Pagina 4 van 19

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 21:38
door Vank
Zullen er plots niet teveel van die dubbeldeksrijtuigen zijn?
Nu ze ook nog eens een vloot nieuwe M6'en besteld hebben.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 21:43
door 260689
Vank schreef:Zullen er plots niet teveel van die dubbeldeksrijtuigen zijn?
Nu ze ook nog eens een vloot nieuwe M6'en besteld hebben.
bij de NMBS iets teveel daarvoor moet er wel een mirakel gebeuren

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 21:58
door Shrek
Vank schreef:Zullen er plots niet teveel van die dubbeldeksrijtuigen zijn?
Nu ze ook nog eens een vloot nieuwe M6'en besteld hebben.
de nmbs heeft zich geëngageerd om elk jaar enkele % meer reizigers te vervoeren, en die moeten ergens zitten he :wink:
er zijn er wel teveel voor het aantal locomotieven momenteel beschikbaar, maar daar komt ook verandering in :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 22:15
door Vank
Wel ik dacht zo, misschien zullen die M5'en en M6'en plots op lijnen gaan rijden waar het absoluut niet nodig is.
De NMBS moet de komende 10 jaar zo goed als niet meer investeren in materieel dan?

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 22:39
door Dietrich
Ze verwachten nog altijd die forse stijging en ik denk niet dat er al een plafond in zicht is. IC L rijdt nu sinds een aantal jaren met M6 op enkele diensten (4 ofzo), de rest zijn nog altijd Breaks die soms goed vol zitten. Om maar een voorbeeld te geven dus.

Daarnaast gaan de rode klassiekjes beginnen verdwijnen en vervangen worden door ander materieel, gemoderniseerde, Desiro's maar wellicht ook materieel dat nu IC's doet (Breaks en MS96 zie ik nog wel als kandidaten).

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 23:00
door Shrek
Vank schreef:Wel ik dacht zo, misschien zullen die M5'en en M6'en plots op lijnen gaan rijden waar het absoluut niet nodig is.
De NMBS moet de komende 10 jaar zo goed als niet meer investeren in materieel dan?
het is andersom: nu rijden er geen dubbeldekkers op enkele lijnen waar ze heel hard nodig zijn :P
na de aflevering van de desiro's en de laatste M6 zullen ze inderdaad wel enkele jaren goed zitten met rollend materiaal :wink:

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 21 dec 2008, 23:20
door Vank
Nu al 370 M6 rijtuigen in dienst.

+ 130 gemoderniseerde M5 rijtuigen.
+ 72 nieuwe M6 rijtuigen.

= 572 rijtuigen


Daarbij komt ook nog eens de Desiro stellen in de omgeving van Brussel. We mogen absoluut niet klagen over het materieel dat NMBS in dienst heeft.


Misschien kunnen ze zich nu storten op architectonische stationsgebouwen en (lichte) prijsdalingen?
(Wat fantastisch kan het niet worden?)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 01:54
door Shrek
Vank schreef:Nu al 370 M6 rijtuigen in dienst.

+ 130 gemoderniseerde M5 rijtuigen.
+ 72 nieuwe M6 rijtuigen.

= 572 rijtuigen
dat geeft dan ongeveer:
60 stammen M4
20 stammen M5
60 stammen M6
15 stammen I11
15 stammen I10
ofwel 170 gesleepte treinen tegelijk, reeks 18 zal zeker zen werk hebben :mrgreen:

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 08:08
door Steven
met 130 rijtuigen M5 aan 8 rijtuigen per sleep kom ik max aan 16 treinen en niet aan 20 :-)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 11:22
door Treinenman
Ze zouden die dubbeldekkers het best gebruiken voor de treinen die het volst zitten.
Meer dubbeldekkers zouden handiger zijn voor toeristentreinen naar de kust, zeker op topdagen. Dus het zou goed zijn mochten er nog M6en bijkomen.
Wat is nog het verschil tussen een gemoderniseerde M5 en de M6? :)

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 11:37
door 260689
M5 mag nu momenteel maar 140km/h rijden. M6 160km/h

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 11:54
door Dietrich
Wat betreft voor de reizigers: geen airco in M5. Er zullen nog wel verschillen zijn maar die zullen pas naar voor komen eens ze bollen op het net.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 13:25
door Vank
Ik denk dat je beter de M6 rijtuigen inzet op de drukste lijnen, ik denk bv. aan Oostende-Eupen/Luik-Guillemins.
Dan zijn er nog een deel over om te gebruiken in het binnenland samen met de M5'en.


Ik vind niet dat de NMBS er nog moet aankopen, enkele jaren wachten en dan een M7 aankopen die hopelijk 200km/h kan rijden.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 13:26
door Steven
Vank schreef:Ik denk dat je beter de M6 rijtuigen inzet op de drukste lijnen, ik denk bv. aan Oostende-Eupen/Luik-Guillemins.

die zijn daar niet toegelaten, ze mogen in geen geval luik voorbij, Angleur is het laatste toegelaten punt op die lijn.

Re: Modernisering M5

Geplaatst: 22 dec 2008, 13:40
door 260689
Steven schreef:
Vank schreef:Ik denk dat je beter de M6 rijtuigen inzet op de drukste lijnen, ik denk bv. aan Oostende-Eupen/Luik-Guillemins.

die zijn daar niet toegelaten, ze mogen in geen geval luik voorbij, Angleur is het laatste toegelaten punt op die lijn.
En ze mogen niet over L2.