Pagina 3 van 10

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 12:53
door Shrek
Jeroen schreef:En het is misschien gemorrel in de marge maar men moet ergens beginnen. Veel kleintjes maken een grote?
Het zal wel moeten met gemorrel in de marge, want echt grote wijzigingen gaan nooit aanvaard worden. Maar met de hier aangehaalde voorstellen kan je toch al serieus wat efficiëntie winnen volgens mij.
Zou ik nog eentje mogen toevoegen? De CV-dagen van het ouder personeel rang3 en hoger mogen van mij gerust afgeschaft worden. Sinds enkele jaren krijgt het nieuwe personeel al geen CV's meer, terwijl het oudere personeel hierdoor toch enkele dagen per jaar meer verlof heeft. In theorie gaat het inderdaad om gepresteerde uren, in de praktijk is het een aanmoediging om zoveel mogelijk uren te punten. Werkelijk gepresteerd of niet.

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 13:07
door Steven
Wij hebben rust en compensatiedagen. Indien je een week ziek bent verlies je al een rustdag. Blijkbaar willen ze dat nu aanpassen en ook een compensatiedag afnemen.

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 13:27
door deathproof
Dat ze eens beginnen met ons te betalen volgens een 38 uren week.
Nooit begrepen waarom ze maar 36 uren betalen en er 40 dienden gewerkt te worden. Natuurlijk heeft uw personeel dan veel verlof, en zit je in de knoei om mensen te vervangen.

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 13:32
door groentje
En die rust- en compensatiedagen (RX en CX in het HR-jargon) zijn het equivalent van de weekends, om een beetje kort door de bocht te gaan. Iemand met een bureaujob is immers ook slechts met ziekteverlof van maandag tot vrijdag, het weekend is hij sowieso thuis, ook als hij nog ziek is, of zie ik dat laatste verkeerd?

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 13:43
door kika
groentje schreef:En die rust- en compensatiedagen (RX en CX in het HR-jargon) zijn het equivalent van de weekends, om een beetje kort door de bocht te gaan. Iemand met een bureaujob is immers ook slechts met ziekteverlof van maandag tot vrijdag, het weekend is hij sowieso thuis, ook als hij nog ziek is, of zie ik dat laatste verkeerd?
Achzo, als je sowieso al 18 dagen ziek bent, heb je inderdaad al iets meer dan 8 uur niet gewerkt die je eigenlijk wel zou werken maar dan naderhand verrekend zou worden in een compensatiedag. Goed idee van deathproof om het doorzichtiger te maken, dan kunnen we de helft van de vragen aan vakbond/HR al zelf beantwoorden :D

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 17:35
door sippycarlito
deathproof schreef:Dat ze eens beginnen met ons te betalen volgens een 38 uren week.
Nooit begrepen waarom ze maar 36 uren betalen en er 40 dienden gewerkt te worden. Natuurlijk heeft uw personeel dan veel verlof, en zit je in de knoei om mensen te vervangen.
Dat is idd eens een goed begin... Nooit gesnapt waarom ik 65 CX (zaterdagen) en 65 RX (zondagen) heb... we zijn veel thuis maar dat zijn gewoon overuren eigenlijk... Dan word ik liever voor men 40u betaald ipv een halve dag per week betaald thuis hoor.
dat is toch wat treinbestuurders betreft

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 17:56
door Steven
RX (zondagen) = 52 zondagen + wettelijke feestdagen. Bij de NMBS zijn dat er 13 (oa feest van de dynastie die men in de privé niet heeft). Soms zijn het er 66, hangt af op welke dag 1 januari valt, want dan is er een zondag meer in dat jaar. Niets bijzonder aan naast het feit dat we een aantal wettelijke feestdagen meer hebben dan de privé. => uw werkgever bepaald de vrije dagen (voor mensen met wisselend rooster)

CX = 52 zaterdagen + 13 compensatiedagen om van 40 naar 38u per week te gaan. Die eerste 52 zijn dus totaal logisch want dat heeft iedereen.
=> uw werkgever bepaald de vrije dagen (voor mensen met wisselend rooster)

KD = 13 kredietdagen om van de 38u naar de 36u per week te gaan.
=> door het personeelslid zelf te kiezen, kunnen echter niet vroeger opgenomen worden dan de maand waarvoor de KD voorzien is.
als je nieuw start in januari wil dat zeggen dat je die maand max 1 KD kan nemen. Neem je hem niet draag je hem mee over naar de volgende maand. zodoende kan je in december van uw eerste werkjaar al 13 KD's opgespaard hebben.

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 13 mei 2015, 23:11
door Asterix
En dan is er nog Europese rechtspraak die stelt dat wie ziek wordt op vakantie het recht heeft om die vakantie te laten omzetten in ziekteverlof mét behoud van de vakantiedagen.
Je gaat dus op vakantie, je wordt de eerste dag in je hotel ziek, je laat een lokale dokter een medisch attest schrijven waarin staat dat je twee weken je hotelkamer niet mag verlaten en dan bij terugkomst laat je dat verlof omzetten in ziektedagen en je plant alweer een nieuwe vakantie met die vrijgekomen dagen.

Wanneer gaan ze dat eens invoeren? :D

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 14 mei 2015, 01:16
door groentje
Dat is al, denk ik. Mijn eerste chef heeft dat nog gedaan, op bezoek bij zijn moeder aan de Côte d'Azur...

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 14 mei 2015, 09:38
door dekooiker
Weinigen weten de regelgeving correct te interpreteren.
Per 5,6 dagen afwezigheid bij ziekte gaat er 1 compensatieverlof (hetzij CV, hetzij CW) aan.
Zelfde principe voor rust (RX, RW)

Het omzetten van verlof in ziektedagen kan al lang; zie de reglementering

Hét probleem bij de spoorwegen is dat er vroeger heel veel voetvolk was: schrijvers, laders, factageklerken...en hoger was er ook wat volk.
Alle lagere rangen worden zoveel mogelijk afgeschaft maar er is een explosie van ingenieurs en universitairen in de plaats gekomen.
Niet alleen kosten die veel meer dan een lagere rang, de vraag of hun werk ook iets zinvol bijdraagt tot de essentiële werking van de spoorweg en hun personeel mag in vraag gesteld worden.
Het is al zover dat mensen die niets van de beweging kennen de plak zwaaien daar waar je er vroeger bijna alleen kon geraken door op te klimmen in de beweging.
Dat laat zich dan ook voelen in het gebrek aan werkbaarheid van procedures en aanpassingen in de reglementering.

Laat die studie maar gauw komen!

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 14 mei 2015, 11:44
door Asterix
dekooiker schreef:Weinigen weten de regelgeving correct te interpreteren.
Per 5,6 dagen afwezigheid bij ziekte gaat er 1 compensatieverlof (hetzij CV, hetzij CW) aan.
Zelfde principe voor rust (RX, RW)
Moeten die 5.6 dagen dan aaneengesloten zijn? Of is dat een saldo op jaarbasis?
dekooiker schreef:Het omzetten van verlof in ziektedagen kan al lang; zie de reglementering
Daarvan was ik nog niet op de hoogte. Bedankt voor de update!

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 17 mei 2015, 19:51
door dekooiker
De dagen van afwezigheid worden per jaar bij elkaar geteld; op het einde van het jaar vervallen ze.
Op zich is de reglementering van de spoorwegen qua personeel en aan/afwezigheid niet veel moeilijker dan in de privé.
De regels zijn op zich niet zo aanschouwelijk waardoor er veel verwarring is.
Dit zal geen struikelblok zijn in de studie daar het redelijk gelijkloopt met het personeel in de privé.

Overigens: in de privé zijn er heel wat bedrijven met bedienden die extra vakantiedagen krijgen door de CAO en arbeidsduurvermindering.
Daar hoor je nooit iemand over!

Tot slot:
Aan wie vindt dat het spoorpersoneel profiteert, wees welkom.
We zoeken nog heel wat technisch personeel.

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 17 mei 2015, 20:06
door Shrek
Bwa, er zijn natuurlijk wel enkele rotte appels, dat is overal wel vermoed ik.
Maar een studie naar de processen zou wel helpen denk ik. Want sommige zaken worden, los van het personeel, gewoon niet efficiënt georganiseerd.

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 18 mei 2015, 11:05
door dekooiker
Postverdeling misschien :mrgreen:

Re: vergelijkende studie NMBS

Geplaatst: 18 mei 2015, 17:45
door K V B
Cipallieter schreef:
Jeroen schreef: Waarom? Omdat de sociale zekerheid simpelweg onbetaalbaar wordt. De 36-urenweek - die haast zeker als eerste onder vuur zal worden genomen - kost de overheid handenvol geld. Daar vallen zeker nog winsten te boeken.
Hoe is de situatie in andere Europese landen. Werkt men daar ook 36 uur per week?
Bij de SBB is het 41 uur per week. Pensioen ten vroegste met 63.
Wat de SBB wel erg goed doet is de inzet planning. Het is normaal dat een machinist zijn rooster een half jaar vooruit kent. Die roosters worden tot op de minuut gepland, bijvoorbeeld als een machinist de 14:04 naar Basel moet rijden dan zal zijn dienst om 13:54 aanvangen.

De laatste spoorstaking in Zwitserland dateert van 1918...