Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door LML »

Ik heb me na het lezen van deze 10-tallen berichten fameus afgevraagd waarom men niet simpel (pakweg 120) dubbeldekstreinstellen kan bestellen... Nee, ze moeten compatibel zijn met Eloc 27, 18/19, eveneens met M5- en M6-rijtuigen. Problemen verzekerd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

LML schreef:Ik heb me na het lezen van deze 10-tallen berichten fameus afgevraagd waarom men niet simpel (pakweg 120) dubbeldekstreinstellen kan bestellen... Nee, ze moeten compatibel zijn met Eloc 27, 18/19, eveneens met M5- en M6-rijtuigen. Problemen verzekerd...
Ik begrijp dat enkele fantasten een beetje verwarring gezaaid hebben, hier de post met de echte aankondiging van de nmbs:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... 35#p202946
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Ik heb even een nieuwe beginpost toegevoegd zodat het topic toch een serieus begin krijgt. Daar kan je ook een samenvatting van de officiële aankondiging vinden.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

LML schreef:Ik heb me na het lezen van deze 10-tallen berichten fameus afgevraagd waarom men niet simpel (pakweg 120) dubbeldekstreinstellen kan bestellen... Nee, ze moeten compatibel zijn met Eloc 27, 18/19, eveneens met M5- en M6-rijtuigen. Problemen verzekerd...
Die compatibiliteiten beperken zich in realiteit tot de klassieke compatibiliteiten die alle rijtuigen al bezitten (intercirculatie, deursturing,...) en MUX. Plus nog enkele kleine relatief eenvoudige zaken. Perfect haalbaar dus. En het laat een flexibele exploitatie toe.
Een beetje zoals vandaag een M6 stuurrijtuig een HLE13, 18 of 27 kan bedienen, met tussengekoppelde M4, I6, I10, I11,...

Wat hierboven gefantaseerd wordt over compatibiliteit met Desiro zou pas gekkenwerk zijn. De sturing (software en hardware) voor Desiro is zo specifiek en dermate geïntegreerd met het voertuig, dat het ondenkbaar is om daar iets compatibel mee te willen maken op een ander type voertuig. Zelfs al zou het ook door Siemens gebouwd worden.
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
rdv schreef:Waarom heeft men eigenlijk geen dubbeldek Desiro's gekocht?
Bij opmerkingen over het gebrek aan comfort wordt er steeds verwezen naar de bewuste keuze voor meer zitplaatsen.
In dubbeldeks-Desiro's zou je comfort en zitplaatsen kunnen combineren.
De redenering was dat het extra comfort op de korte afstanden niet nodig is. Zoals: voor 10 minuten zet je toch je laptop niet open of de kans dat je naar het toilet moet is toch klein.
Dat klopt natuurlijk niet met het gebruik op IC's, maar ik hoop dan ook ten zeerste dat dat een tijdelijk fenomeen is.
Er zijn op de GEN-verbindingen toch vele stations die op meer dan 20-25 minuten van de NZ liggen? Daar is het toch al de moeite om je laptop open te doen, te ontbijten, je krant te lezen, sudoko's/kruiswoordraadsels op te lossen, ... (voor 10 minuten ook al vind ik). Het comfortprobleem gaat hem niet enkel over het tafeltje: de beenruimte is ook krap, en het gebrek aan bagageruimte is even vervelend voor 10 als voor 45 minuten.

Ik zou eerder verwachten dat men geen dubbeldeks gekocht heeft omwille van de technische eigenschappen (trager optrekken, hogere massa), maar ik kan me inbeelden dat het goedkoper is om 2 dubbeldekker-Desiro's te kopen/onderhouden/laten rijden dan om 3 enkeldeks Desiro's te kopen/onderhouden/laten rijden, met dezelfde capaciteit (en mss ook hoger comfort).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

De Desiro was het enige stel dat ook voldeed op vlak van perronhoogte. Met dubbeldekkers was dat niet haalbaar. Zie naar de M5 en M6. Men wou een motorstel dat een bijna drempelloze opstap kon aanbieden. Waardoor in en uitstappen veel vlotter kan ook voor fietsen, rolstoelen, ...
rdv
Berichten: 1244
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rdv »

Steven schreef:De Desiro was het enige stel dat ook voldeed op vlak van perronhoogte. Met dubbeldekkers was dat niet haalbaar. Zie naar de M5 en M6. Men wou een motorstel dat een bijna drempelloze opstap kon aanbieden. Waardoor in en uitstappen veel vlotter kan ook voor fietsen, rolstoelen, ...
Dat vind ik een aanvaardbare reden.
(alleen jammer dat er geen bijkomende trede onder de huidige trede is, zoals in de M96/I11. Dat maakt het opstappen voor kinderen/mensen die minder goed te been zijn en in stations in een bocht met lage perrons iets handiger)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Die lage perrons moeten echt zo snel mogelijk weg. Liever vandaag dan morgen. Echter jammer dat ook hier weer geld en tijd voor nodig is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Die lage perrons moeten echt zo snel mogelijk weg. Liever vandaag dan morgen. Echter jammer dat ook hier weer geld en tijd voor nodig is.
Op het gen vlotten de werken daarvoor toch hoor ;-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Hier op lijn 60 wachten Zellik. Asse. Opwijk anders al ettelijke jaren. Voor Opwijk was het wachten op de vernieuwing van de stationsomgeving zei men. Doch die werken zijn nu al effe gedaan maar de perrons nog niet.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

Steven schreef:De Desiro was het enige stel dat ook voldeed op vlak van perronhoogte. Met dubbeldekkers was dat niet haalbaar. Zie naar de M5 en M6. Men wou een motorstel dat een bijna drempelloze opstap kon aanbieden. Waardoor in en uitstappen veel vlotter kan ook voor fietsen, rolstoelen, ...
Dit is inderdaad de belangrijkste reden voor het enkeldeks zijn van de GEN-treinen.
Ook de eisen omtrent reizigersbeweging hebben er toe bijgedragen. De trappen in een dubbeldekker hinderen het vlot en frequent uitwisselen van reizigers en bagage tussen trein en perron.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Moesten we dezelfde standaardhoogte hebben als bij de Zwitsers was dubbelddeksmaterieel wel mogelijk, maar dan zouden alle stations met hoge perrons (zoals Brussel zuid, centraal, noord, Luik Guillemins, ....) hun perrons moeten verlagen. Dan hadden we dubbeldekkers a la IC 2000 kunnen bestellen die perfect lage vloeren hebben en hetzelfde in en uitstapcomfort bieden zoals de desiro's nu doen met de huidige hoogtes in België. (einde droommodus).
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door K V B »

Steven schreef:Moesten we dezelfde standaardhoogte hebben als bij de Zwitsers was dubbelddeksmaterieel wel mogelijk, maar dan zouden alle stations met hoge perrons (zoals Brussel zuid, centraal, noord, Luik Guillemins, ....) hun perrons moeten verlagen. Dan hadden we dubbeldekkers a la IC 2000 kunnen bestellen die perfect lage vloeren hebben en hetzelfde in en uitstapcomfort bieden zoals de desiro's nu doen met de huidige hoogtes in België. (einde droommodus).
De nieuwe Twindexx-en die de SBB besteld heeft zijn naar verluid compatible met perrons op 75cm. De SBB wil ze namelijk ook in Duitsland gebruiken. Verder is het profiel van vrije ruimte in België iets ruimer dan in Zwitserland, dus mischien is het mogelijk de hele trein gewoon wat hoger te leggen.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door K V B »

Bombardier heeft overigens met de Omneo een interessante trein in de aanbieding. Deze kan waarschijnlijk zonder al te veel problemen zo gebouwd worden dat je bij 75cm hoge perrons een gelijkvloerse instap hebt...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Régio2N
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door kika »

pietmol schreef: als men gewoon, een kleine tabel maakt met daarin voor de 4 geselecteerde leveranciers hun referenties vwb
Doe eens? En kijk ook eens naar de (vele) andere vereisten? En als je dan toch bezig bent, gaarne ook even een weging meegeven en niet-essentiële maar op prijs gestelde wensen ook.
dan stel ik mij echt wel de vraag hoe Siemens nog bij die 4 gegadigde kan zitten... tenzij er plannen zijn waarvoor men Siemens nodig heeft
Zoals hier al gemeld heeft Siemens op basis van het Desiro-platform de RABe 514 gebouwd. En ja daar waren communicatieproblemen met de rest van de vloot (DPZ), maar ach, alleen rijden ze ook. Waren ze niet ook in de running voor de Twindex, samen met Stadler maar die order was naar Bombardier gegaan? Stadler en Siemens werken blijkbaar graag samen, zie ook S-bahn Berlin. Stadler snapt ook treinen met verdiep: zie de Kiss dosto. Ik denk dat je het teveel vereenvoudigt en focust op 1 detail. Ik weet niet wat jij in het dagelijkse leven doet, zelf zit ik niet in de transportwereld, maar ik ben bijna wekelijks wel ergens positief of negatief verbaasd van anderen in mijn branche en dat gaat van samenwerkingsverbanden over flaters tot geniale ingevingen. Dus tenzij je heel goede argumenten hebt of insiderinformatie zou ik nog niet te hard roepen dat Siemens geen kans op slagen heeft.
Plaats reactie