Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Alles over reizigerstreinen in België.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

pietje schreef:^^ dan zou ik jou eens willen horen wat je er van denkt als die koppeling breekt juist wanneer jij naar dat andere rijtuig wantdelt.

Ik hoor de uitleg graag dat er nooit gevaar geweest is, maar dat heeft eerder te maken met geluk.
vroeg of laat gaat het eens gebeuren dat een koppeling het begeeft terwijl er iemand net op die plaats gaat.
Statistisch is die kans te berekenen, maar het kan zijn dat het meer dan 100 jaar is, dus ik ga mijn adem niet inhouden :lol:
Dat is dan ook het enige gevaar dat er is, de kansen zullen door wiskundigen wel berekenbaar zijn. voor de rest is dit alweer een opblazen mediaspel he.
Bij de commentaren op kranten sites zijn er weer die zeggen "mij krijgen ze er ni in" (de treinen dus) omdat het te gevaarlijk is. Nochtans zijn er dit jaar meer dan 20 mensn omgekomen in een busongeval in Zwitserland ... niemand die zegt nooit meer in een bus ... hoeveel zijn er al niet omgekomen in wegverkeer dit jaar? Niemand die zegt mij krijg je niet meer in een auto ...

dus als je consequent bent dan rij je ni met de fiets wegens kans op dodelijk ongeval, idem voor auto, zeker met moto, ook in bus en ja ook in trein... thuis blijven is ook gevaarlijk, er kan brand uitbreken ... En wat dan als je naar school gaat in de USA ...Zo kan ik nog wel een aantal bladzijden vol krijgen vind je niet :wink:
er is nergens een 0 risico bedoel ik he. Je moet al wa geluk hebben in de dingen des levens.

voor de rest is dit alweer een opblazen mediaspel he, zoals men alles tot ongeziene incidenten uitvergroot in de media.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Bordensteker »

Als een loshangende koppeling meermalen luid ergens tegenaan slaat, lijkt mij een sterk verhoogde kans dat reizigers zich naar een ander rijtuig gaan begeven ... dus de gemiddelde kans dat er iemand van het ene naar het andere rijtuig stapt is dan ineens niet meer maatgevend!

Op pagina 13 van rapport RV-06U0148 van de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat kunt u interessante dingen lezen over een geval in Nederland van een “treinbreuk” van een rijdende Intercity.
Let wel: dat betrof destijds een geduwde trein van 12 rijtuigen, dus vergelijkbaar met een IC A.

In Sint-Lievens-Houtem is er sprake van een getrokken trein, zwaardere dubbeldekkers, en iets korter.
Maar bij dynamisch remmen door een loc vooraan krijg je ook indrukking van de buffers tussen de rijtuigen.
En bij een niet-aangedraaide koppeling is indrukking niet of veel minder nodig om de koppeling eruit te kunnen slaan.

Een overeenkomst lijkt te zijn dat er gerangeerd was met de rijtuigen, waarbij de koppelingen tussen sommige rijtuigen los zijn geweest.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heet tegenwoordig Inspectie Leefomgeving en Transport, en het betreffende rapport is te downloaden middels deze link:
http://www.ilent.nl/zoekresultaten.aspx?q=RV-06U0148
Het rapport blikt trouwens ook nog terug naar twee voorgaande gevallen.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door odul »

2012 schreef:
Retard schreef:Dit is nog gebeurt:

Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne

Het laatste rijtuig van de EuroCity Brussel-Zürich, waarin een tiental passagiers zat, is vanochtend losgekomen in de buurt van Marche-en-Famenne. De rest van de trein reed alleen voort, zo berichtte RTL-TVi vandaag in zijn nieuwsuitzending van 19 uur.

De laatste wagon, uitgerust met een automatisch remmechanisme, kwam alleen tot stilstand op de sporen. De treinbestuurder hield ongeveer 200 meter verder halt om achteruit te rijden. Er vielen geen gewonden, hoewel de reizigers, tegen de aanwijzingen in, niet in de wagon bleven.

De NMBS gaf officieel geen uitleg over de oorzaak van het incident. "Dat komt zeer zeldzaam voor, slechts om de tien jaar. Het is bovendien niet gevaarlijk", preciseerde Philippe Rigaux, de woordvoerder van de NMBS. (belga/ka)

Eén keer om de tien jaar :o

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... en+Famenne

het gebeurt echt wel zeldzaam bij reizigers treinen zunne, iets mee bij goederen, over gemiddeld aantal keer da het gebeurt ga ik me niet uitspreken :roll:

Maar ik ben nu al 12 jaar bestuurder, mij moete ze nog steeds es uitleggen of leren HOE IK VERDER KAN RIJDEN als dat gebeurt zoals in dees artikel staat...
Als de LAR (Leiding Automatische Rem) leeg loopt, dan sluiten de remmen aan, vanuit je stuurcabine kunde daar NIKS aan doen, zelfs als je die LAR zou bijvullen, dan nog gaat de druk ferm zakken en gaan de remmen dicht gewoon omdat een remkraan het luchtverlies dat er heerst door die ontkoppeling VEEL groter is dan wat een remkraan kan bijvullen in die LAR. .
Zeg nooit, nooit.
Het is al effectief gebeurt dat er een trein 'gewoon' verder reed.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steven »

Dat gewoon verder rijden was dan wel bij een trein met automatische koppeling (GF-koppeling) en niet zoals hier een manuele koppeling wat totaal iets anders is.
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door odul »

Steven schreef:Dat gewoon verder rijden was dan wel bij een trein met automatische koppeling (GF-koppeling) en niet zoals hier een manuele koppeling wat totaal iets anders is.
Het was een trein met manuele koppeling.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Bibke »

odul schreef:
Steven schreef:Dat gewoon verder rijden was dan wel bij een trein met automatische koppeling (GF-koppeling) en niet zoals hier een manuele koppeling wat totaal iets anders is.
Het was een trein met manuele koppeling.
Dat kan in principe niet.
Koppelingsbreuk => manuele drukleidingskoppelingen ontkoppelen (gaan niet stuk omdat ze daarvoor geconstrueerd zijn) => druk valt weg in de LAR (Leiding Automatische Rem) => treinrem treedt in werking met druk uit de hulpreservoirs.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steven »

inderdaad, bij een gewone koppeling gaan de remleidingen los van elkaar en ontsnapt de lucht altijd, zonder discussie en zullen de remmen dus ALTIJD aansluiten door een dergelijk incident. Bij een automatische koppeling zitten er automatische afsluitingen op die luchtleidingen, bij de andere koppelingen moet die manueel gebeuren.
ostbahnhof
Berichten: 889
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door ostbahnhof »

Misschien staat het hier al wel ergens maar wat is er juist gebroken?
Een haak of een beugel?
thanks o
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door dentheo »

ostbahnhof schreef:Misschien staat het hier al wel ergens maar wat is er juist gebroken?
Een haak of een beugel?
thanks o
Volgens bepaalde foto's NIETS...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22550
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steven »

Inderdaad, als den beugel gewoon is uitgewipt dan breekt er niets. Eventueel de luchtslangen. Maar ook die leken vrij goed losgekomen te zijn zoals het hoort. Het enige wat dan nog schade oploopt zijn de elektrische aansluitingen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Robin »

Steven schreef:Inderdaad, als den beugel gewoon is uitgewipt dan breekt er niets. Eventueel de luchtslangen. Maar ook die leken vrij goed losgekomen te zijn zoals het hoort. Het enige wat dan nog schade oploopt zijn de elektrische aansluitingen.
dat de beugel eruit wipt kan enkel omdat er iets niet is aangedraaid.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Retard »

In de geschreven versie van Het Laatste Nieuws wijten (zelfverklaarde?) experts de breuk aan metaalmoeheid, al hoewel er direct andere (zelfverklaarde?) experts zeggen dat dit moeilijk kan, omwille van het feit dat het splinternieuwe rijtuigen zijn.
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door groentje »

Bibke schreef:
odul schreef:
Steven schreef:Dat gewoon verder rijden was dan wel bij een trein met automatische koppeling (GF-koppeling) en niet zoals hier een manuele koppeling wat totaal iets anders is.
Het was een trein met manuele koppeling.
Dat kan in principe niet.
Koppelingsbreuk => manuele drukleidingskoppelingen ontkoppelen (gaan niet stuk omdat ze daarvoor geconstrueerd zijn) => druk valt weg in de LAR (Leiding Automatische Rem) => treinrem treedt in werking met druk uit de hulpreservoirs.
Als het om hetzelfde voorval ging: het is dus wel gebeurd. Met een goederentrein. Men vermoedt dat bij de koppelingsbreuk de kraan van de luchtdrukleiding dicht sloeg tegen de trein. Een andere (niet officiële) uitleg is dat de rangeerder zijn werk niet goed had gedaan, en die kraan nooit had opengestaan...
260689
Berichten: 3368
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 260689 »

Rangeerders valt er niets ten laste. Dit wil ik bij deze benadrukken. Onderzoek loopt verder. Mag verder geen details vrijgeven.
Galactic

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Galactic »

Onderzoek zal wel uitwijzen wat het probleem juist veroorzaakt heeft. Nu met beschuldigingen smijten heeft geen enkele zin.

Wat mij vooral opviel waren de interviews met de reizigers. Die waren zeer tevreden over het treinbegeleidingspersoneel, die constant info verschaften aan de reizigers. Ze werden heel goed op de hoogte gehouden van wat er allemaal gebeurde. Dikke pluim voor de tbg's van de 7004! Zo komen we toch ook eens positief in het nieuws!
Plaats reactie