heb zien voorbijrijden van veraf, toen ik onderweg was naar het station.
Dat zou mij verbazen. Deze trein heeft vannacht een loc wissel gedaan met de ER3242/RE3206 en ER8901/RE7902. En dat waren 2xT18!

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 mar 2015, 09:54
door overweg13
Of zoals mijn maat en mede-treinliefhebber Ivo me veertig jaar geleden al op het hart drukte: geloof alleen wat je zelf gezien hebt, en dan nog...

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 mar 2015, 09:56
door Beesty
overweg13 schreef:Of zoals mijn maat en mede-treinliefhebber Ivo me veertig jaar geleden al op het hart drukte: geloof alleen wat je zelf gezien hebt, en dan nog...
Dan blijft er nog het spreekwoord: Ik kan men ogen niet geloven :lol:

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 mar 2015, 22:15
door BVG1988
Dat is raar. Ik heb nog geen blauwwgele HLE 18 gezien (bij mijn weten). Anders zou hij niet opvallen voor de M5s.
Het zou mij dan betwijfelen dat het andere trein zou zijn, want hij reed op het vaste tijdstip.
Ik zou het anders ook niet gemeld hebben.