De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

MIVB-reiziger schreef:Aha, rijden ze nu eindelijk 200 km/h op de 36N? Zie geen andere plaats waar 200 km/h onder 3 kV mogelijk is...
Jep voorlopig enkel nog op L36N, we hebben plannen voor L96N, maar dan moet er eerst nog een zak geld uit de lucht komen vallen :lol:
Maar dus enkel nog een kleine wijziging aan de panto en ook de binnenlandse diensten geraken op 14 minuten van Leuven naar Brussel noord :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
MIVB-reiziger schreef:Aha, rijden ze nu eindelijk 200 km/h op de 36N? Zie geen andere plaats waar 200 km/h onder 3 kV mogelijk is...
Jep voorlopig enkel nog op L36N, we hebben plannen voor L96N, maar dan moet er eerst nog een zak geld uit de lucht komen vallen :lol:
Maar dus enkel nog een kleine wijziging aan de panto en ook de binnenlandse diensten geraken op 14 minuten van Leuven naar Brussel noord :)
Enkel voor de IC-A en IC-O, neem ik aan (de IC-O die dus niet eens in Leuven stopt). Want zelfs als de M6 voor 200 km/h gekeurd raakt, blijf je met de stuurrijtuigen zitten. En dan nog de rest (M4, MS96, enzovoort)...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
MIVB-reiziger schreef:Aha, rijden ze nu eindelijk 200 km/h op de 36N? Zie geen andere plaats waar 200 km/h onder 3 kV mogelijk is...
Jep voorlopig enkel nog op L36N, we hebben plannen voor L96N, maar dan moet er eerst nog een zak geld uit de lucht komen vallen :lol:
Maar dus enkel nog een kleine wijziging aan de panto en ook de binnenlandse diensten geraken op 14 minuten van Leuven naar Brussel noord :)
14 minuten is nu al mogelijk als je het hele stuk op lijn 36N blijft. Wel zonder buffertijd natuurlijk.

Groetjes,
Rian
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Iain Dobson schreef:
Type 18s are allocated as follows

1801 to 1820 Liège Kinkempois
1821 to 1860 Oostende
1861 is unallocated
1862 to 1876 Liège Kinkempois
1877 is unallocated
1878 to 1896 Liège Kinkempois

1901 to 1902 are unallocated
1903 to 1924 Liège Kinkempois

I do not like writing in English on this Nederlands language Forum as it is not very polite, but the level of knowledge among some of the people on here is breathtaking.

Iain
Since Monday:
1801 to 1812 Kinkempois
1813 to 1860 Oostende.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Retard schreef:
HijDieHetWeet schreef:200 km/u op L36N is niet echt nuttig. De winst is minimaal. De sleet aan de huidige sleepstukken is trouwens ontoelaatbaar (typisch probleem voor 3kV). Proeven tonen aan dat boven 180 km/u er enkel maar een vuurbal te zien is op de camera's van het meetrijtuig. Een veel nuttiger iets is de toelating van M6'en op L2, omringd door 2 T18'en. Dat lost de overbezetting van IC-A op. Normaal zal dit in december van toepassing zijn.
1. Gaat de tijdswinst in sommige gevallen niet naar beneden? De seinen moeten verder uit elkaar staan om 200 km/h te rijden, en veel materieel op die lijn mag maar 160 of maar 140 km/h. Zeker nu de machinen van de reeks 21/27 volgens nahoj beperkt zijn tot 140 km/h wegens zwakke onderstellen, moet dit toch gewoon tot tijdsverlies leiden?

2. Als op 28 juni 1969, de 124.001 (de huidige 2383) met 3 rijtuigen op sleep een snelheid van 206 km/u bereikt tussen Landegem en Aalter (de NMBS heeft zelfs foto's gepubliceerd waarop hij aan 190 km/h door het station van Landegem vlamt), en als de 1805 in de jaren '90 eens 218 km/h heeft gereden, ook onder 3kV, moeten ze dit toch al eerder kunnen hebben vaststellen?
1. Die snelheidsbeperking op HLE 21/27 zou inmiddels weer opgeheven zijn.
2. Er zijn nog meer voorbeelden: o.m. de oude 18 heeft ook >200km/h gereden tijdens testritten, alsook de Thalys en de 13. En het is algemeen geweten dat stroomafname onder 3kV aan hoge snelheden (>180 km/h) een technologische uitdaging is, en zowiezo hoge slijtage tot gevolg heeft.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Shrek schreef: In Italië wordt er 250 km/h gereden onder 3000v, en de Thalys en ICE in België werken perfect aan 200km/h onder 3kV. Puur probleem van de HLE 18 dus. Maar ook niets onoverkomelijk, een ander sleepstuk zal het waarschijnlijk wel oplossen.
Shrek schreef: 2. In de jaren 60 en 90 had men nog geen siemens reeks 18-19, het lijkt mij dus sterk moesten ze toen de pantos van vandaag getest hebben aan hoge snelheid...
Het ligt niet specifiek aan die panto. Stroomafname aan die snelheid, met de zware sleepstukken die nodig zijn onder 3kV (=> mechanisch instabieler), en de grote stromen die bij dergelijk systeem vloeiën (=> elektrisch/thermisch agressiever), leiden altijd tot problematische stroomafname. Dat was ook al duidelijk op HLE 13, die een geheel andere stroomafnemer heeft.
Bij Thalys, ICE, en de Italiaanse treinstellen kan wegens de immer gedeelde stroomafname over >1 stroomafnemer (geplaatst op verschillende rijtuigen, dus met voldoende afstand tussen de stroomafnemers om de bovenleiding niet te veel op te drukken) een lichter sleepstuk gemonteerd worden, is de stroom per afnamepunt lager, en blijft de eventuele verhoogde slijtage aanvaardbaar.
Wanneer men echter werkt met 1 (moderne) loc, worden de stromen op het afnamepunt (met zwaar sleepstuk want een loc moet maximale stromen kunnen afnemen) te hoog om aan dergelijke snelheid nog aanvaardbaar te functioneren.

Als iemand een voorbeeld kent van commerciële exploitatie van een >=5MW machine onder 3kV aan >=200km/h, NIET in treinschakeling of dubbeltractie, hoor ik dat graag, want ik ken er geen.


Waarmee ik overigens niet heb gezegd dat het niet opgelost zal worden.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LHOON »

nahoj schreef: Bij Thalys, ICE, en de Italiaanse treinstellen kan wegens de immer gedeelde stroomafname over >1 stroomafnemer (geplaatst op verschillende rijtuigen, dus met voldoende afstand tussen de stroomafnemers om de bovenleiding niet te veel op te drukken) een lichter sleepstuk gemonteerd worden, is de stroom per afnamepunt lager, en blijft de eventuele verhoogde slijtage aanvaardbaar.
Wanneer men echter werkt met 1 (moderne) loc, worden de stromen op het afnamepunt (met zwaar sleepstuk want een loc moet maximale stromen kunnen afnemen) te hoog om aan dergelijke snelheid nog aanvaardbaar te functioneren.
Dat lijkt nog een nadeel van de meerspanningslocomotieven, er is slechts één stroomafnemer per spanning beschikbaar.
Een oude 23 kon bij groot stroomverbruik nog beide stroomafnemers bezigen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht dat in Italië een traxx-achtige locomotief op IC-treinen 200km/h haalt onder 3000v. En in Polen rijden ze toch ook 200km/h met de taurussen?
Als het daar lukt moet het hier met de 18 ook wel gaan zeker :P
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:Ik ben niet 100% zeker, maar ik dacht dat in Italië een traxx-achtige locomotief op IC-treinen 200km/h haalt onder 3000v. En in Polen rijden ze toch ook 200km/h met de taurussen?
Als het daar lukt moet het hier met de 18 ook wel gaan zeker :P
Wikipedia is nu niet de meest betrouwbare bron, maar wel de snelste op dit moment.
http://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64U4
Wikipedia schreef: Höchstgeschwindigkeit: 230 km/h
Italien: 140 km/h
Slowenien: 160 km/h
Polen: 160 km/h
Merk op dat de voedingsspanning in die drie uitzonderingslanden... 3kV= is.
Het zou overigens zeer bizar zijn dat dezelfde fabrikant met een gelijkaardige machine nu plots problemen hiermee zou hebben.

Over uw Italiaanse "traxx-achtige" is het moeilijk opzoeken. Een preciesere beschrijving zou helpen :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

LHOON schreef: Dat lijkt nog een nadeel van de meerspanningslocomotieven, er is slechts één stroomafnemer per spanning beschikbaar.
Een oude 23 kon bij groot stroomverbruik nog beide stroomafnemers bezigen...
Beide stroomafnemers bezigen op 1 loc aan hoge snelheid is niet toegelaten, wegens het ontstaan van (te) hoge dynamische opdrukkrachten (die toenemen met de snelheid).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:Over uw Italiaanse "traxx-achtige" is het moeilijk opzoeken. Een preciesere beschrijving zou helpen :wink:
E402 ?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Retard »

nahoj schreef:1. Die snelheidsbeperking op HLE 21/27 zou inmiddels weer opgeheven zijn.
:D :D :D
nahoj schreef:
LHOON schreef: Dat lijkt nog een nadeel van de meerspanningslocomotieven, er is slechts één stroomafnemer per spanning beschikbaar.
Een oude 23 kon bij groot stroomverbruik nog beide stroomafnemers bezigen...
Beide stroomafnemers bezigen op 1 loc aan hoge snelheid is niet toegelaten, wegens het ontstaan van (te) hoge dynamische opdrukkrachten (die toenemen met de snelheid).
Die foto stond begot in het Spoorwegjournaal van augustus-september:
Afbeelding Merk op dat in Spoorwegjournaal 28 mei 1969 staat, en in een vorig document van Max Delie 28 juni 1969!
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Er is iets niet duidelijk op die foto i.v.m. de stroomafnemers: de tweede lijkt geen contact te maken met de bovenleiding (bezig met neerlaten/oplaten?)?

En dit zijn testritten. Daarin is alles toegelaten (bij wijze van spreken), juist om te weten te komen wat mogelijk is.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Rijden die andere 3Kv-landen met stroomafnemers strips van hetzelfde materiaal als Belgie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

foto van 124.001
Er klopt ook iets niet 100% aan de bijzettekst, of ze is niet volledig genoeg. In 1969 had men namelijk al vele 100.000km ervaring met Faiveley pantografen aan 160km/h op HLE 15 en 16.
Misschien ging het over de aerodynamica in combinatie met de vorm van de kast?

[edit: schrijffout gecorrigeerd]
Laatst gewijzigd door nahoj op 31 okt 2012, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie