Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door pietje »

wbrm schreef:Jawel hoor, heb een tijdje geleden een nieuwe automaat voor het eerst gebruikt en heb gewoon cash betaalt.
Natuurlijk, het ging er in de vorige post gewoon over dat de loketbediende iets uit zijn nek kraamde dat kant noch wal raakte.
Als een automaat pas munten aanvaardt nadat de eerste klant met munten betaald heeft (omdat hij anders geen wisselgeld zou kunnen geven) dan zou een automaat bijgevolg nooit een eerste betaling kunnen aanvaarden.
Rob

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Rob »

Rob schreef:Na meer dan drie weken wachten en tandenknarsen heb ik nog altijd geen terugbetaling gekregen van het toch niet misse bedrag van 76 euro (railpass). Ook ben ik eens curieus of ik daadwerkelijk de gevraagde commerciële geste ontvang, en zo ja, waaruit die zou bestaan.
Intussen zijn al 7 weken verstreken. Ik heb mijn klacht opnieuw ingediend bij de NMBS en ook de ombudsman zou ermee bezig zijn. Wat een sof.

De voorbije maand heb ik meerdere automaten overal te lande aangesproken (telkens eerst afgewacht en uitgeloerd of een voorgaande reiziger een correct kaartje eruit kon halen ;-)), en ik moet zeggen dat ze best wel meevallen. Niet zo gebruiksvriendelijk als die van NS of CFL, maar verzorgd design en zeer snel functionerende betaalterminal.
Rob

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Rob »

Na twee volle maanden is mijn dossier nog steeds niet afgehandeld. Dat is toch echt te gek voor woorden. De feiten zijn toch voor eenvoudige constatering vatbaar ? Nieuwe automaat levert snipper af i.p.v. ticket, en dat op dezelfde dag aan meerdere klanten van wie er velen klacht indienen. Mijn verwijten van oplichting en diefstal zijn echt niet overdreven. [einde zaagmodus]
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Lukas »

Hoi,

Sinds vorige week staat er in Wezemaal ook een automaat.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Wel opmerkelijk dat een simpele bestemming als Maastricht, Roosendaal, Lille Flandres, Luxemburg of Aken niet eens in de nieuwe automaten zitten. Had ik stiekem wel verwacht.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Rob schreef:Na twee volle maanden is mijn dossier nog steeds niet afgehandeld. Dat is toch echt te gek voor woorden. De feiten zijn toch voor eenvoudige constatering vatbaar ? Nieuwe automaat levert snipper af i.p.v. ticket, en dat op dezelfde dag aan meerdere klanten van wie er velen klacht indienen.
Een klacht moet binnen 4 weken worden beantwoord, of als het een moeilijk geval is binnen 3 maanden, maar dan moet er wel binnen 4 weken een bevestiging van ontvangst komen met de mededeling hoe lang het gaat duren. Als je binnen 4 weken niets hebt gekregen, is dit (alweer) een inbreuk op Verordening 1371/2007.

Misschien moet je de NMBS een herinnering sturen dat het toch vervelend zou zijn als je een klacht bij de toezichthouder moest indienen.

Groetjes,
Rian
Rob

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Rob »

Vandaag werd 76 euro door NMBS op mijn rekening overgeschreven, en dat na exact 2 maanden en 3 dagen wachten. De voorbije dagen heb ik consequent eenzelfde mail gestuurd naar NMBS met Ombudsman in kopie. Misschien heeft dat wat uitgehaald ?

Van de gevraagde commerciële geste is echter (nog) geen spoor. Hopelijk krijg ik spoedig een brief van NMBS en Ombudsman met tekst en uitleg.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

Rob schreef:Vandaag werd 76 euro door NMBS op mijn rekening overgeschreven, en dat na exact 2 maanden en 3 dagen wachten. De voorbije dagen heb ik consequent eenzelfde mail gestuurd naar NMBS met Ombudsman in kopie. Misschien heeft dat wat uitgehaald ?

Van de gevraagde commerciële geste is echter (nog) geen spoor. Hopelijk krijg ik spoedig een brief van NMBS en Ombudsman met tekst en uitleg.
Over het algemeen is een geste iets wat je aangeboden krijgt, niet iets waar je naar kan vragen :wink:
Ik zou zeggen; eind goed, al goed, je geduld is beloond :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Rob schreef:Vandaag werd 76 euro door NMBS op mijn rekening overgeschreven, en dat na exact 2 maanden en 3 dagen wachten. De voorbije dagen heb ik consequent eenzelfde mail gestuurd naar NMBS met Ombudsman in kopie. Misschien heeft dat wat uitgehaald ?
Ik betwijfel sterk of die mail nog veel uitgehaald zal hebben. Wetende hoeveel mensen bezig zijn om dergelijke zaken goed te keuren is de kans groot dat al uw mails nog heel de ketting moeten volgen om dan bij de laatste persoon toe te komen die alleen maar kan vaststellen dat de schade reeds vergoed is en jij uw centen hebt gekregen. Bijkomend kan ik enkel nog zeggen dat je bij de nmbs zelden een snelle betaling zal verkrijgen. Ik denk dat we algemeen wel weten dat al wie geld van de overheid of een overheidsbedrijf moet krijgen weet wat wachten betekend.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door AlexNL »

Dat is dan toch echt een probleem in de ambtelijke molens van de NMBS. Als ik contact opneem met NS of NS Hispeed ivm compensatie bij vertraging heb ik vaak al binnen 2 weken (NS) of 6 tot 8 weken (NS Hispeed) het geld op mijn bankrekening staan...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Dat is dan toch echt een probleem in de ambtelijke molens van de NMBS.
Dat is het zeker. Al moet gezegd worden dat ze recent gemniddeld wel sneller zijn geworden. Dat schrijft ook de ombudsman in het jaarverslag van 2012. Ik vermoed dat de NMBS al meermaals aangemaand is om zich aan de termijn van 4 weken uit Verordening 1371/2007 te houden. En terecht.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door dentheo »

Steven schreef: Ik betwijfel sterk of die mail nog veel uitgehaald zal hebben. Wetende hoeveel mensen bezig zijn om dergelijke zaken goed te keuren is de kans groot dat al uw mails nog heel de ketting moeten volgen om dan bij de laatste persoon toe te komen die alleen maar kan vaststellen dat de schade reeds vergoed is en jij uw centen hebt gekregen.
Zou men geen vereenvoudigde goedkeuring kunnen uitdenken voor aanvragen kleiner dan 10 of 20€ ? Dan is misschien 80% vlot geregeld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Bibke »

Er werd er onlangs ook ééntje geplaatst in Neerpelt (wel nog niet in dienst).

http://www.flickr.com/photos/pelter1947 ... otostream/

http://www.flickr.com/photos/pelter1947 ... otostream/
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Het zat er aan te komen: de NMBS vraagt een toeslag voor iedereen die zonder biljet in de trein stapt. Over enkele maanden toch. Ik vind het maar een erg normale maatregel, maar ik heb toch een aantal bedenkingen:
- de bestaande toeslag werd vaker niet aangerekend dan wel; als men de tbg's niet verplicht om die aan te rekenen, zal er weinig veranderen - hopelijk wordt de keuze niet aan de tbg's gelaten, maar wordt een en ander zo geprogrammeerd dat er geen ontkomen aan is;
- het valt te vrezen dat het aantal controles nog verder daalt, omdat de tbg's de confrontatie met de reizigers zonder biljetten schuwen, zeker als daar ook nog een stevige toeslag aan gekoppeld is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Het zat er aan te komen: de NMBS vraagt een toeslag voor iedereen die zonder biljet in de trein stapt. Over enkele maanden toch. Ik vind het maar een erg normale maatregel, maar ik heb toch een aantal bedenkingen:
- de bestaande toeslag werd vaker niet aangerekend dan wel; als men de tbg's niet verplicht om die aan te rekenen, zal er weinig veranderen - hopelijk wordt de keuze niet aan de tbg's gelaten, maar wordt een en ander zo geprogrammeerd dat er geen ontkomen aan is;
- het valt te vrezen dat het aantal controles nog verder daalt, omdat de tbg's de confrontatie met de reizigers zonder biljetten schuwen, zeker als daar ook nog een stevige toeslag aan gekoppeld is.
Met dat laatste ben ik het niet eens. De toeslag wordt nu algemeen, waardoor de mensen zich er eerder aan verwachten. Bovendien verlaagt hij ook nog eens (12 naar 7€).
Plaats reactie