NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

moest iedereen evenveel km met zijn auto doen zoals het rijdend materieel bij ons dan had iedereen nu nog steeds een auto uit de jaren 60 of 70 :mrgreen:

Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:
Shrek schreef:Met de stellen an sich is niet veel mis, maar het onderhoud...
Waar baseert u zich op?
Hoe kan het aan het onderhoud liggen bij stellen die pas uit de fabriek bollen? Zowat een kwart van de Desiro's in dienst heeft nog niet eens haar eerste onderhoudsbeurt bereikt! En de paar kleine systematische onderhoudswerken die dan moeten gebeuren, kùnnen eenvoudigweg nog geen aanleiding geven tot grote problemen.
Ik doelde eerder op het algemeen onderhoud. Bij de Desiro's is dat uiteraard nog geen probleem. Maar als je kijkt naar de problemen met ander materieel dat die vroeger schijnbaar veel minder had kan ik alleen mijn hart vasthouden.
Voor de breaks en sprinters zijn de onderhoudsintervallen veel groter dan wat de stellen aankunnen, als je zoiets bij de Desiros doet zal het wel net dezelfde problemen geven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

mja hoor enkel van verschillende collega's dat als ze een desiro afkeuren wegens panto in slechte staat. Kortweg het onderhoudsinterval van die stroomafnemers mag misschien wat strakker gemaakt worden.
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

Steven schreef:

Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.

Steven, die problemen van opleiding zouden voor een heel groot gedeelte vermeden kunnen worden als men bij het opstellen van het lastenboek een duidelijke beschrijving van de gewenste "cockpit" zou maken, zodat de verschillen tussen opeenvolgende aankopen veel kleiner zou zijn. Het komt mij zeer vreemd over dat NMBS bij Siemens HLE18 koopt, en de aankoop daarna zijn het Siemens desiro's en de treinbestuurders die een opleiding HLE18 gekregen hebben zijn niet instaat om met die desiro te rijden.

Je rijdt vandaag met een auto, en volgend jaar koop je een nieuwe, dan je moet toch ook geen nieuwe rijcursus gaan volgen. de basis functies zijn in quasi alle autos op dezelfde manier geimplementeerd.
Tom12

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tom12 »

pietmol schreef:
Steven schreef:

Dat wat die opleiding betreffende desiro klopt ook. Maar dit was met de instroom van HLE 18, instroom M6 allemaal identiek, zo nieuw is dat probleem dus niet. Mensen moeten nu eenmaal gewoon worden aan bepaalde handelingen om iets te gebruiken.

Steven, die problemen van opleiding zouden voor een heel groot gedeelte vermeden kunnen worden als men bij het opstellen van het lastenboek een duidelijke beschrijving van de gewenste "cockpit" zou maken, zodat de verschillen tussen opeenvolgende aankopen veel kleiner zou zijn. Het komt mij zeer vreemd over dat NMBS bij Siemens HLE18 koopt, en de aankoop daarna zijn het Siemens desiro's en de treinbestuurders die een opleiding HLE18 gekregen hebben zijn niet instaat om met die desiro te rijden.

Je rijdt vandaag met een auto, en volgend jaar koop je een nieuwe, dan je moet toch ook geen nieuwe rijcursus gaan volgen. de basis functies zijn in quasi alle autos op dezelfde manier geimplementeerd.
How how, gewoonweg omdat de "basisfuncties" hetzelfde zijn wil niet zeggen dat men direct correct en veilig met zo'n machine kan rijden.

Een schoon voorbeeld daarvan: de HLE 28 & 29. Op zich quasi identiek behalve een aantal kleine maar erg belangrijke verschillen (verschil STM/Level 0, KVB, BS). Wat dus ook wil zeggen dat men voor beide types aparte opleidingen geeft en dat als je met een T28 kan rijden, dat je niet zonder opleiding met een T29 mag rijden.

Het is dan ook imho erg simplistisch om dat gelijk te schakelen met een auto. Het ligt complexer dan dat.
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

Tom12 schreef:

How how, gewoonweg omdat de "basisfuncties" hetzelfde zijn wil niet zeggen dat men direct correct en veilig met zo'n machine kan rijden.



Een schoon voorbeeld daarvan: de HLE 28 & 29. Op zich quasi identiek behalve een aantal kleine maar erg belangrijke verschillen (verschil STM/Level 0, KVB, BS). Wat dus ook wil zeggen dat men voor beide types aparte opleidingen geeft en dat als je met een T28 kan rijden, dat je niet zonder opleiding met een T29 mag rijden.

Het is dan ook imho erg simplistisch om dat gelijk te schakelen met een auto. Het ligt complexer dan dat.
Net uw voorbeeld met de HLE28 en HLE29 geeft aan dat er iets fout loopt met jullie procedures en opleidingen.

het is onzinnig een cursus HLE28 te organiseren en een cursus HLE29; organiseer gewoon een cursus TRAXX F140 MS2 en behandel zowel de "opties" van HLE28 en HLE29.
Tom12

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tom12 »

Maar dan vraag ik mij af hoe het met het wettelijk kader zit. Uiteindelijk worden ze als 2 verschillende types beschouwd (ondanks de minieme verschillen) en komen ze ook zo op ons bevoegdheidsbewijs.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

pietmol daarin ben je verkeerd. Er zijn gewoon verschillen omdat die voertuigen nu eenmaal nog op verschillende netten rijden waarbij er nog steeds verschillende handelingen nodig zijn en nog steeds andere regels bestaan. Stel eerder gelijk met de luchtvaart. Iemand die met een Boeing 747 kan en mag vliegen zetten ze liefst niet spontaan op een airbus A380. Jij gaat een motorstel en een locomotief gelijkschakelen daar waar die altijd op heel veel vlakken verschillen. Je hebt al varianten in meerspanningsmaterieel en enkelspanningsmaterieel. Locs met GF en zonder GF koppeling. Blijf maar dromen dat je denkt ooit met 1 opleiding op alle types van treinen te mogen rijden.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Retard »

Maar pietmol zijn vergelijking klopt toch in het geheel niet? De basisprincipes zijn bij een trein toch net hetzelfde als bij een auto? Zoals de tractiehendel bij een AM96 in het midden van de stuurpost staat, is dat bij een desiro ook zo. Net als de remkraan rechts van het tractiewiel van een 23 stond, stond bij het Bordeauxrood Klassiek stel de remkraan rechts en de tractiehendel links.
Bij een wagen staan de gas rechts en de koppeling links. Dat het klassiek stel verschilt in besturing i.v.m. een desiro is normaal. Bij een wagen zijn zo dingen ook geëvolueerd. We werken nu toch ook niet meer met tussengas of een kruk om de motor op te starten?
pietmol

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door pietmol »

Steven schreef:pietmol daarin ben je verkeerd. Er zijn gewoon verschillen omdat die voertuigen nu eenmaal nog op verschillende netten rijden waarbij er nog steeds verschillende handelingen nodig zijn en nog steeds andere regels bestaan. Stel eerder gelijk met de luchtvaart. Iemand die met een Boeing 747 kan en mag vliegen zetten ze liefst niet spontaan op een airbus A380. Jij gaat een motorstel en een locomotief gelijkschakelen daar waar die altijd op heel veel vlakken verschillen. Je hebt al varianten in meerspanningsmaterieel en enkelspanningsmaterieel. Locs met GF en zonder GF koppeling. Blijf maar dromen dat je denkt ooit met 1 opleiding op alle types van treinen te mogen rijden.

als je een opleiding voor een 747 hebr gehad, kan je niet zomaar overstappen op een Airbus, maar de opleiding Airbus A330 is eigenlijk een opleiding A330+A340...


Dat er verschillen zijn in de bediening van een HLE18 en van een Desiro dat heb ik nergens ontkend, maar ik heb wel gezegd dat alles begint bij het lastenboek: als je daar de uniformiteit van bediening niet nastreeft, dan zal je altijd met grote verschillen qua bediening zitten en zal je dus altijd grote kosten genereren mbt opleidingen en kosten qua gebrek aan flexibiliteit vwb inzet van treinbestuurders.
en dat heeft niets te maken met dromen maar met realiteitszin.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

En toch zullen er verschillen blijven. Een loc is gemaakt om verschillende lasten te kunnen slepen een motorstel heeft vaste parameters. Op motorstellen werken we let een tractie remkruk op een loc is de rem en tractie afzonderlijk. Door de vaste parameters bij een motorstel kan je de bediening vereenvoudigen ook in de software die men er op plaatst.
Bij nieuwe locs geven we de samenstelling in. Een motorstel zoals de Desiro is in staat zijn eigen broertjes te herkennen. Ik kan nog effe doorgaan waarom een loc en motorstel geen zelfde bediening hebben. Er zijn gelijkenissen in bepaalde technische onderdelen maar 100% identiek maken in besturing is lastig.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Eimai »

pietmol schreef:Dat er verschillen zijn in de bediening van een HLE18 en van een Desiro dat heb ik nergens ontkend, maar ik heb wel gezegd dat alles begint bij het lastenboek: als je daar de uniformiteit van bediening niet nastreeft, dan zal je altijd met grote verschillen qua bediening zitten en zal je dus altijd grote kosten genereren mbt opleidingen en kosten qua gebrek aan flexibiliteit vwb inzet van treinbestuurders.
en dat heeft niets te maken met dromen maar met realiteitszin.
Uniformiteit van bediening voor HLE18 en desiro? Die dingen werken zo compleet anders, maar stel dat je overal dezelfde stuurpost in kan steken, dan nog... Als treinbestuurder moet je echt wel meer kunnen dan tractie geven en remmen. We moeten weten hoe die dingen ongeveer werken en in mekaar zitten zodat we bij problemen kunnen ingrijpen. In de oudste klassiekjes moeten we zelf de JH kunnen draaien, in de 800 moeten we de eerste panto kunnen afzonderen om de tweede te gebruiken, in breaks moeten we de keerwals kunnen verzetten, in DMT's moeten we handmatig de frontdeuren kunnen draaien. Te weinig laagspanning? Dan kunnen we wel wat truukjes toepassen, afhankelijk van materieel, op 800 kunnen we schakelaars draaien, op een break andere schakelaars die anders werken, gemoderniseerde break is weer net wat anders, desiro's kunnen ook nog wat proberen als we net niet genoeg laagspanning hebben.

Soit, zo'n opleiding duurt meestal ongeveer een week per type materieel, en hoe je tractie geeft of hoe je moet remmen, of hoe je de ruitenwissers moet aanzetten of de koplichten op rood zetten is niet hetgeen waar ze die week mee vullen hoor.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door dentheo »

Toch hebben de spoorwegen hier wel wat aan zichzelf te verwijten.
Wat je niet vraagt of niet op aandringt zul je niet krijgen....
Er zijn al pogingen geweest voor een europees bedieningsbord, misschien komen we daar ooit onder druk van de constructeurs

Voorbeelden aanhalen over het inwendige van de lok hebben geen zin.... dan vereisen alle autos ook een andere rijbewijs en willen we dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Mechanik »

ik zou de vergelijking treinen/auto's even in een andere vergelijking willen steken, namelijk auto/camion ...
ze hebben allebei een stuur, motor, wielen, versnellingsbak en toch zal geen "doordeweekse" autobestuurder met die camion willen/kunnen vertrekken want de VERSCHILLEN ZIJN TE GROOT .... en toch ... wat is het verschile, ze hebben allemaal een stuur, motor, wielen, versnellingsbak ...
Geen enkel materieel KAN hetzelfde zijn gewoonweg omdat ook de technieken evolueren, dus er zullen ALTIJD VERSCHILLEN zijn en telkens zullen we ervoor opleiding krijgen, het rijden? dat is maar een fractie van de opleiding, de technische werking, dépannages die vormen voor 90% van de tijd de hoofdmoot van te kennen stof.
Ja, mensen die niet met treinen rijden maar er zogezegd alles van afweten zeggen heel veel zaken die in hun ogen wel juist kunnen zijn maar waar ze de bal volledig mistrappen .... soms moeten die mensen ook eens leren van wat beter NA TE DENKEN ... en niet proberen te volharden in hun EIGEN WIJSHEID!
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Mechanik »

nahoj schreef: En Steven, dat jij persoonlijk nog geen problemen hebt gehad, is statistisch geen voldoende steekproef. Hoewel er veel over geklaagd wordt, en ze inderdaad steeds beter kunnen, zijn de betroubaarheidscijfers van het materieel van die aard, dat je best lang kan meerijden zonder iets te merken. Veel mensen doen nooit zoveel km met hun auto, voor ze een nieuwe kopen.
dan ben ik TB'er 2 :-) zonder problemen tot op heden ...
Materieeloverzicht: MR 08

Aantal treinen: 66
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 58
Stiptheids percentage: 87.88%
Reistijd: 69:16

alle vertragingen waren te wijten aan "beheer van het verkeer" ....
Plaats reactie