Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Kan iemand nog eens uitleggen om welke (hopelijk goede) reden er geen ander materieel naar Roosendaal kan rijden? Pakweg klassiekjes, MS80, MS96, of misschien zelfs een stammetje M4+21? En waarom mocht MS86 alweer niet gekoppeld rijden?

Zijn er daarnaast nog evoluties rond de MS08 onder 1,8 kV? Is dat definitief onmogelijk en uitgesloten, of zou het (eventueel in de toekomst) toch kunnen?
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

Die combinaties hebben "grootvaderrechten", blijven ernaartoe rijden onder een "oude" afspraak.
Nadien is de papierwinkel uitgevonden om eventuele "concurrenten" dwars te zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Desirotje
Berichten: 148
Lid geworden op: 17 aug 2014, 15:59
Locatie: FDD

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Desirotje »

Steve schreef:Zijn er daarnaast nog evoluties rond de MS08 onder 1,8 kV? Is dat definitief onmogelijk en uitgesloten, of zou het (eventueel in de toekomst) toch kunnen?
Ik dacht dat dat wel mogelijk was bij een MS08, zei het met 1/2 van het vermogen, of was dat een ander treinstel?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Desirotje schreef:
Steve schreef:Zijn er daarnaast nog evoluties rond de MS08 onder 1,8 kV? Is dat definitief onmogelijk en uitgesloten, of zou het (eventueel in de toekomst) toch kunnen?
Ik dacht dat dat wel mogelijk was bij een MS08, zei het met 1/2 van het vermogen, of was dat een ander treinstel?
Dat geldt voor zo ongeveer al het Belgische 3 kV-materieel, maar volgens meerdere (eerdere) berichten niét voor de MS08, die er naar verluidt helemaal niet tegen zou kunnen met alle moderne elektronica.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Eimai »

Steve schreef:Kan iemand nog eens uitleggen om welke (hopelijk goede) reden er geen ander materieel naar Roosendaal kan rijden? Pakweg klassiekjes, MS80, MS96, of misschien zelfs een stammetje M4+21? En waarom mocht MS86 alweer niet gekoppeld rijden?
hetgeen mij gezegd is:

klassiekjes: geen idee eigenlijk, maar mag Roosendaal niet in.
MR80: perrons zouden niet goed aangepast zijn en stellen zouden perron kunnen raken, dus mag ook niet in Roosendaal binnen.
MR86: mag apart rijden, uitzonderlijk twee gekoppeld toegestaan (is al gebeurd) maar zou te veel stroom trekken voor daar de gewone exploitatie van te maken.
MR96: 'k denk dat die zoals de desiro gewoon niet gaat willen werken onder 1,5kV, ook niet toegelaten op grensbaanvak.
MW41: alleszins geen probleem met bovenleiding, maar er zijn niet genoeg voor de exploitatie van die verbinding, en ze mogen toch niet op het grensbaanvak.

HLE27: die mag wel nog Roosendaal binnen (HLE21 niet), misschien dat I11'en of zo er dan wel kunnen aanhangen, maar dan moet je die loc ook al rondzetten in Roosendaal of met twee locs werken. M4-stuurrijtuig is niet toegelaten in NL (geen idee of gewone M4-rijtuigen dat mogen), en besturen vanuit I11-stuurrijtuig mag ook niet en kan sowieso een type 27 niet bedienen.
Traxx: dat gaat nog uiteraard als ze ergens veel geld vinden, maar zie je al een Traxx op de stoptrein Roosendaal-Puurs...
trainlovertje
Berichten: 2403
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door trainlovertje »

AM96, MW41, M4 (stuurrijtuig), besturen van I11-stuurrijtuig: Niet toegestaan op grensbaanvak omdat het gewoon niet mag (waarom dan?) of omdat er geen aanvraag is ingediend?
En dat van die traxx, ik weet dat het niet snel zal gebeuren, maar je kan een I11-stam ofzo gebruiken en deze als IC naar Charleroi laten rijden. Ze zouden op die verbinding Roosendaal-België toch eens wat mogen gaan doen, zeker als er in de zeer nabije toekomst geen Benelux meer rijdt...
bram2727
Berichten: 262
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door bram2727 »

En 13 dan?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Steve »

Eimai schreef: MR96: 'k denk dat die zoals de desiro gewoon niet gaat willen werken onder 1,5kV, ook niet toegelaten op grensbaanvak.
Ik dacht nochtans dat er al MS96's naar Maastricht hebben gereden in hun beginperiode, toen nog als IC Knokke/Blankenberge dacht ik.

Verder bedankt voor de uiteenzetting, al mis ik eigenlijk (behalve dan misschien voor de MS80) de waarom...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Shrek »

bram2727 schreef:En 13 dan?
De 13 zit momenteel in de homologatieprocedure als ik mij niet vergis.
Maar die is opgestart met de bedoeling goederentreinen tot in Roosendaal te krijgen.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door LML »

Eimai schreef:
Steve schreef:Kan iemand nog eens uitleggen om welke (hopelijk goede) reden er geen ander materieel naar Roosendaal kan rijden? Pakweg klassiekjes, MS80, MS96, of misschien zelfs een stammetje M4+21? En waarom mocht MS86 alweer niet gekoppeld rijden?
hetgeen mij gezegd is:

klassiekjes: geen idee eigenlijk, maar mag Roosendaal niet in.
MR80: perrons zouden niet goed aangepast zijn en stellen zouden perron kunnen raken, dus mag ook niet in Roosendaal binnen.
MR86: mag apart rijden, uitzonderlijk twee gekoppeld toegestaan (is al gebeurd) maar zou te veel stroom trekken voor daar de gewone exploitatie van te maken.
MR96: 'k denk dat die zoals de desiro gewoon niet gaat willen werken onder 1,5kV, ook niet toegelaten op grensbaanvak.
MW41: alleszins geen probleem met bovenleiding, maar er zijn niet genoeg voor de exploitatie van die verbinding, en ze mogen toch niet op het grensbaanvak.
Off-topic: MW41 is trouwens van Antwerpen tot in Weert geweest tijdens de 3 laatste 'Teutenexpress'en' tijdens TTB-dag in 2000, 2001 en 2002 (kan ook 2001, 2002, 2003 geweest zijn). Exacte reden voor toelating weet ik niet, maar ze hebben allessinds tot in Weert gereden, met reizigers.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
HLE18
Berichten: 445
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door HLE18 »

Steve schreef:
Eimai schreef: MR96: 'k denk dat die zoals de desiro gewoon niet gaat willen werken onder 1,5kV, ook niet toegelaten op grensbaanvak.
Ik dacht nochtans dat er al MS96's naar Maastricht hebben gereden in hun beginperiode, toen nog als IC Knokke/Blankenberge dacht ik.

Verder bedankt voor de uiteenzetting, al mis ik eigenlijk (behalve dan misschien voor de MS80) de waarom...
MS96 kan op 1,5KV werken maar op de helft van het vermogen.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef:
Steve schreef:
Eimai schreef: MR96: 'k denk dat die zoals de desiro gewoon niet gaat willen werken onder 1,5kV, ook niet toegelaten op grensbaanvak.
Ik dacht nochtans dat er al MS96's naar Maastricht hebben gereden in hun beginperiode, toen nog als IC Knokke/Blankenberge dacht ik.

Verder bedankt voor de uiteenzetting, al mis ik eigenlijk (behalve dan misschien voor de MS80) de waarom...
MS96 kan op 1,5KV werken maar op de helft van het vermogen.
Bij mijn weten doen die het niet meer als de spanning onder pakweg 2000 V daalt. Ze zijn bij mijn weten ook niet in Maastricht geweest.

Groetjes,
Rian
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

Steve schreef:Kan iemand nog eens uitleggen om welke (hopelijk goede) reden er geen ander materieel naar Roosendaal kan rijden? Pakweg klassiekjes, MS80, MS96, of misschien zelfs een stammetje M4+21? En waarom mocht MS86 alweer niet gekoppeld rijden?

Zijn er daarnaast nog evoluties rond de MS08 onder 1,8 kV? Is dat definitief onmogelijk en uitgesloten, of zou het (eventueel in de toekomst) toch kunnen?
MR08 onder 1,5kV is onmogelijk. Ze daarvoor aanpassen is dermate complex dat dat nooit zal gebeuren.
MR86 mag niet gekoppeld rijden wegens te hoge stoorstromen voor de Nederlandse normen.
MR80 geeft problemen deur-perron.
Klassiekjes: sowieso is daarvoor nog een aanvraag starten zinloos.

Louter technisch is de goedkoopste en meest logische oplossing een 3kV Infrabel spoorlijn + perron van de grens tot Roosendaal, met omschakelbare bovenleiding in het station. Maar dat is dromen vrees ik.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door rvdborgt »

nahoj schreef:MR08 onder 1,5kV is onmogelijk. Ze daarvoor aanpassen is dermate complex dat dat nooit zal gebeuren.
MR86 mag niet gekoppeld rijden wegens te hoge stoorstromen voor de Nederlandse normen.
MR80 geeft problemen deur-perron.
Klassiekjes: sowieso is daarvoor nog een aanvraag starten zinloos.
Klassiekjes heb ik lang geleden nog wel eens in Roosendaal gezien. Maar het kan zijn dat dat van een serie was die niet meer rijdt.
Is MS80 (Break) nog steeds problematisch sinds laatste verbouwing in Roosendaal? Of ontbreekt er eigenlijk alleen nog maar een aanvraag?

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door dentheo »

MS80 heeft volgens mij nooit naar Roosendaal gereden, zij hebben daarom waarschijnlijk ook geen "grootvader" rechten.
Of zij problematisch "zouden" zijn weet ik niet (ik meende dat vooral hun trillingen bekend waren)
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie