Pagina 327 van 374

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 10:42
door ovspotter_be
Als ik zelf even kijk naar de chatbot van de NMBS lijken er morgen ook dubbele Desiro's op de S5 te verschijnen (alvast de 3356 en 3382).

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 11:02
door Steve
Wat natuurlijk geen overbodige luxe is aangezien het aantal treinen tegelijkertijd drastisch daalt op lijn 26 door de werkzaamheden aan Sint-Job, en eigenlijk is het nog te weinig. Is er eigenlijk nooit over nagedacht om zeker in de spits een trein met pakweg 6 M6 in te zetten (en desnoods te laten pendelen tot Brussel-Schuman), kwestie van zoveel mogelijk capaciteit over te houden? Niet bepaald courant op een S-verbinding, maar dit is nogal een ongewone situatie.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 11:17
door jan_olieslagers
Pendelen tot Schuman, dan zou men daar moeten kopmaken? Dat lijkt me moeilijk haalbaar met enkel twee dubbele sporen, beide behoorlijk druk gebruikt. In Brussel-Luxemburg kan er dan al wat meer, daar zijn uitwijksporen.

@hieronder: dat rondje is nog een beter idee, bravo!

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 11:29
door ovspotter_be
Of men doet zoals men daar vaker doet op de S5 bij werkzaamheden ten zuiden van Brussel-Luxemburg, rondje rijden.
Mechelen > Schuman via Etterbeek en Brussel-Luxemburg en de terugrit naar Mechelen via Schuman en de Schuman-Josaphattunnel.
Als je natuurlijk wilt pendelen tussen Halle/Eigenbrakel en Brussel-Schuman zijn volgens mij de enige echte opties kop maken in Brussel-Luxemburg of Schaarbeek.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 11:56
door 4017-4018
Weet er iemand welke l-ritten (Antwerpen-Centraal - Leuven) er zullen rijden met MS86?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 12:04
door 260689
E7280/E7282/E7283 zullen morgen vanaf Aarschot allemaal met duikbrillen gereden worden. Der juist Aarschot gepasseerd en er staan enkel maar Duikbrillen ipv Desiro.

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 13:13
door VDL Sitea
Als ik het treinstel volg dat vrijdag E7280 heeft gedaan, vertrekt die na aankomst te Antwerpen-Centraal richting Lokeren/Sint-Niklaas.

Is dit de voorzine omloop of is dit gewoon een toeval?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 13:57
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 03 sep 2023, 11:29 Of men doet zoals men daar vaker doet op de S5 bij werkzaamheden ten zuiden van Brussel-Luxemburg, rondje rijden.
Mechelen > Schuman via Etterbeek en Brussel-Luxemburg en de terugrit naar Mechelen via Schuman en de Schuman-Josaphattunnel.
Als je natuurlijk wilt pendelen tussen Halle/Eigenbrakel en Brussel-Schuman zijn volgens mij de enige echte opties kop maken in Brussel-Luxemburg of Schaarbeek.
Het capaciteitsprobleem zit 'em nu net op het zuidelijke gedeelte van L26. Door treinen een rondje te laten rijden Meiser - Merode - Schuman - Meiser ga je geen extra capaciteit creëren ten zuiden van Merode/Etterbeek. Vandaar de vraag van Steve voor M6-rijtuigen op bepaalde S5-treinen.

Ik blijf me verbazen hoe die hele dienstregeling dermate langdurig moet omgegooid worden voor het vervangen van één brug...

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 14:11
door 260689
VDL Sitea schreef: 03 sep 2023, 13:13 Als ik het treinstel volg dat vrijdag E7280 heeft gedaan, vertrekt die na aankomst te Antwerpen-Centraal richting Lokeren/Sint-Niklaas.

Is dit de voorziene omloop of is dit gewoon een toeval?
Dit is de voorziene omloop van 1 sprinter

E7280 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM7280 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - bundel Kiel.

ME15020 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Berchem

E15020 Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Noord (personeelstrein)

EM15029 Antwerpen-Noord - Schijnpoort.

ME15021 Schijnpoort - Antwerpen-Noord

E15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME2868 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E2868 Antwerpen-Centraal - Leuven

E7282/E7283 rijden met 2x2 sprinters

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 14:30
door VDL Sitea
260689 schreef: 03 sep 2023, 14:11
VDL Sitea schreef: 03 sep 2023, 13:13 Als ik het treinstel volg dat vrijdag E7280 heeft gedaan, vertrekt die na aankomst te Antwerpen-Centraal richting Lokeren/Sint-Niklaas.

Is dit de voorziene omloop of is dit gewoon een toeval?
Dit is de voorziene omloop van 1 sprinter

E7280 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM7280 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - bundel Kiel.

ME15020 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Berchem

E15020 Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Noord (personeelstrein)

EM15029 Antwerpen-Noord - Schijnpoort.

ME15021 Schijnpoort - Antwerpen-Noord

E15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME2868 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E2868 Antwerpen-Centraal - Leuven

E7282/E7283 rijden met 2x2 sprinters
Weet je ook wat de omlopen zijn van die andere twee ritten (7282, 7283)?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 15:02
door Lukas
Hoi,

Hierbij maken de AM 86 hun comeback op lijn 35...

Lukas

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 15:37
door 260689
VDL Sitea schreef: 03 sep 2023, 14:30
260689 schreef: 03 sep 2023, 14:11
VDL Sitea schreef: 03 sep 2023, 13:13 Als ik het treinstel volg dat vrijdag E7280 heeft gedaan, vertrekt die na aankomst te Antwerpen-Centraal richting Lokeren/Sint-Niklaas.

Is dit de voorziene omloop of is dit gewoon een toeval?
Dit is de voorziene omloop van 1 sprinter

E7280 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM7280 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - bundel Kiel.

ME15020 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Berchem

E15020 Antwerpen-Berchem - Antwerpen-Noord (personeelstrein)

EM15029 Antwerpen-Noord - Schijnpoort.

ME15021 Schijnpoort - Antwerpen-Noord

E15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME2868 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E2868 Antwerpen-Centraal - Leuven

E7282/E7283 rijden met 2x2 sprinters
Weet je ook wat de omlopen zijn van die andere twee ritten (7282, 7283)?
E 7282 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM 7282 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - Bundel Kiel

EM 7282 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen - Schijnpoort

ME 8283 Antwerpen - Schijnpoort - Antwerpen-Centraal

E 8283 Antwerpen-Centraal - Aarschot

EM 8283 Aarschot - Leuven



E7283 Aarschot - Antwerpen-Centraal

EM 7283 Antwerpen-Centraal - Antwerpen - Bundel Kiel

EM 7283 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen - Schijnpoort

ME 15021 Antwerpen - Schijnpoor - Antwerpen-Noord

E 15021 Antwerpen-Noord - Antwerpen - Bundel Kiel

ME 2867 Antwerpen - Bundel Kiel - Antwerpen-Centraal

E 2867 Antwerpen-Centraal - Leuven

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 16:02
door VDL Sitea
Dus voorlopig is het al zeker dat op de E2867 & E2868 er sprinters zullen rijden?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 16:50
door jan_olieslagers
trainlovertje schreef: 03 sep 2023, 13:57 Het capaciteitsprobleem zit 'em nu net op het zuidelijke gedeelte van L26. Door treinen een rondje te laten rijden Meiser - Merode - Schuman - Meiser ga je geen extra capaciteit creëren ten zuiden van Merode/Etterbeek. Vandaar de vraag van Steve voor M6-rijtuigen op bepaalde S5-treinen.
Ah, dan had ik de vraag verkeerd begrepen, en ik was niet alleen blijkbaar. Een trein vanuit het zuiden (Halle) die via L26 Brussel binnenkomt, die heeft inderdaad geen optie om een rondje te maken, en slechts weinig plaatsen om kop te maken: Brussel-Luxemburg, of anders wordt het gelijk Schaarbeek of zelfs Vilvoorde. Of misschien misschien het nevenspoor te Evere? Dat heeft men ooit gebruikt voor een of andere S-dienst die niet verder kon tot Vilvoorde, vermoedelijk wegens capaciteitsbeperkingen, en die nu tijdelijk Meiser als eindstation kreeg. Maar dat was maar een enkel stel Desiro, al te veel plaats is er daar niet.

Overigens weet ik niet hoe groot de capaciteitsbehoefte is tussen Halle en Brussel, ik heb daar nooit gereisd. Zouden er daar echt zoveel reizigers zijn, in de spits, om dubbeldekkers te rechtvaardigen?

Re: Ongewone samenstelling.

Geplaatst: 03 sep 2023, 17:05
door desirootje
jan_olieslagers schreef: 03 sep 2023, 16:50
Ah, dan had ik de vraag verkeerd begrepen, en ik was niet alleen blijkbaar. Een trein vanuit het zuiden (Halle) die via L26 Brussel binnenkomt, die heeft inderdaad geen optie om een rondje te maken, en slechts weinig plaatsen om kop te maken: Brussel-Luxemburg, of anders wordt het gelijk Schaarbeek of zelfs Vilvoorde. Of misschien misschien het nevenspoor te Evere? Dat heeft men ooit gebruikt voor een of andere S-dienst die niet verder kon tot Vilvoorde, vermoedelijk wegens capaciteitsbeperkingen, en die nu tijdelijk Meiser als eindstation kreeg. Maar dat was maar een enkel stel Desiro, al te veel plaats is er daar niet.

Overigens weet ik niet hoe groot de capaciteitsbehoefte is tussen Halle en Brussel, ik heb daar nooit gereisd. Zouden er daar echt zoveel reizigers zijn, in de spits, om dubbeldekkers te rechtvaardigen?
Op L26 reden er deze week 2xS5, S7, S9 en S19. Tussen Halle en Boondaal heb je nu een derde van de capaciteit (1xS5) en tussen Eigenbrakel en Schuman de helft (S19), dus ja extra capaciteit is er nodig, en de veel te korte perrons op die lijn wilt zeggen dat je niet eens 3 of 4 Desiro's kan aanbieden.
In de spits zal het daar druk genoeg zijn met studenten naar Etterbeek en mensen op weg naar de Europese wijk...
Mss het best wat schuiven met langere M4/I11 stammen sinds je daardoor naar voren kan lopen als het moet?