Pagina 231 van 373

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 23 mar 2020, 18:22
door sander855
IC 3416 (Binche - Turnhout) rijdt vandaag met Klassiek Motorstel + 2x MR 75 i.p.v. M4 + HLE 27.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 23 mar 2020, 18:30
door jan_olieslagers
Misschien "business as usual" maar in deze bizarre dagen toch eerder onverwacht: tussen Mechelen en Leuven zag ik telkens twee stellen Desiro, zo leeg als een balzaal, natuurlijk, was eentje al niet meer dan genoeg geweest?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 23 mar 2020, 18:37
door Shrek
jan_olieslagers schreef: 23 mar 2020, 18:30 Misschien "business as usual" maar in deze bizarre dagen toch eerder onverwacht: tussen Mechelen en Leuven zag ik telkens twee stellen Desiro, zo leeg als een balzaal, natuurlijk, was eentje al niet meer dan genoeg geweest?
Er wordt de hele dag in maximale samenstelling gereden om te garanderen dat iedereen op elk moment genoeg afstand kan houden.
Het spaart bovendien ook rangeerbewegingen uit waar voor het personeel niet beschikbaar voor is.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 23 mar 2020, 18:46
door overweg13
Ik denk niet dat er sinds de winter van 1960-61 ooit zo een gecontroleerde aanpassing van de treindienst is geweest. Toegegeven, ik was toen maar 7 jaar, maar soldaten die het spoor bewaakten - de Waalse socialistisch vakbonden staakten en saboteerden - is een beeld dat je niet snel vergeet. Ik herinner me ook dat ten huize OW 13 documenten werden afgeleverd met tijdelijke, uitgedunde dienstregelingen. Ik kan me niet herinneren dat wijzigingen van dergelijke omvang nog zijn voorgekomen tussen 1960 en 2020! Let wel, ik heb het niet over overhoop gehaalde dienstregelingen als gevolg van hitte, sneeuw e.d., die trouwens nooit weken aan een stuk volgehouden moesten worden. Heeft iemand nog weet van dergelijke toestanden?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 23 mar 2020, 20:16
door Paul
overweg13 schreef: 23 mar 2020, 18:46 Ik denk niet dat er sinds de winter van 1960-61 ooit zo een gecontroleerde aanpassing van de treindienst is geweest. Toegegeven, ik was toen maar 7 jaar, maar soldaten die het spoor bewaakten - de Waalse socialistisch vakbonden staakten en saboteerden - is een beeld dat je niet snel vergeet. Ik herinner me ook dat ten huize OW 13 documenten werden afgeleverd met tijdelijke, uitgedunde dienstregelingen. Ik kan me niet herinneren dat wijzigingen van dergelijke omvang nog zijn voorgekomen tussen 1960 en 2020! Let wel, ik heb het niet over overhoop gehaalde dienstregelingen als gevolg van hitte, sneeuw e.d., die trouwens nooit weken aan een stuk volgehouden moesten worden. Heeft iemand nog weet van dergelijke toestanden?
Ik weet niet of toen een 'gecontroleerde aanpassing van de treindienst' mogelijk was. Er is vier à vijf weken gestaakt tegen de Eenheidswet, vooral in Wallonië (van het Guillemins-station in Luik werden alle ruiten uitgegooid), maar ook in Vlaanderen. Ik denk dat het OV dagenlang helemaal heeft platgelegen. Ik herinner mij (ik was toen 14) dat in Sint-Truiden (op de toen pas geëlektrificeerde lijn 21) dagenlang een elektrisch motorstel (wat wij vandaag een 'klassiekje' noemen) onbeweeglijk heeft stilgestaan in het station; ik vermoed dat er toen geen enkele trein reed tussen Landen en Hasselt.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 23 mar 2020, 20:29
door rdv
Bij de Milleniumovergang misschien, of heeft men toen de dienstuitvoering gestopt voor 24u?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 24 mar 2020, 11:24
door Steve
Op de IC Kortrijk - Sint-Niklaas merk ik dat de M6-stammen ietwat veranderd zijn qua samenstelling: ze lijken allemaal omkaderd door twee HLE 18's. Ik heb al een stam gezien die van de IC Kortrijk - Welkenraedt lijkt te komen (8 M6 "200" zonder stuurrijtuig) en een gebruikelijke stam met stuurrijtijg waar toch een HLE 18 tegen hing. Dat laatste kan toeval geweest zijn (defect stuurrijtuig), of is er een specifieke reden waarom er aan beide kanten een loc hangt?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 24 mar 2020, 12:38
door Wout912
Ook op de IC Oostende - Antwerpen zijn tegenwoordig enkele ongewone samenstellingen te zien. Met de aangepaste dienstregeling rijden hier enkel tijdens de ochtend- en de avondspits enkele treinen. Deze ongebruikelijke samenstellingen heb ik al zien passeren:
IC1807 en 1830 en IC1816 en 1839 met een stam I10/I11-rijtuigen afkomstig van de IC Oostende - Eupen.
IC1837 en 1818 met een stam M4-rijtuigen afkomstig van de IC Antwerpen - Brussel. (Waarschijnlijk rijdt deze ook 's ochtends een rit)

Deze samenstellingen veroorzaken wel enkele problemen door de beperkte perronlengte o.a. in Gent-Dampoort, Beveren, Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Berchem.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 24 mar 2020, 12:59
door Terminus
Op de L SInt-Niklaas zit een MR75m in de omloop. Op momenten dat alle treinen rijden, krijg je dus afwisselen MR80, MR08 en MR75m

Op de IC Leuven-Gent rijdt er een samenstelling met 2 MR80m.

Niet "nieuw", aangezien die samenstellingen ook al te zien waren (ook b.v. de I10/I11 op Antwerpen-Oostende) bij de minimale dienstverlening tijdens (a)sociale acties.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 24 mar 2020, 13:58
door HVHTB
Op lijn 15 tussen Lier en Herentals is de tijdelijke dienstregeling ook goed zichtbaar in de treinsamenstellingen. De IC's Mol - Antwerpen rijden grotendeels met de M4'en van de P Mol - Brussel en tussen Turnhout en Binche rijden samenstellingen van 2 AM75 + 1 Tweetje. De L-trein tussen Mol en Antwerpen rijdt gedeeltelijk opnieuw met AR41.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 25 mar 2020, 09:25
door Wout912
Wout912 schreef: 24 mar 2020, 12:38 Ook op de IC Oostende - Antwerpen zijn tegenwoordig enkele ongewone samenstellingen te zien. Met de aangepaste dienstregeling rijden hier enkel tijdens de ochtend- en de avondspits enkele treinen. Deze ongebruikelijke samenstellingen heb ik al zien passeren:
IC1807 en 1830 en IC1816 en 1839 met een stam I10/I11-rijtuigen afkomstig van de IC Oostende - Eupen.
Vanochtend reden IC1807 en 1830 weeral met een andere samenstelling. Ditmaal bestond de trein uit negen I11-rijtuigen die werden omkaderd door twee HLE18's. Er was dus geen stuurstandrijtuig meer aanwezig, waar dit gisteren nog wel zo was. Het probleem met de perronlengte is op deze manier natuurlijk wel opgelost.
Volgens mij is dit dus een ongewone ongewone samenstelling? :lol:

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 25 mar 2020, 22:42
door ostbahnhof
HVHTB schreef: 24 mar 2020, 13:58 Op lijn 15 tussen Lier en Herentals is de tijdelijke dienstregeling ook goed zichtbaar in de treinsamenstellingen. De IC's Mol - Antwerpen rijden grotendeels met de M4'en van de P Mol - Brussel en tussen Turnhout en Binche rijden samenstellingen van 2 AM75 + 1 Tweetje. De L-trein tussen Mol en Antwerpen rijdt gedeeltelijk opnieuw met AR41.
Dus de MW41‘s komen niet meer tot Antwerpen.
Logisch eigenlijk als zo’n groot deel van de verbinding al onder draad ligt.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 26 mar 2020, 15:41
door trainlovertje
Een ongewone samenstelling is het niet, maar wel een ongewoon voorkomen: https://railcolornews.com/2020/03/26/de ... iIQVvqcX8o
Iemand die Expert is/heeft bij RailColor en kan zeggen waarom de HLE18-locomotieven naar de testring in Wildenrath gaan? Of iemand die het gewoon weet? Of is dat een gebruikelijke procedure om zo eens om de zoveel tijd te testen? Ze schrijven althans over een "'exotic' appearance".

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 26 mar 2020, 16:13
door Shrek
trainlovertje schreef:Een ongewone samenstelling is het niet, maar wel een ongewoon voorkomen: https://railcolornews.com/2020/03/26/de ... iIQVvqcX8o
Iemand die Expert is/heeft bij RailColor en kan zeggen waarom de HLE18-locomotieven naar de testring in Wildenrath gaan? Of iemand die het gewoon weet? Of is dat een gebruikelijke procedure om zo eens om de zoveel tijd te testen? Ze schrijven althans over een "'exotic' appearance".
De sticker op de voorruit verraadt al wel iets: F2 is een nieuwe softwareversie die belangrijke aanpassingen aan de veiligheidssystemen inhoudt (remming onder ETCS enzo). Dat moet getest worden voor het op de locs in België geïnstalleerd mag worden.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 26 mar 2020, 20:25
door bram2727
De 1827 rijdt al heel de week met m4 en de 2718