Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
overweg13 schreef:Het zat er aan te komen: de NMBS vraagt een toeslag voor iedereen die zonder biljet in de trein stapt. Over enkele maanden toch. Ik vind het maar een erg normale maatregel, maar ik heb toch een aantal bedenkingen:
- de bestaande toeslag werd vaker niet aangerekend dan wel; als men de tbg's niet verplicht om die aan te rekenen, zal er weinig veranderen - hopelijk wordt de keuze niet aan de tbg's gelaten, maar wordt een en ander zo geprogrammeerd dat er geen ontkomen aan is;
- het valt te vrezen dat het aantal controles nog verder daalt, omdat de tbg's de confrontatie met de reizigers zonder biljetten schuwen, zeker als daar ook nog een stevige toeslag aan gekoppeld is.
Met dat laatste ben ik het niet eens. De toeslag wordt nu algemeen, waardoor de mensen zich er eerder aan verwachten. Bovendien verlaagt hij ook nog eens (12 naar 7€).
Niet helemaal eens:

- Of mensen zich sneller aan de toeslag zullen verwachten? Ik denk dat het punt vooral is dat ze er vooral op speculeren dat ze toch niet gecontroleerd zullen worden, wat op meer en meer lijnen/treinen/plaatsen helaas ook het geval is. En net zoals Vic vrees ik dat die houding van sommige TBG's alleen maar zal toenemen als ze geen andere keuze hebben dan de toeslag aan te rekenen (of het moet een potentiële mot in het gezicht ontvangen zijn...).

- De vraag is ook hoe "algemeen" de toeslag wordt. Als de beslissing bij de TBG ligt (zoals nu), dan blijft de willekeur bestaan. Als het boordtarief automatisch die toeslag bevat, zijn dergelijke discussies niet meer mogelijk máár zit je wel met problemen als "ja maar de automaat werkte niet". Veel geluk om het dan achteraf nog te kunnen compenseren (de gemiddelde reactietijden bij de klantendienst liegen er niet om).

- Aansluitend bij dat laatste: hoe zal een eventueel defect van de automaat überhaupt nagekeken worden? Er zijn situaties genoeg waarbij het "lijkt" alsof de automaat goed werkte, maar dat in werkelijkheid toch niet deed. Ik heb ervaring met soortgelijke automaten en kan alvast zeggen dat er héél veel "grijze" situaties zijn waarbij je echt niet met zekerheid kunt uitmaken in hoeverre de automaat werkte, en of een klant z'n bestelde en betaalde vervoerbewijs nu wel of niet gekregen heeft. Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe NMBS-automaten zo gesofisticeerd en technologisch geavanceerd zijn dat elke mogelijke hindernis van die aard mooi gedetecteerd kan worden.

- Anderzijds is de verlaging naar 7 euro toch wel een zeer gunstig tarief, dus ook niet echt een efficiënt middel tegen zwartrijden. Anders geformuleerd is het "neem gerust de trein zonder ticket, in het allerslechtste geval krijg je controle en hoef je slechts 7 euro bij te betalen". Ik denk dat een beetje zwartrijder op veel trajecten er zo veel goedkoper van afkomt.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jotie »

Het is mijn ervaring dat de meeste defecten met de automaten te maken hebben met de kaartlezers die niet robuust werken. Het niet kunnen inlezen van kaartgegevens wordt door de automaat echter niet geregistreerd als een defect. Op dat vlak is er dus nog werk aan de winkel.

Discussies over een al dan niet defecte automaat zouden vrij behoorlijk kunnen opgelost worden door een automaat in de treinstellen zelf te plaatsen. Dan hoeft men ook geen automaat te plaatsen bij iedere kleine halte. - Waarvan ik me trouwens afvraag of ze dat überhaupt wel van plan zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

jotie schreef:Het is mijn ervaring dat de meeste defecten met de automaten te maken hebben met de kaartlezers die niet robuust werken. Het niet kunnen inlezen van kaartgegevens wordt door de automaat echter niet geregistreerd als een defect. Op dat vlak is er dus nog werk aan de winkel.
Inderdaad, en neem van mij aan dat het slechts een van de vele dergelijke defecten/mankementen is die niet of moeilijk achteraf te controleren zijn bij de gemiddelde automaat voor vervoerbewijzen.
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door kika »

Met een 0800-nummer voor defecte automaten, een snelle reactie van klantendiensten, een nog snellere reparatie en nazicht van defecte automaten en een coulantie van bvb. 1x per kalenderjaar bij zulke 'problemen' kan je een heel eind komen in klantvriendelijkheid. Maar die eerste 3 punten zouden als eerste aangepakt moeten worden...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Het zat er aan te komen: de NMBS vraagt een toeslag voor iedereen die zonder biljet in de trein stapt. Over enkele maanden toch. Ik vind het maar een erg normale maatregel, maar ik heb toch een aantal bedenkingen:
- de bestaande toeslag werd vaker niet aangerekend dan wel; als men de tbg's niet verplicht om die aan te rekenen, zal er weinig veranderen - hopelijk wordt de keuze niet aan de tbg's gelaten, maar wordt een en ander zo geprogrammeerd dat er geen ontkomen aan is;
- het valt te vrezen dat het aantal controles nog verder daalt, omdat de tbg's de confrontatie met de reizigers zonder biljetten schuwen, zeker als daar ook nog een stevige toeslag aan gekoppeld is.
Ik voeg er nog een toe: de gebruikersinterface van de automaten moet veel beter. Je moet nu van tevoren al weten welk kaartje je nodig hebt. In feite is bijna dezelfde, gebruikersonvriendelijke interface van de oude automaten naar de nieuwe overgezet. Hoera enzo. Veel reizigers zullen door de bomen het bos niet zien.

Groetjes,
Rian
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door am62 »

De automaten zijn alweer een gemiste kans (cfr Rian), dat is duidelijk, maar daar dan nog onvoorwaardelijk het lot van de reiziger aan verbinden als het fout loopt met de automaat is een brug te ver.

Dat alle haltes/stations eerst met een automaat moeten uitgerust zijn is een vereiste (waar de NMBS volgens haar woordvoerster eerst wil aan voldoen door het plaatsen van om en bij de 740 automaten, gelieve dan ook in stations met ruime openingstijden waarvan het loket pas open gaat om 05.45 uur eentje te zetten zoals in Geraardsbergen, er zijn namelijk ook nog reizigers die vroeger dan het openingsuur van het loket de trein nemen). Ten tweede is het echt nodig om in real-time op de NMBS webstek aan te geven welke automaten werken of niet werken (alsook met een archief). Dat zal de discussie op de trein tussen het wel of niet werken van de automaat alleszins vereenvoudigen én is het voor de treinbegeleider een middel om ontkennende reizigers op hun woord te pakken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Stijn91 »

Staat er nog geen in Geraardsbergen, dat is raar.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door am62 »

Ik heb er nog geen gezien in het station of op de perrons. Is naar ik vermoed niet prioritair aangezien de ruime openingsuren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Zou het niet kunnen dat de automaten geen voldoening kunnen schenken, omdat de hele tarievenstructuur een potje is? Als men wil dat de klant het overzicht behoudt, dan moet men af van passen, deals en meer van die rommel. Het zou toch in alle eenvoud moeten kunnen: de klant tikt een code in, volgens de reductie waar hij recht op heeft, en krijgt zijn biljet tegen de op dat ogenblik voor hem voordeligste prijs. Laat ons eerlijk zijn: met die passen moet je de situatie van veel te dichtbij opvolgen. Jongeren rijden soms met Go-Pass hoewel een gewoon biljet voordeliger is. Toppunt: het kan ook van het ene jaar op het andere veranderen. Tot 31 januari kunnen we beter een standaardbiljet Halle - Leuven kopen, vanaf 1 februari wordt het goedkoper met de Railpass. Dat moet je al weten. En dan moeten we gelukkig niet te veel meer reizen tijdens het weekend, want dan liggen de stations vanaf waar de Railpass voordelig wordt, weer al een eind verder.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Zou het niet kunnen dat de automaten geen voldoening kunnen schenken, omdat de hele tarievenstructuur een potje is? Als men wil dat de klant het overzicht behoudt, dan moet men af van passen, deals en meer van die rommel. Het zou toch in alle eenvoud moeten kunnen: de klant tikt een code in, volgens de reductie waar hij recht op heeft, en krijgt zijn biljet tegen de op dat ogenblik voor hem voordeligste prijs.
Dat zou nu al kunnen (leeftijdsgroep moet je dan ook wel ingeven trouwens). Maar de NMBS heeft gewoon verzuimd om dat te implementeren. Voor de passen kun je een hint toevoegen als de prijs boven een bepaalde grens komt. Iets als http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... enten.aspx kan ook op de automaten.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Zou het niet kunnen dat de automaten geen voldoening kunnen schenken, omdat de hele tarievenstructuur een potje is? Als men wil dat de klant het overzicht behoudt, dan moet men af van passen, deals en meer van die rommel. Het zou toch in alle eenvoud moeten kunnen: de klant tikt een code in, volgens de reductie waar hij recht op heeft, en krijgt zijn biljet tegen de op dat ogenblik voor hem voordeligste prijs.
Dat zou nu al kunnen (leeftijdsgroep moet je dan ook wel ingeven trouwens). Maar de NMBS heeft gewoon verzuimd om dat te implementeren. Voor de passen kun je een hint toevoegen als de prijs boven een bepaalde grens komt. Iets als http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... enten.aspx kan ook op de automaten.
Dat komt eraan hoor, er is constant evaluatie en verbetering van de software. Maar niet alles kan op één dag...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Zou het niet kunnen dat de automaten geen voldoening kunnen schenken, omdat de hele tarievenstructuur een potje is? Als men wil dat de klant het overzicht behoudt, dan moet men af van passen, deals en meer van die rommel. Het zou toch in alle eenvoud moeten kunnen: de klant tikt een code in, volgens de reductie waar hij recht op heeft, en krijgt zijn biljet tegen de op dat ogenblik voor hem voordeligste prijs.
Dat zou nu al kunnen (leeftijdsgroep moet je dan ook wel ingeven trouwens). Maar de NMBS heeft gewoon verzuimd om dat te implementeren. Voor de passen kun je een hint toevoegen als de prijs boven een bepaalde grens komt. Iets als http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... enten.aspx kan ook op de automaten.
Dat komt eraan hoor, er is constant evaluatie en verbetering van de software. Maar niet alles kan op één dag...
Enig idee van de termijn? Dit had al vanaf dag 1 op de automaten moeten staan. Uiteraard was dat mogelijk geweest.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Zou het niet kunnen dat de automaten geen voldoening kunnen schenken, omdat de hele tarievenstructuur een potje is? Als men wil dat de klant het overzicht behoudt, dan moet men af van passen, deals en meer van die rommel. Het zou toch in alle eenvoud moeten kunnen: de klant tikt een code in, volgens de reductie waar hij recht op heeft, en krijgt zijn biljet tegen de op dat ogenblik voor hem voordeligste prijs.
Dat zou nu al kunnen (leeftijdsgroep moet je dan ook wel ingeven trouwens). Maar de NMBS heeft gewoon verzuimd om dat te implementeren. Voor de passen kun je een hint toevoegen als de prijs boven een bepaalde grens komt. Iets als http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... enten.aspx kan ook op de automaten.

Groetjes,
Rian
Zelfs de prijsvergelijker op de website geeft de laagste prijs niet correct weer. Je moet kiezen of je weinig, af en toe of regelmatig rijdt, en aan deze keuze worden beperkte ticketgamma's gekoppelt. Voor een reiziger die af en toe rijdt zal men dus een Key Card of een Rail Pass voorstellen, maar voor bepaalde verbindingen zijn standaardtickets goedkoper (verbindingen buiten het bereik van een Key Card en met een standaardprijs goedkoper dan een Rail Pass, bvb. Dendermonde-Gent aan +-5 EUR)
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
overweg13 schreef:Zou het niet kunnen dat de automaten geen voldoening kunnen schenken, omdat de hele tarievenstructuur een potje is? Als men wil dat de klant het overzicht behoudt, dan moet men af van passen, deals en meer van die rommel. Het zou toch in alle eenvoud moeten kunnen: de klant tikt een code in, volgens de reductie waar hij recht op heeft, en krijgt zijn biljet tegen de op dat ogenblik voor hem voordeligste prijs.
Dat zou nu al kunnen (leeftijdsgroep moet je dan ook wel ingeven trouwens). Maar de NMBS heeft gewoon verzuimd om dat te implementeren. Voor de passen kun je een hint toevoegen als de prijs boven een bepaalde grens komt. Iets als http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... enten.aspx kan ook op de automaten.
Dat komt eraan hoor, er is constant evaluatie en verbetering van de software. Maar niet alles kan op één dag...
Hopelijk komt er dan ook een info knopje, waarbij je de gebruiksvoorwaarden van het biljet kan opvragen, een een foutmeldingscherm die weergeeft waarom je nu een bepaald ticket niet kan kopen. Voorbeeld bij dat laatste: ik wou op 23/12 een WE-biljet kopen (dacht dat het WE verlengd was van 21 t.e.m. 25/12), en die aankoop werd automatisch omgezet naar een ticket naar een ticket voor de 24e, zonder verwittiging.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:Hopelijk komt er dan ook een info knopje, waarbij je de gebruiksvoorwaarden van het biljet kan opvragen,
Het is zelfs de vraag welke voorwaarden gelden voor bij de automaat gekochte tickets. Voor je een ticket koopt, is er maar zeer weinig informatie. Ik heb zelfs geen verwijzing naar de algemene voorwaarden gevonden, laat staan waar je die kunt inzien, dus zijn die wel van toepassing? Welke wettelijke eisen zijn er daarvoor?
rdv schreef:en een foutmeldingscherm die weergeeft waarom je nu een bepaald ticket niet kan kopen. Voorbeeld bij dat laatste: ik wou op 23/12 een WE-biljet kopen (dacht dat het WE verlengd was van 21 t.e.m. 25/12), en die aankoop werd automatisch omgezet naar een ticket naar een ticket voor de 24e, zonder verwittiging.
Ik zag gisteren dat de Christmas Deal nog steeds werd aangegeven. Toen ik die wilde kopen, kwam er een zeer algemene foutmelding toen ik naar het volgende scherm wilde (na aangeven van bestemming e.d.), waarna de automaat naar het beginscherm terugkeerde. De echte reden (periode voor aanbieding verstreken) werd niet gegeven.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie