Pagina 38 van 51

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 12 dec 2017, 19:55
door Portbou
Asterix schreef: 12 dec 2017, 19:24
trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 15:04Y Pannenhuis - Y Laken op L28 heeft ook zijn enige passagiersdienst verloren: ICE 13 rijdt vanaf gisteren gewoon langs de NZV.
Nee, hoor. Zoals voorheen rijdt E3703 's ochtends vroeg via lijn 28 naar de luchthaven.
Wat is eigenlijk de reden van deze vreemde reisweg ? Brussel Centraal en Brussel Noord nog niet open ?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 12 dec 2017, 21:25
door Asterix
Portbou schreef: 12 dec 2017, 19:55Wat is eigenlijk de reden van deze vreemde reisweg ? Brussel Centraal en Brussel Noord nog niet open ?
Ik vermoed het verbreden van het werkvenster voor onderhoudswerken in de NZV en Brussel-Noord.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 12 dec 2017, 21:48
door trainlovertje
Blijkbaar stopt de Antwerpen-Noorderdokken - Charleroi-Sud niet in Antwerpen-Luchtbal. Ik dacht dat die daar wel zou stoppen? Of stopt die daar misschien niet, omdat er tussen de Benelux en die trein zelf nog de IC van/naar Noorderkempen moet komen, die volgens de eerste plannen natuurlijk niet meer zou rijden? In dat geval is mijn vraag: waarom laten ze de Antwerpen-Centraal - Noorderkempen dan niet ter vervanging stoppen op Luchtbal?
En ik dacht trouwens ook dat er gezegd was dat die 2e stoptrein Puurs - Essen (- Roosendaal) er niet zou komen totdat de Benelux over HSL 4 zou rijden, maar daar kan ik me vergissen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 12 dec 2017, 22:21
door Asterix
Opmerkelijk detail: men heeft gemorreld aan de lussen die de reeksen 25xx en 40xx afleggen tussen Haren en Brussels Airport-Zaventem en v.v.

Reeks 40xx richting de luchthaven volgt nu altijd zijn weekendtraject (dus heen via L36C/2), wordt vervolgens in de luchthaven reeks 25xx om dan via de L36 terug te keren naar Haren. Dit alles wordt dan wel problematisch wanneer reeks 32xx naar Eigenbrakel te veel vertraging heeft. De reeks 25xx zal er dan immers de facto blijven achter slenteren tot Etterbeek (een inhaalmanoeuvre via het wijkspoor in Schaarbeek-Josaphat daar gelaten).

Reeks 25xx richting luchthaven rijdt zoals voorheen via L36/3, wordt in de luchthaven reeks 40xx en keert terug via L36C/2).

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 12 dec 2017, 23:07
door dentheo
trainlovertje schreef: 12 dec 2017, 21:48 Blijkbaar stopt de Antwerpen-Noorderdokken - Charleroi-Sud niet in Antwerpen-Luchtbal. Ik dacht dat die daar wel zou stoppen?
En ik dacht trouwens ook dat er gezegd was dat die 2e stoptrein Puurs - Essen (- Roosendaal) er niet zou komen totdat de Benelux over HSL 4 zou rijden, maar daar kan ik me vergissen.
Volgens mij stoppen de IC Essen-Charleroi en de twee stoptreinen alle drie op Luchtbal.
De stoptrein > Antw, die volgt op de IC bedient niet alle haltes, dit om op tijd uit de tunnel te zijn voor de Benelux.
De stoptrein > Essen die komt voor de IC doet hetzelfde, want die moet in Essen kort keren voor de IC komt, er is slechts één perron buiten doorgaande sporen.

Waarschijnlijk wordt dit anders na verdwijnen van de Benelux.
De andere stoptrein van en naar Roosendaal geeft daar nu aansluiting op de Benelux van en naar Amsterdam voor de tijd die er nog rest...

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 08:23
door Steve
Afgelopen zondag werd trein 2565 Puurs - Roosendaal blijkbaar door een MS08 verzekerd, althans bij doorkomst in Boom. De treininfo toont geen beperking tot Essen oid, maar wel een oplopende vertraging vanaf Antwerpen-Centraal. Zou de rit daar voortgezet zijn met een MS75 of MS86? Er was onlangs een bericht dat de MS08 zogezegd tot Roosendaal zou mogen gaan maar dat lijkt me een absolute kwakkel.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 10:20
door dentheo
Gisteren was er één combinatie MS75 kapot...
Eigenaardig genoeg heeft men de doorlopende stoptrein naar Roosendaal laten uitvallen.
Dit terwijl de andere een korter traject rijdt en op minder stations bedient.

Een swap tussen beide reeksen was "klantvriendelijker" geweest.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 12:02
door Eimai
dentheo schreef: 13 dec 2017, 10:20 Gisteren was er één combinatie MS75 kapot...
Eigenaardig genoeg heeft men de doorlopende stoptrein naar Roosendaal laten uitvallen.
Dit terwijl de andere een korter traject rijdt en op minder stations bedient.

Een swap tussen beide reeksen was "klantvriendelijker" geweest.
De 25xx rijden met desiro's en kunnen dus niet naar Roosendaal, dus veel te swappen valt daar niet.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 13:42
door dentheo
OK begrepen....ik heb de laatste dagen hier weinig 'desiros' gezien, komt waarschijnlijk omdat de Charleroi de ganse dag dubbeldekkers heeft.
Ik kom waarschijnlijk op de verkeerde momenten buiten. :oops:

Als dat steeds een desiro kan zijn heb je die beide weggevallen haltes niet echt nodig ?
Die is toch een stuk vinniger... of vertrouwd Infrabel het niet ? :wink:

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 14:09
door Shrek
dentheo schreef: 13 dec 2017, 13:42 Als dat steeds een desiro kan zijn heb je die beide weggevallen haltes niet echt nodig ?
Die is toch een stuk vinniger... of vertrouwd Infrabel het niet ? :wink:
Neen dat vertrouwt Infrabel inderdaad niet. Dat zou ook willen zeggen dat de NMBS nooit een materieelwissel zou kunnen doen zonder een procedure te volgen die ergens een goedkeuring van Infrabel nodig heeft. Het lijkt mij heel veel werk en rompslomp om een quasi onbestaand en tijdelijk probleem op te lossen.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 18:22
door Asterix
Steve schreef: 05 dec 2017, 14:54 PS. Shrek, een idee hoe de materieelinzet er op de 32xx (week) / 22xx (weekend) zou uitzien?
Op de 32xx zijn het nog altijd M6'en met HLE18 of MR80. In het weekend op 22xx zoals voorheen altijd Desiro's.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 20:07
door thejay
P7291 rijdt nu met een Desiro ipv 2 sprinters (althans vanochtend toch).
L2657 was tot mijn verbazing met een MS75. Ik had ergens opgevangen dat deze in de nieuwe drgl niet meer op L59 zouden rijden.

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 20:38
door ToMiKoN
Eerste opmerkingen voor Blankenberge!

Als de trein op tijd rijd is het traject Gent - Blankenberge van 41 minuten snel en aangenaam! Maar dat was voor mij nog maar 1 keer klokvast. Maar goed, het winterweer is misschien spelbreker.

Vanavond kwam ik in Blankenberge toe met de IC1539. Ik dacht dat deze zou keren want daar hebben ze maximum 50 minuten voor, maar toch stond een tweede reeks 19xx locomotief met M6'en klaar voor de volgende dienst te rijden. Wat zou de reden hiervan zijn? 50 minuten lijkt me toch voldoende om te keren, zelfs met vertraging.

Gisteren zat ik op de laatste trein IC1542 naar Blankenberge. Deze werd gereden met een Break (MS80). Dat is lang geleden dat deze dienst werd gereden. Ik hoop dat we zo ook niet op de piekuren of zomer gaan zien.
Deze laatste trein is trouwens wel erg vroeg om 21:52u in Brugge. Ik hoor de mensen hier al over spreken en hier komt volgens mij nog protest op want dit is onaanvaardbaar vroeg voor een IC trein naar een belangrijke kuststad. :?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 20:56
door KB
Wanneer zou de NMBS de overzichtspagina van de IC-dienstregelingen (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... hures.aspx) op orde brengen? De PDF's met de dienstregelingen zijn wel al aangepast (en hopelijk ook correct), maar het overzicht klopt toch niet. Zo rijdt IC03 nog altijd van Genk naar Knokke/Blankenberge om maar een voorbeeld te noemen. Echt duidelijk is dat toch allemaal niet, maar ja "iedereen gebruikt de routeplanner" zal wel de gedachtengang zijn zeker?

Re: Dienstregeling december 2017

Geplaatst: 13 dec 2017, 21:03
door rvdborgt
KB schreef: 13 dec 2017, 20:56Wanneer zou de NMBS de overzichtspagina van de IC-dienstregelingen (http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... hures.aspx) op orde brengen?
Zodra het een prioriteit wordt. Dat kun je zelf ook beïnvloeden door een klacht in te dienen via het daarvoor bestemde formulier.
http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx
Hoe meer klachten, hoe belangrijker iets wordt. Zonder klacht is er voor de NMBS geen probleem.

Groetjes,
Rian