Pagina 5 van 25

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 22 jul 2013, 17:30
door nahoj
neigezug schreef:Labille mag schamper reageren (voor een Waals minister is Luik-Maastricht belangrijker dan Hamont-Weert), NS en NMBS mogen foert zeggen......vanaf het moment dat zo'n lijn rendabel is kan Arriva of Veolia de oplossing bieden.Europa zal er voor zorgen dat NS en NMBS niet meer incontournable blijven.
Zo'n lijn is maar rendabel als de staat geld toelegt.
De staat = Labille op dit ogenblik, en/of zijn Nederlandse tegenhanger.
Het gaat dus niet over het incontournable zijn van NS en NMBS, maar van de respectievelijke overheden.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 23 jul 2013, 09:12
door carlos
nahoj schreef:
neigezug schreef:Labille mag schamper reageren (voor een Waals minister is Luik-Maastricht belangrijker dan Hamont-Weert), NS en NMBS mogen foert zeggen......vanaf het moment dat zo'n lijn rendabel is kan Arriva of Veolia de oplossing bieden.Europa zal er voor zorgen dat NS en NMBS niet meer incontournable blijven.
Zo'n lijn is maar rendabel als de staat geld toelegt.
De staat = Labille op dit ogenblik, en/of zijn Nederlandse tegenhanger.
Het gaat dus niet over het incontournable zijn van NS en NMBS, maar van de respectievelijke overheden.
waarmee dus duidelijk wordt dat er meer regionale beslissingsbevoegdheid moet komen bij NMBS...
of zelfs een opsplitsing zodat de regionale overheid zelf treinvervoer kan organiseren aan eigen voorwaarden.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 25 jul 2013, 11:03
door LML
Het is vrij duidelijk dat Nederland nu ook graag een reizigerstrein zien tussen Weert en Hamont. Daar was enkele jaren geleden totaal geen sprake van. Toen was het ronduit: een trein? NOOIT.

Ik heb ergens gelezen dat in december 2012 in Maastricht (provinciehuis NL-Limburg) er beslist en goedgekeurd is, dat de lijn Weert-Hamont is opgenomen in hun 'Limburg'-plan (OV-diensten NL-Limburg).

Nogmaals: enkele jaren geleden moest je er niet mee afkomen bij onze Noorderburen...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 25 jul 2013, 17:02
door Boris
Ik heb even op Google earth gekeken naar de plaatselijke foto's. De lijn ziet er goed uit met betonnen dwarsliggers. Aleen is het station van Weert kennelijk slechts uitgerust met een middenperron :o

Misschien moeten ze het nieuwe "Bels" (cfr Turnhout-Tilburg vroeger) treintje in het goederenstation laten eindigen? :mrgreen:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 25 jul 2013, 17:32
door ReisThijs
Het spoor dat je op die foto's ziet ligt er ook nog niet zo lang: de lijn heeft in 2007 nog groot onderhoud gehad.

De ruimte in Weert is inderdaad beperkt, zeker nu daar (sinds dec 2012) vier keer per uur een IC stopt. Veel meer dan een kwartier keertijd is er niet mogelijk voor een extra trein.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 jul 2013, 09:19
door Mark7758
Optie 1 Kopspoortje in het midden terug.
Optie 2 Nieuw zijperron aan de stad kant.
Optie 3 Nieuw zijperron op de plek van spoor 5. Er zijn genoeg sporen en het goederen verkeer die kant uit kan ook over spoor 7.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 jul 2013, 13:10
door Bibke
Optie 2 lijkt me geen goed idee want dan moeten alle sporen gekruist worden.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 jul 2013, 11:28
door LML
Destijds kwam de 'Teutenexpress' aan op spoor 3 (kant Eindhoven, 'k ben nu effe kwijt dat dit spoor 3A of 3B is). Is dit niet de meest logische oplossing? Intussen stopt/vertrekt daar ook de 'sprinter' (stoptrein) naar Tillburg-Universiteit (om het half uur). Dus veel ruimte/keertijd is er volgens mij op de huidige sporen 2 en 3 in Weert niet meer...

Optie 3 lijkt me de beste oplossing, maar daar hangt wel een verlenging van de voetgangerstunnel aan vast...

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 28 jul 2013, 14:18
door Mark7758
We doen gekker dingen in Holland. Dus dat moet kunnen.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 29 jul 2013, 11:18
door ReisThijs
Optie 4 zou kunnen zijn om spoor 2 te gaan onderverdelen, op dezelfde wijze als spoor 3. Dan hoeft er geen nieuw perron gemaakt te worden.

Dan kan de stoptrein uit Tilburg keren op 2A, zodat de NMBS gebruik kan maken van 3A.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 30 jul 2013, 16:41
door Tijgernoot
Het perron van spoor 3AB is wel een stuk langer dan spoor 2, wellicht dat daar nog iets mee moet gebeuren, maar het onderverdelen van spoor 2 in twee fases zou verder een perfect werkbare oplossing zijn en zonder twijfel ook nog de goedkoopste oplossing.

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 24 sep 2013, 20:35
door ijzeren rijn 82
in Hamont is men gestart met de aanleg van het peron
ook komen er nieuwe kortere Bloksecties in dienst tussen Hamont en Neerpelt

de treindienst zou in april 2014 beginnen met 5 ritten per dag (P treinen)

dan de seinhuizen te Neerpelt :
wie nog is de werking van de seinhuizen in Neerpelt wil zien moet snel zijn , eind oktober is het definitief afgelopen met de bediening van de seinhuizen in Neerpelt , vanaf dan neemt de EBP post Mol alles over !

een pareltje uit het Belgische spoorpatrimonium. Het werd gebouwd naar een model van John Saxby. De wissels en seinen in de zone Neerpelt worden op mechanische wijze bediend. Het seinhuis bestaat sinds het begin van de 20ste eeuw en werkt nog steeds perfect.
Bekijk hier hoe seinhuizen werken:
http://www.youtube.com/watch?v=d498z6egmos

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 24 sep 2013, 22:26
door wattman
ijzeren rijn 82 schreef:
Bekijk hier hoe seinhuizen werken:
http://www.youtube.com/watch?v=d498z6egmos
Mooi filmpje. Vraag me af of die hooggehakte dame op de overweg op het einde er speciaal in gefigureerd heeft als sappige afsluiting. :lol:

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 feb 2014, 23:20
door Cipallieter
Met een stoomtrein naar Neerpelt

In april rijdt de trein vanuit Antwerpen door tot in Hamont, maar niet tot in Weert. Dat vinden ze daar erg. Héél erg. Het gemeentebestuur van Weert wil, om de druk op de ketel te houden, daarom in de komende maanden een stoomtrein laten rijden tussen Weert en Neerpelt. De eerste keer zou dat gebeuren op zondag 11 mei, dag waarop Weert 600 jaar oud wordt. Daarna volgen nog vier dagen dat de stroomtrein rijdt: met Pinksteren op 8 en 9 juni, op zondag 28 september (met Weert kermis) en op zondag 14 september tijdens de Open Monumentendag.

Bron: http://www.internetgazet.be/neerpelt/me ... rpelt.aspx

Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)

Geplaatst: 27 feb 2014, 23:25
door FLV-FGSP
Afwachten of dat lukt om op 2 netten te rijden...