Niet helemaal eens:Shrek schreef:Met dat laatste ben ik het niet eens. De toeslag wordt nu algemeen, waardoor de mensen zich er eerder aan verwachten. Bovendien verlaagt hij ook nog eens (12 naar 7€).overweg13 schreef:Het zat er aan te komen: de NMBS vraagt een toeslag voor iedereen die zonder biljet in de trein stapt. Over enkele maanden toch. Ik vind het maar een erg normale maatregel, maar ik heb toch een aantal bedenkingen:
- de bestaande toeslag werd vaker niet aangerekend dan wel; als men de tbg's niet verplicht om die aan te rekenen, zal er weinig veranderen - hopelijk wordt de keuze niet aan de tbg's gelaten, maar wordt een en ander zo geprogrammeerd dat er geen ontkomen aan is;
- het valt te vrezen dat het aantal controles nog verder daalt, omdat de tbg's de confrontatie met de reizigers zonder biljetten schuwen, zeker als daar ook nog een stevige toeslag aan gekoppeld is.
- Of mensen zich sneller aan de toeslag zullen verwachten? Ik denk dat het punt vooral is dat ze er vooral op speculeren dat ze toch niet gecontroleerd zullen worden, wat op meer en meer lijnen/treinen/plaatsen helaas ook het geval is. En net zoals Vic vrees ik dat die houding van sommige TBG's alleen maar zal toenemen als ze geen andere keuze hebben dan de toeslag aan te rekenen (of het moet een potentiële mot in het gezicht ontvangen zijn...).
- De vraag is ook hoe "algemeen" de toeslag wordt. Als de beslissing bij de TBG ligt (zoals nu), dan blijft de willekeur bestaan. Als het boordtarief automatisch die toeslag bevat, zijn dergelijke discussies niet meer mogelijk máár zit je wel met problemen als "ja maar de automaat werkte niet". Veel geluk om het dan achteraf nog te kunnen compenseren (de gemiddelde reactietijden bij de klantendienst liegen er niet om).
- Aansluitend bij dat laatste: hoe zal een eventueel defect van de automaat überhaupt nagekeken worden? Er zijn situaties genoeg waarbij het "lijkt" alsof de automaat goed werkte, maar dat in werkelijkheid toch niet deed. Ik heb ervaring met soortgelijke automaten en kan alvast zeggen dat er héél veel "grijze" situaties zijn waarbij je echt niet met zekerheid kunt uitmaken in hoeverre de automaat werkte, en of een klant z'n bestelde en betaalde vervoerbewijs nu wel of niet gekregen heeft. Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe NMBS-automaten zo gesofisticeerd en technologisch geavanceerd zijn dat elke mogelijke hindernis van die aard mooi gedetecteerd kan worden.
- Anderzijds is de verlaging naar 7 euro toch wel een zeer gunstig tarief, dus ook niet echt een efficiënt middel tegen zwartrijden. Anders geformuleerd is het "neem gerust de trein zonder ticket, in het allerslechtste geval krijg je controle en hoef je slechts 7 euro bij te betalen". Ik denk dat een beetje zwartrijder op veel trajecten er zo veel goedkoper van afkomt.