Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Eimai »

Wouterh12 schreef:Op Brussel-Antwerpen ligt er al een bottleneck in Vilvoorde, waar de lijnen 25 en 27 elkaar schijnen te kruisen (althans moeten de L treinen die vanuit Brussel komen, en bijgevolg de IC die daarachter komt op hetzelfde spoor, vaak wachten tot ze de spoorlijn kunnen dwarsen om naar hun perron 3 in Vilvoorde te rijden). De tijd die daar verloren wordt lijkt mij voor veel vertraging te zorgen en is een groter probleem dan 160 tegen 200. Vaak staan de treinen daar stil. Ook het binnenrijden van Mechelen en Antwerpen-Centraal verloopt vaak heel traag. Als je daar met 200 aankomt zou het weleens langer stilstaan op die bottlenecks kunnen betekenen.
Op termijn wel opgelost als ze met uplace een nieuwe halte bouwen in de plaats van Buda op lijn 27. Maar waarschijnlijk is het beter van naar 200 te gaan via lijn 25N, die er naar verluid wel al op gebouwd is.

Overigens wil ik altijd wel geloven dat je het een beetje kan zien wat Infrabel aan plannen heeft aan de bovenleidingen als er nieuwe geplaatst wordt. Het oude klassieke type is goed voor maximum 160. De nieuwere zoals je kan vinden op lijn 25N, grote stukken 25, de vernieuwde stukken van de 50A zijn geschikt voor hogere snelheden.
Is het overigens technisch mogelijk om de topsnelheid van een MS96 te verhogen naar 200 km/u? Zou dit dan ten koste van de acceleratie moeten gaan?
Met genoeg aanpassingen en compleet nieuwe motoren, omvormers en draaistellen bijvoorbeeld is alles mogelijk natuurlijk, maar 'k denk niet dat dit echt een optie is, al is het maar om de totaal ongestroomlijnde neus die volgens mij serieus gaat afzien bij 200 km/u.
Blackeagle; het lijkt mij inderdaad dat de stuurstanden vooral voor gebruik met locomotieven bedoeld zijn en dat men de motorrijtuigen eerder per twee zal inzetten. Het vermogen zou anders nogal laag zijn, niet?
Foto's al gezien, die M7's per 4 hebben motorrijtuig aan de ene kant en gewoon stuurrijtuig aan de andere kant. Voor dergelijke lengtes zal het nu wel geen probleem zijn neem ik aan.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

Vilvoorde is al genoemd, lijn 25N bestaat al. Het is na Mechelen dat er momenteel nog moeilijkheden zijn. Ik vind het overigens spijtig dat het voorzien is om lijn 25N door te trekken langs de E25. Je zou ook een Mechelen vermijdende lijn kunnen aanleggen..
En dat de NMBS de catering niet rendabel kreeg, vind ik eerlijk gezegd geen referentie. Ik weet wel dat die karretjes door veel mensen nog steeds gemist worden.
Soit, ik blijf erbij, ik mis ambitie bij de M7, dit worden wel de standaardtreinen voor de komende decennia. Ik heb het heel lastig om, in dat licht, tevreden te zijn met 'beter'. Beter is het absolute minimum minimorum.
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door profke »

groentje schreef:Vilvoorde is al genoemd, lijn 25N bestaat al. Het is na Mechelen dat er momenteel nog moeilijkheden zijn. Ik vind het overigens spijtig dat het voorzien is om lijn 25N door te trekken langs de E25. Je zou ook een Mechelen vermijdende lijn kunnen aanleggen..
En dat de NMBS de catering niet rendabel kreeg, vind ik eerlijk gezegd geen referentie. Ik weet wel dat die karretjes door veel mensen nog steeds gemist worden.
Soit, ik blijf erbij, ik mis ambitie bij de M7, dit worden wel de standaardtreinen voor de komende decennia. Ik heb het heel lastig om, in dat licht, tevreden te zijn met 'beter'. Beter is het absolute minimum minimorum.
hoe lang denk jij dat de gemiddelde treinrit in belgie duurt? je krijgt met moeite 1 drankje per persoon verkocht, en ik houd mijn hart vast als ik nu al kijk naar de status van de gemiddelde vuilnisbak..

die ene persoon die perse een drankje wil kan aan een perronautomaat minimum een gelijkaardige kwaliteit vinden....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Voor 200kmh moeten de huidige stuurrijtuigen er dus uit.
Anders is de vrije uitwisseling naar de knoppen, en dat was toch een eis in het lastenboek ?

Iemand een idee hoeveel verschillende soorten treinstellen men wil gaan samenstellen ?
90 motorrijtuigen en slechts 60 stuurrijtuigen ?
290 rijtuigen voor 65 stuurrijtuigen = 4,4 rijtuigen per stuurrijtuig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

profke schreef:
hoe lang denk jij dat de gemiddelde treinrit in belgie duurt? je krijgt met moeite 1 drankje per persoon verkocht, en ik houd mijn hart vast als ik nu al kijk naar de status van de gemiddelde vuilnisbak..

die ene persoon die perse een drankje wil kan aan een perronautomaat minimum een gelijkaardige kwaliteit vinden....
De mensen nuttigen voldoende op de trein, getuige de vuilbakjes die nu al volzitten, enkel is de bron nu een Panos of ander punt waarvan ze hun eten of drinken halen. De gemiddelde treinrit zal dus wel lang genoeg zijn om iets te verkopen. Zwitserland is maar iets groter dan Belgie en heeft in alle IC en IR treinen de nodige catering aan boord. In de vorm van een barwagen of een trolley die rond komt.

Ik denk niet dat daar de gemiddelde verplaatsingstijd zoveel verschillend is tov hier in ons landje.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

Zo denk ik er ook over. Bovendien, kan zo'n karretje ook makkelijk een vuilniszak meebrengen, en de afval gelijk meenemen. Zoiets zie je ook elders, in Denemarken, bijvoorbeeld, of in Engeland. Dan heb je meteen ook het afvalprobleem opgelost...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Komt inderdaad ook in die andere landen voor dat de persoon die de catering voorziet ook deels het afval tracht op te ruimen. Je wint dus ook op een ander vlak.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:De mensen nuttigen voldoende op de trein, getuige de vuilbakjes die nu al volzitten, enkel is de bron nu een Panos of ander punt waarvan ze hun eten of drinken halen. De gemiddelde treinrit zal dus wel lang genoeg zijn om iets te verkopen. Zwitserland is maar iets groter dan Belgie en heeft in alle IC en IR treinen de nodige catering aan boord. In de vorm van een barwagen of een trolley die rond komt.

Ik denk niet dat daar de gemiddelde verplaatsingstijd zoveel verschillend is tov hier in ons landje.
Dat laatste, daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Vergeet niet dat Zwitserland uiterst bergachtig is, wat inhoudt dat je in veel gevallen niet zomaar in rechte lijn van A naar B kunt. Vaak moet je een behoorlijke omweg maken, wegen in het algemeen, en dus ook spoorwegen, kronkelen veel meer, enz. Maar inderdaad, als je ziet hoeveel er gegeten en gedronken wordt op de trein, lijkt me catering hier in België best gerechtvaardigd op trajecten van meer dan een uur.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Het merendeel van de Zwitsers woont in het minder bergachtig noordelijk deel van Zwitserland, ook het deel waar de meeste km spoor liggen die zullen dus minder last hebben van die bergen en er steken daar tunnels genoeg om zo kort mogelijk van A naar B te gaan maar dit terzijde, terug naar onze M7. Afwachten wat het werkelijk resultaat gaat zijn, hopelijk stappen ze af van de kleur die men op de wanden bij de M6 heeft gebruikt. Want die vind ik maar niets.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

groentje schreef:Vilvoorde is al genoemd, lijn 25N bestaat al. Het is na Mechelen dat er momenteel nog moeilijkheden zijn. Ik vind het overigens spijtig dat het voorzien is om lijn 25N door te trekken langs de E25. Je zou ook een Mechelen vermijdende lijn kunnen aanleggen..
De lijn Brussel-Antwerpen wordt ook in Mechelen intensief gebruikt; daar een lijn rond leggen (zoals de rechtstreekse lijn Gent-Brussel Aalst en Denderleeuw vermijdt) lijkt mij geen goed idee, want dan heb je weer x aantal extra treinen nodig om Mechelen met zowel Brussel (+ luchthaven) als Antwerpen te verbinden. Het alternatief is dat je de dienstverlening in Mechelen sterk afbouwt door alleen wat veredelde stoptreinen te laten rijden, wat ik als pendelende Mechelaar niet zou appreciëren.

Er komt trouwens wel een spoorbypass in Mechelen, in het kader van de werken rond het nieuwe station, al is die vermoedelijk bedoeld voor Thalys en aanverwanten en niet voor de normale IC Brussel-Antwerpen. Voor mij moet die uiteraard ook in Mechelen blijven stoppen. :wink:

De realiteit is dat veel relatief lange IC-verbindingen en P-treinen nu met Breaks, Varkens, M4en en M5en gereden worden. Zelfs de gewone M6 is ten opzichte van al die oplossingen al een grote sprong voorwaarts qua capaciteit en comfort. En laten we hopen dat de M7 niet slechter zal zijn!

Het aanbieden van Wifi zou trouwens wel een uitstekende comfortverhoging zijn, want op veel plaatsen op het net krijg je in een trein (zeker een snel rijdende) amper tot geen verbinding met mobiele operators.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Als je de actualiteit wat volgt dan zou je moeten weten dat er in 2016 zal gestart worden met een proefproject omtrent wifi in de treinen. Misschien komt het dan in orde tegen dat de eerste M7 geleverd is.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

Steven schreef:Als je de actualiteit wat volgt dan zou je moeten weten dat er in 2016 zal gestart worden met een proefproject omtrent wifi in de treinen. Misschien komt het dan in orde tegen dat de eerste M7 geleverd is.
Van de M7's wordt beweerd dat ze Wifi zullen krijgen. Hopelijk zal het inderdaad zo zijn, als dat proefproject geen succes is valt het allemaal nog te bezien.
ostbahnhof
Berichten: 890
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ostbahnhof »

heb ik het goed voor: m7 kan ingezet worden als zelfstandig elektrisch motorstel ( ref bvb am96) of als reeks rijtuigen getrokken door een loc met stuurstand rijtuig ( ref bvb m6)
grts,
o
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

klopt volledig :wink:
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Wouterh12 schreef:
Steven schreef:Als je de actualiteit wat volgt dan zou je moeten weten dat er in 2016 zal gestart worden met een proefproject omtrent wifi in de treinen. Misschien komt het dan in orde tegen dat de eerste M7 geleverd is.
Van de M7's wordt beweerd dat ze Wifi zullen krijgen. Hopelijk zal het inderdaad zo zijn, als dat proefproject geen succes is valt het allemaal nog te bezien.
Gewoon even met de trein gaan rijden in Nederland..werkt niet zo slecht.
Maar NIET met de Benelux, die heeft het niet.
Ik denk in alle treinen met "info-schermen" .
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie