Dienstregeling december 2023

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door ovspotter_be »

Door de P8001 worden Liedekerke en Denderleeuw inderdaad momenteel niet bediend, dit zal wijzigen met de nieuwe dienstregeling.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Portbou »

ovspotter_be schreef: 24 nov 2023, 20:31 Door de P8001 worden Liedekerke en Denderleeuw inderdaad momenteel niet bediend, dit zal wijzigen met de nieuwe dienstregeling.
Sorry, ik was niet erg duidelijk.

Ik zou denken dat Liedekerke en Denderleeuw al meer dan genoeg bediend worden.
Dus waarom een P-trein richting kust daar ook nog eens moet stoppen begrijp ik niet…
Laatst gewijzigd door Portbou op 24 nov 2023, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Is die "versterking van het treinaanbod" niet gewoon een eufemisme voor "L50A zit vol en dus leiden we deze trein eerst even om via L50C"?
BVG1988
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door BVG1988 »

Dat de 8001 in Denderleeuw gaat stoppen is geen nieuw feit. 10 jaar geleden was dat met de IC naar Maastricht die vertrok in Oostende 7002/8008 ook al het geval. In begin zowel heen als terug. Nadien enkel nog de heenrit richting Maastricht als de 7002.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
BVG1988
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door BVG1988 »

Steve schreef: 24 nov 2023, 21:58 Is die "versterking van het treinaanbod" niet gewoon een eufemisme voor "L50A zit vol en dus leiden we deze trein eerst even om via L50C"?
Normaal is de bezetting op lijn 50C hoger als op lijn 50A. De IC's naar Blankenberge en Oostende rijden vaak ook tot Anderlecht via lijn 50C.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
desirootje
Berichten: 700
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door desirootje »

Wss rijdt er een andere trein (eurostar of govolta of wie dan ook) in het rijpad van de 8001 door de NZV. Men ziet dat er nog een gaatje is 10 minuten eerder dus steken ze hem daar, dat komt niet uit met het rijpad op L50A tussen Gent en Brugge sinds deze trein in Landegem moet ingehaald word maar er is geen ruimte om deze trein 10 minuten te doen stilstaan in Gent door de werken, dus kiest men voor de omweg via Denderleeuw om de tijd op te vullen. Positief is dat er hier niet eens een lange stilstand is dus heeft het niet zo een groot effect op de capaciteit van het station van Denderleeuw wanneer er daar ook werken aan de gang zijn.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Paul »

Ik vind het grappig dat desirootje altijd "sinds" schrijft als hij "omdat" bedoelt :). Anglicisme waarschijnlijk?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

De omleiding van de "S10" 7076 naar Schuman en Luxemburg ipv de NZV beroert blijkbaar enigszins de gemoederen, er is een petitie met intussen een kleine 300 handtekeningen en de gemeente Ternat verzet zich nu ook formeel. Feit is dat er voor de stations tussen Liederkerke en Brussel-Noord een (beperkt) nettoverlies is als je naar de NZV moet: de volgende reismogelijkheid is eenvoudigweg de volgende S10 op dezelfde route, een kleine 20 minuten later. Enkel naar Brussel-Zuid kun je een paar minuten winnen door in Jette over te stappen op de S10 komend uit Dendermonde.

Mij is het overigens nog altijd niet duidelijk wat die trein na Luxemburg gaat doen. Commerciële doortrekking tot Etterbeek had ongetwijfeld geholpen om de pil te vergulden voor de vele VUB- en ULB-studenten die er gebruik van maken.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 02 dec 2023, 09:06 De omleiding van de "S10" 7076 naar Schuman en Luxemburg ipv de NZV beroert blijkbaar enigszins de gemoederen, er is een petitie met intussen een kleine 300 handtekeningen en de gemeente Ternat verzet zich nu ook formeel. Feit is dat er voor de stations tussen Liederkerke en Brussel-Noord een (beperkt) nettoverlies is als je naar de NZV moet: de volgende reismogelijkheid is eenvoudigweg de volgende S10 op dezelfde route, een kleine 20 minuten later. Enkel naar Brussel-Zuid kun je een paar minuten winnen door in Jette over te stappen op de S10 komend uit Dendermonde.

Mij is het overigens nog altijd niet duidelijk wat die trein na Luxemburg gaat doen. Commerciële doortrekking tot Etterbeek had ongetwijfeld geholpen om de pil te vergulden voor de vele VUB- en ULB-studenten die er gebruik van maken.
Ik heb het even opgezocht voor jou.

ME7076 bundel Aalst Kerrebroek - Aalst

E7076 Aalst - Brussel-Luxemburg

EM7076 Brussel-Luxemburg - Schaarbeek TW (Tractiewerkplaats)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Is dat dan met rechtsomkeert in Brussel-Luxemburg (lijkt me toch ook niet wenselijk in volle spits) of met een lusje via L26? Want in dat geval hadden ze 'm evengoed tot Etterbeek - en eigenlijk zelfs Bordet - kunnen laten rijden onder S4-vlag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Steve schreef: 02 dec 2023, 12:37 Is dat dan met rechtsomkeert in Brussel-Luxemburg (lijkt me toch ook niet wenselijk in volle spits) of met een lusje via L26? Want in dat geval hadden ze 'm evengoed tot Etterbeek - en eigenlijk zelfs Bordet - kunnen laten rijden onder S4-vlag.
Zal wel via L26 gaan aangezien dat het snelste is en je komt ook aan de TW Schaarbeek uit.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 02 dec 2023, 13:05
Steve schreef: 02 dec 2023, 12:37 Is dat dan met rechtsomkeert in Brussel-Luxemburg (lijkt me toch ook niet wenselijk in volle spits) of met een lusje via L26? Want in dat geval hadden ze 'm evengoed tot Etterbeek - en eigenlijk zelfs Bordet - kunnen laten rijden onder S4-vlag.
Zal wel via L26 gaan aangezien dat het snelste is en je komt ook aan de TW Schaarbeek uit.
Dat klopt volledig!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Oké, dus dan bevestigen jullie dat die beperking tot Luxemburg eigenlijk voor de edele delen is van het favoriete Belgische huisdier en dat die trein perfect zou kunnen doorrijden met reizigers, temeer daar dit gewoon het normale traject is van de S4 tot Bordet...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steven »

Steve schreef: 02 dec 2023, 13:15 Oké, dus dan bevestigen jullie dat die beperking tot Luxemburg eigenlijk voor de edele delen is van het favoriete Belgische huisdier en dat die trein perfect zou kunnen doorrijden met reizigers, temeer daar dit gewoon het normale traject is van de S4 tot Bordet...
Alles hangt mee af wat personeel moet doen, wat als het niet uitkomt om de TBG door te laten rijden waardoor het lastiger is om aan zijn volgende taak te beginnen. Je loopt het risico dat je ergens anders met een trein moet schuiven omdat de TBG anders niet op tijd bij die trein is. Er is altijd wel iets meer waar je moet aan denken dat gewoon het materieel en de TB :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2023

Bericht door Steve »

Weet ik wel, maar dat soort kortzichtige exploitantenlogica zorgt mee voor het ongenoegen dat zo'n plotse en totaal incoherente omleiding veroorzaakt. Incoherent omdat de alle andere P-treinen op die verbinding wel gewoon naar de NZV rijden (de eerdere 's ochtends en de beide terugritten 's avonds) en aan de andere kant omdat er al lang gesproken wordt over een hogere frequentie van de S4 - hier heb je een mooie mogelijkheid om daar een klein beetje aan te tegemoet te komen (en het nadeel zo om te vormen in een voordeel voor een hele groep), maar wordt het zonder goede reden tot het absolute minimum beperkt en is bij wijze van spreken niemand content. Als je die logica doortrekt, moet je straks ook een Oostende-Eupen 's ochtends tot Brussel-Noord beperken en dan leeg laten doorrijden tot Eupen omdat er toch amper nog volk op zit, dat spaart alweer een treinbegeider uit.
Plaats reactie