AM96

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: AM96

Bericht door groentje »

De beslissing welke hoogte de nieuwe perrons krijgen, wordt bepaald door de treinen die er stoppen. IC/IR-stations en GEN-stations zouden verhoogd worden naar 76, andere naar 55 cm (want er bestaan nog veel perrons die zelfs die hoogte niet halen).
carlos

Re: AM96

Bericht door carlos »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef:
rvdborgt schreef: Verder wil dat niet zeggen dat je het materieel niet op efficiënt in- en uitstappen moet inrichten.
Het feit dat een trein rijdt op lange IC's wil dat eigenlijk wel zeggen. Een IC optimaliseer je op comfort en capaciteit, niet op efficiënt uitstappen.
Treinen die je inricht naar in- en uitstaptijden zien eruit als de Desiro, dat wil je niet op een IC.
En dus moeten we maar genoegen nemen met de dagelijkse vertragingen die dat veroorzaakt? Me dunkt dat er wel iets mogelijk is zonder meteen precies een Desiro te krijgen.

Groetjes,
Rian

volledig mee eens:
comfortniveau van I11/am96 is super; als men de tekortlkomingen wil wegwerken, dan mag dit niet ten koste van het comfort zijn.

waarom geen rijtuigen zoals de huidige I11, met aan elk uiteinde een deur plus extra een dubbele in 't midden van het rijtuig?
pietmol

Re: AM96

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Houd het maar gewoon bij een bestelling nieuwe motorstellen. zodoende is alles een beetje deftig gedaan en niet halfslachtig door iets bestaand om te bouwen naar een draak.
't is daarom dat ik gezegd heb om nieuw materieel (am96 ADX rijtuig + M6 rijtuig + am96 BX rijtuig) te kopen: dan kan de leverancier het geheel op elkaar afstemmen
pietmol

Re: AM96

Bericht door pietmol »

K V B schreef:
pietmol schreef: persoonlijk zou ik dan toch eerder opteren voor de aankoop van extra motorstellen AM96 waarbij het middenrijtuig reeds een M6 is, zodat ook motorvermogen ed aan het extra gewicht aangepast kan worden.

gezien de aard van de opdracht (feitelijk monopoly, enkel Bombardier kan dit leveren) zou men op legale wijze Bombardier werk kunnen bezorgen
Waarom zou alleen Bombardier die kunnen leveren? Als de NMBS een nieuwe bestelling plaatst dan zullen dat zowieso AM13 of AM14 stellen zijn, niet AM96...

als je een treinstel koopt (ongeacht welke naam je het geeft) waarbij de 2 "koprijtuigen" copies (of quasi copies) zijn van het bestaande ontwerp van am96, dan betekent dat de je ook rekening moet houden met de intellectuele rechten (IPR's) van het bombardier ontwerp, en zit eigenlijk met een monopoly situatie.
bijgevolg, kom je volgens de wet op de openbare aanbesteding uit bij art17, §2, punt f, waardoor je geen openbare aanbesteding meer moet houden, maar rechtstreeks met die ene leverancier kan beginnen onderhandelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: AM96

Bericht door Steven »

Het origineel ontwerp van die neuzen is Deens, geen idee in welke mate welke rechten dus gelden voor het ontwerp, de Denen hebben bij hun al die stuurposten al dichtgelast zover ik weet en ook de NMBS is minder tevreden dan wat origineel verwacht werd.
Laat het dus maar gewoon een compleet nieuw motorstel worden, iets dat door de fabrikant al ontworpen is en getest is.
pietmol

Re: AM96

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Het origineel ontwerp van die neuzen is Deens, geen idee in welke mate welke rechten dus gelden voor het ontwerp, de Denen hebben bij hun al die stuurposten al dichtgelast zover ik weet en ook de NMBS is minder tevreden dan wat origineel verwacht werd.
Laat het dus maar gewoon een compleet nieuw motorstel worden, iets dat door de fabrikant al ontworpen is en getest is.

ontwerp van de "deense neus" is van een deens bedrijf, dat onderdeel is van bombardier.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: AM96

Bericht door ReisThijs »

Steven schreef:de Denen hebben bij hun al die stuurposten al dichtgelast zover ik weet
De doorloopmogelijkheid wordt nog gewoon gebruikt in Denemarken, ik ben er vorig jaar nog doorheen gelopen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: AM96

Bericht door Shrek »

carlos schreef:waarom geen rijtuigen zoals de huidige I11, met aan elk uiteinde een deur plus extra een dubbele in 't midden van het rijtuig?
Omdat je dan de capaciteit van het rijtuig bijna halveert...
Het is dat of de banken veel dichter tegen elkaar zetten en dunnere zetels gebruiken.
Ben

Re: AM96

Bericht door Ben »

eventjes een domme vraag maar is de am96 niet gebaseerd/ gecopierd van de deense ic3?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: AM96

Bericht door Steven »

de MS96 heeft als bijnaam Deense neus. Ik denk dat dit antwoord duidelijk genoeg is.
Ben

Re: AM96

Bericht door Ben »

is dat gedaan omdat het een beproefd idëe was of waren we lui en namen we een bestaand ontwerp en veranderde we de kleuren?
mvg Ben
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: AM96

Bericht door Shrek »

Ben schreef:is dat gedaan omdat het een beproefd idëe was of waren we lui en namen we een bestaand ontwerp en veranderde we de kleuren?
mvg Ben
Dat heet niet lui maar efficiënt. Als een deel van de ontwikkeling al elders gedaan is heeft het toch geen zin hetzelfde werk nog eens over te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: AM96

Bericht door Steven »

Ben schreef:is dat gedaan omdat het een beproefd idëe was of waren we lui en namen we een bestaand ontwerp en veranderde we de kleuren?
mvg Ben
trouwens enkel de techniek is hetzelfde het model verschil voldoende om te zien wat Deens of wat Belgisch is. De rondingen van de kast de rubber aan de neus hebben niet 100% dezelfde vorm. Het kon inderdaad geen kwaad om een beproefd systeem over te nemen ipv zelf het warm water te gaan uitvinden.
Ben

Re: AM96

Bericht door Ben »

konden ze dan niet het probleem met de kopdeuren oplossen ? Ik hoop dat ze dit soort van materieel voortzetten. Comfort is echt de max. aleen een klein minpuntje dat ik vandaag heb gemerkt is dat het wel erg koud was in de trein. zen dit is niet aleen voor de am96 maar ook voor de m4's.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: AM96

Bericht door Steven »

Het ontwerp van deze neuzen is niet echt meer noodzakelijk. In de jaren 90 was dit nog wenselijk maar nu niet meer.
1 van de belangrijkste redenen was dat er een doorgang was zodat men met een minibar door de trein kon rijden. Doch heden is deze ook al afgeschaft.
geen idee of er momenteel een fabrikant is die motorstellen maakt met doorgangmogelijkheid zoals bestaat bij onze MS96.
Plaats reactie