Pagina 39 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 02 mar 2014, 23:12
door benoit
trainspotterstef schreef:Hoe gaat West-Vlaanderen bediend worden door het nieuwe vervoersplan
In het kort:

-> IC Antwerpen-Gent-Kortrijk-Poperinge/Rijsel
-> IC De Panne-Lichtervelde-Gent-Brussel (via L50!)-Luchthaven-Leuven-Landen
-> IC Oostende-Brugge-Kortrijk-Zottegem-Brussel-Luchthaven-Brussel-Gent-Aalter-Brugge
-> IC Oostende-Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Luik-Eupen blijft
-> IC Knokke/Blankenberge-Brugge-Aalter-Gent-Brussel-Landen-Hasselt-Genk
-> IC Kortrijk-Gent-Brussel-Leuven-Luik-Welkenraedt
-> IC Oostende-Brugge-Gent-Antwerpen
-> L Zeebrugge-Brugge-Gent
-> L Kortrijk/Ronse-Oudenaarde-De Pinte-Gent-Eeklo
(Lijst op basis van de ppt Oost-Vlaanderen)

De Westhoek en de Westkust wordt dus compleet afgesneden van Brussel. Lange rechtstreekse verbindingen worden nu lange verbindingen met overstap...

De aansluitingen met de IC Poperinge-Antwerpen zie ik compleet in het honderd lopen:
- Koppeling met treindeel uit Rijsel (vaak in vertraging)
- Enkelspoor tussen Poperinge en Komen met kruisingsmogelijkheid in Ieper
Anderzijds zal L69 moderner materiaal krijgen (waarschijnlijk deense neuzen ipv de huidige breaks)

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 02 mar 2014, 23:26
door HLE 2302
benoit schreef: De Westhoek en de Westkust wordt dus compleet afgesneden van Brussel. Lange rechtstreekse verbindingen worden nu lange verbindingen met overstap...
Vanuit Gent zal er elke 15 minuten een trein rijden van Gent naar Brussel, zo een ramp lijkt me die overstap dus niet. En er zal waarschijnlijk wel een rechtstreekse spitstrein blijven rijden via L50A.
benoit schreef: De aansluitingen met de IC Poperinge-Antwerpen zie ik compleet in het honderd lopen:
- Koppeling met treindeel uit Rijsel (vaak in vertraging)
- Enkelspoor tussen Poperinge en Komen met kruisingsmogelijkheid in Ieper
Anderzijds zal L69 moderner materiaal krijgen (waarschijnlijk deense neuzen ipv de huidige breaks)
Ze zullen wel voldoende buffertijd voorzien in Kortrijk.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 02 mar 2014, 23:32
door benoit
HLE 2302 schreef:
Vanuit Gent zal er elke 15 minuten een trein rijden van Gent naar Brussel, zo een ramp lijkt me die overstap dus niet. En er zal waarschijnlijk wel een rechtstreekse spitstrein blijven rijden via L50A.
Daarvan niet, maar eerder in de andere richting :wink: . Ofwel de korte overstap met als risico de aansluiting in Gent naar L69 te missen, ofwel een langere overstap en in Gent staan schilderen...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 00:37
door Steven
Maar als er in de andere richting ook 1 of 2 rechtstreekse P-treinen zijn is dat probleem in de spits toch al weggewerkt.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 11:43
door Shrek
benoit schreef:
HLE 2302 schreef:
Vanuit Gent zal er elke 15 minuten een trein rijden van Gent naar Brussel, zo een ramp lijkt me die overstap dus niet. En er zal waarschijnlijk wel een rechtstreekse spitstrein blijven rijden via L50A.
Daarvan niet, maar eerder in de andere richting :wink: . Ofwel de korte overstap met als risico de aansluiting in Gent naar L69 te missen, ofwel een langere overstap en in Gent staan schilderen...
Maar de bedoeling van de nieuwe dienstregeling is om de stiptheid gevoelig te verbeteren, waardoor het geen risicovolle aansluiting meer is.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 13:13
door RLL
Shrek schreef:
benoit schreef:
HLE 2302 schreef:
Vanuit Gent zal er elke 15 minuten een trein rijden van Gent naar Brussel, zo een ramp lijkt me die overstap dus niet. En er zal waarschijnlijk wel een rechtstreekse spitstrein blijven rijden via L50A.
Daarvan niet, maar eerder in de andere richting :wink: . Ofwel de korte overstap met als risico de aansluiting in Gent naar L69 te missen, ofwel een langere overstap en in Gent staan schilderen...
Maar de bedoeling van de nieuwe dienstregeling is om de stiptheid gevoelig te verbeteren, waardoor het geen risicovolle aansluiting meer is.
Een nieuw vervoersplan kan natuurlijk niet alle stiptheidsproblemen oplossen. Defecten los je hiermee niet op.
En zo zijn er nog wel een paar problemen die een vervoersplan niet kan oplossen.

In die gevallen ben je natuurlijk wel vaak je verbinding kwijt...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 13:24
door Shrek
RLL schreef:Maar de bedoeling van de nieuwe dienstregeling is om de stiptheid gevoelig te verbeteren, waardoor het geen risicovolle aansluiting meer is.
Een nieuw vervoersplan kan natuurlijk niet alle stiptheidsproblemen oplossen. Defecten los je hiermee niet op.
En zo zijn er nog wel een paar problemen die een vervoersplan niet kan oplossen.

In die gevallen ben je natuurlijk wel vaak je verbinding kwijt...[/quote]
Maar die gevallen komen helemaal niet zo vaak voor als "het drukke treinverkeer", waardoor de stiptheid wel gevoelig zal beteren.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 17:21
door ferry
Heb het al eensangehaald
Stap, vooral als oudere reiziger, maar eens over in Gent St Pieters via de uiterst gevaarlijke trappen!
De Weskust/Westhoek blijft in de kou staan. Na de kust begint ook Diksmuide zich te roeren!

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 18:16
door Shrek
ferry schreef:Heb het al eensangehaald
Stap, vooral als oudere reiziger, maar eens over in Gent St Pieters via de uiterst gevaarlijke trappen!
De Weskust/Westhoek blijft in de kou staan. Na de kust begint ook Diksmuide zich te roeren!
Andersvaliden kunnen altijd om begeleiding vragen. En voor wie gewoon geen zin heeft in een overstap blijft er nog altijd een rechtstreekse verbinding.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 20:11
door RLL
Shrek schreef:
RLL schreef:Maar de bedoeling van de nieuwe dienstregeling is om de stiptheid gevoelig te verbeteren, waardoor het geen risicovolle aansluiting meer is.
Een nieuw vervoersplan kan natuurlijk niet alle stiptheidsproblemen oplossen. Defecten los je hiermee niet op.
En zo zijn er nog wel een paar problemen die een vervoersplan niet kan oplossen.

In die gevallen ben je natuurlijk wel vaak je verbinding kwijt...
Maar die gevallen komen helemaal niet zo vaak voor als "het drukke treinverkeer", waardoor de stiptheid wel gevoelig zal beteren.[/quote]

Zoals blijkt uit de presentatie die dhr. Cornu in december heeft gegeven blijken de vertragingen waar het transportplan weinig impact op zal hebben toch wel meer voor te komen dan misschien gedacht.
De presentatie is te vinden op https://drive.google.com/file/d/0B0iK8O ... sp=sharing

Op slide 35 staat er "vertragingsoorzaken zonder incidenten - elementen die de druk op het vervoersplan verhogen (piekmomenten en bottlenecks)": 21%
De volgende slides beschrijven de overige vertragingen:
- Incidenten rollend materieel: 25%
- Incidenten gelinkt aan infrastructuur: 18%
- Vertragingen veroorzaakt door derden: 27%
- Andere:9%

Zoals uit de presentatie blijkt zal in de meest optimale situatie het nieuwe vervoersplan 21% van de vertragingen kunnen wegwerken. Op de overige 79% heeft het vervoersplan weinig invloed.
Wie dan een verbinding nodig heeft (De Panne of naar ergens anders), is die kwijt...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 20:17
door Shrek
RLL schreef: Op slide 35 staat er "vertragingsoorzaken zonder incidenten - elementen die de druk op het vervoersplan verhogen (piekmomenten en bottlenecks)": 21%
De volgende slides beschrijven de overige vertragingen:
- Incidenten rollend materieel: 25%
- Incidenten gelinkt aan infrastructuur: 18%
- Vertragingen veroorzaakt door derden: 27%
- Andere:9%

Zoals uit de presentatie blijkt zal in de meest optimale situatie het nieuwe vervoersplan 21% van de vertragingen kunnen wegwerken. Op de overige 79% heeft het vervoersplan weinig invloed.
Jouw redenering is niet juist. Die percentages geven immers enkel de oorspronkelijke oorzaak van de eerste vertraging.
Bij een robuuste dienstregeling zal de vertraging beperkt blijven tot, bijvoorbeeld, die ene trein op halve tractie of die ene spoorlijn waar de bovenleiding kapot is. In de huidige dienstregeling zal die vertraging zich echter voortplanten en toenemen over quasi heel het net. Maar als een trein in Gent vertraagd is door een bovenleidingsbreuk in Essen is de schuldige nog steeds die bovenleiding.
De nieuwe dienstregeling zal dus, in theorie althans, het aantal minuten vertraging per incident ook doen dalen. Dus zonder een daling van het aantal incidenten zal wel de vertraging door deze incidenten dalen.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 03 mar 2014, 22:06
door nahoj
Shrek schreef:
RLL schreef: Op slide 35 staat er "vertragingsoorzaken zonder incidenten - elementen die de druk op het vervoersplan verhogen (piekmomenten en bottlenecks)": 21%
De volgende slides beschrijven de overige vertragingen:
- Incidenten rollend materieel: 25%
- Incidenten gelinkt aan infrastructuur: 18%
- Vertragingen veroorzaakt door derden: 27%
- Andere:9%

Zoals uit de presentatie blijkt zal in de meest optimale situatie het nieuwe vervoersplan 21% van de vertragingen kunnen wegwerken. Op de overige 79% heeft het vervoersplan weinig invloed.
Jouw redenering is niet juist. Die percentages geven immers enkel de oorspronkelijke oorzaak van de eerste vertraging.
Bij een robuuste dienstregeling zal de vertraging beperkt blijven tot, bijvoorbeeld, die ene trein op halve tractie of die ene spoorlijn waar de bovenleiding kapot is. In de huidige dienstregeling zal die vertraging zich echter voortplanten en toenemen over quasi heel het net. Maar als een trein in Gent vertraagd is door een bovenleidingsbreuk in Essen is de schuldige nog steeds die bovenleiding.
De nieuwe dienstregeling zal dus, in theorie althans, het aantal minuten vertraging per incident ook doen dalen. Dus zonder een daling van het aantal incidenten zal wel de vertraging door deze incidenten dalen.
Dit is inderdaad één van de meest onderschatte effecten in de meeste stiptheidsdiscussies. Het kleinste incident heeft een enorm sneeuwbaleffect tot gevolg. Het nieuwe transportplan zal dat maximaal verhelpen (dat is lathans de bedoeling), maar het zal zonder twijfel een belangrijke factor blijven. Het net zit immers zowiezo behoorlijk vol (zeker in de spits, en rond Brussel).

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 04 mar 2014, 06:32
door stefanic
nahoj schreef:..... Het nieuwe transportplan zal dat maximaal verhelpen (dat is althans de bedoeling), maar het zal zonder twijfel een belangrijke factor blijven. Het net zit immers zowiezo behoorlijk vol (zeker in de spits, en rond Brussel).
Die 'maximaal' is helaas hiet zo hoog als we zouden willen vrees ik. Het net zit vanaf dec2014 nog altijd erg vol, we moeten nog altijd passen en wringen op vele plaatsen om treinen te krijgen waar we willen. Gisteren nog te horen gekregen (naast alle problemen die we al kennen en trachten op te lossen) dat er op een bepaalde plaats nog een probleem is waardoor het aanbod op een bepaalde lijn mogelijk volledig (!) dient omgegooid. Het mag hopelijk duidelijk zijn dat er een reden is dat er nog niet in detail over de dienstregeling gecommuniceerd wordt!

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 04 mar 2014, 09:59
door dentheo
Stefan,,
Hebben jullie een soort simulator om de dienstregeling op te laten lopen ?

Het is natuurlijk een reuze "geprogrammeer", maar ik zou zo denken dat men een deel van de infra info en zijn samenhang misschien uit een epb kan tappen.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 04 mar 2014, 10:10
door Steve
stefanic schreef:
nahoj schreef:..... Het nieuwe transportplan zal dat maximaal verhelpen (dat is althans de bedoeling), maar het zal zonder twijfel een belangrijke factor blijven. Het net zit immers zowiezo behoorlijk vol (zeker in de spits, en rond Brussel).
Die 'maximaal' is helaas hiet zo hoog als we zouden willen vrees ik. Het net zit vanaf dec2014 nog altijd erg vol, we moeten nog altijd passen en wringen op vele plaatsen om treinen te krijgen waar we willen. Gisteren nog te horen gekregen (naast alle problemen die we al kennen en trachten op te lossen) dat er op een bepaalde plaats nog een probleem is waardoor het aanbod op een bepaalde lijn mogelijk volledig (!) dient omgegooid. Het mag hopelijk duidelijk zijn dat er een reden is dat er nog niet in detail over de dienstregeling gecommuniceerd wordt!
Hoe schat je overigens de vragen tot aanpassingen in die ongetwijfeld komen na alle roadshows en andere berichten rond de dienstregeling? Is er een reële kans dat de boel ergens totaal wordt omgegooid, of blijft het beperkt tot eventuele kleine aanpassingen mocht de vraag gerechtvaardigd blijken? Ik veronderstel eerder het tweede aangezien de eerste optie grote consequenties kan hebben op het plan in z'n geheel, maar ik heb geen idee hoe hard de (politieke en andere) druk op dit moment speelt.