ijzeren rijn 82 schreef:LRDArdo schreef:Het spoor maakt daar inderdaad een bocht. Uit de verhalen van de enkele vrienden die op de bus zaten blijkt dat de bus een omleiding deed en dat die omleiding minder geschikt was voor gelede bussen. De omleiding maakt een bocht van 110° net na de overweg. [ ... ]
Waarschijnlijk is de gelede bus dan in schaar geraakt gok ik aan de hand van bovenstaande tekst. Het is niet simpel als je in schaar geraakt om te corrigeren. Als je dan op een overweg in schaar komt staan kan ik me voorstellen dat dan de paniek toe slaat als chauffeur. Mijn medeleven aan de nabestaanden.
Een gelede bus (accordeonbus) is bij het nemen van bochten te vergelijken met een auto met een eenassige aanhanger, maar dan een die in veel gevallen niet gewoon en enigszins ‘binnendoor’ volgt, maar die in een bocht daarentegen zelf wat naar de buitenkant van de bocht stuurt, juist om dat ‘de bocht afsnijden’ tegen te gaan.
Als je met zo’n combinatie een scherpe bocht niet in één keer haalt, en dan maar een stukje achteruit en dan vooruit gaat steken, dan kan de hoek tussen het voorste en het achterste deel gemakkelijk te groot worden (de combinatie is dan te ver geschaard).
Bij een simpele aanhangwagen drukt de dissel dan de bumper van de trekkende auto in, of de dissel zelf raakt verbogen.
Maar bij een accordeonbus zou dan het volledige scharnier en/of de harmonica zelf beschadigd raken. Daarom zit er een technische beveiliging op: de bus slaat op de rem en is zodoende geblokkeerd zodat er geen schade kan ontstaan.
Normaal kun je vooruitrijdend bij scherpe bochten niet in die gevarenzone komen, maar met een stukje achteruit bewegen kan dat wel gebeuren. Een daartoe opgeroepen speciaal bevoegde medewerker kan deze beveiliging dan tijdelijk buiten werking stellen om (afhankelijk van de situatie) de bus daarna met extra stuurmanskunst hopelijk alsnog uit zijn netelige positie te bevrijden. En anders moet men het obstakel wegnemen.
Deze onherroepelijke veiligheidsingreep heeft in elk geval één opmerkelijk nadeel: je komt voorlopig met geen mogelijkheid meer van je plek af. Daarom hebben deze bussen soms nog wel een mogelijkheid om de rem te lossen en dan alleen een kort stukje vooruit te rijden om de zaak rechter te trekken. Maar als je met je voorkant tegen een obstakel staat is dat een lastige opgave.
Het probleem kan zich met name voordoen bij tijdelijke omleidingen langs minder geschikte wegen.
In 2011 is iets dergelijks op de L 12 in Kapellen voorgevallen. Daar kon de uit de richting van Essen naderende trein (die overigens nog een kilometer te gaan had tot aan de voorziene stopplaats aan het perron) waarschijnlijk met name de koplichten van de gewone bus, die achter de gelede bus met zijn voorkant op de overweg stond en die niet verder kon, vanop een afstand zien en waarschijnlijk zodoende tijdig stoppen. Als ik op de foto’s af ga die toen genomen zijn, was de gelede bus zelf al juist vrij van de sporen, maar blokkeerde hij wel de doorgang voor de gewone bus die achter hem aan kwam en die ook al de overweg was opgereden.
Zie de foto’s bij
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blnve_20110119_004
Dat alvast oprijden lijkt vreemd, maar ik kan me voorstellen dat een buschauffeur in de verleiding komt om zijn beurt voor de tamelijk smalle overweg te claimen omdat anders de tegenliggers blijven komen. Bij een omleiding loopt hij toch al vertraging op. Ik weet de juiste toedracht echter niet.
Ik stel me zo voor dat de bestuurder van de eerste bus in feite niet eens het grootste probleem had (alhoewel hij waarschijnlijk zelf niet kon zien dat hij al vrij stond van de sporen), maar juist de tweede bus die in het verkeer vast was komen te staan OP de overweg.
De HGBTF-discussie over die gebeurtenis staat in
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=8394 .
En een veel recenter geval speelde zich op 16 september jl. in Duitsland af. Hier was de eveneens omgeleide schoolbus gelukkig ook tijdig ontruimd, maar kon de trein niet bijtijds stoppen. De aanrijding werd live door een van de scholieren gefilmd.
http://www.ibtimes.co.uk/germany-studen ... eo-1520009
Me dunkt dat de veiligheid van gelede bussen door deze techniek hier ernstig in de verdrukking komt. De technische blokkering zou in noodsituaties met een noodknop onmiddellijk door elke buschauffeur opgeheven moeten kunnen worden, ten koste van het daarbij kapotgaan van de geleding. Alles beter dan dat een bus met tientallen inzittenden op een overweg geblokkeerd blijft staan. Je mag niet altijd rekenen op een snelle evacuatie van de buspassagiers, en bovendien zijn ook de treinreizigers in gevaar. En ten derde kan een ontsporing op dubbelspoor leiden tot een nog groter ongeluk.