Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 28 aug 2023, 21:06
Ah, dat ziet ernaar uit dat ze de M6 stuurstanden willen vrijmaken voor de revisie. Allesinds, met een M6 pakwagen kunnen er nu wel heel veel fietsen vervoerd worden.
Ah, dat ziet ernaar uit dat ze de M6 stuurstanden willen vrijmaken voor de revisie. Allesinds, met een M6 pakwagen kunnen er nu wel heel veel fietsen vervoerd worden.
Vanaf 04/09 zijn alle omlopen, uitgezonderd één, voorzien met stammen van 4M7 rijtuigen. Welliswaar sommige met 2x 4M7. Eén omloop is nog voorzien met breaks. Alle M6 rijtuigen + enkele HLE 18 verdwijnen dus uit deze omloop naar andere relaties. Benieuwd of dit op 4/09 al direct het geval gaat zijn.Steve schreef: ↑21 aug 2023, 19:58 Uiteraard is het een evoluerend verhaal, maar zelfs nu lijkt er toch een voorziene samenstelling te zijn. De treinen waar tot voor kort (vooral MS80) op reed worden bijvoorbeeld structureel met 6 M7 gedaan en twee van de vier stammen met 18 + 8 M6 zijn sinds kort vrij consequent vervangen door 2x 4 M7. Aangezien die samenstelling toch 20% minder capaciteit biedt, vroeg ik me af of de switch naar 6+4 stuks misschien intentioneel was.
En intussen zijn er wel enkele 500'en die weer met 7 stuks M7 rondrijden, dat ze er daar maar snel enkele van naar de 3200 sturen
Er is weldegelijk een materieeltekort. De ene na de andere M4 zit aan het einde van zijn kilometers en moet dus afgevoerd worden. De vrijgekomen M6 worden dan ook onmiddellijk ingezet op andere verbindingen ter vervanging van M4.Steve schreef: ↑31 aug 2023, 08:58 De 5xx mag die gerust houden hoor, ik heb zelfs al vaker gezegd dat zo'n absolute hoofdverbinding volledig met M7 of M6 zou moeten worden uitgerust alvorens ze IC's van enigszins secundair belang als de 32xx gaan uitrusten. Maar ik snap gewoon niet hoe we ertoe kunnen komen dat een IC in volle ochtendspits die jarenlang probleemloos met 8 M6 gereden heeft nu plots regelmatig amper 4 M7 bij heeft (amper 30-40% van de eerdere capaciteit dus). Het kan alleen maar een probleem van planning en/of uitvoering zijn, want er is helemaal geen prangend materieeltekort, het is niet alsof die M6-stammen ergens dringend nodig waren (ik weet zelfs nog altijd niet waar ze überhaupt uithangen nu).
De 4de ic tussen Antwerpen en Brussel Zuid zou vanaf 4 september terug gaan rijden. Daar kunnen ze eventueel terecht komen.Steve schreef: ↑31 aug 2023, 10:55 Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
Zou wel eens kunnen! Daar er M5en rijden tussen Antwerpen en Hamont.Zwoopaman schreef: ↑31 aug 2023, 12:56De 4de ic tussen Antwerpen en Brussel Zuid zou vanaf 4 september terug gaan rijden. Daar kunnen ze eventueel terecht komen.Steve schreef: ↑31 aug 2023, 10:55 Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
Die blijven allemaal gewoon met M5 rijden.Zwoopaman schreef: ↑31 aug 2023, 12:56De 4de ic tussen Antwerpen en Brussel Zuid zou vanaf 4 september terug gaan rijden. Daar kunnen ze eventueel terecht komen.Steve schreef: ↑31 aug 2023, 10:55 Dan ben ik toch benieuwd waar die +/- 5 lange M6-stammen van de 32xx uiterlijk volgende maandag plots zullen opduiken. Uiteraard is er enig materieeltekort door de M4 en MS66 die er geleidelijk uit gaan, maar ik heb bepaald niet de indruk dat dat tekort zo enorm prangend is dat het nu zo in de soep moet lopen. On verra bien.
Volgens de NMBS-chatbot is het inderdaad zo gepland vanaf morgen. 4 M7 is de norm, enkel de treinen die in de hyperspits in Brussel passeren uit beide richtingen (ongeveer 7.30, 8.30, 16.30, 17.30) en een paar andere ritten overdag die planninggewijs wellicht beter zo uitkomen bestaan nog uit twee gekoppelde stammen met dus 8 M7 en verder is er nog één verloren gelopen MS80-stam op een handvol treinen. Alle M6 er volledig uit en ik zie niet meteen een aanwijzing waar die wel zouden opduiken. De paar IC's waar er nu bijvoorbeeld maar gedeeltelijk M6 op rijdt lijken er niet meteen bij te krijgen, of het moet zijn dat ze ergens opduiken waar ze vroeger helemaal niet reden.Daviddb schreef: ↑30 aug 2023, 10:20Vanaf 04/09 zijn alle omlopen, uitgezonderd één, voorzien met stammen van 4M7 rijtuigen. Welliswaar sommige met 2x 4M7. Eén omloop is nog voorzien met breaks. Alle M6 rijtuigen + enkele HLE 18 verdwijnen dus uit deze omloop naar andere relaties. Benieuwd of dit op 4/09 al direct het geval gaat zijn.Steve schreef: ↑21 aug 2023, 19:58 Uiteraard is het een evoluerend verhaal, maar zelfs nu lijkt er toch een voorziene samenstelling te zijn. De treinen waar tot voor kort (vooral MS80) op reed worden bijvoorbeeld structureel met 6 M7 gedaan en twee van de vier stammen met 18 + 8 M6 zijn sinds kort vrij consequent vervangen door 2x 4 M7. Aangezien die samenstelling toch 20% minder capaciteit biedt, vroeg ik me af of de switch naar 6+4 stuks misschien intentioneel was.