Pagina 4 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 sep 2009, 20:58
door Lukas
Hoi,

Ook ik vind de AM 75 niet echt mijn lievelingsmaterieel.Ik heb al enkele keren tussen Charleroi Zuid en Brussel Zuid er in gezeten en telkens was ik blij als ik op mijn eindbestemming was.Wat dat betreft vind ik de M6 STUKKEN beter.

Lukas

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 sep 2009, 20:59
door 13'erke
HLE 2302 schreef:

eventjes in post zetten :P
de 800ers gaan wel verschoven worden ... maar eruit gaan ze zeker nog niet, die desiro's gaan vooral gebruikt worden op het GEN net, en daar komen veel treinen bij ...
de desiro's die overal in belgie komen zullen degene zijn die de oudste klasiekjes vervangen ... men mag niet vergeten dat er nog altijd enorm veel rondrijden !

greetz 2302
Er komen meer dan 300 desiro's, waarvan enkel 95 voor het gen, de rest gaat oud materieel vervangen. En zoveel NM klassiekjes rijden er nu ook niet rond he...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 sep 2009, 21:23
door Steven
normaal gaan enkel de klassiekjes JH er uit, de klassiekjes met thyristor en de ms800 blijven zeker nog een tijd bollen ook als de desiro's er zijn. Dit om extra aanbod te hebben aan materiaal en geen nipte situatie zoals nu of een tekort van bepaalde types.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 sep 2009, 21:49
door Shrek
Steven schreef:normaal gaan enkel de klassiekjes JH er uit, de klassiekjes met thyristor en de ms800 blijven zeker nog een tijd bollen ook als de desiro's er zijn. Dit om extra aanbod te hebben aan materiaal en geen nipte situatie zoals nu of een tekort van bepaalde types.
Dat is niet zeker he Steven, als de nmbs binnen dit en 2 jaar beslist om nadien nog te investeren in rollend materiaal gaan de schrappingen ook blijven doorgaan :wink: En wat het beleid over 2 jaar is kan nog niemand zeggen :P

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 sep 2009, 21:51
door Steven
binnen twee jaar terug investeren? denk het niet, ik denk dat nadat alle M6, HLE 18 en desiro's er zijn we weer even een adempauze gaan zien in bestellingen. Zoniet overtreffen ze zichzelf in de overtreffende trap op gebied van vernieuwen in materiaal.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 sep 2009, 12:25
door treinbruno
Dan is het toch zonde dat ze een deel van de JH's gemodernisseerd hebben :?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 sep 2009, 12:58
door Steven
Ze zijn hoofdzakelijk met de JH klassiekjes begonnen, de 606 was de eerste en dat is nu ook al tien jaar terug (jaja in 1999 officieel voorgesteld als eerste klassiek new look). Dus dat stelletje heeft zo op die manier al tien jaar dienst gedaan tot grote tevredenheid van de meeste mensen (er zijn nog steeds mensen die denken dat die new looks volledig nieuw aangekochte treinen zijn).

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 sep 2009, 18:26
door AM'er
Die AM75's zullen, denk ik, nog niet onmiddellijk uitfaseren, zelfs bij de toestroom van de Desiro's.
Zoals eerder aangehaald, zie ik ze geen 50 jaar ongemoderniseerd op de sporen staan. De klassiekjes zullen dit misschien nog halen (reeks van 1962). Een AM75 moet daarvoor nog 16 jaar op de sporen blijven.

De niet-gemoderniseerde klassiekjes, waarvan nog 105 stuks actief zijn, worden ofwel langzaam buiten dienst gehaald, ofwel allemaal in één keer. Dat is me nog niet duidelijk.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 sep 2009, 21:17
door HLE 2302
Shrek schreef:
Steven schreef:normaal gaan enkel de klassiekjes JH er uit, de klassiekjes met thyristor en de ms800 blijven zeker nog een tijd bollen ook als de desiro's er zijn. Dit om extra aanbod te hebben aan materiaal en geen nipte situatie zoals nu of een tekort van bepaalde types.
Dat is niet zeker he Steven, als de nmbs binnen dit en 2 jaar beslist om nadien nog te investeren in rollend materiaal gaan de schrappingen ook blijven doorgaan :wink: En wat het beleid over 2 jaar is kan nog niemand zeggen :P
daarvoor zitten ze veel te veel in geldnood voor de moment hoor :P

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 02 okt 2009, 00:11
door Bart
De modernisatie van de vierledige motorstellen komt er zeker.
Bron: Verdeler Brussel (en ook te lezen in het krantje van de OVS, editie september 2009)

De studie voor de modernisering van de vierledige is momenteel lopende en de inhandname van het prototype
is voorzien voor 2010.


www.ovs-sic.be
Klik op maandblad, op pagina 3 staat het te lezen.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 02 okt 2009, 00:26
door Bart
Lukas schreef:Hoi,
Ook ik vind de AM 75 niet echt mijn lievelingsmaterieel.Ik heb al enkele keren tussen Charleroi Zuid en Brussel Zuid gezeten en telkens was ik blij als ik op mijn eindbestemming was.Wat dat betreft vind ik de M6 STUKKEN beter.
Het is idd comfortabeler zitten in een MS96 stel, of een HV M6, dan in een stel 800.
Maar technisch gezien, zijn de stellen 800 (ook al zijn ze ouder dan 30 jaar) veel bedrijfszekerder dan een Loc type 21/27 die de M6'en moeten slepen, of een HVR M6.
En dat is niet enkel mijn mening, dat staat zelf in statistieken.
Ik zal het blijven zeggen, op technisch gebied (betrouwbaarheid) is het motorstel 800 het beste treintype dat de NMBS ooit in hun bezit hebben gehad. 8 tractiemotoren, 2 batterijgroepen krijg je niet zomaar gelijktijdig defect.
Als er een trein gereden met stellen 800 afgeschaft wordt om technische redenen, is het in 90% van de gevallen te wijten aan luchtdrukproblemen. Een MS 800 heeft bijna alles dubbel, behalve een compressor. Er staat er maar enen op, en als die het begeeft, is het gedaan mee rijden.

Dus het zou een enorm slecht idee zijn, om een treintype dat technisch gezien nog volledig in orde is, aan de kant te zetten, enkel en alleen omdat hun interieur niet meer hedendaags is.
Mijn mening (en gelukkig ook die van de NMBS) de stellen 800 zijn de kosten voor het moderniseren, nog meer dan waard.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 02 okt 2009, 07:12
door overweg13
Bart schreef: Het is idd comfortabeler zitten in een MS96 stel, of een HV M6, dan in een stel 800.
Behalve in eerste klasse dus. Spijtig genoeg zal die mooie en comfortabele eerste klasse een modernisering niet overleven.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 27 aug 2010, 20:33
door msts.be
Nu ik er in de Break-topic toch over gesproken heb zullen we hier dan maar de bevestiging geven. Onlangs was er volgende nieuwe aanbesteding:
http://www.b-rail.be/akac/appl/announce ... 120710.pdf

met omschrijving:
Aankoop van manuele binnendeuren voor de modernisatie van 44 Vierledige Motorrijtuigen (AM’75 -> ’77). Er zijn 20 manuele binnendeuren per motorrijtuig voorzien. De modernisatie zal lopen over de periode 2010-2018.

Eenmaal de laatste CityRails buiten zijn gaat men hier aan beginnen, het comfort zal er echter niet veel vooruit op gaan.

Ik geloof ooit in één of andere forumpost gelezen te hebben dat men reeds een (verongelukt ?) rijtuig gebruikt heeft als studieobject voor deze modernisering ?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 28 aug 2010, 01:49
door poyaud
msts.be schreef:

Ik geloof ooit in één of andere forumpost gelezen te hebben dat men reeds een (verongelukt ?) rijtuig gebruikt heeft als studieobject voor deze modernisering ?

Neen, dat was voor de modernisatie van de huidige Break's.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 28 aug 2010, 19:48
door dentheo
Bart schreef: Als er een trein gereden met stellen 800 afgeschaft wordt om technische redenen, is het in 90% van de gevallen te wijten aan luchtdrukproblemen. Een MS 800 heeft bijna alles dubbel, behalve een compressor. Er staat er maar enen op, en als die het begeeft, is het gedaan mee rijden.

Mijn mening (en gelukkig ook die van de NMBS) de stellen 800 zijn de kosten voor het moderniseren, nog meer dan waard.
En ineens een tweede compressor erin... is hij niet te verslagen....