Pagina 26 van 36

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 04 okt 2020, 12:19
door Spoorlijn 89
West-Vlaanderen staat nog niet online. Gaat er nu echt geen enkele vooruitgang zijn voor Anzegem en Vichte? Sinds 2017 zowat 15 minuten extra reistijd erbij naar Gent en Brussel in vergelijking met de jaren ervoor. 15 nutteloze minuten, niet voor extra stops of betere verbindingen, maar enkel om in Oudenaarde te staan wachten.

Je zou toch denken dat een extra IC Kortrijk-Oudenaarde ervoor kan zorgen dat de stoptrein korter op de IC-trein gezet kan worden?

Een andere frustratie is de slechte verbinding richting Eeklo in de spits. Ikzelf reis vanuit Anzegem richting Eeklo: 19 minuten wachten in Oudenaarde, 12 minuten stilstaan in Gent-Sint-Pieters. Dan hoop je dat er in de spits misschien betere opties zijn, maar nee: met P7954 en P7962 geraak je vlot in Gent-Sint-Pieters, maar daar lukt het niet om over te stappen op S51 7085 naar Eeklo (die blijkbaar niet enkele minuten later mag vertrekken). En het zou nochtans zo eenvoudig opgelost kunnen worden: P7962 laten doorrijden naar Eeklo en het materiaal van S51 7085 laten rijden naar Geraardsbergen, met vertrek enkele minuten later en daardoor gegarandeerde overstap voor reizigers richting Geraardsbergen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 04 okt 2020, 12:54
door overweg13
Je ziet dat helemaal verkeerd. Volgens Lydia Peeters, "bevoegd" voor De Lijn moet je in de regel overstappen in het kader van de basisbereikbaarheid. In Vlaanderen word je dus vanaf 2022 niet langer verondersteld om van Anzegem naar Eeklo te sporen met 3 treinen, maar bijvoorbeeld van Anzegem naar Oudenaarde te fietsen, daar de trein tot Gent-Sint-Pieters te nemen, over te stappen op de erg frequente bus Gent- Eeklo - Brugge en het laatste stukje in Eeklo hetzij te voet hetzij met een deelfiets c.q. deelauto af te leggen. Je mag dat laatste stuk ook kruipen, als je dat nog kunt...

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 09:44
door ronny
LML schreef: 04 okt 2020, 11:05 Ik geloof nooit dat er I10-/I11-rijtuigen op Antwerpen-Mol-Hamont komen vanaf juni volgend jaar (2021). Eerder treinstellen: hopelijk MS96, maar het zou eerder MS80 worden. Mol-Hasselt wordt door MW41'ers voorzien tot de elektrificatie van Mol-Hasselt klaar is (elektrische treinen rijden daar over een 2-tal jaar, december 2022 dus).
MS96 heeft te weinig capaciteit om 5 mw41 te vervangen, het aantal zitplaatsen 2de klas zou dan dalen. MS80 kan natuurlijk wel.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 11:23
door byter
In Hamont ben je sowieso gelimiteerd tot 4MW.
Met alle materieelwensen moet je rekening houden dat Hamont een limiterende factor zal blijven qua lengte.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 11:48
door Steve
Ik denk dat ze daar toch een oplossing voor moeten vinden, want nu bestaan meerdere treinen al uit 5 MW41 (wat natuurlijk mogelijk is doordat een deel richting Hasselt gaat) en ik heb niet de indruk dat dat een overdaad aan capaciteit biedt op de betrokken treinen. 3 MS80 lijkt me het minimum voor die treinen. Misschien koppelen ze in Mol 1 à 2 stellen aan/af, of het is natuurlijk ook niet onmogelijk dat ze er een slag M5/M6/M7 tussen steken voor de drukste treinen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 12:12
door jan_olieslagers
byter schreef: 05 okt 2020, 11:23In Hamont ben je sowieso gelimiteerd tot 4MW.
Hoezo? Op satellietfoto's zie ik galant 200 m perronlengte, aan 25m per rijtuig biedt dat toch plaats voor 8 rijtuigen?
Of wordt er bedoeld "4 stellen MW41 van elks twee rijtuigen"?

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 12:58
door ijzeren rijn 82
Ik geloof dat in het huidige Hamont maar 3 Mw 41 aan het perron kunnen . Er komt een uitbreiding naar minstens 4 Mw of 8 rijtuigen voor Hamont . 4 Mw's is ook het geval voor haltes Lommel en Overpelt . Neerpelt kunnen 5 Mw's aan het perron .

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 12:59
door Steve
jan_olieslagers schreef: 05 okt 2020, 12:12
byter schreef: 05 okt 2020, 11:23In Hamont ben je sowieso gelimiteerd tot 4MW.
Of wordt er bedoeld "4 stellen MW41 van elks twee rijtuigen"?
Inderdaad.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 13:13
door byter
Oei, de operationele lengte is zelfs maar 194 meter. Het zijn er inderdaad maar 3 MW momenteel.
Ook het nevenliggende spoor is net te kort voor de HKM naar Budel. Jammer want richting Neerpelt is er wel nog plaats.

Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 13:35
door jan_olieslagers
Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.
Ja, sorry hoor, ik ben altijd weer in de war met die terminologie. Voor mij is een MW = 1 wagen = 1 rijtuig, en die 41-ers zijn voor dan ook MS en niet MW. Een Desiro is toch ook een MS08 en geen MW08?

Ik blijf erbij dat sommigen bij NMBS/Infrabel er een sport van maken om de boel nodeloos ingewikkeld te maken. "Tha's to confuse the enemy", zoals ik ooit op een IT-cursus leerde... ;)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 13:41
door 260689
jan_olieslagers schreef: 05 okt 2020, 13:35
Met motorwagen bedoel ik inderdaad 2 rijtuigen mbt de MW41.
Ja, sorry hoor, ik ben altijd weer in de war met die terminologie. Voor mij is een MW = 1 wagen = 1 rijtuig, en die 41-ers zijn voor dan ook MS en niet MW. Een Desiro is toch ook een MS08 en geen MW08?

Ik blijf erbij dat sommigen bij NMBS/Infrabel er een sport van maken om de boel nodeloos ingewikkeld te maken. "Tha's to confuse the enemy", zoals ik ooit op een IT-cursus leerde... ;)
MW = Motorwagen dus de 41 is diesel, dus behoord bij de MW!

MS = motorstel is al de elektrische stellen.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 13:47
door byter
Het verschil tussen stel en wagen is inderdaad de tractie.. er zit toch een bedoeling achter die terminologie.
Het was dus zeker niet mijn bedoeling om u te verwarren.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 14:33
door Steven
Inderdaad de MW slaagt op het type aandrijving. Zijnde een diesel. Bij MR (ms heeft men een paar geleden afgevoerd) gebruiken we voor elektrische tractie.

Dus MR08 en MW41, daar waar men bij de MR is overgeschakeld naar een nummering gekoppeld aan het jaar van bestelling heeft men dat bij de MW niet gedaan.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 16:37
door jan_olieslagers
Jaja, en als er volgend jaar stelletjes komen die op trinitrodichloroburrewips draaien dan worden dat MT21 zeker? Dat is toch belachelijk.
Een motorwagen is een motorwagen ; een motorstel is een motorstel.

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Geplaatst: 05 okt 2020, 16:39
door jan_olieslagers
byter schreef: 05 okt 2020, 13:47Het was dus zeker niet mijn bedoeling om u te verwarren.
Dankuwel, @byter, ik wil vooral niet op de boodschapper schieten. Ik erger me bont en blauw aan dit soort kromtaal, maar het is meer dan duidelijk dat het niet aan u ligt.