Pagina 3 van 35

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 22 okt 2012, 20:31
door Steven
Shrek schreef:
Steven schreef:De TBG die het sein niet kan zien is niet echt een probleem vind ik. Hij moet vooral z'n trein zien en de deuren kunnen sluiten. Genoeg plaatsen waar het sein zelfs niet zichtbaar is voor de bestuurder laat staan voor de TBG.
Als de TBG het sein wèl weet kan hij die ene deur open houden tot het moment dat de trein effectief kan vertrekken, de tijd aan het perron wordt dan volledig benut. Een trein tegenhouden op een perron (voor aansluitingen ofzo) wordt ook een stuk makkelijker.
Dit zijn echt zaken die je met enkel de procedure aan te passen niet kan oplossen.
Aansluitingen los je niet op met een andere vertrekprocedure maar met degelijke en vooral snelle communicatie.

Bijna drie keer per maand laat de trein de treinbegeleider s

Geplaatst: 23 okt 2012, 12:31
door Retard
De voorbije vier jaar viel het minstens 132 keer voor dat een trein het station verliet terwijl de treinbegeleider op het perron achterbleef. Dat is dus gemiddeld 2,75 keer per maand, blijkt uit het antwoord van minister van overheidsbedrijven Paul Magnette op een schriftelijke vraag van Minneke De Ridder (N-VA).

In 2008 gebeurde dit 28 keer, in 2009, in 2010 39, in 2011 23 en in 2012 tot dusver twee keer. Verschillende oorzaken worden opgegeven: het kan gaan om een menselijke fout, technische storing of het gebeurt dat een derde de kastjes op het perron bedient.

Als de achtergebleven treinbegeleider opmerkt dat de trein vertrokken is zonder dat de deuren gesloten zijn, contacteert hij onmiddellijk de verkeersleiding van Infrabel om de trein tot stilstand te brengen. Als de deuren wel gesloten zijn, licht die de dispatching reizigers in en volgt er overleg.

Wanneer een tweede begeleider op de trein aanwezig is of als er in het eerstvolgende station een treinbegeleider beschikbaar is, is er geen probleem. Als er geen oplossing is om de trein binnen een bepaalde termijn zijn weg te laten verder zetten, wordt deze afgeschaft.

Bron: HLN


Het grootste probleem is volgens mij dat die begeleiders niet altijd de deur het dicht bij het kastje kiezen. Sommigen heb ik daar zelfs nooit attentie zien op doen.

Re: Bijna drie keer per maand laat de trein de treinbegeleid

Geplaatst: 23 okt 2012, 12:45
door dentheo
Retard schreef:
Het grootste probleem is volgens mij dat die begeleiders niet altijd de deur het dicht bij het kastje kiezen. Sommigen heb ik daar zelfs nooit attentie zien op doen.
Daarover heb ik al nodeloos herrie zien ontstaan....
Een TBG komt terug gewandeld van het kastje en wordt daarbij voorbijgestoken door een jongeman die voor hem de trein instapt....
Toch begint hij een discussie omdat de man ingestapt was nadat hij de sleutel gedraaid had in het kastje.
Hijzelf was natuurlijk nog seconden later ingestapt.

is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 23 okt 2012, 15:02
door dekooiker
Shrek schreef:Als de TBG het sein wèl weet kan hij die ene deur open houden tot het moment dat de trein effectief kan vertrekken, de tijd aan het perron wordt dan volledig benut. Een trein tegenhouden op een perron (voor aansluitingen ofzo) wordt ook een stuk makkelijker.
Tot zover de theorie.
Als de seinen op het voorziene ogenblik opengesteld worden en de trein rijdt daadwerkelijk is daar geen probleem.
Meer dan eens blijkt er om welke reden dan ook de trein niét te kunnen vertrekken.
Het seinhuis werd niet ingelicht, sein staan open en daardoor worden ook andere treinen nodeloos opgehouden.
Iemand die weet hoe de zaak er aantoe gaat zal de intentie hebben om tijdig te waarschuwen dat het vertrek moet uitgesteld worden.
Dat gebeurt veel te weinig en is ook een oorzaak van (overigens gemakkelijk te vermijden) vertraging.
En net daarom wachten veel seingevers tot de AVG bediend is om het sein te openen.
Zo wordt het idee om de AVG pas te bedienen als het sein geopend werd onbruikbaar.

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 09 dec 2012, 16:42
door loic1811
Ik heb een filmpje gevonden hoe de nieuwe vertrek procedure zou werken (het is wel in het frans )
http://www.youtube.com/watch?v=5BsHkqpp ... ture=share
mvg

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 09 dec 2012, 18:53
door sippycarlito
zooo omslachtig, wat is er mis met het huidige systeem? en wat als de conducteur zijn 'machientje' laat vallen, dan staat de trein daar geblokkeerd...

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 10 dec 2012, 01:29
door Retard
sippycarlito schreef:zooo omslachtig, wat is er mis met het huidige systeem? en wat als de conducteur zijn 'machientje' laat vallen, dan staat de trein daar geblokkeerd...
Amai, nog niet :roll: Dat ze dat maar rap uit hun kop zetten!

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 10 dec 2012, 17:48
door KB
sippycarlito schreef:zooo omslachtig, wat is er mis met het huidige systeem?
Het lijkt inderdaad omslachtig, maar misschien valt het in de praktijk nog wel mee. Hopelijk is het goed uitgedacht en uitgetest. Wat er mis is met het huidige systeem is toch duidelijk: de ene deur die open moet blijven staan tot de trein daadwerkelijk vertrekt terwijl niemand meer via die deur mag opstappen, iets waar de treinbegeleider moet op toezien. En helaas zijn er meer en meer mensen die geen "nee" meer kunnen aanvaarden en dat geeft conflicten.

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 10 dec 2012, 18:05
door deadlock
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat bij een nieuwe vertrekprocedure nog steeds de TBG handelingen moet verrichten. Sein groen, deuren sluiten, groene lamp in de cabine aan en wegrijden maar.

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 10 dec 2012, 18:50
door franksken
deadlock schreef:Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat bij een nieuwe vertrekprocedure nog steeds de TBG handelingen moet verrichten. Sein groen, deuren sluiten, groene lamp in de cabine aan en wegrijden maar.
En hoe moet het vertrek volgens jou dan verlopen? :roll:

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 11 dec 2012, 13:03
door deadlock
franksken schreef:En hoe moet het vertrek volgens jou dan verlopen? :roll:
Dat schreef ik al direct achter de vraag aan. Net als in Nederland.
- De verkeersleiding legt een rijweg in en er gaat een witte lamp branden op het perron
- De conducteur sluit de deuren, vanaf dit moment kunnen de deuren die dicht zijn niet meer geopend worden
- De conducteur sluit zijn eigen deur
- Er gaat een groene lamp branden in de cabine van de machinist; Hij mag gaan rijden want de deuren zijn gesloten
- De deuren kunnen niet geopend worden totdat de machinist ze ontgrendelt!

Deze procedure is ingesteld na enkele zeer ernstige ongevallen waarbij reizigers tussen het perron en de trein bekneld zijn geraakt.

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 11 dec 2012, 13:13
door Retard
deadlock schreef:
franksken schreef:En hoe moet het vertrek volgens jou dan verlopen? :roll:
Dat schreef ik al direct achter de vraag aan. Net als in Nederland.
- De verkeersleiding legt een rijweg in en er gaat een witte lamp branden op het perron
- De conducteur sluit de deuren, vanaf dit moment kunnen de deuren die dicht zijn niet meer geopend worden
- De conducteur sluit zijn eigen deur
- Er gaat een groene lamp branden in de cabine van de machinist; Hij mag gaan rijden want de deuren zijn gesloten
- De deuren kunnen niet geopend worden totdat de machinist ze ontgrendelt!

Deze procedure is ingesteld na enkele zeer ernstige ongevallen waarbij reizigers tussen het perron en de trein bekneld zijn geraakt.
Voila. En vanaf dat de trein het sein passeert, weten ze op dispatching dat hij vertrokken is.
Kunnen ze trouwens geen camera hangen aan elk perron? Dan kan de dispatching visueel zien of dat de trein vertrekkensklaar is en wegrijdt?

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 11 dec 2012, 13:49
door franksken
deadlock schreef:
franksken schreef:En hoe moet het vertrek volgens jou dan verlopen? :roll:
Dat schreef ik al direct achter de vraag aan. Net als in Nederland.
- De verkeersleiding legt een rijweg in en er gaat een witte lamp branden op het perron
- De conducteur sluit de deuren, vanaf dit moment kunnen de deuren die dicht zijn niet meer geopend worden
- De conducteur sluit zijn eigen deur
- Er gaat een groene lamp branden in de cabine van de machinist; Hij mag gaan rijden want de deuren zijn gesloten
- De deuren kunnen niet geopend worden totdat de machinist ze ontgrendelt!

Deze procedure is ingesteld na enkele zeer ernstige ongevallen waarbij reizigers tussen het perron en de trein bekneld zijn geraakt.
Dus,idem aan ons nieuwe systeem maar iets simpeler

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 11 dec 2012, 15:02
door deadlock
Retard schreef:Voila. En vanaf dat de trein het sein passeert, weten ze op dispatching dat hij vertrokken is.
Kunnen ze trouwens geen camera hangen aan elk perron? Dan kan de dispatching visueel zien of dat de trein vertrekkensklaar is en wegrijdt?
Ik geloof dat er tegenwoordig op ieder perron camera's hangen maar ik weet niet zeker of die ook gebruikt worden door de verkeersleiding. Ik kom voornamelijk op stations waar IC's stoppen en daar stikt het van de camera's in ieder geval.

Re: is er een nieuwe vertrekprocedure voor de reizigers

Geplaatst: 11 dec 2012, 16:24
door KB
deadlock schreef:
franksken schreef:En hoe moet het vertrek volgens jou dan verlopen? :roll:
Dat schreef ik al direct achter de vraag aan. Net als in Nederland.
- De verkeersleiding legt een rijweg in en er gaat een witte lamp branden op het perron
- De conducteur sluit de deuren, vanaf dit moment kunnen de deuren die dicht zijn niet meer geopend worden
- De conducteur sluit zijn eigen deur
- Er gaat een groene lamp branden in de cabine van de machinist; Hij mag gaan rijden want de deuren zijn gesloten
- De deuren kunnen niet geopend worden totdat de machinist ze ontgrendelt!

Deze procedure is ingesteld na enkele zeer ernstige ongevallen waarbij reizigers tussen het perron en de trein bekneld zijn geraakt.
Lijkt me inderdaad simpeler, maar de NMBS/Infrabel vindt graag zelf opnieuw het warm water uit.