Pagina 3 van 4

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 25 aug 2015, 22:33
door trainlovertje
Steve schreef:De klasverhoging in de trein zal ook wel gebonden zijn aan het boordtarief zeker?
Inderdaad, en dat vind ik meer dan onterecht, want mensen met die een klasverhoging willen hebben namelijk al een geldig vervoerbewijs...

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 26 aug 2015, 16:24
door Patrick
michael1105 schreef:Inderdaad, En je Rail of Go pass mag je gerust invullen als je net op de trein ben gestapt. de meeste conducteurs hebben daar geen moeite mee.

Het probleem is dat je niet dikwijls een bankje hebt om iets op te schrijven. Soms zelf heb ik geen stylo . Dus dan moet ik de helft van de reizigers lastig vallen om even hun balpen te lenen :P
Ik heb eens meegemaakt dat een reiziger (al of niet met 'slechte' bedoelingen) helemaal achteraan de trein (M4) was opgestapt te Kortrijk. Uiteindelijk is hij terechtgekomen in eerste klas vooraan. Toen hij bij mij kwam en om een balpen vroeg om zijn Railpass in te vullen begon er een incident tussen de reiziger en de ("achtervolgende") TBG. Uiteindelijk is de trein blijven stilstaan te Waregem met interventie van de politie. Resultaat: een serieuze vertraging.

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 26 aug 2015, 16:37
door groentje
Ik zou ook niet wachten tot op de trein, tenzij met toestemming van de treinbegeleider. Zelfs als je er meestal geen problemen mee hebt, je moet maar 1x op een conducteur vallen die het reglement naar de letter interpreteert, en je hebt geen been om op te staan, hij heeft zelfs het recht je Gopass/Railpass volledig in te houden (de overblijvende ritten worden dan achteraf vergoed), en je een kaartje aan voltarief aan te rekenen. Met boordtarief, of zelfs boete voor (poging tot) fraude. Dat is het echt niet waard.

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 26 aug 2015, 18:44
door Beesty
groentje schreef:Ik zou ook niet wachten tot op de trein, tenzij met toestemming van de treinbegeleider. Zelfs als je er meestal geen problemen mee hebt, je moet maar 1x op een conducteur vallen die het reglement naar de letter interpreteert, en je hebt geen been om op te staan, hij heeft zelfs het recht je Gopass/Railpass volledig in te houden (de overblijvende ritten worden dan achteraf vergoed), en je een kaartje aan voltarief aan te rekenen. Met boordtarief, of zelfs boete voor (poging tot) fraude. Dat is het echt niet waard.
Als ik me vergis is het inhouden van go-/railpass niet meer mogelijk met de nieuwe vervoersvoorwaarden..?

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 26 aug 2015, 18:56
door groentje
Fraude wordt nog altijd bestraft met een boete, en om dat te kunnen bewijzen, kan volgens mij het betrokken biljet nog altijd worden ingehouden... Maar ik geef toe, ik heb er de voorwaarden niet op nagelezen...

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 26 aug 2015, 22:55
door michael1105
Ik heb nog verhalen gehoord van mensen die hun rail/go pass invullen als ze de treinbegeleider in aantocht zien komen.

Vooral bij DMT, I11 en vooral desero rijtuigen gaat dit gemakkelijk blijkbaar. Voor ze instappen kijken ze eerst waar de treinbegeleider zich vindt. Dan weten ze langs welke kant ze komen. Dan gaan ze op het einde van de wagon zitten. Als de treinbegeleider de wagon binnenstapt vullen ze snel hun go pass in :lol:

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 02:51
door Eimai
En al vullen ze die op voorhand in, zijn reizigers soms nog erg creatief in het zoeken naar goedkopere opties. Een dubbele pijl op een regel wil volgens sommigen bijvoorbeeld zeggen dat die goed is voor de heen- en terugrit. Volgens mijn boordchef betekende het echter gopass in beslag nemen en nieuw ticket betalen...

En ik kan me vergissen, maar volgens mij is het tegenwoordig toegelaten om een go- of railpass met potlood in te vullen. Vroeger moest het met onuitwisbare inkt, maar om god weet welke reden is die regel er dus niet meer (en ik heb nog niet gehoord dat het terug is aangepast). Voor wie wil frauderen staat de deur dus wagenwijd open.

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 11:12
door Matthias
Eimai schreef:En al vullen ze die op voorhand in, zijn reizigers soms nog erg creatief in het zoeken naar goedkopere opties. Een dubbele pijl op een regel wil volgens sommigen bijvoorbeeld zeggen dat die goed is voor de heen- en terugrit. Volgens mijn boordchef betekende het echter gopass in beslag nemen en nieuw ticket betalen...

En ik kan me vergissen, maar volgens mij is het tegenwoordig toegelaten om een go- of railpass met potlood in te vullen. Vroeger moest het met onuitwisbare inkt, maar om god weet welke reden is die regel er dus niet meer (en ik heb nog niet gehoord dat het terug is aangepast). Voor wie wil frauderen staat de deur dus wagenwijd open.
Ik heb het net even opgezocht in de vervoersvoorwaarden, bij de aanpassingen sinds 1 februari 2015 staat inderdaad:
Vervoerbewijzen die manueel ingevuld dienen te worden : schrapping van het verplicht gebruik van onuitwisbare inkt

Hoe kan er nu in godsnaam iemand met gezond verstand het schrappen van die regel een goed idee gevonden hebben?

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 11:48
door overweg13
Ik vermoed dat het gewoon niet te controleren is of inkt uitwisbaar is of niet. Maar toelaten dat je de pass invult met potlood, lijkt me inderdaad een brug te ver. Al gaat men er bij de NMBS van uit dat elk lijntje natuurlijk geknipt wordt, en dan heeft gommen geen zin meer. Tussen Halle en Brussel rijden we met een Keycard. Als ik die inderdaad met potlood invul, is de kans groot dat ik na de zes maand geldigheid nog een rit of 8 over heb. Want dat is het gemiddelde: 1 à 2 ritten geknipt per KeyCard.

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 12:41
door antwerpenaar
Vorige week ook een railpass ingevuld op een Desiro en ik kan je garanderen,zonder tafeltje is dat niet eenvoudig:het ingevulde regeltje was amper te lezen :)

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 13:31
door groentje
Gezien het gemak waarmee de drukinkt vervaagt, kan ik me voorstellen dat ze ervan uitgaan dat ze zullen zien als iemand probeert de inschrijving uit te wissen. Maar toegegeven, ik snap het ook niet zo goed.

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 13:55
door Matthias
Ik ging er van uit dat de vorige regel vooral het gebruik van potlood ging tegengaan, wat veel eenvoudiger te checken is dan al dan niet uitwisbare inkt.

Een grotere absurditeit vind ik de verplichting om het station volledig op te schrijven op passen & kaarten; ik heb zo eens een vijf minuten durende preek gekregen omdat ik in plaats van 'Antwerpen-Centraal' 'Antwerpen-C' had opgeschreven, omdat die lijntjes zo verdomd kort zijn. Ik had de treinbegeleider nog gevraagd om 'Antwerpen-Centraal' volledig in hoofdletters op het voorziene lijntje te schrijven, maar daar ging hij niet op in. Ironisch genoeg zaten we dan ook nog op een Desiro met bestemming 'Antw-Ctrl'...

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 14:47
door Stijn82
Amai da's bizar. Ik neem de trein in mortsel-oude-god en schrijf daar tegenwoordig mortsel op. (Vroeger nog Mortsel OG maar daar ben ik ook al te lui voor geworden). Nog nooit commentaar op gehad.

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 14:59
door Steve
Matthias schreef:Ik ging er van uit dat de vorige regel vooral het gebruik van potlood ging tegengaan, wat veel eenvoudiger te checken is dan al dan niet uitwisbare inkt.

Een grotere absurditeit vind ik de verplichting om het station volledig op te schrijven op passen & kaarten; ik heb zo eens een vijf minuten durende preek gekregen omdat ik in plaats van 'Antwerpen-Centraal' 'Antwerpen-C' had opgeschreven, omdat die lijntjes zo verdomd kort zijn. Ik had de treinbegeleider nog gevraagd om 'Antwerpen-Centraal' volledig in hoofdletters op het voorziene lijntje te schrijven, maar daar ging hij niet op in. Ironisch genoeg zaten we dan ook nog op een Desiro met bestemming 'Antw-Ctrl'...
Ik vermoed dat het een bijzonder overijverige TBG moet zijn geweest, want het is de eerste keer dat ik zoiets hoor...

Maak het jezelf anders makkelijk en schrijf gewoon op "Zone Antwerpen", dat is perfect toegelaten en geeft je zelfs nog iets meer vrijheid mocht je nog van gedacht veranderen omtrent het uitstapstation in de zone.

Dat laatste maakt het trouwens nog gekker dat de TBG hier zo moeilijk over deed: zelfs als je in plaats van Antwerpen-C(entraal) uiteindelijk naar Antwerpen-B(erchem) of pakweg Antwerpen-N(oorderdokken) zou willen gaan, zou dat perfect toegelaten zijn.

Iemand ooit al eens geprobeerd een telegrafische code in te vullen? :mrgreen:

Re: de slimheid van de reiziger

Geplaatst: 27 aug 2015, 16:11
door dentheo
Steve schreef:[
Maak het jezelf anders makkelijk en schrijf gewoon op "Zone Antwerpen", dat is perfect toegelaten en geeft je zelfs nog iets meer vrijheid mocht je nog van gedacht veranderen omtrent het uitstapstation in de zone.
Er is mij verteld (ik dacht een TBG) dat dat ook niet mocht, want dan werd het een soort "dagkaart" in die zone.

Maar goed ik schrijf nu Antwerpen Zuid, kan ik spotten in Berchem en daarna de rest van de familie terug gaan zoeken in Antwerpen .