Pagina 20 van 25

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 13 jul 2023, 22:58
door desirootje
TB_worden schreef: 13 jul 2023, 21:54 Dus als ik alles bij elkaar leg, is Weert-Hamont zo goed als uitgesloten.

Stoppen dus met dat verhaal. Ik zie er ook nauwelijks een meerwaarde in. Mensen uit Noord-Limburg die in Eindhoven of Maastricht moeten zijn en daarvoor de trein willen nemen, zijn zo ook met de auto in Weert.

En omgekeerd. NL-Limburgers die in Brussel of Antwerpen moeten zijn, rijden eveneens in een wip naar Hamont.
Mensen nemen niet vaak de wagen om over te stappen op het OV, P+R's zijn hierop de enige uitzondering wat eerder uit noodzaak is dan wil (beperkte parkeermogelijkheden en LEZ's) dus dit is wel belangrijk.
Wel vind ik het idd frappant dat dit project zo veel voorrang heeft op Hasselt Maastricht dat momenteel niet eens een project is. Ja ik besef wel dat het niet gaat over kosten-baten afwegingen maar puur kosten, niemand wilt geld uitgeven, ook al zou het veel kunnen opleveren en van sociaal belang kunnen zijn.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 01:17
door BlackEagle
pietje schreef: 13 jul 2023, 22:39 Stop dan ook met Luik-Maastricht en andere lokale grenstreintjes, want dat kan je even goed met de auto doen.
Ik kan binnen België ook nog wel wat lijntjes opnoemen met weinig meerwaarde, dus doeken we die ook maar op.
De bestaande grensovergangen voor lokaal verkeer liggen quasi allemaal redelijk dicht bij een grote stad (Lille, Luxemburg, Luik, Antwerpen) die best wel wat internationale pendel aantrekken. Weert-Hamont ligt in een ruraal gebied tussen het diffuse Noord-Limburg en Weert/Roermond die nu eenmaal maar vrij kleine steden zijn met weinig bovenregionale aantrek.

Ik denk dat bv. een verlengde Limburgse Noord-Zuid van Eindhoven-Pelt-Hasselt, die net zoals Hasselt-Maastricht tussen twee grotere steden zou rijden, meer reizigers zou trekken dan Weert-Hamont. Maar die spoorlijn heropenen is nu eenmaal heel wat complexer en onrealistischer, maar zou dus wel beter aan de bestaande verplaatsingsstromen tegemoetkomen.

P.S. En ja ik besef dat Antwerpen-Hamont in naam een IC is, maar tussen Herentals en Hamont is het stoppatroon toch meer RegionalExpress eerder dan een echte IC...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 09:11
door TB_worden
TKR schreef: 13 jul 2023, 22:22 En als je van Antwerpen of Mol naar Roermond wil? ...
Weert.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 09:17
door TB_worden
pietje schreef: 13 jul 2023, 22:39
TB_worden schreef: 13 jul 2023, 21:54 Dus als ik alles bij elkaar leg, is Weert-Hamont zo goed als uitgesloten.

Stoppen dus met dat verhaal. Ik zie er ook nauwelijks een meerwaarde in. Mensen uit Noord-Limburg die in Eindhoven of Maastricht moeten zijn en daarvoor de trein willen nemen, zijn zo ook met de auto in Weert.

En omgekeerd. NL-Limburgers die in Brussel of Antwerpen moeten zijn, rijden eveneens in een wip naar Hamont.
Stop dan ook met Luik-Maastricht en andere lokale grenstreintjes, want dat kan je even goed met de auto doen.
Ik kan binnen België ook nog wel wat lijntjes opnoemen met weinig meerwaarde, dus doeken we die ook maar op.
Ik waan mij terug in de jaren 1980, toen enkel de TGV nog een toekomst had...

Ik ben er van overtuigd dat Weert-Hamont voor passagiers nog niet voor morgen is, maar als het er ooit van komt, zal men zich snel afvragen waarom er zolang mee gewacht is.
Ik weet niet hoe pooulair die verbinding is - volgens de app regelmatig 'gemiddelde bezetting' - maar dat is een verbinding tussen 2 grote steden, die bovendien beiden al een station met flinke infrastructuur hebben. Als ik het hier zo lees vergt een verbinding Hamont-Weert nog flinke bijkomende investeringen aan NL kant. Is die sop de kool wel waard? Wat overtuigt je zo dat deze verbinding een succes is?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 09:21
door TB_worden
desirootje schreef: 13 jul 2023, 22:58
TB_worden schreef: 13 jul 2023, 21:54 Dus als ik alles bij elkaar leg, is Weert-Hamont zo goed als uitgesloten.

Stoppen dus met dat verhaal. Ik zie er ook nauwelijks een meerwaarde in. Mensen uit Noord-Limburg die in Eindhoven of Maastricht moeten zijn en daarvoor de trein willen nemen, zijn zo ook met de auto in Weert.

En omgekeerd. NL-Limburgers die in Brussel of Antwerpen moeten zijn, rijden eveneens in een wip naar Hamont.
Mensen nemen niet vaak de wagen om over te stappen op het OV, P+R's zijn hierop de enige uitzondering wat eerder uit noodzaak is dan wil (beperkte parkeermogelijkheden en LEZ's) dus dit is wel belangrijk.
Ook niet als je in Hamont woont en Eindhoven werkt, bijvoorbeeld? Of in Weert woont en in Antwerpen werkt?

P+R's zijn voor lokale bezoekers, maar daar zou deze verbinding niet voor bedoeld zijn, daarvoor is Weert - en Hamont al helemaal - te klein.

Wél voor pendelaars en dagjesmensen die eens naar Antwerpen willen, of zelfs Brussel. Of omgekeerd, naar Eindhoven, Roermond (shopping) of Maastricht.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 09:23
door TB_worden
En, voor alle duidelijkheid, voor mij mag het natuurlijk. Als treinliefhebber zie ik liefst zoveel mogelijk lijnen en treinen, maar voor vadertje staat tellen de €'s en dan zijn er in deze provincie heel wat andere noden.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 10:33
door maarten
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 09:17
Als ik het hier zo lees vergt een verbinding Hamont-Weert nog flinke bijkomende investeringen aan NL kant. Is die sop de kool wel waard? Wat overtuigt je zo dat deze verbinding een succes is?
Bedenk ook dat Arriva bij invoering van de nieuwe busconcessie Limburg (2017) plannen aanbood om de bus Venlo - Weert door te trekken naar Hamont. Daar is ook niks van gekomen. Mag duidelijk zijn dat dat niet is omdat ze dachten dat er teveel reizigers zouden zijn. Die lijn zou ook lang parallel lopen met een bestaande lijn (11 van Maarheeze naar Weert). En om nu bijvoorbeeld De Lijn 84 door te trekken naar Budel (Sint Barbaraweg via de Fabrieksstraat) zal ook niet echt aantrekkelijk zijn voor reizigers, maar dan heb je tenminste iets.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 10:53
door KB
Waarom de verbinding Antwerpen - Hamont doortrekken tot Weert? Is het niet een beetje dom om een verbinding te laten eindigen/beginnen in een - met alle respect - kleine plaats als Hamont terwijl er niet zo gek veel verder een grotere stad ligt als Weert? Een stad die bovendien aangesloten is op het Nederlandse intercitynetwerk en de spoorlijn ligt er al (nog). Natuurlijk kost het geld om de nodige aanpassingen te toen en zijn de budgetten beperkt. Maar ik vermoed dat als die verbinding er ooit komt, ze zeker passagiers zal aantrekken.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 10:54
door TKR
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 09:11
TKR schreef: 13 jul 2023, 22:22 En als je van Antwerpen of Mol naar Roermond wil? ...
Weert.
Je moet mijn vraag niet veranderen. Ik wil van Mol of Antwerpen naar Roermond. Er is geen treinverbinding tussen Hamont en Weert. Waarom zou ik 50% van de rit met de wagen afleggen om dan de trein te nemen?

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 11:06
door LML
Het is toch de bedoeling - als er langs Nederlandse zijde eindelijk beslist wordt - om de IC Antwerpen-Mol-Hamont door te trekken naar Weert? Met een pendeltreintje starten tussen Hamont en Weert heeft geen enkele meerwaarde, en zal even snel verdwenen zijn dan dat het er gekomen is. Met de doortrekking van de IC kan je reizen tussen Weert en Antwerpen en de tussenliggende stations/stopplaatsen, rechtstreeks, zonder overstap. Zowel woon-school/-kot, woon-werk en recreatieve reizen hebben er baat bij...

Laat die verbinding er zo snel mogelijk komen...
(een inwoner van LML/Mol die graag naar Nederland wil via de kortst mogelijke route: Mol-Weert en verder, en zo zijn er nog... :) )

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 15:35
door TB_worden
TKR schreef: 14 jul 2023, 10:54
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 09:11
TKR schreef: 13 jul 2023, 22:22 En als je van Antwerpen of Mol naar Roermond wil? ...
Weert.
Je moet mijn vraag niet veranderen. Ik wil van Mol of Antwerpen naar Roermond. Er is geen treinverbinding tussen Hamont en Weert. Waarom zou ik 50% van de rit met de wagen afleggen om dan de trein te nemen?
Ik verander je vraag niet. Ik antwoord (te) kort op je vraag. Dan rij je dus naar Weert en neem je daar de trein. Of je rijdt dus inderdaad gewoon door naar Roermond.

Meer de hamvraag is, hoeveel potentieel heeft deze verbinding? Hoeveel mensen uit Antwerpen/Kempen willen met de trein naar Roermond? Of naar Eindhoven?

Dat is uiteindelijk de vraag die vadertje staat zich zal stellen. In principe is de lijn tot pal op de grens klaar, dus komt Nederland in beeld. Hoeveel meerwaarde heeft deze lijn voor Nederland? En hoeveel moet België op Nederlandse bodem bijdragen? En hoeveel mag dat voor België kosten?

Ik vrees dat de antwoorden op die vraag niet positief zijn, anders reden er al treinen. En hun hoofd breken de respectievelijke overheden zich er ook duidelijk niet over.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 15:37
door TB_worden
LML schreef: 14 jul 2023, 11:06 Laat die verbinding er zo snel mogelijk komen...
(een inwoner van LML/Mol die graag naar Nederland wil via de kortst mogelijke route: Mol-Weert en verder, en zo zijn er nog... :) )
Maar blijkbaar niet genoeg :wink:

Ik zou ook graag een rechtstreekse IC Genk-Brussels Airport hebben maar ik krijg die ook niet :cry: :wink:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 15:54
door Portbou
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 15:37 Ik zou ook graag een rechtstreekse IC Genk-Brussels Airport hebben maar ik krijg die ook niet :cry: :wink:
Geen goede vergelijking lijkt me.
Je hebt weliswaar geen rechtstreekse verbinding naar de luchthaven maar kan er wel vrij vlot per trein naartoe.
Tussen Hamont en Weert is er nog niet eens een bus.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 17:13
door TB_worden
Portbou schreef: 14 jul 2023, 15:54
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 15:37 Ik zou ook graag een rechtstreekse IC Genk-Brussels Airport hebben maar ik krijg die ook niet :cry: :wink:
Geen goede vergelijking lijkt me.
Je hebt weliswaar geen rechtstreekse verbinding naar de luchthaven maar kan er wel vrij vlot per trein naartoe.
Tussen Hamont en Weert is er nog niet eens een bus.
Ik weet het, maar we kunnen onze wensen niet altijd voor waar nemen.

Als het potentieel er was, was er een trein.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert

Geplaatst: 14 jul 2023, 18:39
door LML
TB_worden schreef: 14 jul 2023, 15:37
LML schreef: 14 jul 2023, 11:06 Laat die verbinding er zo snel mogelijk komen...
(een inwoner van LML/Mol die graag naar Nederland wil via de kortst mogelijke route: Mol-Weert en verder, en zo zijn er nog... :) )
Maar blijkbaar niet genoeg :wink:
Het is ook niet enkel vanuit Mol, het gaat ook over reizigers vanuit Olen, Geel, Lommel, Overpelt, Neerpelt, Hamont. Dan heb je er veel meer...