Shrek schreef:
In Italië wordt er 250 km/h gereden onder 3000v, en de Thalys en ICE in België werken perfect aan 200km/h onder 3kV. Puur probleem van de HLE 18 dus. Maar ook niets onoverkomelijk, een ander sleepstuk zal het waarschijnlijk wel oplossen.
Shrek schreef:
2. In de jaren 60 en 90 had men nog geen siemens reeks 18-19, het lijkt mij dus sterk moesten ze toen de pantos van vandaag getest hebben aan hoge snelheid...
Het ligt niet specifiek aan die panto. Stroomafname aan die snelheid, met de zware sleepstukken die nodig zijn onder 3kV (=> mechanisch instabieler), en de grote stromen die bij dergelijk systeem vloeiën (=> elektrisch/thermisch agressiever), leiden altijd tot problematische stroomafname. Dat was ook al duidelijk op HLE 13, die een geheel andere stroomafnemer heeft.
Bij Thalys, ICE, en de Italiaanse treinstellen kan wegens de immer gedeelde stroomafname over >1 stroomafnemer (geplaatst op verschillende rijtuigen, dus met voldoende afstand tussen de stroomafnemers om de bovenleiding niet te veel op te drukken) een lichter sleepstuk gemonteerd worden, is de stroom per afnamepunt lager, en blijft de eventuele verhoogde slijtage aanvaardbaar.
Wanneer men echter werkt met 1 (moderne) loc, worden de stromen op het afnamepunt (met zwaar sleepstuk want een loc moet maximale stromen kunnen afnemen) te hoog om aan dergelijke snelheid nog aanvaardbaar te functioneren.
Als iemand een voorbeeld kent van commerciële exploitatie van een >=5MW machine onder 3kV aan >=200km/h, NIET in treinschakeling of dubbeltractie, hoor ik dat graag, want ik ken er geen.
Waarmee ik overigens niet heb gezegd dat het niet opgelost zal worden.