Pagina 3 van 9

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 19 feb 2016, 20:38
door dentheo
Klassiek, spoorwegongeval.
Het knapste verhaal vond ik ooit in Zwitserland, daar lukt het een weg gebolde trein om eerst vooruit door het station te komen.
Daarachter lag een berg en heeft men rustig afgewacht tot hij achteruit terug voorbijkwam om hem dan op een zijspoor te leiden....

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 19 feb 2016, 21:32
door rdv
dekooiker schreef: Als ik vroeges heb moet ik per wagen naar het werk.
Daarvoor dien ik op de E313 te rijden.
Hoe snel er daar gereden wordt, hoeveel risico heel wat gekken nemen om toch maar een zoveelste van een seconde sneller te kunnen zijn...dàt vind ik pas onvoorstelbaar.

Het personeel op seinposten kan in zulke situaties heel eenvoudig de minst schadelijke weg kiezen.
Zelfs voor zulke zeer zeldzame feiten zijn er richtlijnen geschreven.
Ik heb slechts weet van nog één dergelijke feit en dat is een koppelingsbreuk tussen Virton en Arlon, ondertussen al zeer lang geleden, waarbij een wagen aan staart van de trein loskwam.
Zeldzaam, in tegenstelling tot de gekken in auto's!
Maar het is net omdat het zo zeldzaam is, dat het voorpaginanieuws is.

Even off-topic: er komen in het verkeer in België meer dan 400 mensen per jaar om. Dat is bijna 3 x het aantal mensen dat op 13/11 in Parijs gedood is. Maar van een alarmniveau 4 voor verkeersveiliger verkeer is hoegenaamd geen sprake. Meer zelfs: er wordt wekelijks nieuwe gevaarlijke en onwettige weginfrastructuur opengesteld, en politie moet verkeerscontroles schrappen en snelheidsboetes seponeren omdat de capaciteit beschikbaar moet zijn i.h.k.v. terreurbestrijding.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 19 feb 2016, 22:48
door overweg13
dentheo schreef:Klassiek, spoorwegongeval.
Het knapste verhaal vond ik ooit in Zwitserland, daar lukt het een weg gebolde trein om eerst vooruit door het station te komen.
Daarachter lag een berg en heeft men rustig afgewacht tot hij achteruit terug voorbijkwam om hem dan op een zijspoor te leiden....
Ik heb er zelf een gezien in de jaren 1960. Het was op een zaterdag en er was nog een cabotagetrein die wagons oppikte in de toen nog actieve tussenstations op de lijn 94. In Beert-Bellingen ontsnapte een tiental wagons omdat een onderstationschef geen remblokken geplaatst had en omdat de reisweg naar het emplacement nog altijd open lag. Tussen Beert en Halle ligt er een stevige helling en de wagons (op tegenspoor) haalden vrij snel snelheid. Hier was het lijn 26 die soelaas bracht want vanaf Halle stijgt het tot voorbij Beersel. Een directe trein naar Doornik met een type 1 ervoor kon nog net in Halle tegengehouden worden, zodat ook in dit geval een zwaar ongeval uitbleef. De onderstationschef kon wel een kruis maken over zijn carrière, promotie heeft er voor hem nooit meer ingezeten.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 07:21
door Asterix
gysev schreef:...en door zijn snelle reactie kon het seinhuis in Leuven een reisweg aanleggen en alle seinen open zetten - zeer belangrijk om alle overwegen correct te laten werken.
Voor overwegen die in of nabij een rooster liggen (en bij mijn weten ligt er daar op dat stuk lijn één), kan ik dit begrijpen maar geldt dit ook voor de overwegen in volle baan? Ik zou denken dat wanneer de sperring van het spoorvak (en dus de ZAX'en) goed liggen, dit voldoende is?

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 09:50
door ijzeren rijn 82
Een echte spooktrein ! Het is allemaal weer is goed afgelopen gelukkig !

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 13:50
door gysev
profke schreef:de beschrijving op tv is lichtelijk anders:

"de bestuurder hoorde een vreemd geluid" :(
"de reden waarom de trein gestart wordt is nog onbekend"
geen sprake van "bergaf", enkel van "lichtjes bergop in tienen"..
En we weten allemaal dat de Vlaamse pers van topkwaliteit is als het om treinen gaat :roll:

Bij VTM waren de Breaks op miraculeuze manier veranderd in een 18 met I11'en en rijden de treinen in België ineens rechts. Ik heb blijkbaar een paar berichten in ons orderboek gemist...

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 16:40
door byter
Asterix schreef:
gysev schreef:...en door zijn snelle reactie kon het seinhuis in Leuven een reisweg aanleggen en alle seinen open zetten - zeer belangrijk om alle overwegen correct te laten werken.
Voor overwegen die in of nabij een rooster liggen (en bij mijn weten ligt er daar op dat stuk lijn één), kan ik dit begrijpen maar geldt dit ook voor de overwegen in volle baan? Ik zou denken dat wanneer de sperring van het spoorvak (en dus de ZAX'en) goed liggen, dit voldoende is?
Yep. Het was belangrijk in Ezemaal (overweg in rooster) maar in volle baan was er geen probleem want de rijrichting en de aankondigingszones lagen goed.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 17:03
door overweg13
En wij maar palaveren terwijl Cornu droomt van deze treinen zonder bestuurder...

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 18:22
door Bibke
overweg13 schreef:En wij maar palaveren terwijl Cornu droomt van deze treinen zonder bestuurder...
Het is al begonnen.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 20 feb 2016, 23:27
door Cipallieter
byter schreef:
Asterix schreef:
gysev schreef:...en door zijn snelle reactie kon het seinhuis in Leuven een reisweg aanleggen en alle seinen open zetten - zeer belangrijk om alle overwegen correct te laten werken.
Voor overwegen die in of nabij een rooster liggen (en bij mijn weten ligt er daar op dat stuk lijn één), kan ik dit begrijpen maar geldt dit ook voor de overwegen in volle baan? Ik zou denken dat wanneer de sperring van het spoorvak (en dus de ZAX'en) goed liggen, dit voldoende is?
Yep. Het was belangrijk in Ezemaal (overweg in rooster) maar in volle baan was er geen probleem want de rijrichting en de aankondigingszones lagen goed.
Wat betekent 'rooster' aub?

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 21 feb 2016, 07:18
door Asterix
Cipallieter schreef:Wat betekent 'rooster' aub?
Een rooster is een geheel van spoortoestellen (zoals wissels) beveiligd door beheerde stopseinen. Er staan dus op alle sporen aan alle zijden van de wissels seinen die die wissels beveiligen. Soms ligt er in die beveiligde zone ook een overweg (vb. zoals in Kapellen). Om te vermijden dat die overweg zonder nut zou sluiten bij aantocht van een trein (omdat die trein misschien aan het sein dat het rooster/de overweg beveiligt, zal stoppen om vervolgens rechtsomkeer te maken en dus de overweg nooit zal bereiken), zal de overweg pas sluiten als het seinhuis duidelijk heeft gemaakt dat de trein de overweg zal berijden. Hiervoor wordt dan een reisweg aangelegd.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 22 feb 2016, 08:06
door traxie
nighttrain schreef:We kunnen ongeveer uitmaken wat het scenario was.
Automatische remming door probleempje => trein stopt => is geremd door het probleem=> bestuurder wil snel snel het probleem oplossen => verlaat stuurcabine=> vergeet zijn trein GOED te immobiliserendoor MAX drukdaling te bevelen met dienstrem en /of handrem=> verlaat de stuurcabine=> lost het probleem van drukdaling op de trein op=> en weg is de trein. Dit is een schoolvoorbeeld van een remincident.

oorzaak: In Belgiê bestaat er niet zoiets als een echt "depannageboek" die opgevolgd wordt punt per punt. Veel gebeurt door "actions reflexes"...ervaring? En dan vergeet je wel iets. Een andere cultuuer?
Wanneer je iets moet doen wat je zelden doet is de kans dat je het niet goed doet groot. Waarom wordt de treinbestuurder niet geholpen door bv lijstjes? Het is zeer hoopvol dat een TB steeds bij elk voorval het uit zijn hoofd kan oplossen. Had de TB ook zijn suurpost verlaten wanneer er op zo'n flowchart stond, 'remkraan in de noodrem plaatsen'?

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 22 feb 2016, 16:01
door nighttrain
traxie schreef:
nighttrain schreef:We kunnen ongeveer uitmaken wat het scenario was.
Automatische remming door probleempje => trein stopt => is geremd door het probleem=> bestuurder wil snel snel het probleem oplossen => verlaat stuurcabine=> vergeet zijn trein GOED te immobiliserendoor MAX drukdaling te bevelen met dienstrem en /of handrem=> verlaat de stuurcabine=> lost het probleem van drukdaling op de trein op=> en weg is de trein. Dit is een schoolvoorbeeld van een remincident.

oorzaak: In Belgiê bestaat er niet zoiets als een echt "depannageboek" die opgevolgd wordt punt per punt. Veel gebeurt door "actions reflexes"...ervaring? En dan vergeet je wel iets. Een andere cultuuer?
Wanneer je iets moet doen wat je zelden doet is de kans dat je het niet goed doet groot. Waarom wordt de treinbestuurder niet geholpen door bv lijstjes? Het is zeer hoopvol dat een TB steeds bij elk voorval het uit zijn hoofd kan oplossen. Had de TB ook zijn suurpost verlaten wanneer er op zo'n flowchart stond, 'remkraan in de noodrem plaatsen'?
Begrijp niet goed welke kant U uit wilt.
Ikzelf ben een produkt van de drie kulturen, ttz bij de NMBS geen oficieel depannage boek, alles was min of meer van uit het hoofd kennen en handelen.
Bij SNCF een depanageboek op elk tractievoertuig die te raadplegen en uitvoeren was bij veel pannes/incidenten die een stilstand voortbrachten.
En de derde ,1 "applicatiedocument" die te volgen is punt per punt, en met als grote luxe een technische cel die hem bij staat bij elk incident > 15' (1 instrukteur + chef depannage).
Om te antwoorden op uw vraag: als hij de flowchart strikt opvolgd ,denk ik niet dat hij de stuurpost verlaat zonder de handeling uit te voeren. Diep menselijk, is het ook mogelijk dat hij zijn eigen overtuigd dat hij iets gedaan heeft zonder het te doen (gehaastheid/zelfverzekerdheid), en dan is alles mogelijk.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 22 feb 2016, 16:16
door Steven
geen officieel depannageboek? waarom heb ik dan van elke type kilo's papier liggen met als onderdelen Inleiding, overzicht(met onder meer plaatsing toestellen...) EN DEPANNAGE. Heb ze nog van alle types die ik ooit heb gestudeerd inclusief HLD51 en andere oude diesels. Meestal stond er op de voorpagina wel "tijdelijke uitgave" maar dat is eerder een gewoonte omdat men altijd wel aanpassingen wil doorvoeren.

Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tie

Geplaatst: 22 feb 2016, 16:34
door traxie
Ik denk dat een effectief document de kans op correct handelen vergroot. Met de depannageboeken wordt vooral bedoeld dat deze soms bv het boek rem tegen spreekt.